Hei alle flotte Mc folk ! Jeg er i ferd med å ta lappen og lurer på om jeg kan få litt tilbakemelding fra dere som har mer erfaring enn meg på sykkel. Dagens læreplan sier at svingen man lager skal være slakere enn veien er bygget. Dette var jeg uheldig med på forrige oppkjøring ettersom jeg ikke var god nok på landevei, jeg kuttet ikke drastisk nok og tok svingene litt sent.
Nå er jeg mye bedre og har lagt mange timer med øving til dette. Jeg bruker dermed hele veibanen til plassering etc, alt fra å kutte til gul stripe hvis veien og trafikken tillater det, til den hvite stripen for maksimum handlingsrom.
Problemet mitt er at jeg er veldig usikker på når og hvordan kutting blir med disse lange og seige svingene, så det hender at jeg overdriver med kuttingen. Det gjelder på både svinger med og uten sikt. Hvis jeg starter kutten vil jeg før eller siden bli liggende nærmere hvit stripe eller gul stripe. Kjørelærer sier at jeg må vente og ha litt tålmodighet før jeg aktivt kutter disse svingene. Det blir liksom aldri bra .
Andre ganger er det lange seige svinger, men som man har relativt god sikt rundt. Disse svingene er veldig vennlige, jeg pleier å holde normal plassering på disse. Vil dette slå feil ut under en oppkjøring? Eller må jeg også aktivt bruke veibanen og kutte disse også. Føler liksom at jeg igjen blir liggende ved stripa hvor veikvaliteten ikke er like god hvis jeg kutter disse, pga hvor lang de er, eller at jeg unødvendig låser meg nærme stripa.
Hvordan er det dere proffe løser disse svingene? er litt nervøs at jeg ikke får vist sensor at jeg kan aktiv kutte og gjøre svingene slakere. Er både på smale og brede veier på landevei.
Ellers holder jeg normal plassering som er litt til venstre/ midten av kjørefeltet ifølge boken jeg leser., ved rett fram og rette veier.
Kort oppsummert:
Burde jeg kutte på disse lange seige svingene? eller vente til man ser åpningen på svingen før man legger seg innover for handlingsrom
På svinger som er lange seige, men hvor man har god sikt igjennom hele, bør man kutte eller holde normalplassering?
Kutter dere svinger etc i lavere hastigheter? eller blir dette litt overdrevent? snakker om maks 50 km/t osv.
Hvor store kutt gjør dere på smale/brede veier? bruker dere hele veibanen på smal vei? eller moderate kutt
Legger til noen vedlegg for illustrasjon så ser dere litt hva jeg mener. Ønsker ikke å bomme på dette igjen med sensor. Mulig jeg overtenker.
Mvh :)
Plassering i lange seige svinger
Plassering i lange seige svinger
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7904
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Plassering i lange seige svinger
På de veiene der hadde jeg bare holdt meg i midten/venstre hjulspor.
Dette går vel under mer eller mindre rett vei.
Dette går vel under mer eller mindre rett vei.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7039
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Plassering i lange seige svinger
Ser heller ingen grunn til å kutte noe i slike svinger. Hold deg i kjørefeltet ditt, ikke nærmere gulstripa enn at overkroppen din også holder seg på riktig side av gulstripa, i hvert fall mens sensor kjører bak deg.
Når svingene blir skarpere og mindre oversiktlig så fester du blikket så langt fram du kan se, og lar sidesynet ta seg av resten. Da blir svingene til av seg selv uten at du trenger å planlegge dem så nøye. Slike svinger du har lagt inn bilder av er ingen ting å ta hensyn til.
Når svingene blir skarpere og mindre oversiktlig så fester du blikket så langt fram du kan se, og lar sidesynet ta seg av resten. Da blir svingene til av seg selv uten at du trenger å planlegge dem så nøye. Slike svinger du har lagt inn bilder av er ingen ting å ta hensyn til.
Re: Plassering i lange seige svinger
Hvis det er et krav om at du absolutt må kutte en hver sving uansett hvor krapp eller lite krapp den er kan ikke sensor stryke deg hvis du starter kutten i det du ser utgangen på svingen. I praksis er det ikke vits i å kutte så lange svinger som på bildene.
-
- Innlegg: 173
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Plassering i lange seige svinger
Kutte svinger er litt feil måte å tenke på? Tenk heller du skal finne linjer som gir minst mulig krappest sving, eller minst mulig nedlegging av sykkel.
- FredrikE24
- Innlegg: 4949
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Plassering i lange seige svinger
Statens Vegvesen har typisk ulike "fokus" og kampanjer på disse oppkjøringene.
Da jeg tok oppkjøring var kjepphesten ekstremt tydelig plassering inn mot kryss og rundkjøringer.
En annen kjepphest var å "klippe" over vikelinjene inn til sideveier til venstre for å spare seg for stopp (kjøre smidig og effektivt var vel ordlyden). Det vil si at man kutter over i motgående kjørefelt og kjører over vikelinjen på vei inn på sidevei for å slippe å stoppe midt i veien om det kom noen i mot istedefor å stoppe og vente. Gjorde det på oppkjøring og fikk skryt for det. Har vel egentlig aldri gjort det siden.
Jeg liker å kutte svinger noen ganger, men jeg vil at man i hovedsak skal holde seg godt innenfor eget felt. Er nok heller viktigere å plassere seg slik at man på best mulig måte ser inn i svingene man skal i på en trygg måte.
Da jeg tok oppkjøring var kjepphesten ekstremt tydelig plassering inn mot kryss og rundkjøringer.
En annen kjepphest var å "klippe" over vikelinjene inn til sideveier til venstre for å spare seg for stopp (kjøre smidig og effektivt var vel ordlyden). Det vil si at man kutter over i motgående kjørefelt og kjører over vikelinjen på vei inn på sidevei for å slippe å stoppe midt i veien om det kom noen i mot istedefor å stoppe og vente. Gjorde det på oppkjøring og fikk skryt for det. Har vel egentlig aldri gjort det siden.
Jeg liker å kutte svinger noen ganger, men jeg vil at man i hovedsak skal holde seg godt innenfor eget felt. Er nok heller viktigere å plassere seg slik at man på best mulig måte ser inn i svingene man skal i på en trygg måte.
Re: Plassering i lange seige svinger
Takk for masse god tilbakemelding! Jeg tok rådet deres og fikk bestått føreprøve idag. Holdt det veldig balansert og overdrev ikke noe særlig kutt på slike veier. Sensor var fornøyd.
Takk så mye! for en flott gjeng :)
Takk så mye! for en flott gjeng :)
-
- Innlegg: 135
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
- Bosted: Vestfold
Re: Plassering i lange seige svinger
Gratulerer
Nå kan du øvelsekjøre på egen hånd å finne den gode flyten og nyte svingene Kjør trygt og kos deg masse
Nå kan du øvelsekjøre på egen hånd å finne den gode flyten og nyte svingene Kjør trygt og kos deg masse
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
- Innlegg: 424
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Plassering i lange seige svinger
Gratulerer
- Kenneth 81
- Innlegg: 206
- Registrert: 31 aug 2023, 16:28
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Plassering i lange seige svinger
Gratulerer