Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Pulpbit
Innlegg: 2
Registrert: 17 apr 2024, 16:44
Motorsykkelen din: Drømmer om 2024 Sportster

Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Pulpbit »

Hei allesammen, er ny medlem her.

Jeg er en 38 år gammel mann, og å kjøre motorsykkel har vært barndomsdrømmen min. Men jeg fikk ikke lov av foreldrene mine, siden jeg er enebarn og de mente at motorsykkelkjøring er farlig, og at man er helt ubeskyttet hvis det skulle skje noe.

Lysten på å kjøre motorsykkel blir mer og mer jo eldre jeg blir. Derfor tok jeg kontakt med trafikkskolen i går for å spørre om veien til førerkortet, men fikk beskjed om at det ikke er noen ledige plasser før våren 2025. Jeg ble også anbefalt å ta A-lappen(tung) i stedet for A1, da dette gir en mye bedre kjøreopplevelse enn å kjøre lett motorsykkel.

Det jeg lurer på nå er om jeg burde skaffe meg en motorsykkel å øve meg på? Jeg har en nabo som kanskje har tid til å lære meg opp og eventuelt være ledsager for meg, ellers blir sykkelen stående i garasjen. Eller burde jeg vente med kjøp av mc neste år? Dette er sikkert blitt spurt flere ganger før.

Takk!

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpe mc før mc skole?

Legg inn av mekkern »

Pulpbit skrev: 17 apr 2024, 17:07 Hei allesammen, er ny medlem her.

Jeg er en 38 år gammel mann, og å kjøre motorsykkel har vært barndomsdrømmen min. Men jeg fikk ikke lov av foreldrene mine, siden jeg er enebarn og de mente at motorsykkelkjøring er farlig, og at man er helt ubeskyttet hvis det skulle skje noe.

Lysten på å kjøre motorsykkel blir mer og mer jo eldre jeg blir. Derfor tok jeg kontakt med trafikkskolen i går for å spørre om veien til førerkortet, men fikk beskjed om at det ikke er noen ledige plasser før våren 2025. Jeg ble også anbefalt å ta A-lappen(tung) i stedet for A1, da dette gir en mye bedre kjøreopplevelse enn å kjøre lett motorsykkel.

Det jeg lurer på nå er om jeg burde skaffe meg en motorsykkel å øve meg på? Jeg har en nabo som kanskje har tid til å lære meg opp og eventuelt være ledsager for meg, ellers blir sykkelen stående i garasjen. Eller burde jeg vente med kjøp av mc neste år? Dette er sikkert blitt spurt flere ganger før.

Takk!
spørs jo litt på dette med økonomi også-en sykkel som står forsikret koster en del kr i tillegg til verditap-spesielt hvis ganske ny. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5307
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe mc før mc skole?

Legg inn av dypen »

Velkommen! Når det gjelder motorsykkel så glemmer vi fornuft og økonomi ;) Har du lyst og en hyggelig nabo som ønsker å hjelpe ville jeg kjøpt motorsykkel. Lykke til :thumleft

Du har sikkert snakket med flere kjøreskoler …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Pulpbit
Innlegg: 2
Registrert: 17 apr 2024, 16:44
Motorsykkelen din: Drømmer om 2024 Sportster

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Pulpbit »

Takk for svaret dere, siden jeg er helt ny på dette, tenkte jeg å begynne med en lett motorsykkel som ikke koster skjorta. Jeg vil bruke den til å lære meg å kjøre og å vedlikeholde en motorsykkel. Jeg har en bil ved siden av, så jeg er ikke helt avhengig av å ha en motorsykkel.

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av BjørnSover »

Jeg tenkte selv på p ta A2 før A for noen år siden. Ble frarådet det på kjøreskole - og når jeg begynte opplæring forstod jeg hvorfor.

A1/A2 har ikke noe for seg om du er voksen i hode - og ikke skal bevise at foreldrene dine hadde rett…

En billig sykkel til å øvelseskjøre koster ikke all verden å kjøpe eller forsikre.

PS - du kan godt øvelseskjøre med A1/A2 sykkel. Men A1 sykler koster ikke mye mindre enn A2 og rimelige A

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp deg motorsykkel så fort som mulig samt to gule vester med L på ryggen og hjelm med intercom. Da er du klar for øvekjlring. Bruk sommeren på og øvekjøre masse. Bli med på fellesturer i forumet her ved å apørre om noen er snille og øvekjlre med deg.

Du må gjerne kjøpe deg lettmotorsykkel, men ta tung lappen dor guds skyld. Koster vel omtrent det samme også?

Jeg føler veldig mange tar sporadiske kjøretimer på kjøreskole og går rett på oppkjøring iten noe som helst øvekjøring. Sørg for å øvekjør MASSE. Vær litt frempå og freidig og spør andre om dem kan øvekjøre med deg. Bli med på lange turer, gjerne med overnatting.

Nineball
Innlegg: 102
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Nineball »

Jeg anbefaler å prøve, økonomisk sett er det bedre å kjøpe en rimelig motorsykkel, som kan selges senere hvis dette ikke er noe for deg. Det blir fort dyrere å bruke rundt 20 tusen på et førerkort du ikke kommer til å benytte. ( førerkort blir fort dyrt hvis du ikke har mulighet for å øvelsekjøre privat)
Enig med Bjerknez i at det er bare å sette i gang, ta en god prat med naboen din og bli enig om hvordan dere gjør det. Da har du i ettertid mulighet til å ta videre opplæring og uansett om du tar lappen eller ikke, har du da prøvd det og tatt et gjennomtenkt valg.
Lykke til :vs
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Bjerknez »

Selve øvekjøringen man får til selv er alfa omega spør du meg. De få timene man har på trafikkskolen er ikke nok til å gjøre deg til en trygg motorsyklist. Dessuten er det svindyrt.

Øvekjøring er helt gratis (minus en kaffekopp eller tre og eller en soft-is).

Jeg har blitt tilbudt både penger og annet for øvekjøring, men som jeg sier til alle: Spander en kaffe på meg så er jeg fornøyd :)
Merk at det heller ikke er lov til å ta seg betalt for slikt.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Canutus »

Velkommen til MCsiden:-)
Jeg tok lappen i -91 og er nok ikke representativt for opplæringi dag, mitt inntrykk er at det i dag er nokså vanlig å handle mc før/mens man tar førerkort. Ville utvilsomt gått rett på A (om du ikke bare vil ha noe for småkjøring i bykjerner).
Om du ikke har kjørt moped, ville jeg anbefale en såkalt nybegynnersykkel 300-500ccm, om du har kjørt moppe (selv om det er lenge siden), så kjøper du den mc'en DU har lyst på.
Noen kjøreskoler tilbyr også intensiv-opplæring, så løpet er ikke kjørt i år. Hva er bedre ferie enn å komme hjem som nesten-motorsykelist? (må vel vente på oppkjøring, men det og kan ofte være lettere i mindre pressområder.

Lykke til!

thofle
Innlegg: 4
Registrert: 13 sep 2023, 11:28
Motorsykkelen din: Yamaha, MT-07 2023

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av thofle »

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor høst. Ville starte å ta lappen, men kjøreskolen ville ikke ta kjøretimer med meg før etter introkurset sent i november. Endte opp med å kjøpe motorsykkel noen dager etter og øvelseskjørte privat i steden. Føler jeg får veldig igjen for det nå som jeg har startet med kjøretimene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22944
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av Bjerknez »

Men det er viktig at man utfordrer seg selv litt når man øvekjører og trener på det man synes sliter mest med. Man lærer ikke mye av å bare kjøre "rundt og rundt" i nabolaget.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 379
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kjøpe mc før mc trafikkskole?

Legg inn av SveinHa »

Det er lurt å skaffe seg en eller annen sykkel og øvelseskjøre privat så mye du kan. Det gir rutine og rom for å ta inn over seg nye teknikker og ferdigheter. Jeg har hatt mye nytte av videoer på YouTube (der kan være varierende kvalitet/nytteverdi men en lærer kjapt hva som er verdt å se på). Sykkel er mye mer kjøreteknisk krevende enn bil...

https://www.youtube.com/@fullkontrollnmcu1532

Jeg fikk A1 lappen "gratis" i 1977 men har aldri kjørt sykkel annet enn som passasjer. Da poden ville i gang med A1 og jeg skulle være til noen nytteverdi måtte jeg også begynne "å sykle". Høsten -22 kjøpte jeg en Virago 535 og ville ta oppgraderingskurs A1-A2 men kursene var plutselig fulltegnet så det ble å vente til våren. Da kurset var i boks og jeg fikk noen timer på Viragoen fant jeg ut at den var laget for japanske dverg-pygmeer så jeg oppgraderte til 1993 BMW R1100RS. Siden poden fikk trafikalt grunnkurs i boks i juni i fjor har vi fått oss rundt 6000 km med "L" på ryggen og neste uke har han oppkjøring. Det regner jeg med at går greit om der ikke skjer noe spesielt... Så langt har jeg bare oppgradert til A2 og ser at jeg på ingen måte har bruk for noe mer men oppgradering A2-A er bare et enkelt kurs uten oppkjøring så tiden vil vise om jeg bryr meg om å ta det. BMWen er nedgradert til A2 og noe større sykkel enn det trenger jeg ikke... Men starter en fra scratch så ville jeg absolutt tatt A med en gang.
Bjerknez skrev: 18 apr 2024, 09:21 Men det er viktig at man utfordrer seg selv litt når man øvekjører og trener på det man synes sliter mest med. Man lærer ikke mye av å bare kjøre "rundt og rundt" i nabolaget.
Godt poeng. Mange km under vesten er viktig men vel så viktig er mengdetrening på de vanskelige tingene... poden og jeg tar oss jevnlig en tur innom skolegården og kjører 8-tall o.l. i 5-10 minutt etter de fleste "L" turene...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar