Sesongstart

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sesongstart

Legg inn av mekkern »

tja.... har litt med lagring også.. har oljeblandet bensin i båten-ene kanna var 4 år når jeg brukte den i fjor.
hvis den blir lagret på plast/ikke forseglet metalltank så blir noe av godsakene borte etter en stund.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Sesongstart

Legg inn av Duville »

Har kanskje litt å si om den lagres med jevn temperatur eller i en åpen/uisolert garasje med variabel temperatur ?

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sesongstart

Legg inn av mekkern »

tja... kanna har liggi i båten i hagen hele tiden...
varme er det værste..da gasser det mere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av AJ »

For de som bor slik til her i landet at MC-sesongen kan starte når som helst nå om dagen må gjerne legge ut bilder fortløpende fra årets sesongåpning i denne denne tråden :D :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Sesongstart

Legg inn av Connie »

Dexter skrev: 28 mar 2010, 13:46
Erling skrev:
Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur... :terge

En liten time langs fine svingete sideveier her :thumleft

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
hva var forskjellen da?
Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.
Jeg fyller alltid 98 oktan når det nærmer seg tid for lagring, eller når sykkelen skal stå en stund. Merker GOD forskjell da sykkelen skal startes opp igjen!

https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+h ... oblem.html

Fra NAF:
Kan drivstoff bli gammelt?
Svar: Ja, drivstoff med innblanding av bio-komponenter (etanol i bensin eller FAME i diesel) har begrenset lagringstid.

For diesel med FAME (dvs. B7 diesel) er maksimal anbefalt lagringstid 6 måneder. Detter forutsetter at dieselen lagres under gunstige betingelser, dvs. i tett beholder, lav temperatur (ikke over romtemperatur) samt at den ikke skal utsettes for sollys. Den gunstigste lagringstemperaturen er rundt +5°C.

Etanolholdig bensin (E5-bensin) har også begrenset lagringstid og her gjelder de samme «reglene» for lagring som for diesel. Dersom du har en bil, motorsykkel eller annen motor/motorredskap som kun benyttes i deler av året bør bensinen tilsettes et tilsetningsstoff som øker «holdbarheten» til bensinen. Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.

Bensin og diesel som ikke inneholder biokomponenter har tilnærmet ubegrenset holdbarhet forutsatt korrekt/gunstig lagring.


Nå er det jo E10 hvilket jeg tenker må være verre med tanke på lagring.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sesongstart

Legg inn av mekkern »

Selv 98 oktan har en forringelse etter noen mnd.
merker det godt på cbr`n , merker ikke noe spesielt på start tomgang eller "normal" kjøring-men mangler mye av toppeffekten..
virker som den brenner litt saktere på høyt turtall så fra rundt 5000 og oppover er det ikke like mye effekt.
men etter en fylling så går den normalt.
E10 kan også faseseparere(skille seg) hvis det kommer fuktighet inn i bensina-da legger den utvanna spriten seg i bunn av tanken/flottørkammer.
har en gressklipper hvor dette skjer ofte pga plasttank og lufting.bruker nå alkylatbensin som tåler lagring lenge.
IMG_2284.JPG
Hadde fraktet sykkelen til Tyskland for noen år siden og da var 60kmh i toppfart borte..og gikk ræva på kjappe forbikjøringer-men etterfylte ved ca halv tank og alt ok.. :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Sesongstart

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg fyller bensinkonservering og kjører ett par mil før jeg setter de i dvala.
Butikker med marinrekvisita har ofte slikt.

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Sted: Skien,Telemark

Re: Sesongstart

Legg inn av AdeyMC »

Er jo meldt opp mot 8-10 grader i Skien slutten av neste uke så kanskje det blir en liten tur :D

ZZR-Erling

Re: Sesongstart

Legg inn av ZZR-Erling »

Hakka is ved garasjen...ser lovende ut for neste uke nå asså! :roll

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Sesongstart

Legg inn av Erlend Kveinen »

Kulda gav seg på Jæren 17. februar og ble avløst av det sedvanlige vinterregnet. To dager etter var saltet vasket vekk såpass at første tur for sesongen ble tilbakelagt og i dag ble det en trivelig tur gjennom Ryfast til alltid interessante Forsand og Espedal. Åtte varmegrader lar seg høre i februar.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Sesongstart

Legg inn av Subsea79 »

Har kjørt Ålesund-Molde tur/retur i helgen, og det er mange som har sesongstartet her i området ihvertfall.
10-11 grader og tørre, bare veier over ørskogfjellet. Møtte 5-6 sykler totalt.

Jeg gleder meg så sykt til å komme i gang :sunny: :mc2

ZZR-Erling

Re: Sesongstart

Legg inn av ZZR-Erling »

Steike ta! :crazy:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av AJ »

Her drypper det fra takene, men det er nok likevel en stund til motorsykkelen kan tas fram igjen.
Mye snø og mye tele i bakken...

Men med langvarig mildvær kan det fort bli sesongstart i siste halvdelen av mars \:D/ !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Sesongstart

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har tatt ene biken ut av dvala. Så nå står den i garasjen og klar til bruk. Satser på en tur tirsdag!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av rolf-arne »

Ja og vi som bor bitte - litte granne mot nord , har det slik i dag. Med værste snø-månedene fremfor oss så håper vi på sluttten av April...men reg er med å kunne kjøre til 17 ende mai.BildeBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar