Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5461
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 14 sep 2022, 06:43
dypen skrev: 13 sep 2022, 18:22 Du skal lete lenge etter bedre sykkel :thumleft
Ikke så veldig lenge ..hvis det antall km nesten problemfritt som er greia ,,.Sjekk i Goldwing miljø. Flere hundre tusen km er ikke så uvanlig der ....😊
Ser den! Men for meg :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaLARSnikov
Innlegg: 226
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kaLARSnikov »

Anskaffet som kjent en 2004 V-Strom 650 i våres med i underkant av 95 000 kilometer på telleren. Har for øvrig kun fått kjørt den opp til noe over 102 000 km så det er ikke det store grunnlaget for å høste erfaringer så langt.

Måtte bytte bremseskiver foran, styrelager, og ventilene trengte litt justering - men dette betyr lite når man ikke har servicehistorikk og dermed ikke vet hva som er gjort når tidligere.

Den bruker noe olje, men ymse forum tilsier at dette ikke nødvendigvis har en sammenheng med hverken alder eller kjørelengde på nettopp disse motorene...

Den høyst løse planen er å forsøke å kjøre denne sykkelen til den treffer tellerbegrensningen på 199 999 km, men med fire sykler på to år så vet jeg jo at det ikke noen selvfølgelighet at man beholder de så lenge som man har planer om. I alle tilfeller vil tiden vise hvordan en gammel V-Strom holder seg. Mange mener de har kjørt disse flere hundre tusen kilometer uten å gjøre annet enn å bytte slitedeler og skifte olje og andre væsker når de skal.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5461
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

kaiu skrev: 13 sep 2022, 18:44
dypen skrev: 13 sep 2022, 18:11
kaiu skrev: 13 sep 2022, 17:50 Kjøpte min KTM SA 1290 i 2019 som hadde gått 45.000 km da. Har nå gått 130.000 og ikke hatt noen problemer. Regner med 100 til :)
Du verden, her går det unna :thumleft Er det en T, S eller R du har? Hvilke kjøring har du der det ruller på så jamt med kilometer? Tar du servicer selv eller på KTM verksted evt annet MC Verksted …
Er vel T den heter. Som AJ sier "hvithvalen" :).
Er 98% asfalt kjøring. Flere lange turer til alpene bl.a . Noe gruskjøring i Norge.
Vekstedet har jeg brukt når noe må sjekkes i motor eller f.eks bytte hjullager er Spinnin-Wheel på Mysen. Veldig fornøyd med de. Har hjulpet når ting har hastet foran en langtur.
Er selv fornøyd med Spinnin-Wheel på Mysen. Det er utrolig hvor mye du kan spare hvis du kjøper inn olje, deler etc og tar jobben selv. Ja iallefall det som kan utføres uten noe spesialverktøy og større investeringer :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7665
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av mekkern »

Gamle cbr`n 1000F-88 er blitt 34år gammel og rullet minst 130000km(ubekreftet kjørelengde før kjøp).
ikke oljeforbruk og greier seg med vanlig service og skifte av dekk.
Har forøvrig brukt div oljer-men bare syntetiske(til og med par sesonger med biltema) etter jeg overtok etter ca70000km i 2004.
skiftet deler:
Kjede ved 72000km-ikke drev.(nå strammet ca5mm totalt)
nye skiver/klosser forran ca105000km
2 sett klosser bak.
2 stk batteri-første holdt 6 år(biltema gel) siden smf bitema(nå 12år)
"cross-styre" med fester.
et sett gaffeltetninger og "ny"brukt bakdemper.
montert varmehåndtak-3 usb uttak og strømhub i toppboks-DRL lys-pd-oiler-og en Laserpotte fra TDM900.
alt av service og dekkskift utført i "mekkis garage" her hjemme.

Suzuki GS450 -80
lett modifisert-mellomtung reg.
har en ukjent kilometerstand da det er skiftet speedometer før kjøp/import men står nå på straks 50K
byttet batteri og ombygget regulator/lading-og et shim.ellers dekk br klosser og olje/filter (lite/ingen oljeforbruk)

Honda XL600r -86
ombygget utseende og reparert 3 gear og byttet clutch.Ca 60000km.(lite/ingen oljeforbruk)
redesignet elektrisk anlegg da dette er både AC og DC AC delen ombygget for bruk med LED-pære.

"Bastarden" er FZR1000-87
i utgangspunktet men sammenrask av mange fabrikat Yamaha-Honda-Kawasaki-Suzuki-KTM-og ettermarkedsdeler.
denne har som mange Thunderace motorer et visst oljeforbruk men det lever jeg fint med-ellers funker den som pokker.

Indian FTR1200S race replica-2019
Denne har kun fått 1 gangs service (og et ekstra oljeskift)ikke rullet 10k ennå og resten tar jeg selv-men skal levere den til forhandler når den skal ha ventilsjekk ved 32K for den jobben gidder jeg ikke.
ellers så skal de snart fixe en recall på et t-stykke i kjølevannet.
denne har fått litt spesialbehandling for -utsende -beskyttelse -elektrisk og lyd.
Skal ikke selge den så "servicehistorikk" betyr nix-nada.

Olje og filtre kjøper jeg stort sett i stort en gang i året-
OEM indian 15w-60
Motul 300v 10w-40
Motul 300v 15w-50
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1345
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 14 sep 2022, 06:59
Gammelsmurfen skrev: 13 sep 2022, 22:46
AJ skrev: 13 sep 2022, 20:23
kaiu skrev: 13 sep 2022, 20:11
dypen skrev: 13 sep 2022, 19:48 Fant på ett annet forum der totalmålet på bremseklossen er 7,7 mm, målte metallplate på min kloss bak som er 3 mm da blir det igjen 4,7 mm slitebelegg på nye klosser. Ser ut som jeg kan kjøre veldig langt på ett sett bremseklosser da :twothumbs:
Husker ikke om jeg har byttet 1 eller 2 ganger på mine 85' km. Jeg bruker Brembo LA pads som holder utrolig lenge.
85000 KTM kilometre siden 2019 er det bare å bøye seg i hjelmen av :notworthy: !

Selv har jeg et sett EBC High Performance Organic Brake Pads liggende på varastyre. Men altså ikke noe behov for å bytte enda etter 72K.
Det er nok sintrede klosser som sitter på, organiske klosser har vesentlig kortere levetid.
Sintrede virker bedre unde våte og skitne forhold, mens organiske har bedre effekt fra starten av nedbremsingen når det er tørt (så fremt de ikke blir for varme).
Er du sikker på dette?
Nå finnes det flere forskjellige typer materiale i klosser som ikke er sintrede, men det er vanligst at det er sånne egenskapsforskjeller ja.
Det er både + og - ved de begge, sintrede sliter normalt mer på bremseskivene, bremser dårligere når de er kalde, leder mer varme til kaliper og lettere for å lage lyd.
Men når de blir varme så presterer de bedre enn organiske, samme også i vann og gjørme de har som regel også vesentlig lenger levetid enn organiske.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5461
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

God reklame for Yamaha :thumleft 2011 modell XT1200 med 176635 kjørte kilometer.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=327663210
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 07 nov 2023, 18:12 God reklame for Yamaha :thumleft 2011 modell XT1200 med 176635 kjørte kilometer.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=327663210
Interessant, helt klart,
Men... litt lite info under "Beskrivelse"... :-k

Som f.eks. servicehistorikk, evt. reklamasjoner, deler som evt. er byttet osv,, osv. ...

Sånn omtrent 100K mer enn min 1290.
Kanskje jeg skal se om jeg får til det samme :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5461
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Beskrivelse
Ser bra ut til tross for alder og km stand.

Slik jeg leser annonsen så må du ta turen for å se sykkel, sykkel er sikkert ok men med slitasje, bruksmerker etc og servicelogg er ikke fullstendig eller eier kan ha utført vedlikehold selv. De har sikkert en del dokumentasjon. Bare 3 eiere utenom forhandlere den har vært innom. Er du ute etter billig «eventyr» sykkel løp og kjøp, denne holder seg i pris for her snakker vi ikke om verditap men service og dekk må alle ha :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 07 nov 2023, 18:33
Beskrivelse
Ser bra ut til tross for alder og km stand.

Slik jeg leser annonsen så må du ta turen for å se sykkel, sykkel er sikkert ok men med slitasje, bruksmerker etc og servicelogg er ikke fullstendig eller eier kan ha utført vedlikehold selv. De har sikkert en del dokumentasjon. Bare 3 eiere utenom forhandlere den har vært innom. Er du ute etter billig «eventyr» sykkel løp og kjøp, denne holder seg i pris for her snakker vi ikke om verditap men service og dekk må alle ha :)
Jo, slik vil det jo alltid være med en sykkel som har såpass høy km.stand. Altså at man vil se og sjekke den selv.
Likevel synes jeg nok Motorspeed burde kommet med mer opplysninger om sykkelens eier- og servicehistorikk i annonsen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5461
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Vi er alle forskjellige, når jeg selv annonserer ønsker jeg å gi så mye info som mulig for å slippe tidstyver som meldinger og telefoner med spørsmål som ikke fører til noe som helst.

Uavhengig av annonse jeg linket til her … Når du titter rundt på finn.no får du inntrykk av at det er om å gjøre å få interessente til å ringe … for e-post og meldinger svarer vi ikke på. Det er veldig stor tiltro til eget snakketøy og salgsevner selv om bilder i annonse trekker i helt motsatt retning sammen med annonsetekst som er ikke eksisterende. RING RING :lol
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 07 nov 2023, 20:08 Det er veldig stor tiltro til eget snakketøy og salgsevner selv om bilder i annonse trekker i helt motsatt retning sammen med annonsetekst som er ikke eksisterende. RING RING :lol
Selv stoler jeg helt klart mer på skriftlig dokumentasjon enn hva som sies i en telefonsamtale.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1345
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 07 nov 2023, 20:48
dypen skrev: 07 nov 2023, 20:08 Det er veldig stor tiltro til eget snakketøy og salgsevner selv om bilder i annonse trekker i helt motsatt retning sammen med annonsetekst som er ikke eksisterende. RING RING :lol
Selv stoler jeg helt klart mer på skriftlig dokumentasjon enn hva som sies i en telefonsamtale.
E9 med deg der, selv om kommunikasjonen potensielt kan gå en del tregere, så er det veldig greit å ha mest mulig skriftlig.
Eneste som virkelig duger rettslig om det skulle bli noe større trøbbel i etterkant, ord mot ord, bekjente som vitner etc. blir vanskelig.

mekkern
Innlegg: 7665
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av mekkern »

Med sykler som er eldre enn la oss si en åtte/ti års tid og forholdsvis lang kjørelengde så er egentlig dokumentasjon av mindre verdi- der er det mer en øyeblikkets helhetlige tilstand som er gjeldende.Da har en kommet til en tid da ting slutter å virke helt ut av det blå og eventuelt manglende vedlikehold har gjort seg synlig for lenge siden.ofte flere eiere og ulik bruk også.
En eier og ser helt strøken ut så er det håp. :thumleft
Men vil heller ikke anbefale de som ikke har litt mekanisk kunnskap til å vurdere kjøretøyet å kjøpe annet enn i forretning med garanti-ellers kan det bli dyrt og ofte forbrukertvister.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1104
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Domino »

Gammelsmurfen skrev: 07 nov 2023, 22:09
AJ skrev: 07 nov 2023, 20:48
dypen skrev: 07 nov 2023, 20:08 Det er veldig stor tiltro til eget snakketøy og salgsevner selv om bilder i annonse trekker i helt motsatt retning sammen med annonsetekst som er ikke eksisterende. RING RING :lol
Selv stoler jeg helt klart mer på skriftlig dokumentasjon enn hva som sies i en telefonsamtale.
E9 med deg der, selv om kommunikasjonen potensielt kan gå en del tregere, så er det veldig greit å ha mest mulig skriftlig.
Eneste som virkelig duger rettslig om det skulle bli noe større trøbbel i etterkant, ord mot ord, bekjente som vitner etc. blir vanskelig.
Det finnes apper som gjør opptak av telefonsamtaler, da har du dokumentasjon på hva som er sagt. Og så lenge det er en samtale du selv deltar i, er det lovlig å gjøre opptak.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kjellv »

Det er også viktig å fine ut hva sykkelen har fått av service. Ganske typisk på litt eldre sykler som er vedlikeholdt av eier, er at service gjerne er omtrent der samme som et oljeskift. Det holder jo ikke.
Om for eksempel ventisjekk har vært hoppet over ved 40000 og 80000 gjør ikke så mye dersom det er utført ved 120000 km og da er innenfor spec. Men verre er det om det ikke har vært tatt en skikkelig service på f.eks. svingarmslager, lenkelager og styrekrone. Dette skal typisk skje ved f.eks 40000 km. Men bør gjerne skje mye oftere hvis sykkelen ikke går så langt hvert år. Fettet i lagrene tørker opp litt hvert år, og tørre lager sliter både på lagrene og godset de sitter i. Har sykkelen i tillegg blitt brukt mye på dårlig vei der påkjenningene er store, vil dette gjøre stor forskjell på slitasjen. Velsmurte og godt vedlikeholdte lagre som er riktig justert kan være like gode etter mange år og flere hundre tusen km. Ved manglende vedlikehold kan det være for seint å bytte disse lagrene, slitasjen på lagersetene kan være for store. At sykkelen ser veldig fin ut betyr lite dersom den er dårlig vedlikeholdt.
Men jeg sjekket denne sykkelen i Yamahas system, og ser at den har fått utbedret 3 recalls før 2012. Siden tror jeg ikke det har vært noe som skulle utbedres, det ligger i alle fall ikke noen uløste meldinger på den. Det var også registrert utført 80000 km service i 2014, dette var helt i startfasen at servicer ble lagt inn i Yamahas portal. Det kan være langt mer dokumentasjon i serviceheftet.
Etter mitt syn kan dette være en mulighet til å skaffe seg en veldig god sykkel til en hyggelig pris. Jeg ville kanskje tatt høyde for at bakdemperen skal byttes, denne er neppe særlig god dersom det er den samme som da sykkelen var ny. Jeg ville nok også ha gått nøye over den med service fram til sesongstart.
Men årlig prisfall på denne er nok veldig liten i årene framover..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar