Ganske likt Fredrik, ca 3 sett på samme km
Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39317
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Jeg har åpenbart spart noen kroner der altså...

Mulig dette også sier noe om kjørestilen...

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Usikker på hvilke slitasje jeg har på bremseklosser foran som jeg ikke sparer på men må jeg ha nye klosser på ca 23k … Uten sammenligning så har jeg kjørt flere biler til 100k og halvslitte klosser foran …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Ja det har du nok. Er nok kjørestil og bruksmønster som avgjør dette. For egen del kjører jeg forholdsvis friskt
Og 90 % av kjøringen med fullt veskesett og passasjer.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39317
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Omtrent som meg altså

Noe jeg tror flere her på forumet kan bekrefte...
Så kan man jo spørre om hvordan det er mulig å ikke kjøre forholdsvis friskt med en KTM 1290 SA

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

- hansiver
- Innlegg: 378
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Da jeg tok mc lappen i voksen alder ble min første sykkel en Honda cbr 600. Den var mer enn 10 år gammel og hadde rundt 75k på telleren da jeg kjøpte den. Jeg brukte sykkelen til pendling og la på 10 k til før jeg byttet den inn i en Honda VFR som også var noen år gammel. På de 2 sesongene jeg hadde den kjørte jeg rundt 30 k slik at km standen på den da jeg solgte den var rundt 80 k. Ingen av disse syklene koste meg annet enn dekk og vanlig service. En kamerat av meg hadde en VFR som hadde 130 k på telleren da han solgte den. Den gikk like fint. Så lenge servicer blir fulgt tror jeg at mc motorer kan gå veldig langt. Begge de omtalte VFR'ene var forøvrig fra 90 tallet
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Bjerknez
- Innlegg: 24317
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Høy kilometerstand isolert sett på motorsykkel med tanke på drivsystem etc. tror jeg er null problem. Blir som med en bil. Derimot er jeg mer bekymret for gjenkjøpsverdien når en motorsykkel overgår la oss si 50.000km. som for mange kanskje annses som mye.
Ingen av syklene jeg har hatt har gått mer enn maks 30.000km. før jeg byttet dem. jeg har vel rukket og eid 5 nye sykler siden 2014.
Derimot har jeg overgått meg selv samt overbevist om at kjøp av en såkalt demosykkel er veldig interresant. Dette kan man spare mye penger på. Spesielt hvis man snakker om en sykkel som Rocket. Verditapet på disse de første månedene er nok ikke noe mange tenker så mye på.
Ingen av syklene jeg har hatt har gått mer enn maks 30.000km. før jeg byttet dem. jeg har vel rukket og eid 5 nye sykler siden 2014.
Derimot har jeg overgått meg selv samt overbevist om at kjøp av en såkalt demosykkel er veldig interresant. Dette kan man spare mye penger på. Spesielt hvis man snakker om en sykkel som Rocket. Verditapet på disse de første månedene er nok ikke noe mange tenker så mye på.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
30000 km da skulle jeg ha bytta sykkel hver sommer? Det har holdt med et ny kjøp...på 3 år...Bjerknez skrev:
Ingen av syklene jeg har hatt har gått mer enn maks 30.000km. før jeg byttet dem. jeg har vel rukket og eid 5 nye sykler siden 2014.
er nok ikke noe mange tenker så mye på.
30 er jo like mye som 8 ukers turen i 19...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Det er ikke mange her inne som har sykkel med voksen kilometerstand …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 4969
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Alt har jo med bruk og gjøre. Nå runder jeg 135 000km i disse dager med daglig jobbpendling og turkjøring. Det merkes på slitasje, både på lakk, bremser, giroverføring osv. Oslo-kjøring med mye start og stopp, bremsing og mye greier tar mye mer på enn å ha flatt jern på landeveien. Det kan ikke sammenlignes. Jeg har bytta giroverføring for et års tid siden til tross for at jeg stadig smører opp, noe man gjerne ser på som en evigvarende greie? Bremser, særlig bakbrems går som varmt hvetebrød da sykkelen bruker mer bakbrems i sakte fart enn frambrems(dette styrer ikke jeg).
Så ja, ting slites, men folk er altfor opptatt av motoren. Det er alt annet som egentlig trenger tilsyn når det kommer til stykket. Nå skal ventiler sjekkes for n-te gang i høst og dempere skal på overhaling igjen, nye bremser forran og vi skal ha på det tredje settet med styreholker. Har også bytta flere brytere styret da de var utslitt mekanisk samt mikrobryter på clutchhåndtak og bremsehendel..
Så ja, ting slites, men folk er altfor opptatt av motoren. Det er alt annet som egentlig trenger tilsyn når det kommer til stykket. Nå skal ventiler sjekkes for n-te gang i høst og dempere skal på overhaling igjen, nye bremser forran og vi skal ha på det tredje settet med styreholker. Har også bytta flere brytere styret da de var utslitt mekanisk samt mikrobryter på clutchhåndtak og bremsehendel..
- Bjerknez
- Innlegg: 24317
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Som Fredrik nevner så er det ikke motoren i seg selv som bekymrer meg men alt det andre.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Dette ser jeg på som veldig fornuftig og økonomisk kjøring hvor trafikkbildet leses uten å skape jojo kjøring, ved normal forsiktig oppbremsing får du aktivert bakbremsen og faktisk brukt den i motsetning når du panikkbremser da påløper bare forbremsenFredrikE24 skrev: ↑13 sep 2022, 13:24Bremser, særlig bakbrems går som varmt hvetebrød da sykkelen bruker mer bakbrems i sakte fart enn frambrems(dette styrer ikke jeg).

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 4969
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Nja, det er mye hard bremsing når man lanesplitter 3-4 mil om dagen. Det er ikke jeg som bestemmer hvor mye bakbrems som aktiveres. Det bestemmes av farten. Eneste jeg merker er at sykkelen setter seg litt bakpå når jeg bremser i typ hastigheter under 40, så kommer frambremsen inn om man nødbremser. Det går imidlertid hardt på bakbremsen når man bremser hardt og mye. Selve bremsepedalen har jeg tråkket på maks 5 ganger på 6 år.
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Var helt sikker på det var vektfordeling som styrte påløp av bremser foran vs bak som på en bil men du beskriver fart over / under 40 … også 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 4969
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Jeg aner ikke, jeg kjenner det bare på sykkelen. Det er jo et litt spesielt bremsesystem på min sykkel.