Kjøregård-øvelser?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Kjøregård-øvelser?

Legg inn av JoeHugin »

Hei.

En kompis driver med opplæring og ønsker kjøre i kjøregården - men SVV opplyser ikke noe om hva øvelsene skal være.

Noen som har en oversikt?

(Har sett på SVV sine sider)
https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/opp ... ard-mysen/

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av Lauri »

Ferskt fortalt fra de jeg ledsaget/øvelseskjørte med.

1. Unnamanøver i ca 50 km/t.
2. Bremsing i 60 km/t (rett fram) uten å låse hjulene (ABS'n skal ikke slå inn).
3. Garasjeøvelse: Kjøring mellom kjegler, deretter inn i en firekant og retur utenom kjeglene.
4. Bremsing i sving (25 - 30 km/t) samtidig som du holder kurven.
5. Svingkjøring i fart og holde kurven.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av Lauri »

Tipper at denne youtube-videoen gir gode eksempler: https://www.youtube.com/watch?v=VHSIrwG_XoY
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av Lauri »

Og her... hentet fra SVV, der de ulike øvelsene er målsatt i meter: https://www.mcskolen.no/oppgaver.pdf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av Lauri »

Og til slutt: de fem kjørergårdsøvelsene forklart på trøndersk med on-board-camera 😊 https://www.youtube.com/watch?v=_zbTaHi-7AA
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av JoeHugin »


JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av JoeHugin »

Oi, så ikke at det var skrevet her 🫣

Vi er igang
IMG20220910175549.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av SilverSmurfer »

Når det kommer til kjøring mellom kjegler så ble avstanden forandret og en kjegle fjernet i 2021. Så denne øvelsen er litt enklere nå enn den var før.

Uansett så er ikke kjøregård det verste, veldig få stryker på dette.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av JoeHugin »

Ja, det gikk veldig fint. Bare bra å være gjennom det.

Kjørelæreren hans er jo helt håpløs, svarer ikke på telefon, drar på jakt nesten uten forvarsel i to uker osv. Han hadde sagt at "jeg sier til deg som jeg sier til alle andre elevene jeg har, jeg har mange elever men dere har bare en kjørelærer" som svar til at det var utfordrende å få tak i han og få avtalt kjøretimer. 🤔

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av SilverSmurfer »

Sånn er det bare, har vert helt vilt siden covid kom. Mange steder må man bestille MC opplæring et år i forveien.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av Lauri »

JoeHugin skrev: 10 sep 2022, 21:30
[…]

Kjørelæreren hans er jo helt håpløs, svarer ikke på telefon, drar på jakt nesten uten forvarsel i to uker osv. Han hadde sagt at "jeg sier til deg som jeg sier til alle andre elevene jeg har, jeg har mange elever men dere har bare en kjørelærer" som svar til at det var utfordrende å få tak i han og få avtalt kjøretimer. 🤔
De av oss som har vært banditter i tidligere liv vet kjapt hvilke knapper man skal trykke på for å skremme…

Selv om trafikkskolene er privatdrevne, så er de omringet av et offentlig regelverk så det holder. Et kort telefonsamtale til daglig leder om kjøreskolelærerens utsagn og holdning pleier å holde (tro meg). Kjøreskolene er i konkurranse om kundene på den ene siden, mens i enden av vegen er tilsynsmyndigheten Statens vegvesen.

Spillereglene finnes her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_5
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av SilverSmurfer »

Lauri skrev: 11 sep 2022, 00:43
JoeHugin skrev: 10 sep 2022, 21:30
[…]

Kjørelæreren hans er jo helt håpløs, svarer ikke på telefon, drar på jakt nesten uten forvarsel i to uker osv. Han hadde sagt at "jeg sier til deg som jeg sier til alle andre elevene jeg har, jeg har mange elever men dere har bare en kjørelærer" som svar til at det var utfordrende å få tak i han og få avtalt kjøretimer. 🤔
De av oss som har vært banditter i tidligere liv vet kjapt hvilke knapper man skal trykke på for å skremme…

Selv om trafikkskolene er privatdrevne, så er de omringet av et offentlig regelverk så det holder. Et kort telefonsamtale til daglig leder om kjøreskolelærerens utsagn og holdning pleier å holde (tro meg). Kjøreskolene er i konkurranse om kundene på den ene siden, mens i enden av vegen er tilsynsmyndigheten Statens vegvesen.

Spillereglene finnes her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_5
Det er ingenting statens veivesen kan si på at en kjørelærer velger å reise på jakt eller ikke svarer på telefon når man vil avtale time. Kjørelæreren har all verdens rett til å reise på jakt i 2 uker uten å svare på telefon hvis han ønsker å gjøre det.

Og når man bor i utkantnorge har man gjerne bare en enkelt kjørelærer på MC tilgjengelig innenfor 2 timers pending i noen som helst retning. Det eneste alternativet til dette er å ta intensivkurs et eller annet sted.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av BjørnSover »

På den andre siden - en kjørelærer som drar to uker på jakt nå var tilgjengelig for to ekstra uker med kjøretimer i sommer… Litt uryddig å ikke kunne si ifra og planlegge tidligere - men folk må kunne ha ferie uten at telefonen ringer hele dagen

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av SilverSmurfer »

Uten tvil, jeg ser at veldig mange MC kjørelærere strekker seg veldig langt. På grunn av at man ikke har det samme behovet er det kun en kjørelærer i mange området, og resultatet blir at de har alt for mange elever og ingen som kan dekke opp for dem når elevene feks trenger oppkjøring midt i ferien deres.

Som i mange tilfeller betyr at de må reise hjem bare for å arrangere oppkjøring en dag, og så gå tilbake på ferie. Eller at de til og med går hele sommeren uten fri.

Det samme gjelder en del MC verksteder som omtrent ikke har noe som helst fri om sommeren, men mye om vinteren. Absolutte MC-entusiaster som selv ikke tar noe som helst ferie om sommeren slik at vi andre kan få kjørt.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Kjøregård-øvelser?

Legg inn av Norsense »

Jeg øvelseskjører for tiden med en ungdom som skal ta A1. I den lokale kjøregården på trafikkstasjonen er det satt opp plansjer med forklaring av alle øvelser. Det er ett eksempel til etterfølgelse.

Svar