Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
BlackM
Innlegg: 4
Registrert: 17 aug 2022, 12:45
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av BlackM »

Hei, jeg kjørte i grøfta, aleneulykke, skadet meg. (Personskade) Det var et brudd men det går veldig fint med meg ellers.

Men jeg er bare nysgjerrig på om noen andre har vert borti noe liknende, og hva som skjedde i etterkant. Har allerede snakket med politiet og fortalt hva som har skjedd, de har opprettet en sak og de ønsker et avhør, men de sier veldig lite om hva som skjer ellers.

Er dette standard? Noen andre som har vert i gjennom noe liknende og kan fortelle om prosessen?

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av Audi Mannen »

Hei og velkommen til MC siden. Jeg har ikke noe å bidra med på ditt spørsmål men regner med noen her inne kanskje vet noe om saksgangen. Sånn generelt siden det var personskade i trafikk sammenheng så er det kanskje helt naturlig å kartlegge fakta uten at jeg kan noe om det. Det var enda godt at du ikke havnet i den ellers så dystre statistikken i trafikken for tiden.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av Domino »

Det kommer nok mye an på hva de anser som årsak til ulykken. Uaktsom kjøring eller et hendelig uhell forårsaket av ytre faktorer? Løs grus eller dieselsøl i sving for eksempel, kan være et godt eksempel på sistnevnte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til oss på MCsiden.no :vs !
Og god bedring :thumleft .

Når det gjelder personskade etter trafikkuhell skal disse alltid etterforskes av politiet.
Forutsatt at politiet er kjent med trafikkuhellet som førte til personskaden.
Avhør av den/de involverte inngår som en naturlig del av etterforskningen, som ikke utelukkende har som mål å få bevist straffbarhet, men også om det kan foreligge tekniske årsaker til uhellet i tillegg til forhold med veidekket og andre faktorer som kan ha med- eller samvirket til at uhellet skjedde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BlackM
Innlegg: 4
Registrert: 17 aug 2022, 12:45
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av BlackM »

Domino skrev: 17 aug 2022, 13:55 Det kommer nok mye an på hva de anser som årsak til ulykken. Uaktsom kjøring eller et hendelig uhell forårsaket av ytre faktorer? Løs grus eller dieselsøl i sving for eksempel, kan være et godt eksempel på sistnevnte.
Utfordringen min er at jeg tror jeg har oppgitt feil informasjon til 113, jeg sa en fart jeg i utgangspunktet trodde jeg hadde fordi det var den forrige hastigheten jeg husket. (Innenfor fartsgrensen) Men jeg tror faktisk det var hastigheten jeg hadde mange sekunder før. Og at hastigheten jeg egentlig hadde var vesentlig lavere.

Skulle ønske politiet tok seg en tur å sjekket det ut i stedet for å bare ringe meg når jeg ligger her og er kjempesliten. Men det virker ikke som de har lyst å reise opp der det skjedde.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av rolf-arne »

Politiet har mer enn nok å gjøre.

De sjekker så mye,at dem vet om det er et hendelig uhell eller ikke.

For meg ble det rutinemessig blåst for alle.

Prata om hendelsen forløpet, skrevet journal, konk. Intet å etterforske.

Når du forklarer deg om farta så si at du tror den var, dem trur bare sånn passelig på oss.

Men støttes det av vitner så ok.



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av Lauri »

Uuuups… og her må man holde «tunga i rett munn». Ved personskade i fbm trafikkuhell skal to instanser være involvert: politi og forsikringsselskap.

Utfallet fra avhør og politiets åstedsbefaring har stor innvirkning på forsikringsselskapets videre behandling.

Trådstarter må ha i mente at dagens skade kan gi ettervirkninger/mén. Her er en nettside om forhold trådstarter må tenke på.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfo ... fikkuhell/
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av Bjerknez »

Lauri skrev: 18 aug 2022, 00:11 Uuuups… og her må man holde «tunga i rett munn». Ved personskade i fbm trafikkuhell skal to instanser være involvert: politi og forsikringsselskap.

Utfallet fra avhør og politiets åstedsbefaring har stor innvirkning på forsikringsselskapets videre behandling.

Trådstarter må ha i mente at dagens skade kan gi ettervirkninger/mén. Her er en nettside om forhold trådstarter må tenke på.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfo ... fikkuhell/
Enig.

I Norge får man jo hjelp uansett og jeg tror ikke sykehuset sender regningen hjem i postkassa di, men ja, det er viktig at du eller andre ringer ambulanse ved skade etter utforkjøring etc. ambulansen samarbeider nok med politiet og gir beskjeden videre. Politi blir alltid koblet inn når det er personskade. Som regel er det en formell sak for å dokumentere skaden og hendelsesforløpet til forsikringsselskap og statistikkboken.

Om det får en straffbar reaksjon for føreren kommer ann på hendelsesforløpet. En singelulykke hvor hastigheten ikke har vært all verden vil det nok ikke få noen konsekvenser for føreren. Så sant dem ikke mistenker rus eller du har et rulleblad fra ridligere etc.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjørte i grøfta, skadet meg selv, hva skjer nå?

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev:
Lauri skrev: 18 aug 2022, 00:11 Uuuups… og her må man holde «tunga i rett munn». Ved personskade i fbm trafikkuhell skal to instanser være involvert: politi og forsikringsselskap.

Utfallet fra avhør og politiets åstedsbefaring har stor innvirkning på forsikringsselskapets videre behandling.

Trådstarter må ha i mente at dagens skade kan gi ettervirkninger/mén. Her er en nettside om forhold trådstarter må tenke på.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfo ... fikkuhell/
Enig.

I Norge får man jo hjelp uansett og jeg tror ikke sykehuset sender regningen hjem i postkassa di, men ja, det er viktig at du eller andre ringer ambulanse ved skade etter utforkjøring etc. ambulansen samarbeider nok med politiet og gir beskjeden videre. Politi blir alltid koblet inn når det er personskade. Som regel er det en formell sak for å dokumentere skaden og hendelsesforløpet til forsikringsselskap og statistikkboken.

Om det får en straffbar reaksjon for føreren kommer ann på hendelsesforløpet. En singelulykke hvor hastigheten ikke har vært all verden vil det nok ikke få noen konsekvenser for føreren. Så sant dem ikke mistenker rus eller du har et rulleblad fra ridligere etc.
Min nyervervede erfaring med Gjensidige og skade er grei... følgeting kommer når det kommer.


Men nå betalte de mitt egenandelstak for i år, og det synes jeg var en grei deal..

Dem får neppe noe mer krav fra meg, det meste i denne kroppen er jo på halv 12 allerede... syns dem var snill og effektiv.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar