Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av mekkern »

"Vi" eldre førere er visst fortsatt i 1980...
Hva en har erfart og lært gjennom 40 år på 2 og flere hjul er jo null -når det ikke inngår i mengdetrening og moduler på en kjøreskole før en består det grunnleggende for å ha lov til å kjøre på egenhånd.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Bjerknez »

Jo mer man kjører og har kjørt jo mer erfaren blir man, men men flere timer på veien så øker også sjansene for å havne i ulykker.

Hvis en 12 åring uten førerkort klarer å kjøre en motorsykkel fra A til B så betyr ikke det at denne gutten er mer erfaren enn en 50 åring som trer sykkelen ned i en grøft.

Jeg er også ganske sikker på at hvis man har kjlrt sykkel i 60 år uten et eneste uhell, så er man riktignok langt over middels erfaren, men også i mine øyne heldig. Det er mye som skjer i trafikken man ikke rår over og det er ikke alltid erfaring hjelper en.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 14 aug 2022, 22:41 "Vi" eldre førere er visst fortsatt i 1980...
Hva en har erfart og lært gjennom 40 år på 2 og flere hjul er jo null -når det ikke inngår i mengdetrening og moduler på en kjøreskole før en består det grunnleggende for å ha lov til å kjøre på egenhånd.
Ja, noen ganger kan man bli helt matt av uttalelser fra enkelte..
Dessverre kan man også vente slike holdninger og tilnærmelser til ulykkestallene fra våre folkevalgte når disse har behov for å gjøre seg bemerket i sin politiske karriere.
Når jeg leste denne nyhetsartikkelen (i starten av tråden) slo det meg at her er det en relativt fersk samferdselsminister som plutselig har sett lyset, og som skal finne opp kruttet en gang til. En som antakelig ikke har fått med seg at nettopp dette jobbes det mye med allerede, og har gjort det i årevis. Når det så neste år er lavere ulykkestall enn i år (forhåpentligvis), er han selvfølgelig raskt ute og proklamerer at tiltakene han har satt i verk virker som planlagt..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av dypen »

I trafikken så forbauser det meg hvor mange som ikke evner å lese trafikken, bare her i gata hvor jeg bor har det blitt gangfelt på en side med 30 km sone som også resulterer i att det ikke er veibredde så to biler kan møtes over alt. Kjører jeg gata ut møter jeg en del biler som jeg selvfølgelig stopper for hvor det er veidele eller bredde så to biler lett kan passere hverandre. Men til stadighet når jeg er i disse trange partiene møter jeg biler som kjører forbi ett helt opplagt møtested og bare fortsetter til vi står der og skjønner ikke noe. Rygge kan de ikke selv om det bare er ti meter til nærmeste stikkvei og unge friske folk i sin beste alder er det også. I noen tilfeller ser det ut som de øker farten i håp om at jeg skal kjøre opp på fortauet før de endelig forstår att det ikke går. På toppen bor de i gata og kjører her hver dag :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av FredrikE24 »

Er en mulig brannfakkel, men kan man si at MC kjøring ikke er for alle? Da tenker jeg ikke kun kjøretekniske ferdigheter.

Nå har det vært en økende trend dette med motorsykkelkjøring, kanskje ikke alle som tar lappen og kjører bør gjøre det?

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 23:46 Er en mulig brannfakkel, men kan man si at MC kjøring ikke er for alle? Da tenker jeg ikke kun kjøretekniske ferdigheter.

Nå har det vært en økende trend dette med motorsykkelkjøring, kanskje ikke alle som tar lappen og kjører bør gjøre det?
Har ikke turt å nevne dette selv men det er jo en sannhet at ikke alt passer for alle.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 23:46 Er en mulig brannfakkel, men kan man si at MC kjøring ikke er for alle? Da tenker jeg ikke kun kjøretekniske ferdigheter.

Nå har det vært en økende trend dette med motorsykkelkjøring, kanskje ikke alle som tar lappen og kjører bør gjøre det?
Brannfakkel? Er jo helt opplagt slik jeg ser det at det ikke er alle som burde vurdert å ta MC lappen. Men du vet, vi mennesker er ikke så gode på og ta avgjørelser som ikke gagner oss og trafikkskolene krever jo bare at man oppfører seg den stunden man er elev samt sensoren den drøye halvtimen oppkjøringen foregår.

Faktisk vet jeg om flere og en av dem har faktisk selv innsett at han ikke kan eie en MC, da han er alt for glad i fart og klarer ikke la være. Han har ikke kjørt MC så vidt jeg vet på minst 26 år.

Men de aller fleste innser nok ikke dette selv. Folk kjører jo rundt i spesialbygde biler uten armer og ben som styres med joystick via kjeften og jeg vet om flere gamlinger her jeg bor som så absolutt ikke burde satt sine bein bak rattet. Men det virker som om det er en menneskerett og kjøre bil for enkelte.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Audi Mannen skrev: 14 aug 2022, 19:15
Gammelsmurfen skrev: 13 aug 2022, 07:01
Audi Mannen skrev: 12 aug 2022, 12:56 Vi må også huske på at trafikk tettheten er noe helt annet i dag kontra 20 år tilbake i tiden. Går vi enda litt lengre tilbake hvor kanskje mange av de som er "den eldre garde i dag" fikk førerkort og hadde en enkel form for opplæring så var det tomt på veiene etter kl 16.00. Alt var jo stengt. Så det er mange faktorer.
I bygdenorge kanskje, man skal vesentlig lenger enn litt lenger tilbake enn 20 år i Oslo-området i alle fall før det var tomt på veiene og alt var stengt etter kl. 16 som du sier.
Men på bygda er det fortsatt ikke uvanlig at en del butikker (som ikke er matbutikker eller på et senter) stenger ved 17-tiden.
Jeg har kjørt på jobb i Oslo siden midten av 80-tallet på både 2 og 4 hjul, det sto kø i rushen stedvis på f.eks. Ring 2 og 3 den gangen også.
Det stemmer at trafikktettheten har økt, men du skal lenger tilbake enn 20 år før det er særlig merkbart i rushen i Oslo, legg på 20 år til så vi er 40 år tilbake i tid, da stemmer det litt bedre.

På 70-tallet kunne man kjøre akebrett i gatene i Oslo, men i løpet av 80-tallet skjedde det veldig mye med trafikken.
Noe jeg først og fremst ser for meg (antagelser) har med en blanding av at økonomien til gjennomsnittsfamilier ble stadig bedre og at de nyeste drabantbyene i ytterkantene ble etablert eller vokste veldig (f.eks. Holmlia).
Man sto like mye i kø i rushen i Oslo for 20 år siden (om ikke verre), men nå har det også skjedd noe med en del av de største veiene i og utenfor Oslo siden da, spesielt Ring 3, E6 og E18 som kompenserer noe.
Usikker på tallene i dagens situasjon egentlig pga. at mange har en hybrid tilstedeværelse på kontor/hjemmekontor, mange av de som ikke tok kollektiv under pandemien mens det var restriksjoner er tilbake igjen.
Men om jeg ser på hvor køene til og fra jobb starter og opphører i dag vs for 20 år siden (kjører fortsatt på de samme veiene), så er det neppe noe verre. Men situasjonen kan selvsagt være noe annet andre steder.
Ikke glem at Norge består av svært mye mer enn Oslo. Det er faktisk en verden utenfor Oslo. Og det er vel minst ulykker i selve Oslo by med døden som utfall? Så i mine øyne er Oslo relativ uvesentlig.
Det er riktig det, derfor var de tre første ordene i sitatet mitt "I bygdenorge kanskje" :D

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ronning skrev: 14 aug 2022, 17:37 Hadde en guffen opplevelse i dag. Ligger i 60 sone, og ser en dame som skal over veien på et gangfelt. Bremser relativt kjapt, og stopper, men hører dekkskrik og ser en Audi som havner på sida av meg i venstrefeltet. Sist jeg så i speilet var bilen et stykke bak, så den må ha gassa opp litt.
Gikk jo bra med alle, men kjenner kjøregleden blir litt dempa etter det der.
Må snart begynne å stoppe til høyre utenfor hvitstripa skal man unngå slikt?
Ekkelt ja, det skal ikke mye uoppmerksomhet til før noe sånt skjer.
Selv etter at man får 3 prikker og nå økt bot til kr. 7450,- dersom man blir tatt for mobilbruk, så er det fortsatt dessverre alt for mange som fortsatt bruker mobilen i bil. Bare nå de to siste gangene på E6 har jeg kommet bak slike tullinger, senest i dag (eller det blir i går nå da ;) ).
Tok igjen en i venstre felt som ikke verken holdt fartsgrensa eller kjørte fortere enn trafikken i høyre, så han blokkerte i praksis veien og vinglet over midtstripa med ca. 1/3 av sin egen bil´s bredde. Gangen før var det en som lå i høyrefeltet, men symptomene er de samme: vinglete kjøring/feil plassering i kjørefeltet og som oftest at farten synker/ikke følger trafikken.
Da man passerer de ser man jo hva de driver med og bekrefter det man allerede har antatt,
Jeg blir skikkelig provosert av det der, for det er kjempefarlig og øker ulykkesrisikoen betraktelig, syns man burde ta fra de lappen første gang også jeg (sammen med bot og prikkene), men da for en kortere periode (si f.eks. 3 mnd.). Blir man tatt for det samme igjen bør det gå evigheter før man får være på veien igjen.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 23:46 Er en mulig brannfakkel, men kan man si at MC kjøring ikke er for alle? Da tenker jeg ikke kun kjøretekniske ferdigheter.

Nå har det vært en økende trend dette med motorsykkelkjøring, kanskje ikke alle som tar lappen og kjører bør gjøre det?
Helt klart ikke, det er ingen menneskerett å inneha førerkort på noen type kjøretøy. Først og fremst på bil da det er der vi ser hvor dårlige holdninger mange har, du har de som buser frem og det er bare meg her i verden samt de i andre enden som er så usikre att det går utover sikkerheten og alle andre.

Det er noe som heter «Licence To Learn» og det er vel den vurderingen som myndigheter og kontrollanter har under oppkjøring men hva som skjer videre har ingen kontroll på med mindre de er involvert i hendelser eller blir stoppet for lovbrudd.

Nei nå må jeg slutte å bli provosert av trafikkbildet og hendelser derfra, det neste her må være noe positivt ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar