Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 aug 2022, 09:33 Enig med nomade. Media har en tendens til å blåse opp samt pynte litt på sannheten med feite overskrifter.
Leste VG artikkelen hvor det ble vinklet på MC ulykkeøkningen fra 14 til 18 sammenlignet med året før.
Men faktum er vel at økningen har vært langt høyere blant bilførere.
Men media fokuserer som alltid på motorsykkelulykke... :doh
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 aug 2022, 09:49
Bjerknez skrev: 11 aug 2022, 09:33 Enig med nomade. Media har en tendens til å blåse opp samt pynte litt på sannheten med feite overskrifter.
Leste VG artikkelen hvor det ble vinklet på MC ulykkeøkningen fra 14 til 18 sammenlignet med året før.
Men faktum er vel at økningen har vært langt høyere blant bilførere.
Men media fokuserer som alltid på motorsykkelulykke... :doh
Jeg blir egentlig litt kvalm, oppgitt og nonchalant av hele mediesirkuset.

Jeg håper inderlig at samferdselsesministeren har evne til å se fakta og ikke tro på alt som står i avisen. For da må vi snart bytte ut sykkelen med en trehjuling alle sammen og det blir ikke aktuelt for å si det sånn.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Domino »

Jeg er jo en av de som er i 60-årene og har kommet meg på en MC igjen etter mange års opphold. Sånn sett er jeg glad jeg tilfeldigvis endte opp med en ikke så stor sykkel. Joda, det er jo en turtallsrakett med 99 hk, men den er forholdsvis lett og lettkjørt (hvis det er noe som heter det).

I tillegg er jeg forholdsvis risikobevisst, og kjører pent på nye dekk. Og kjører ikke en meter på vei uten fullt utstyr. Men dersom en kjøreskole i rimelig nærhet skulle tilby førerutvikling/rustløsing på vårparten er det definitivt noe jeg vil investere i.

Dessuten kjører jeg alltid alene, og trenger ikke å holde følge med noen. På en YouTube video fra Dan the Fireman ble det sagt at de fleste ulykkene i USA skjer når flere kjører sammen. Og som han sa: Den eneste som kjører i sitt eget tempo er han som kjører først.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Lauri »

Ny VG-artikkel: https://www.vg.no/nyheter/i/z7dKkv/mc-l ... har-svaret

Og her ligger vel lærdommen: «[…] For å bli en god sjåfør må man repetere, repetere, repetere.»
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Lauri »

Domino skrev: 11 aug 2022, 12:41 […]På en YouTube video fra Dan the Fireman ble det sagt at de fleste ulykkene i USA skjer når flere kjører sammen. Og som han sa: Den eneste som kjører i sitt eget tempo er han som kjører først.
Interessant sitat - og dette er også min erfaring: Alene kjører jeg skoleriktig - mens i flokk blir jeg en sau og mister ofte trygghet og oversikt.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av kjellv »

Jeg synes det er bra at fingeren settes på akkurat dette problemet, memlig førere i godt voksen alder. Men det kan godt være feil å fokusere på førere som har hatt opphold som mc førere i 30 år med bikkje, unger og stasjonsvogn.
Som instruktør i NAF MC sine kurs ser vi egentlig tydelig at nettopp disse har både fokus og vilje til kursing. De melder seg på våre kurs og deltar gjerne flere ganger.
De vi ofte mangler som kursdeltakere er de som har kjørt alle disse årene, men som kjører veldig lite. 1000-3000 km i året på veier man kjenner godt er ikke nok til å kunne stole på egne ferdigheter! Jeg tror det er nettopp disse som er mest utsatt. Mange av dem har høy selvtillit og ofte sterke meninger, og har også ofte lett for å skylde på andre trafikanter som kjører som idioter.
Når jeg foreslår en slik kurskveld får jeg alt for ofte til svar at nei det trenger jeg ikke, jeg har kjørt så mange år, eller jeg kjører så lite og bare på veier jeg er godt kjent.
Jeg tror heller at fallhøyden er for stor, disse er redd for at manglende kjøreferdighet skal bli avslørt..

Alt for stort antall alvorlige ulykker er voksne menn over 54 år, alene på veien og utforkjøring i venstresving.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 11 aug 2022, 12:41 Dessuten kjører jeg alltid alene, og trenger ikke å holde følge med noen. På en YouTube video fra Dan the Fireman ble det sagt at de fleste ulykkene i USA skjer når flere kjører sammen. Og som han sa: Den eneste som kjører i sitt eget tempo er han som kjører først.
Det er nok en stor del av det, og en annen viktig faktor er sykkelstørrelse. Slik jeg forstår det så er det sykler over 1300CC som står for mesteparten av dødsulykkene blandt eldre sjåfører. Så feks en mann på 60, som ikke har kjørt på mange år og som nå kjører Goldwing, K1600 eller HD Sport Glide er i høyrisikosonen.

DAE
Innlegg: 44
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av DAE »

Er vel heller ikkje kommet fram om det er helsemessige årsaker som gjer at folk ramler av sykkelen på beine vegen..aldersmessig er vel det fullt mulig

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av mekkern »

DAE skrev: 11 aug 2022, 13:53 Er vel heller ikkje kommet fram om det er helsemessige årsaker som gjer at folk ramler av sykkelen på beine vegen..aldersmessig er vel det fullt mulig
Minst 2 har nok helsemessige grunner- faller av sykkel som fortsetter 700 meter og en annen bare kjørte rett av motorveien - og ingen av dem er relatert til fart.. dette og at de fleste førere er i denne aldersgruppen forsterker jo muligheten for at disse er mer innblandet i ulykker.

Litt lei en del selvgode nyutannede førere som ser seg selv som verdensmestre i forhold til andre med lang erfaring også.

Men det er ingen som har tatt tak i antall drukninger- DER har vi nok en god del å hente.
https://rs.no/drukning/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte sammens med en såkalt "verdensmester" for noen år siden. En sylfersk 20 åring med BMW S1000RR med det som kunne velges av ekstrautstyr og bling på sykkelen. Kjøredressen var selvsagt av dyreste racing sort og når vi pratet så gikk praten mest på nedlegg, banekjøring og hvor rask sykkelen hans var etc.

Bakdekket avslørte derimot at han ikke hadde hatt slike nedlegg som han pratet om og ca. en måned etter turen så sto det en artikkel i avisa om en MC fører i Onsøy i Fredrikstad som hadde havnet på jordet.

Sykkelen ble totalvrak og mirakuløst nok kom han fra det uten nevneverdige skader. Men egoet fikk seg nok et knekk. Har ikke snakket med han siden.

Slike folk er egentlig ganske irriterende...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 aug 2022, 15:42 Jeg kjørte sammens med en såkalt "verdensmester" for noen år siden. En sylfersk 20 åring med BMW S1000RR med det som kunne velges av ekstrautstyr og bling på sykkelen. Kjøredressen var selvsagt av dyreste racing sort og når vi pratet så gikk praten mest på nedlegg, banekjøring og hvor rask sykkelen hans var etc.

Bakdekket avslørte derimot at han ikke hadde hatt slike nedlegg som han pratet om og ca. en måned etter turen så sto det en artikkel i avisa om en MC fører i Onsøy i Fredrikstad som hadde havnet på jordet.

Sykkelen ble totalvrak og mirakuløst nok kom han fra det uten nevneverdige skader. Men egoet fikk seg nok et knekk. Har ikke snakket med han siden.

Slike folk er egentlig ganske irriterende...
Slike folk er rett og slett noen ubetydelige noksagter, som ikke er verd å kaste bort mer tid på enn høyst nødvendig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 11 aug 2022, 12:41

Dessuten kjører jeg alltid alene, og trenger ikke å holde følge med noen. På en YouTube video fra Dan the Fireman ble det sagt at de fleste ulykkene i USA skjer når flere kjører sammen. Og som han sa: Den eneste som kjører i sitt eget tempo er han som kjører først.
"Vi" har bestandig praktisert at nybegynnere/ lite erfarene enten kjører først eller som nr2 litt avhengig om de føler seg presset av å være først.
Jo lengre bak en kommer jo mer ujevn blir farten og ofte litt høyere for å innhente de første grunnet øvrig trafikk eller lyskryss etc.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 11 aug 2022, 18:10
Domino skrev: 11 aug 2022, 12:41

Dessuten kjører jeg alltid alene, og trenger ikke å holde følge med noen. På en YouTube video fra Dan the Fireman ble det sagt at de fleste ulykkene i USA skjer når flere kjører sammen. Og som han sa: Den eneste som kjører i sitt eget tempo er han som kjører først.
"Vi" har bestandig praktisert at nybegynnere/ lite erfarene enten kjører først eller som nr2 litt avhengig om de føler seg presset av å være først.
Jo lengre bak en kommer jo mer ujevn blir farten og ofte litt høyere for å innhente de første grunnet øvrig trafikk eller lyskryss etc.
Dette er jo absolutt best practice.

Det krever mer ferdigheter å holde følge enn å kjøre først.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av FredrikE24 »

Uten å har satt meg inn i saken, så vil jeg si at det er virkelig mye koma-kjøring blant bilistene denne sesongen. Jeg blir helt matt.. Jeg føler at jeg tar mer sjanser fordi bilistene ikke henger med, jeg er nok ikke alene.

Online
BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 11 aug 2022, 07:25 Få med forsikringsselskapene på en dugnad hvor dem kan gi førerutviklingskurs til god priser til de som befinner seg i riktig alder. Et slikt tilbud bør det være hvert år før sesongstart flere steder i landet og disse kursene bør også ha en veldig lav terskel slik at "gamlingene" kan kose seg i trygge omgivelser og bygge seg opp med tanke på kjøreferdighet før sesongen starter for fullt.
Dette er det eneste gode forslaget jeg har hørt. Men på den andre siden - det er kanskje ikke dem som melder seg på slike kurs som omkommer? (Seff med unntak)

Svar