Erfaringer med forsikring på motor/gir

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Michael.90
Innlegg: 2
Registrert: 30 jul 2022, 03:50
Motorsykkelen din: Din MC her

Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av Michael.90 »

Jeg vurderer å anskaffe meg en MV Agusta F3 hvor garantien har utløpt. Av det jeg har forstått har den en motor som kan havarere og lurer i den forbindelse på om folk her har noen erfaringer med Tryg/If/evt andre sine motorsykkelforsikringer hvor motor/gir også er forsikret.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av dypen »

Er denne type forsikring noe som er tilgjengelig hos forsikringsselskapene? Har du fått tilbud med betingelser og pris?

Har tilsvarende forsikring på bil men har ikke hatt behov for å bruke bruke den, ingen stor ekstra kostnad i tillegg til vanlig kaskoforsikring.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av Bjerknez »

Jada, slike forsikringer finnes, men jeg tror nok det står en del der med liten skrift. Hvis det allerede er fare for at motoren havarerer så gjelder nok ikke forsikringen. Eller hvis sykkelen ikke er vedlikeholdt slik produsent anbefaler.

Men ja hvis man har feks. Kjøpt en helt ny sykkel, fulgt alle servicer og tegner en slik forsikring når garantien utløper og fortsetter vedlikeholdet etter boka så gjelder den nok. Men hva er oddsen for at en hyppig vedlikeholdt motor som allerede har fungert plettfritt i 3-5 år skal havarere?

Jeg regner også med at hvis motoren havarerer grunnet høy slitasje så får man neppe noe igjen på forsikringen.

Dette er noe jeg tror da jeg ikke har hatt en slik forsikring eller hatt behov for det.

Michael.90
Innlegg: 2
Registrert: 30 jul 2022, 03:50
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av Michael.90 »

Bjerknez skrev: 30 jul 2022, 07:13 Jada, slike forsikringer finnes, men jeg tror nok det står en del der med liten skrift. Hvis det allerede er fare for at motoren havarerer så gjelder nok ikke forsikringen. Eller hvis sykkelen ikke er vedlikeholdt slik produsent anbefaler.

Men ja hvis man har feks. Kjøpt en helt ny sykkel, fulgt alle servicer og tegner en slik forsikring når garantien utløper og fortsetter vedlikeholdet etter boka så gjelder den nok. Men hva er oddsen for at en hyppig vedlikeholdt motor som allerede har fungert plettfritt i 3-5 år skal havarere?

Jeg regner også med at hvis motoren havarerer grunnet høy slitasje så får man neppe noe igjen på forsikringen.

Dette er noe jeg tror da jeg ikke har hatt en slik forsikring eller hatt behov for det.

Jeg har måtte benytte meg av en sånn forsikring på en bil for noen år siden. Der var premisset at bilen måtte ha fulgt alle servicer, så tok forsikringsselskapet en del av regninga. Det var dog med et annet forsikringsselskap enn de to nevnte som tilbyr det på motorsykkel. Hvis det er forsikringer som er like bra som de man har på bil kan man jo fint tilate seg å ta noe mer risiko ved kjøp av brukt motorsykkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av FredrikE24 »

Spørs jo hva man ser på som risiko. Å bla opp 150 000kr for ny(brukt) sykkel ser hvertfall ikke jeg på som noen risiko økonomisk. Det er et rent tap jeg fint kunne tatt. Nå ville jeg cashet dette kjøpet, men vet mange låner. Da stiller det seg kanskje annerledes.

For min del kan man da kjøre ansvarsforsikring å spare de penga. Så krever alle menneskeskapte ting vedlikehold. Dette må man bruke penger på åkke som, og gjøres dette etter boka så forstår jeg ikke hva man skal med motor/gir-forsikring. Sannsynligheten for totalhavari er rimelig liten med mindre man liker å kjøre tomt for olje.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av Domino »

Jeg er rimelig sikker på at de fleste motorsyklister er entusiaster som tar bedre vare på sykkelen enn de fleste bilister gjør med bilene sine. Det i seg selv bør jo redusere risikoen for havari eller andre problemer betraktelig.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med forsikring på motor/gir

Legg inn av mekkern »

Det er en 4-5modeller av biler som er beryktet for havari og dermed også unntatt fra maskinskadeforsikring.
Ellers så er det ekstremt få havarier som kan være innenfor kriteriene for forsikringens begrensninger som kjørelengde alder og servicer.
Dette vil sannsynligvis være en reklamsjonssak hvis kjøretøyet havarerer innen 5 år med servicer utført.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar