MC i media / nyhetene

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Sakkle »

Jeg skulle ønske meg at folk som poster linker til lokalaviser som krever abonnement sakset ut relevant tekst i stedet for å kun gi en lenke. Det er svært lite interessant for meg å abonnere på alt mulig av lokale aviser rundt omkring.


Og angående forbikjøringer, redusert straff eller ikke, så må du likevel regne med å miste lappen når du kjører omtrent det dobbelte av fartsgrensa under forbikjøringa. Må gjerne diskutere med UP om det, men tror ikke du får så mye gehør der...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener ikke at det er greit å kjøre for fort eller at det kan forsvares på noe måte. Jeg mener heller ikke at man burde slippe straff. Reglene er like for alle.

Men jeg stempler ikke en som har blitt tatt i 130km/t i 80 sona som en villmann uten videre. Eller at han er til noen stor fare for for andre. Spesielt ikke når jeg selv kan befinne meg i slike hastigheter.


Å kjøre «gris» er i mine øyne mye værre. Jeg har også i ytterst få tillfeller gjort dette i korte perioder. Hvem av oss har vel ikke gjort det?

Men å skrive «heldighvis» når noen mister førerkortet med motorsykkel i 130km/t i 80 sone blir litt patetisk. Er ikke mange her inne som ikke har brutt fartsgrensene såpass. Men kjørte man i 130 forbi en kø, eller sikksakk mellom biler er saken en annen.

Jeg har vert med på flere mc turer hvor hver eneste deltaker i løpet av turen hadde mistet førerkort og fått fengselstraff flere ganger i løpet av turen hvis man ble tatt. Selv de som jobber i politiet klarer ikke å dy seg til tider. Jeg vet ikke hva som er verst...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B ... rdtunnelen

Saken ble selvsagt henlagt. Dem kom jo fra kurs og politiet har jo såpass gode kjøreferdigheter etter et slikt kurs at en fart i 205km/t i Oslofjordtunellen nok gjør dem rustet til å takle alt som dukker opp av hindringer i den farten. Lurer på om Petter Solberg hadde sluppet og betale bot. Eller evt. Michael Schumacer.... neppe.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Snikendeugle »

Spreke disse Africa Twin syklene :)

https://www.adventurebikerider.com/afri ... rburgring/

Selve videoen:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av FreewheelBurning »

Jompa skrev: 16 mai 2019, 16:23 De fleste av oss har vel vært oppe i 130 i 80-sone, da kaller vi det gjerne "sikker forbikjøring".
Interessant! Jeg lærte ikke noe om dette av kjørelærer. Hvor har du dette fra?

Har du noen info om denne saken handler om forbikjøring? Jeg har selv lest at politiet prøver å unngå å måle fart i forbikjøring.
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 01:31 Men jeg stempler ikke en som har blitt tatt i 130km/t i 80 sona som en villmann uten videre. Eller at han er til noen stor fare for for andre. Spesielt ikke når jeg selv kan befinne meg i slike hastigheter.
Jeg stempler en som kjører 130km/t i 80-sona som villmann. Helt uten videre. 8)
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 01:31 Men å skrive «heldighvis» når noen mister førerkortet med motorsykkel i 130km/t i 80 sone blir litt patetisk. Er ikke mange her inne som ikke har brutt fartsgrensene såpass. Men kjørte man i 130 forbi en kø, eller sikksakk mellom biler er saken en annen.
Det er vel heller føreren i slik fart som er patetisk. Jeg har aldri brutt grensa såpass.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2019, 11:53
Jompa skrev: 16 mai 2019, 16:23 De fleste av oss har vel vært oppe i 130 i 80-sone, da kaller vi det gjerne "sikker forbikjøring".
Interessant! Jeg lærte ikke noe om dette av kjørelærer. Hvor har du dette fra?

Har du noen info om denne saken handler om forbikjøring? Jeg har selv lest at politiet prøver å unngå å måle fart i forbikjøring.
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 01:31 Men jeg stempler ikke en som har blitt tatt i 130km/t i 80 sona som en villmann uten videre. Eller at han er til noen stor fare for for andre. Spesielt ikke når jeg selv kan befinne meg i slike hastigheter.
Jeg stempler en som kjører 130km/t i 80-sona som villmann. Helt uten videre. 8)
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 01:31 Men å skrive «heldighvis» når noen mister førerkortet med motorsykkel i 130km/t i 80 sone blir litt patetisk. Er ikke mange her inne som ikke har brutt fartsgrensene såpass. Men kjørte man i 130 forbi en kø, eller sikksakk mellom biler er saken en annen.
Jeg synes vel heller det er føreren i slik fart som er patetisk. Jeg har aldri brutt grensa såpass.
Det kan jeg skrive under på at dem gjør. Jeg mistet førerkortet i 1998 da jeg ble målt til 76 km/t i 50 sone i det jeg la meg inn etter å ha kjørt forbi en traktor som lå i rundt 30km/t. Med bil.

Du har selvsagt heller ikke gjort andre ting i trafikken som noen gang har satt andres liv i fare? I så tillfelle må du være et prakteksemplar. Gratulerer :thumleft

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av pekle »

Det er altfor lite informasjon til å vurdere om det var villmann eller ei. 41 generelt er vel ikke egnet til spesielt høy fart, men det finnes strekninger der uten krappe svinger også. Jeg syns ikke synd på føreren, hen har tatt en (forhåpentligvis) kalkulert risiko og mista lappen. Vi kan ikke ha et lovverk basert på synsing og skjønn, men at vedkommende er villmann har jeg ingen forutsetning for å hevde.

Fullstendig fri vilje er vel en illusjon, men mener inntil videre at vi iallfall har delvis fri vilje. Jeg akter å benytte meg av den til selv å vurdere hva som er forsvarlig i en gitt situasjon, om det er i trafikken eller andre områder av livet. Noen ganger innebærer det for min del å kjøre raskere enn gjeldende fartsgrense - når forholdende tilsier at det kan være forsvarlig. At jeg da kan bli tatt i kontroll er en kalkulert risiko, og jeg er selvsagt beredt til å bære konsekvensen. Det samme med den økte sjansen for ikke å klare å stoppe for et rådyr. Vil forøvrig påstå at jeg aldri har satt andres liv i fare (bortsett fra tenkte rådyr), den økte risikoen tas på egen kappe.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 12:01 Du har selvsagt heller ikke gjort andre ting i trafikken som noen gang har satt andres liv i fare? I så tillfelle må du være et prakteksemplar. Gratulerer :thumleft
Det har jeg da aldri sagt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2019, 13:27
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 12:01 Du har selvsagt heller ikke gjort andre ting i trafikken som noen gang har satt andres liv i fare? I så tillfelle må du være et prakteksemplar. Gratulerer :thumleft
Det har jeg da aldri sagt?
Men med å skrive "heldigvis" vedrørende at han ble tatt, så sier du samtidig at dette er hastigheter du selv aldri befinner deg i. Noe annet vil jo bare være rart.

Du var sikkert heldig... mens han som ble tatt var på feil sted til feil tid. Thats life.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Geiroe »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2019, 11:53 Har du noen info om denne saken handler om forbikjøring? Jeg har selv lest at politiet prøver å unngå å måle fart i forbikjøring.
Jeg ble selv stoppet på E6 gjennom Østfold, hadde en gjennomsnittsfart på 91 i 80 sone, da jeg kjørte forbi to campingvogner på en lang slette. Det er patetisk spør du meg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2019, 11:53
Jeg stempler en som kjører 130km/t i 80-sona som villmann. Helt uten videre. 8)
Its good to be an Villmann... :P :mc1 :mc1 :mc1 :mc1
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av FreewheelBurning »

Geiroe skrev: 25 mai 2019, 13:47 Jeg ble selv stoppet på E6 gjennom Østfold, hadde en gjennomsnittsfart på 91 i 80 sone, da jeg kjørte forbi to campingvogner på en lang slette. Det er patetisk spør du meg.
Enig!
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 13:39 Men med å skrive "heldigvis" vedrørende at han ble tatt, så sier du samtidig at dette er hastigheter du selv aldri befinner deg i. Noe annet vil jo bare være rart.

Du var sikkert heldig... mens han som ble tatt var på feil sted til feil tid. Thats life.
Ja, jeg burde unnlatt å skrive heldigvis (det ble mest provokasjon ut av det, var mer interessert i diskusjon). Ønsker ikke gå noe lenger i slike enkeltsaker. På generelt grunnlag vil jeg heller si at det kan være (potensielt) heldig å miste lappen i en slik situasjon. For seg selv og for andre. Alle kan gjøre feil, men om man kjører langt over grensa er det heller snakk om bevisst handling.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2019, 13:57
Geiroe skrev: 25 mai 2019, 13:47 Jeg ble selv stoppet på E6 gjennom Østfold, hadde en gjennomsnittsfart på 91 i 80 sone, da jeg kjørte forbi to campingvogner på en lang slette. Det er patetisk spør du meg.
Enig!
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 13:39 Men med å skrive "heldigvis" vedrørende at han ble tatt, så sier du samtidig at dette er hastigheter du selv aldri befinner deg i. Noe annet vil jo bare være rart.

Du var sikkert heldig... mens han som ble tatt var på feil sted til feil tid. Thats life.
Ja, jeg burde unnlatt å skrive heldigvis (det ble mest provokasjon ut av det, var mer interessert i diskusjon). Ønsker ikke gå noe lenger i slike enkeltsaker. På generelt grunnlag vil jeg heller si at det kan være (potensielt) heldig å miste lappen i en slik situasjon. For seg selv og for andre. Alle kan gjøre feil, men om man kjører langt over grensa er det heller snakk om bevisst handling.
Ja, man får en lærepenge som koster oss dyrt. Dette er noe man husker en stund etterpå. Noen blir hardere rammet av andre, avhengig av jobbsituasjon og hvor avhengig man er av bil etc. For enkelte kan dette bety fullstendig ruin også. Derfor blir det ofte litt "urettferdig". Jeg som ikke er avhengig av bil og hadde penger til boten klarte meg helt fint, mens andre mister jobben og hele inntekten i flere måneder fremover.

Men selvsagt... hvis denne episoden også omhandler rus/grisekjøring eller andre ting i tillegg så er jeg enig med deg. Da ville jeg også brukt "heldigvis". Men det står det ikke noe om... (så vidt jeg vet) :vs

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Stian87 »

Hvis du er avhengig av lappen i forbindelse med jobb bør du tenke litt ekstra på det om du velger å kjøre slik at du risikerer å miste den. Jeg synes ikke det gram synd på folk som tar det valget og må ta konsekvensene.

Men har noe sympati med dem
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 25 mai 2019, 14:24 Hvis du er avhengig av lappen i forbindelse med jobb bør du tenke litt ekstra på det om du velger å kjøre slik at du risikerer å miste den. Jeg synes ikke det gram synd på folk som tar det valget og må ta konsekvensene.

Men har noe sympati med dem
Ja, det er jeg enig med deg i. Jeg synes ikke synd på dem. Men jeg klarer heller ikke å komme en moralens pekefinger når jeg selv til tider gjør de samme feilene.

Så jeg føler med dem, men synes ikke synd på dem på noe som helst måte. :thumleft

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av pekle »

FreewheelBurning skrev: 25 mai 2019, 13:57 ..., men om man kjører langt over grensa er det heller snakk om bevisst handling.
Håper da virkelig det, om man legger på 50+% på fartsgrensa ved et uhell/ubevisst har man ingenting på veien å gjøre. Men jeg mener det ikke nødvendigvis er prinsipielt forkastelig/umoralsk å dra på litt dersom forholdende ligger til rette.

Kan ikke si jeg applauderer han som ble målt til 200+ nylig, men om man føler man må er vel E18 i Sande en lys vårkveld ikke det mest hårreisende stedet å gjøre det på.

Svar