MC i media / nyhetene
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Hvis man velger en sykkel som andre eller tredjevalg fordi man ikke får tak i en eler to sykler man faktisk har lyst på, så vil jeg vel på en måte karakterisere det som en slags "nødløsning".
Hvis jeg feks. ikke fikk tak i en Rocket i tide, og ei heller en Yamaha XSR900 for så og velge en tredje sykkel ville jeg vel ikke blitt særlig tilfreds med et slikt valg.
Gjelder sikkert ikke alle, men helt klart noen mener jeg...
Hvis jeg feks. ikke fikk tak i en Rocket i tide, og ei heller en Yamaha XSR900 for så og velge en tredje sykkel ville jeg vel ikke blitt særlig tilfreds med et slikt valg.
Gjelder sikkert ikke alle, men helt klart noen mener jeg...
- Domino
- Innlegg: 1111
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC i media / nyhetene
YMMV. Dersom jeg ser etter en BMW R1150RT men ender opp med en K1200RS i stedet vil jeg ikke kalle det en nødløsning. Ei heller dersom det blir en Triumph tiger 800. Ingen av dem vil føles som en skuffelse eller nødløsning.
Edit: Fikset tyrkleif i modellnavn
Edit: Fikset tyrkleif i modellnavn
Sist redigert av Domino den 04 apr 2023, 00:23, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Selv har jeg vertfall planlagt godt før jeg bestemmer meg for sykkel. Når jeg har bestemt meg for denne og finner ut i ettertid at den ikke kan skaffes, så kan jeg jo ikke si at jeg er 100% tilfreds med andre eller tredjevalget.
Men hvis jeg bare skal ha meg en sykkel litt på måfå hvor jeg ikke har gjort meg opp noen store formeninger så kjøper jeg det du sier.
Men vi er jo alle forskjellige så klart.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38725
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Interessant innovativ sak - og ingen aprilspøk... .
Hadde visst en stand på MC-Messa også, uten at jeg la merke til den da jeg var der. Men i messebladet til MC-avisa står det at de var å finne på messestand D02-27:
https://www.abcnyheter.no/motor/mc/2023 ... IRaOlCZuMk
Det kan legges til at raksettforskeren kjører Aprilia og meldte seg nylig inm i Norsk Moto Guzzi klubb :) .
Edit:
Og der fant jeg også en liten sak om Aware Moto i Messebladet, nærmere bestemt på side 34 :) .
Hadde visst en stand på MC-Messa også, uten at jeg la merke til den da jeg var der. Men i messebladet til MC-avisa står det at de var å finne på messestand D02-27:
https://www.abcnyheter.no/motor/mc/2023 ... IRaOlCZuMk
Det kan legges til at raksettforskeren kjører Aprilia og meldte seg nylig inm i Norsk Moto Guzzi klubb :) .
Edit:
Og der fant jeg også en liten sak om Aware Moto i Messebladet, nærmere bestemt på side 34 :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Bård Eker som som er sjefen sjøl er nesten naboen min. Dra og spørre om jeg kan teste en slik kanskje? Eller ikke...AJ skrev: ↑03 apr 2023, 17:30 Interessant innovativ sak - og ingen aprilspøk... .
Hadde visst en stand på MC-Messa også, uten at jeg la merke til den da jeg var der. Men i messebladet til MC-avisa står det at de var å finne på messestand D02-27:
https://www.abcnyheter.no/motor/mc/2023 ... IRaOlCZuMk
Det kan legges til at raksettforskeren kjører Aprilia og meldte seg nylig inm i Norsk Moto Guzzi klubb :) .
Edit:
Og der fant jeg også en liten sak om Aware Moto i Messebladet, nærmere bestemt på side 34 :) .
- Domino
- Innlegg: 1111
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC i media / nyhetene
Det er mulig jeg husker feil, men var det ikke nettopp slik du endte opp med raketten?
- Bjerknez
- Innlegg: 23906
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Jo, du husker riktig, men Rocket var liksom en slags «uoppnåelig» drømmesykkel som jeg ikke hadde vurdert. For dyr i forhold til bruken.
Men så fikk jeg kniven på strupen og dermed klinket til etter å ha fått en god pris siden agm ikke klarte å levere speedmasteren.
Men for min del ble det altså egentlig motsatt :)
Men så fikk jeg kniven på strupen og dermed klinket til etter å ha fått en god pris siden agm ikke klarte å levere speedmasteren.
Men for min del ble det altså egentlig motsatt :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38725
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Sakset dette fra en artikkel i NRK Vestfol ogTelemark i dag.. og vil understreke nr3 ..."øv hver gang...."
Tips til trygg motorsykkeltur:
Ekspander/minimer faktaboks
Vær synlig! Ha på synlige klær og ha riktig lys på motorsykkelen
Ta nok pauser. Minst én i timen.
Øv hver gang du kjører, kjør aktivt. Tenk på hvordan svingen skal angripes.
Pass på hverandre når dere kjører i følge. Ta ansvar for den som ligger bak deg.
Ta hensyn til tre sekunders regelen, Det kan bety et langt tog om en kjører i følge, så husk at trafikkbilde for den i front og den bakerst kan være helt forskjellig.
(Kilde: Trygg Trafikk)
Tips til trygg motorsykkeltur:
Ekspander/minimer faktaboks
Vær synlig! Ha på synlige klær og ha riktig lys på motorsykkelen
Ta nok pauser. Minst én i timen.
Øv hver gang du kjører, kjør aktivt. Tenk på hvordan svingen skal angripes.
Pass på hverandre når dere kjører i følge. Ta ansvar for den som ligger bak deg.
Ta hensyn til tre sekunders regelen, Det kan bety et langt tog om en kjører i følge, så husk at trafikkbilde for den i front og den bakerst kan være helt forskjellig.
(Kilde: Trygg Trafikk)
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- SveinHa
- Innlegg: 523
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Mye klokt der...
En litt annen variant på synlighet: En kjørelærer kjørte selv i bare svarte klær og argumenterte med at en uansett måtte kjøre som om ingen har sett deg. Hvor klokt det er kan jo diskuteres men en interessant tanke...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Tenker at begge deler er klokt...en av de ting jeg følger nøyere på enn mye annet , er trafikken bak meg, enten det er mc, eller annet jeg kjører.SveinHa skrev: Hvor klokt det er kan jo diskuteres men en interessant tanke...
Nja, med unntak av her om dagen da jeg steppa inn og kjørte dumper... da legger du oppmerksomheten på de foran, og sidene.
Da er det plutselig jeg som har litt problemer med å stoppe....om man ikke passer på.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Sist redigert av rolf-arne den 04 jun 2023, 07:47, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1512
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC i media / nyhetene
Det er plassering (gjør deg synlig) og kjør som om ingen har sett deg som har størst effekt. Statistisk sett i ulykker er det ingen kobling mellom om High visibility bekledning har vært brukt eller ikke.
Det er om bilistene har fulgt med i speilene og vet hva som befinner seg og ankommer bak de, eller om de sjekker speil + blindsonen skikkelig før de foretar et feltskifte, ikke bare så vidt kaster et blikk rett ut til venstre før de vrenger ut.
Om de f.eks. ikke har sett en høy kar på høy Adventure-sykkel bak, eller ankomme bak.. så har de ikke sett etter.
Det er nok av folk som vrenger ut rett foran meg når jeg kjører bil også, men da er jeg ikke like streng med egen plassering som når jeg kjører mc.
På en regnværsdag eller i skumring er det lettere å spotte noen med Hi-vis i trafikkbilde, men det er gjerne på litt mer avstand eller i noenlunde retningen du har øynene, så kanskje inn i rundkjøringer eller kryss under dårlige lysforhold. I sol eller bra dagslys sies det å ha ingen effekt.
Blindsone og bak deg er om de har sett skikkelig etter eller ei.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38725
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: MC i media / nyhetene
Ja, selv med en grei kontantstøtte. Jeg mistenker at det er for lite utvalg pluss at rekkevidde og hastighet på lading ikke er bra nok ennå.AJ skrev: ↑07 jun 2023, 22:17 Tregt salg av el-MC...:
https://elbil.no/gir-kontantstotte-ved- ... nsen-i-ar/
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Her må man etter min mening, følge scooter/moped produsentene, som har blitt enige om et standard batteri.Nomade skrev:Ja, selv med en grei kontantstøtte. Jeg mistenker at det er for lite utvalg pluss at rekkevidde og hastighet på lading ikke er bra nok ennå.AJ skrev: ↑07 jun 2023, 22:17 Tregt salg av el-MC...:
https://elbil.no/gir-kontantstotte-ved- ... nsen-i-ar/
Som har håndtak, og kan lades på "hybelen" spillvarme blir oppvarming av hus.
Med standard batteri , får du også mulighet til hurtig-bytte, i bytteautomat...Honda er vel den første som har begynt å selge denne.
Når den kommer til Norge er uviss.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..