App for MC kjøreturer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Ved å bruke Google maps og Street View vil man bygge seg en langt bedre rute på egenhånd helt gratis. Man bruker Google Street View, finner veier som ser svingete ut og legger inn ruten i feks Beeline appen, så er det tit og kjør. Helt gratis.

Halve gleden med MC kjlring er jo og itforke litt selv. Ikke å belage seg på en app som tilsynelatende har en ganske simpel algoritme som ikke tar hensyn til annet en kurvene på kartet. Det er helheten som teller mener jeg. Hjelper lite om veien er svingete på kartet når veibanen er full av hull, eller er en 50 sone etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Tom Færøvig skrev: 03 jul 2022, 23:42 Nei vi må finne det som funker for hver og en av oss. Rever funket ikke for meg, men Calimoto duger. Det blir jo subjektivt dette og kan ikke bli noe annet enn personlige anbefalinger. Jeg anbefaler å prøve Calimoto :twothumbs:
Hadde den vært helt gratis så hadde jeg sagt den var helt grei, som en morsom greie. Men jeg hadde slett ikke stolt på at den hadde funnet den beste MC veien for MEG. Men at den hadde klart og finne en eller annen random svingete vei tviler jeg ikke på. Men det holder liksom ikke. Spesielt prisen tatt i betrakning.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Tom Færøvig »

Jeg bruker også Google Maps, men den gjør ikke det Calimoto gjør: finne svingete veier utifra kategori. No more straight roads er slogan der igården. Den lover ikke å gi deg de mest kjørteeller mest populære mc-veiene. Den lover deg muligheten for å finne deilige svingete veier. Det er det den kan. Så som ren navigator finnes det helt sikkert bedre verktøy, men er det like morsomt, tenker jeg? Bruker mye Google Maps på transportetapper. For kosekjøring er det Calimoto som gjelder. Synes heller ikke at prisen er høy. Men, det er meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Alt til sitt bruk tenker jeg.

Jeg foretrekker nok og finne de svingete veiene selv gjennom research via google maps, internett, etc. altså bygge min egen reise selv, isteden for å la en random app plukke fra et bibliotek.

Ved å teste Calimoto på en enkelt veistrekning her i Østfold hvor jeg er kjent, så ble jeg slett ikke overbevist. Hvordan skal jeg da stole på at den finner den beste veien når jeg har en uke til rådighet i et annet land med mylder av muligheter?

Jeg liker nok den kontrollen selv har jeg funnet ut. Men jeg forstår at noen liker slike apper, bare så det er sagt. Vi er jo ikke like :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av hansiver »

Nå har jeg brukt Calimoto ett års tid og blant annet brukt den til å planlegge og kjøre en 4000 km tur her i Thailand. Her fungerte den utmerket og tok oss på veier i ødemarka selv de som hadde kjørt her før ikke viste om. Jeg syntes den er verdt pengene også siden alt kan planlegges på pc og siden overføres til telefon. Men super twisty får du først når du har betalt da får du også statistikk for turen som snitt fart antall grader nedlegg osv litt gøy å sjekke etter endt tur.
Må tilføye at hvis jeg bare skal fra a til b raskeste vei bruker jeg Google maps

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

hansiver skrev: 04 jul 2022, 10:43 Nå har jeg brukt Calimoto ett års tid og blant annet brukt den til å planlegge og kjøre en 4000 km tur her i Thailand. Her fungerte den utmerket og tok oss på veier i ødemarka selv de som hadde kjørt her før ikke viste om. Jeg syntes den er verdt pengene også siden alt kan planlegges på pc og siden overføres til telefon. Men super twisty får du først når du har betalt da får du også statistikk for turen som snitt fart antall grader nedlegg osv litt gøy å sjekke etter endt tur.
Må tilføye at hvis jeg bare skal fra a til b raskeste vei bruker jeg Google maps
Problemet slik jeg ser det er at selv om Calimoto velger en random vei som viser seg å være en flott vei, så betyr ikke det at det kanskje finnes flottere veier som du ville likt bedre. Disse hadde du funnet via Google maps og StreetView i forkant etter litt research, helt gratis.

Hadde JEG fulgt anbefalingen til Calimoto fra Fredrikstad til Prestebakke så hadde jeg helt klart blitt fornøyd med veivalget, men det er kun hvis jeg ikke viste at det fantes et langt bedre alternativ. Noe det gjorde i mitt tillfelle.

Det skal også nevnes at veistrekningen som Calimoto helt overså er en meget kjent og morsom vei for motorsyklister. Da tør jeg ikke tenke på hva man går glipp av ellers andre steder. I tillegg koster den altså penger. Ganske mye også til å være en slik app.

Problemet jeg beskriver er også nevnt under "cons" i denne artikkelen:
https://rideruk.com/reviews/calimoto-review/

Merk også at dette var noe jeg fant ut med en gang veldig kjapt. Jeg vil tro dette hadde blitt et større irritasjonsmoment for min del ved hyppigere bruk.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Tom Færøvig »

Jeg føler vi er på vei til å ri "kjepphester" her. Har lest den anmeldelsen du refererer til, Bjerknez. Jeg leste den med litt andre øyne før jeg bestemte meg for å prøve appen. Jeg har blitt overrasket over mye "nytt" med Calimoto i mitt nedslagsfelt som jeg ville oversett i Google Maps og Norgeskart.
Ingen apper tar fra meg mine ønsker og mitt forarbeid. Jeg bare tilpasser forslagene fra Calimoto og Google Maps. På den måten får jeg det jeg ønsker meg. Tenker Calimoto med litt personlig tilpassing gir et Ole Brumm-tilbud: Ja takk, begge deler!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Ja, vi har nok forskjellige krav og preferanser. Vi får la det være med det :)

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Tom Færøvig »

Synes den Beeline-appen du refererer til virker interessant, Bjerknez. Den må sjekkes ut. Kan bli en forbedring av Google Maps ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Tom Færøvig skrev: 04 jul 2022, 12:01 Synes den Beeline-appen du refererer til virker interessant, Bjerknez. Den må sjekkes ut. Kan bli en forbedring av Google Maps ;)
Beeline appen (inkludert GPS modulen) er utrolig enkel og praktisk. Den viser deg hvor du skal uten noe fuzz. Ikke noe lyd og slitsomme stemmer som forteller alskens ting. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av rolf-arne »

Etter 40000 miles, så kommer jeg fremdeles bare til å bruke Googlemaps. Den brukes mest til å finne camping og hotell...å få meg tilbake på rett spor når jeg har forkant mæ litt langt av gårde.

Hadde i mange henseende hatt mer nytte av et kompass.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar