Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo ikke forsvinne fra dette forumet når det finnes såpass hyggelige og oppegående mennesker som deg her kan du skjønne. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 10 jun 2022, 18:14 Kikket på LS2 hjelmer på xlmoto, den billigste var til 945kr, den dyreste kostet 6749kr. Hvilken pris er "billig" for hjelm? Legger aldri merke til hvaslags hjelmer folk kjører med, de ser alle like ut! Bortsett fra en som kjørte forbi i dag med tyskerhjelm. Desverre ikke på GS.

Det spørs litt hvordan man ser på det, men generelt sett så kan man si at billighjelmer ligger på under 2000 og de skikkelig gode hjelmene begynner på ca 5000, og så har du de gode fra Arai/Shoei som ligger på 6500+, du har også hjelmer i 10000++ klassen. Men det er jo og stor forskjell på hvor mye du betaler avhengig av hvor du kjøper dem.

Jeg har kjørt med litt ulike hjelmer i forskjellige prisklasse men skal ikke påstå å være noen hjelmekspert. Men det er forskjell mellom prisklassene.

Men på et helt generelt nivå så er billighjelmene større, tyngre og med relativt simple ventileringssystemer og med høyere støynivå og relativt simple skjermer og relativt enkel foring.

Mens premiumhjelmer er mindre, lettere, bedre ventilerte (mer forseggjorte luftkanaler) og med lavere støynivå og mer komfortabel foring.

Hvis jeg sammenligner min HJC i90 (2000 kr) vs HJC RPHA 90S (5000 kr) så merker jeg jo forskjell når jeg har de på meg. Begge er åpningshjelmer med integrert solskjerm men HJC i90'en har langt høyere støynivå grunnen dårligere toleranser i åpningene og større størrelse, og den er også merkbart tyngre på hodet mitt. Og flapsen som ligger under haken min er mye større, tykkere og tightere på RPHA 90S'en som fører til at mindre luft kommer inn rundt hodet mitt, som igjen fører til lavere og jevnere vindstøy. Du merker også forskjell i stroppen, låsene, foringen og alle ventiler samt luftkanalene.

Så det er ingen tvil om at den dyrere hjelmen er vesentlig mer forseggjort og at den har bedre kjørekomfort. Men det er jo heller ingen krise å kjøre med "billighjelmen".

Men du merker forskjellen, og spesielt hvis hastigheten går over 80km/t eller man kjører mange timer i løpet av en dag, og når man først skal bruke 300k på sykkel så blir det litt feil å bruke en billighjelm som har en negativ påvirkning på kjøreopplevelsen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

Kan som en liten parentes nevne at jeg har hatt fine og trivelige turer med både Tore L og ErikW, som på det tidspunktet turene fant sted begge kjørte BMW R1200GS. Mulig ErikW's var en GSA, husker ikke i farten.
Ikkeno' GS/A eller KTM prat å snakke om på disse turene.

Nå har begge kvittet seg med GS'ene, men er fortsatt BMW-eiere, men altså andre modeller.
Jeg kjører fortsatt KTM 1290, 2018 mod., som nå har rundet 65K. Dermed kan jeg "slå i bordet" med over 120K KTM 1290 SA kilometere fordelt på to 1290'er siden april 2015...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Uansett hvilken type sykkel jeg ville valgt i såkalt «Adventure» klassen ville jeg mest sannsynlig blitt kjempefornøyd etter noen mil uavhengig av merke. Har ikke studert alle men 1260 Enduro frister litt mer vs nye V4’n og selvfølgelig GSA :)
Er du på tur sammen er det helt uvesentlig hvilke sykkel de andre kjører, alle opplever det samme uansett :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 jun 2022, 20:41 Uansett hvilken type sykkel jeg ville valgt i såkalt «Adventure» klassen ville jeg mest sannsynlig blitt kjempefornøyd etter noen mil uavhengig av merke.
Og hadde man ikke funnet seg til rette med sykkelvalget ville man antakelig byttet forholdsvis kjapt.
Det tror jeg ganske sikkert jeg ville gjort.
Å tviholde på et kjøp som viste seg å ikke passe eller svarte til forventningene har ingen hensikt, slik jeg ser det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Er nok mange wannabe eventyrere som kjøper GS/ Gsa pga hypen etter long way serien, dem om det. Har dem lyst har dem lov.
Sjøl er jeg på min andre gsa Se på meg faktoren eller fabrikat er ikke det jeg legger vekt på når jeg kjøper meg ny sykkel.

Har hatt mange mc opp igjennom årene av veldig mange forskjellige merker, noen bra og noen ikke så bra. Hvilket emblem som har stått på tanken har ikke hatt betydning for utskifting til neste.

Det som er viktig er at det krysser ut mine behov i en mc . Gsa gjør det for meg , stor tank, komfort , tåler MYE last uten og kjenne det nevneverdig på kjøreegenskaper, god plass mellom fører og passasjer, alle moderne finesser man bør forvente i prisklassen , lavt tyngdepunkt , kommer temmelig klar rett fra butikk ( om du ikke har som hobby og øse på med unødvendig tilleggsutstyr der det meste overhode ikke er nødvendig) Og ikke minst en ryddig importør som rimelig sikkert finnes neste år også.

Blir det bmw neste gang også? For min egen del er svaret at det det aner jeg ikke før jeg står med nøkkelen i hånden.
Men helt sikkert er det at om det ikke blir det så blir det en jæ…g bra sykkel for gsa har levert på høyt nivå (med traktorkasse og dårlig quick shift)

At folk er mere opptatt av hvordan kjøretøyet ser ut / merke enn hvordan det leverer er meg en gåte.

Ps! Har Klim , rukka , Shoei, osv :O

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

I mars byttet jeg fra GTR1400 til GSA. Hovedgrunnen var mer bagasjeplass. Jeg har gått på en smell og giftet meg på nytt og hun vil gjerne være med på tur. Sommeren 2020 kjørte vi til Nordkapp. Norge i et 8-tall. Denne turen avdekket at vi hadde litt lite bagasjeplass. Så bodde jeg i Singapore et år og der kjøpte jeg en F800GS. Jeg var så fornøyd med den etter å ha kjørt den 17 000km at det ble en 1250 GSA når jeg kom hjem.
Den har mye mer bagasjeplass og jeg ville ha sidevesker som åpnet i toppen. Jeg var drittlei sideveskene på GTR'en som åpnet på midten. Alt ramlet ut hvis en skulle prøve å få tak i noe.
Kona sier også at hun sitter veldig godt på den. Hun har mer plass sier hun og ser mer fremover.

Fin er den jo egentlig ikke. Er litt som en gravemaskin, man kjøper ikke en gravemaskin for den er så fin. Og man kjøper ikke GS for å skille seg ut. Litt som å kjøpe en HD og tro man er unik. De er jo over alt. :D
Jeg elsker momentet i motoren og hvordan den vrir seg når den starter.

Jeg tok Iron Butt på Kawasakien min. Tror ikke det hadde vært like tøft å ta den på GSA'en. Det er en verden i forskjell på comfort. Spesielt er jeg glad i cruse controllen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 10 jun 2022, 20:57
dypen skrev: 10 jun 2022, 20:41 Uansett hvilken type sykkel jeg ville valgt i såkalt «Adventure» klassen ville jeg mest sannsynlig blitt kjempefornøyd etter noen mil uavhengig av merke.
Og hadde man ikke funnet seg til rette med sykkelvalget ville man antakelig byttet forholdsvis kjapt.
Det tror jeg ganske sikkert jeg ville gjort.
Å tviholde på et kjøp som viste seg å ikke passe eller svarte til forventningene har ingen hensikt, slik jeg ser det.
Det er helt klart AJ, husker første turen med full tank på 1200 Enduro men etter noen turer og jeg oppdaget forskjellen på lite fuel vs full tank som var en helt annen opplevelse. Må heller ikke glemme lyden fra full race eksos fra Termignoni anlegget, helt rått :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Gammelsmurfen »

SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:33
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 15:08
SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 15:03
FredrikE24 skrev: 10 jun 2022, 14:46
supersic skrev: 10 jun 2022, 13:45
mekkern skrev: 10 jun 2022, 11:19 Jeg har testet alle av GS modellene fra gml 1100 til 1250 og de har jo blitt mer og mer «komplette» men de har mye av de gamle skavankene på de nye men mer nedtonet.
Sagt det før også- er som en Labrador: familietraktor.
Bra på det meste men gir meg ingen «vil ha» vibber.
Når det gjelder «flokker med GS» så synes jeg de har en del av samme tendensene som enkelte HD klubber - litt muggne mot andre mc typer.
Hvorfor aner jeg ikke og bryr meg heller ikke.
Men lysten til å klippe ledninger til tivolibelysningen som står på blendemax hele tiden er der.🙄
Bare for å legge til de har alle hiviz bekledning og nesten uten unntak en rævva LS2 hjelm, kanskje budsjettet røyk på selve sykkelen
Jeg forstår ikke helt hva hensikten med slike utsagn er :scratch
Og jeg forstår ikke problemet med å si det. Det er et greit poeng at mange bruker alt for mye på sykkel og gjerne ikke sitter igjen med så mye til resten av utstyret, vedlikehold og kjøring. Selv om dette ikke nødvendigvis er noe som kun gjelder GS men gjerne dyre sykler generelt.
Så det du mener er at siden jeg ikke har en dyrere kjøredress enn den jeg har, så skulle jeg ikke kjøpt Rocket'en?

Hva med dem som bor i hus til 5 mill og kjører Nissan Micra? Er det uforsvarlig? Burde dme kjøpt et billigere hus og heller en sikrere bil?

Hvor går grensen for hvor mye man skal blande seg inn?

Hvor dyr hjelm og evt. andre ting må man ha for at du eller andre blir fornøyde med invisteringen man har gjort av sykkel?
Hus og bil er to urelaterte ting, i motsetning til MC, kjøredress og hjelm som er en del av den samme pakken. Hvis man må nedprioritere hjelmen fordi man brukte 300k på sykkelen burde man kanskje ha gjort ett litt mer fornufting sykkelvalg.

Det sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk kritiserer hivis kjøreklær? Hva er problemet? Ser ikke lekkert ut men de kan nå være svært komfortable og trygge allikevel.
Enig i begge deler i siste kommentaren her og i tilegg måtte jeg flire litt av hus til 5 mill gir kun råd til Nissan Micra... dette er veldig avhengig av hvor man bosetter seg (og inntekt). Mens 5 mill her jeg bor knapt nok er tilstrekkelig til en mindre tomtelapp, så får man et komplett palass et annet sted.
Uansett, som Silversmurfer her er inne på så er det helt forskjellige prioriteringer og/eller hva man har lyst å bruke penger på.
Selv om man skulle ha råd til noe betyr det ikke at man nødvendigvis har lyst å bruke så mye penger på det om man ikke syns kost vs. nytte/glede står i stil uansett hva det er.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

JohnnyTh skrev: 10 jun 2022, 22:28

Fin er den jo egentlig ikke. Er litt som en gravemaskin, man kjøper ikke en gravemaskin for den er så fin. Og man kjøper ikke GS for å skille seg ut. Litt som å kjøpe en HD og tro man er unik. De er jo over alt. :D
Jeg elsker momentet i motoren og hvordan den vrir seg når den starter.
Moment er vi veldig glad i, men at den vrir seg er vel det jeg liker minst men man blir vel vant med det. BMW fra -70 tallet både vridde seg og løfta seg ved pådrag, gjør nyere GS det også …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Nei, den vrir seg litt akkurat når du starter motoren

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av ErikW »

Artig at en side om GS skal gå over 4 sider samt meget annet diskusjoner. Det verdens beste sykkel uansett. :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 10 jun 2022, 23:41 Artig at en side om GS skal gå over 4 sider samt meget annet diskusjoner. Det verdens beste sykkel uansett. :twothumbs:
Å slik går no dagan :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Bortsett fra noen sure oppgulp fra enkelte så er jo dette en feel-good tråd om en veldig bra motorsykkel.

Er stort sett de som aldri har kjørt en GS som har mest meninger om dem.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 10 jun 2022, 22:59
JohnnyTh skrev: 10 jun 2022, 22:28

Fin er den jo egentlig ikke. Er litt som en gravemaskin, man kjøper ikke en gravemaskin for den er så fin. Og man kjøper ikke GS for å skille seg ut. Litt som å kjøpe en HD og tro man er unik. De er jo over alt. :D
Jeg elsker momentet i motoren og hvordan den vrir seg når den starter.
Moment er vi veldig glad i, men at den vrir seg er vel det jeg liker minst men man blir vel vant med det. BMW fra -70 tallet både vridde seg og løfta seg ved pådrag, gjør nyere GS det også …
Først og fremst sitter den riktig vei i ramma, også er det en boxer. Så den slår litt mot venstre på det første tenningsslaget.

På egen sykkel hvor motoren også er montert den riktige veien, er går veiva i motsatt retning i forhold til akselen som går mot girkasse som er sentrert. Det hjelper en del. Nesten ikke merkbart når man går hardt på gassen og mye smoothere motor under oppstart.

Svar