Kommisjonssalg av mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Kommisjonssalg av mc

Legg inn av Atrox »

Vurderer å selge Vstrom'en og litt tilfeldig ble jeg stående å prate med en selger i ei mc-sjappe på Østlandet. Han var veldig ivrig etter å selge sykkelen for meg - mente de var så skrapa for sykler at de sleit med å få kunder inn i butikk (som igjen går utover utstyrssalg).

Noen som har erfaring med slikt? Eneste fordel er vel at en slipper annonsering/visninger etc. Han mente jeg muligens kunne få litt mer for den men det tror jeg fort spises opp av det de skal ha for jobben...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av Bjerknez »

Atrox skrev: 02 jun 2022, 22:31 Vurderer å selge Vstrom'en og litt tilfeldig ble jeg stående å prate med en selger i ei mc-sjappe på Østlandet. Han var veldig ivrig etter å selge sykkelen for meg - mente de var så skrapa for sykler at de sleit med å få kunder inn i butikk (som igjen går utover utstyrssalg).

Noen som har erfaring med slikt? Eneste fordel er vel at en slipper annonsering/visninger etc. Han mente jeg muligens kunne få litt mer for den men det tror jeg fort spises opp av det de skal ha for jobben...
Ved kommisjonssalg så har dem ikke bunnet opp kapital i sykkelen. Du parkerer bare sykkelen der. Dere kan jo bli enige på forhånd om en minstepris og hvilken prisentandel dem får for salget. Normalt sett vil jeg si dette er en bedre løsning.

Bakdelen er at du må parkere sykkelen der og dermed ikke har noe sykkel i mellomtiden.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av Jajo82 »

De har som regel en fast pris på kommisjon, i tillegg så setter de sammen med deg en realistisk pris, slik at sykkelen ikke blir stående i butikk for lenge.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av BjørnSover »

Ved kommisjonssalg - vil evt reklamasjoner gå måt forrige eier, eller mot forhandler?
Hvis du blir stående ansvarlig og sykkel ikke kan selges ‘som den er’, er det sikkert god timebetaling å selge den selv.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av Atrox »

I tilfellet her er det fastpris (8000,-). Det er ink tilstandsrapport. Tipper jeg nok står ansvarlig for reklamasjon etc.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av pingvin »

Har brukt denne løsningen par ganger. Fordelen er at enkelt og slipper styr med vanskelige kjøpere etc. Og at kanskje blir solgt fortere.

Ulempe er selvfølgelig at må betale forhandler for jobben men blir kanskje delvis dekket inn av at folk er villig til å betale litt mer hos forhandler. Og som nevnt at ikke har tilgang på sykkel mens står hos forhandler.

Ikke usannsynlig at veøger kommisjonssalg igjen i fremtiden. Synes 8.000,- høres fair ut, mener betalte 5.000,- hos Spinnin Wheel for endurosykkel for noen år siden, tror vanlig at tar mer for gatesykler.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av Nomade »


Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av Atrox »

Nei, det var ikke AMG, men tror jaggu jeg skal sjekke de også :)

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kommisjonssalg av mc

Legg inn av BjørnSover »

Tilstandsrapport kan sikkert være fint å ha - at det er noen ‘profesjonelle’ - så blir det kanskje mindre å krangle på i ettertid. Salg til forhandler med evt ny sykkel tilbake er sikkert en av de løsningene hvor en slipper mest problemer i etterkant. Men jeg har ikke hatt med noen vanskelige kjøpere - men hører skrekkhistoriene

Svar