Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 29 mai 2022, 12:41 Jeg tror på at det å kjøre defensivt og godt innenfor ferdighetsnivået senker stresset ved å kjøre, som gir mer "til overs" for å håndtere det uforutsette.
Ja, dette er ganske kjent. Problemet er vel som oftest at økt ferdighetsnivå også øker farten og dermed blir ferdighetene og fordelene rundt dette spist opp av økt risiko, som igjen bidrar til alvorligere ulykker.

Så og kjøre med god margin i forhold til eget ferdighetsnivå er hele kluet.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av Tom Færøvig »

Bjerknez skrev: 29 mai 2022, 08:42
kgjersda skrev: 29 mai 2022, 08:27 Jeg antar det var sist gang han i bilen følte "dette kunne gått galt" 😄
Hehe, jeg håper det :)

Må bare understreke at jeg ikke er noen bajass som kjlrer rundt og slår folk som ikke oppfører seg. Det er ytterst skjeldent det svartner slik for meg og jeg kan telle på tre fingre hvor ofte dette har skjedd på mine snart 46 år. De fleste sier faktisk at jeg er i overkant tålmodig og i 95% av tillfellene klarer jeg helt fint og snakke meg ut av situasjoner (eller inn) :lol

Jeg trenger også understreke at jeg ikke er en voldelig person, men den følelsen man får i viste situasjoner er akkurat som beskrevet for meg.
40 år siden noen har fått en kavring fra meg. Jeg må være alt for snill :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av Bjerknez »

Tom Færøvig skrev: 29 mai 2022, 16:35
Bjerknez skrev: 29 mai 2022, 08:42
kgjersda skrev: 29 mai 2022, 08:27 Jeg antar det var sist gang han i bilen følte "dette kunne gått galt" 😄
Hehe, jeg håper det :)

Må bare understreke at jeg ikke er noen bajass som kjlrer rundt og slår folk som ikke oppfører seg. Det er ytterst skjeldent det svartner slik for meg og jeg kan telle på tre fingre hvor ofte dette har skjedd på mine snart 46 år. De fleste sier faktisk at jeg er i overkant tålmodig og i 95% av tillfellene klarer jeg helt fint og snakke meg ut av situasjoner (eller inn) :lol

Jeg trenger også understreke at jeg ikke er en voldelig person, men den følelsen man får i viste situasjoner er akkurat som beskrevet for meg.
40 år siden noen har fått en kavring fra meg. Jeg må være alt for snill :D
Hehe, jeg ga jo fyren ingen kavring, så sist jeg ga noen en kavring er sikkert 30 år siden. Som nevnt klarer man som regel å styre seg, men du store hvor nære det var den siste gangen. :redface

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av Yrn »

Bjerknez skrev: 29 mai 2022, 12:45 Ja, dette er ganske kjent. Problemet er vel som oftest at økt ferdighetsnivå også øker farten og dermed blir ferdighetene og fordelene rundt dette spist opp av økt risiko, som igjen bidrar til alvorligere ulykker.

Så og kjøre med god margin i forhold til eget ferdighetsnivå er hele kluet.
Jeg var på et sånt NAF sikkerhetskurs for et par uker siden. Kursholderen der sa faktisk at andelen som kjører seg av etter kurset er overraskende (spesielt menn). Dette er nok fordi man får litt mer selvtillit og setter derfor opp farten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av Bjerknez »

Yrn skrev: 30 mai 2022, 08:52
Bjerknez skrev: 29 mai 2022, 12:45 Ja, dette er ganske kjent. Problemet er vel som oftest at økt ferdighetsnivå også øker farten og dermed blir ferdighetene og fordelene rundt dette spist opp av økt risiko, som igjen bidrar til alvorligere ulykker.

Så og kjøre med god margin i forhold til eget ferdighetsnivå er hele kluet.
Jeg var på et sånt NAF sikkerhetskurs for et par uker siden. Kursholderen der sa faktisk at andelen som kjører seg av etter kurset er overraskende (spesielt menn). Dette er nok fordi man får litt mer selvtillit og setter derfor opp farten.
Ja, det ante meg litt... Så lenge man ikke legger inn marginer, så er man faktisk like langt. Om ikke værre... :roll

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av mekkern »

Etter en tur på en bane i helga ser nok mange på seg selv som "moto-GP" førere.
En ting er at ferdighetene øker men veiene vi kjører på er like dårlige på mandag-svingen på banen var grusfri men ikke vanlige veien- ikke var det noe midt i svingen heller.

Kjørt som ei krøkke i 43år på 2 hjul og blir nok aldri en ny "Rossi" eller Guy Martin. :lol

Men det skal jeg leve godt med håper jeg-selv om statestikken er mot meg når det gjelder uhell. prayer
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av utc »

Sist..jo det var på lørdag. På vei sydover på FV551 mellom Kvinesdal og E39 møter vi en kolonne med .....kjørere (merke her ikke nevnt). Sistemann i kolonna kjørte derimot BMW. Han hadde plassert seg relativt normalt. Men plasseringen i veibanen til halvparten var så meningsløs som det er mulig. Når man kjører i følge på en såvidt smal, svingete og uoversiktlig vei så kan man ikke plassere seg diagonalt men man må kjøre etter hverandre. Jeg måtte legge meg helt ut mot autovernet av betong og med kanskje et juv på 150 høydemeter på andre siden av det var det litt ekkelt. Eklere ble det da vi møtte disse som så ut til å eie hele veien. Diagonalt og en av disse brødhuene var ikke mange centimetrene fra å treffe meg. Jeg hadde ikke mer å gå på iallefall. Jeg har sett en del av denne rasen og lurer på om det er ett av tre: Manglende kjørekunnskaper, vanskelig manøvrerbare motorsykler eller et voldsomt oppblåst selvbilde. Altså, kuer klarer å gå på rekke, selv maurer klarer dette. Hvorfor klarer ikke enkelte motorsyklister dette? Det skal jo ikke så rare IQ en til. Situasjonen oppfattet jeg som skremmende og med en annen møtende med et større fryktbilde enn undertegnede så kunne dette gått reint gæli.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av SilverSmurfer »

Med andre ord så møtte du på en HD kolonne som kom i motgående kjøreretning med dårlig plassering og som nesten presset deg ut av veien og ned et stup?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører man forbi og klemmer seg mellom i omganger så forstår de fleste tegninga etterhvert.
Er typisk når man kjører på vestsiden av Randsfjorden og treffer på en slik kortesje. Jeg finner det spennende å fly forbi…

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Når hadde du sist følelsen av at "Dette kunne ha gått galt?".

Legg inn av utc »

SilverSmurfer skrev: 30 mai 2022, 17:57 Med andre ord så møtte du på en HD kolonne som kom i motgående kjøreretning med dårlig plassering og som nesten presset deg ut av veien og ned et stup?
Han som holdt på å kjøre meg utfor kjørte noe som bråkte fælt. Vet ikke om farten står i stil med lyden (gjør som regel ikke det), men ja det er pr def relativt tett på ja :)
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar