Sekssylindra motorsykler …

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av dypen »

CBX1000, Z1300, Benelli Sei var alle nevnt av AJ, undertegnede og Tore L i dag. BMW K1600 er nevnt tidligere her på forumet. Honda Gold Wing 1800 har 6 sylindra bokser motor.

Er det flere som har hatt eller har 6 sylindra motorer i sine motorsykler?
31E3D7DB-3177-4768-9D98-31D7C30832E6.jpeg
30B4CA1E-C569-44A4-A63D-6B820EC30F35.jpeg
FA481E62-9820-417C-83D7-09AA48E2916A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Kjellrf »

Honda GL1500, og en one off, Laverda V6 på 70- tallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av dypen »

Kjellrf :thumleft Laverda 1000 V6 finnes også, kan ikke huske jeg har hørt om den … og Gold Wing GL1500 har bokser 6
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av AJ »

Denne tsjekkiske skapningen må selvfølgelig nevnes i en tråd som denne... :crazy:

https://www.asphaltandrubber.com/bikes/ ... u-2500-v6/

Hvordan det ligger an med (serie)produksjon i dag, vet jeg ingentin om.
Denne V6 monsterMC'en er vel antakelig ikke blitt noen stor suksess... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av dypen »

Se der ja, det er flere enn de jeg hadde sett for meg :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Relax »

Bilde

Honda Valkyrie / F6C har visst 6 sylindere også, sist jeg talte. :D
"Do the right thing"

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Omdal »

Joda honda valkyrie har 6er. En kamerat av meg hadde en slik. Kul mc med overraskende goe kjøreegenskaper. Gjikk som en kule. Og med effekt potter. Ja 6stk rakrør😜😜
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av AJ »

Motorsykkelmotor med seks sylindre?
Skulle tatt seg ut :O !

Det får da holde med to :eh .

:knegg
Kunne bare ikke la være...
Så... ikke ta dette innlegget for seriøst, dere som ikke fanget opp ironien...

:roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Jompa »

Wind Burned Eyes.jpeg
Og noen går alltid litt lengre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 15 mai 2022, 21:41 Motorsykkelmotor med seks sylindre?
Skulle tatt seg ut :O !

Det får da holde med to :eh .

:knegg
Kunne bare ikke la være...
Så... ikke ta dette innlegget for seriøst, dere som ikke fanget opp ironien...

:roll
Tja - flere jo bedre :)
Uansett om en vil ha 2 eller flere syl, så er dette snasene saker da :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av AJ »

Synes litt synd på Benelli, egentlig...
Mener å huske jeg har lest et sted at Benelli er Italias eldste motorsykkelprodusent, som startet opp allerede i 1911.
Men i motsetning til Moto Guzzi som så dagens lys 10 år senere, greide ikke Benelli å holde produksjonen kontinuerlig i gang på samme måte.
Ble mye rot og produksjonsstans opp gjennom årene, dessverre.

Disse sekssylindrede modellene ble en betinget suksess en forholdsvis kort periode.
Så satset Benelli på en rekke tresylindrede modeller. En av disse var jeg selv veldig nysgjerrig på MC-Messa for mange år siden.
Hadde veldig lyst på en 1130 TRE-K, men siden ingen forhandlere i Norge, som jeg var innom, hadde noen demomodell ble det ingenting av.

Nå for tiden er vel Benelli strengt tatt en skygge av seg selv fra storhetstiden med seksylindringene.
Kinesiske eiere og for det meste europiserte kinamodeller har vel ikke vært noen stor suksess...
Selv om jeg vet at enkelte 500 kubikks Benellimodeller har hatt gode salg i hjemlandet Italia.

Men noen ny rekkesekser motorsykkel fra Benelli er jeg ganske sikker på at vi aldri vil oppleve igjen.
Men at de klassiske sekserme er flotte sykler skal jeg på ingen måte motsi. Hadde ikke sagt nei-takk til en slik, nei :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av Bjerknez »

Hva er egentlig fordelen med 6'er i en motorsykkel? Bakdelene må vel vertfall være dyrere grunnet flere deler bøde i innkjøp og vedlikehold, økt vekt? Og ikke minst fysisk størrelse?

Hva er egentlig fordelene i praksis?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av FredrikE24 »

Sekssylindra rekkemotor er i perfekt balanse i motsetning til en tresylindra en. Sykkelen din har sannsynligvis en balanseaksel for å utligne den naturlige ubalansen i din motor.

Jeg har aldri hatt en bil uten seks sylindre. Det er det helt klart en grunn til.
Lyden er også helt herlig spør du meg. Det synger i perfekt harmoni. Særlig er BMWs M20 og M30 motorer fra 80-tallet, lydmessig fantastisk.. Kanskje det jeg savner mest fra «gamledager» da jeg kjørte 70-talls BMW og var 18år tilbake i 2009..
https://youtu.be/hQv8A6XhX-M
Sånne motorer lager de ikke lenger…

Så har man et eksempel fra MC verden. Jeg synes ikke lyden er like fet, men den er nå ganske kul allikevel.
https://youtu.be/D4aP-Gzh_fM

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sekssylindra motorsykler …

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 16 mai 2022, 21:18 Jeg har aldri hatt en bil uten seks sylindre. Det er det helt klart en grunn til.
Lyden er også helt herlig spør du meg. Det synger i perfekt harmoni..
Når det gjelder MC trives jeg utmerket med kun to.

Men jeg har også hatt to biler med rekkesekser. Ikkeno' spektakulere greier, siden begge var Nissan Laurel bensin automat.
Veldig behagelige biler som også gikk ganske bra bare man fikk opp turtallet litt... :crazy:
Og motorlyden...? Joda, ikke det verste man lånte øret til :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar