Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av utc »

Jeg antar at de aller fleste av oss som kjører mc også har kjøretillatelse for bil og muligens har gjort seg samme observasjon som meg. Nemlig det med avstand til forankjørende. Jeg irriterer meg grønn hver gang jeg får et annet kjøretøy helt opp i ræva. Det kan jo medføre at det plutselig "løper en katt ut i veien" med påfølgende bremsetest. Normalt oppfører de fleste seg greit i trafikken men det hender at jeg observerer en og annen motorsyklist som ligger helt oppi bakenden på meg. Dette viser jo en total forakt for både seg selv, for meg og for regelverket. Avstanden skal jo tilsvare tre sekunder. Jeg har også observert at det er gjerne de samme som legger seg inn rett foran meg. Nå skal det sies at det er den som foretar forbikjøringen som skal sørge for at det etableres en avstand på tre sekunder til den forbikjørte. Dette tror jeg de fleste ikke vet. Normalt når jeg kjører, enten det er bil eller mc, så er jeg nøye på å holde meg til disse avstandene. Kjører jeg forbi en lastebil så sørger jeg for å etablere enda større avstand. Hvordan er ståa blandt andre forumister ? ER dere flinke til å opptre som folk eller er det dårlig stellt med respekt for dette med avstander ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av AJ »

utc skrev: 29 apr 2022, 18:30 Hvordan er ståa blandt andre forumister ? ER dere flinke til å opptre som folk eller er det dårlig stellt med respekt for dette med avstander ?
Tror jeg er ganske påpasselig med å holde god nok avstand til forankjørende.
Ser ingen grunn til å ligge rett i hekken på forankjørende, da kjører jeg selvfølgelig heller forbi og sørger for å legge meg såpass langt foran den forbikjørte at avstanden ikke bør være noe problem, for å si det sånn...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av AJ »

Men jeg må jo si at jeg stadig legger merke til bilførere som ligger tett opp i hekken på forankjørende, som om de er redd for å være alene på veien og må "klistre" seg tett innpå den forankjørende :scratch ...
Dette selv når de er nærmest alene på den aktuelle veistrekningen...
Merkelig grreier.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av AJ »

For å svare på spørsmålet i trådtittelen: selvfølgelig gjelder avstand til forankjørende også for MC.
Ingen grunn for oss å gjøre private unntak fra denne regelen, det vil jo bare irritere andre trafikanter (bilistene), noe vi på ingen måte er tjent med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av dypen »

Forsøker jo å bruke sunn fornuft og forventer det av andre også. Kjører forbi eller holder avstand og roer'n der, men er jeg først kommet forbi er det ikke noe poeng å kaste seg inn rett foran bilen med mindre noe tillsier jeg må det.

Uten sammenligning men var på Eidsvoll i går med bil og ligger i kø venstre fil nordover med tett trafikk med litt større hastighet i venstre felt. Passerer Berger da bilen bak meg legger seg inn i høyre felt for å gi plass til en drosje som har ligget på støtfangeren. Jeg blir neste mål for drosja og helt opp i hekken men det er ingen vei å komme fortsatt veldig mye trafikk så jeg blir lei og legger meg i høyre felt og blir der. I løpet av turen nordover til Gardermoen veksler hastigheten på høyre og venstre felt og drosja skifter fil hver gang (10 - 12 ganger) og fortsetter å ligge på støtfanger til bilene foran. Jeg har fulgt trafikken i høyre felt og vi kommer likt til avkjøringa Gardermoen. Du snakker om tomskalle til yrkessjåfør ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av rolf-arne »

Nja - jo avstands regler gjelder jo kjøretøy generellt - med modifikasjoner. Dess tyngre kjøretøy desto flere sekunder i margin. For det er jo marginer vi snakker om.

Jeg ønsker å ha gode marginer til det meste - så et begrep som far min tok etter Kupper`n Johansen (eller var det Jallis) bruker jeg også - "2 indre og vekk med han" - kjøre man fortere enn det forran så bruker man kanskje 2 svinger så er man passe langt forran og gir seg selv marginer som man kan leve med.

I motsatt fall om man koser seg litt mer og derved får en del som har det travlere bak seg - så hender det at jeg svinger av og tar en "kaffe" for å få mine marginer på en annen måte.

Men 3 sekunderen bruker jeg også bakover - kommer det opp et vogntog bak meg og kommer nærmere enn omtrent 6 sekunder så gir jeg enten gass eller gir rom. Føler meg ikke trygg på stort og tungt bak meg. (Og slettes ikke mellom to store)

Men i motsatt sits , så kan jeg gjerne legge meg bak en tung som kjører radig - med det i mente at jeg stopper fortere enn han - og om han ikke klarer å stoppe så har han ryddet vei?

Eneste fravikelse av god avstand er om vi kjører mange (flere) MC i lag - da sakser man gjerne slik at man har litt margin i det å kunne gli opp på siden av kompisen foran.

Av noen engelske kjørevenner har jeg også fått et bevisst forhold til - nøds "tomrom" som kan sikre en liten MC i køkjøringens uoppmerksomhet - dette "tomrommet" er splitten mellom felt der du kan smyge inn mellom de to forrankjørende bilene - for å slippe å få en bil inn i hekken.

Men ja jeg liker heller ikke å få noen tett innpå - men irriterer meg ikke over dette lengre- (det var en gang) nå tar man konsekvensen og justerer egen ferd. Stikker eller stopper... så lenge man finner slike utveier -- ellers er det bare å finne god musikk og kose seg og overse andres kjøremønster.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Gammelsmurfen »

utc skrev: 29 apr 2022, 18:30 Jeg antar at de aller fleste av oss som kjører mc også har kjøretillatelse for bil og muligens har gjort seg samme observasjon som meg. Nemlig det med avstand til forankjørende. Jeg irriterer meg grønn hver gang jeg får et annet kjøretøy helt opp i ræva. Det kan jo medføre at det plutselig "løper en katt ut i veien" med påfølgende bremsetest. Normalt oppfører de fleste seg greit i trafikken men det hender at jeg observerer en og annen motorsyklist som ligger helt oppi bakenden på meg. Dette viser jo en total forakt for både seg selv, for meg og for regelverket. Avstanden skal jo tilsvare tre sekunder. Jeg har også observert at det er gjerne de samme som legger seg inn rett foran meg. Nå skal det sies at det er den som foretar forbikjøringen som skal sørge for at det etableres en avstand på tre sekunder til den forbikjørte. Dette tror jeg de fleste ikke vet. Normalt når jeg kjører, enten det er bil eller mc, så er jeg nøye på å holde meg til disse avstandene. Kjører jeg forbi en lastebil så sørger jeg for å etablere enda større avstand. Hvordan er ståa blandt andre forumister ? ER dere flinke til å opptre som folk eller er det dårlig stellt med respekt for dette med avstander ?
Veldig enig! Så forresten en motorsyklist (forøvrig med joggebukse, bare ankler og en tynn vanlig jakke) gjøre dette på E6 i Oslo i rushtrafikken i dag. Ikke særlig lurt spør du meg..
Det med å ligge oppi ræva på andre er en av de største årsakene til kjedekollisjoner, legge seg inn for tidlig er også en uting.
Spesielt vinterstid, da får man saltspruten rett i fleisen og må kaste bort nok en halvliter spylerveske...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har det ikke for vane, men det forekommer. Da bør forankjørende ta hintet og fløtte seg. Har inntrykk av at det er her det ligger. Jeg får aldri følelsen av at jeg har verken biler eller MCer opp i ræva..

Har faktisk blitt «bremsetestet» av en treiging på MC i rushtrafikken en gang. Han rakk å fyre seg opp før jeg smatt forbi slik jeg ønsket.

tnafesop
Innlegg: 2
Registrert: 07 jul 2022, 20:09
Motorsykkelen din: FXDWG 98

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av tnafesop »

Nødbremser du for en katt, så må du nok regne med å få delt eller all skyld for skader påført ditt eget kjøretøy og evt andre som skulle finne på å dulte borti deg bakfra. Skade på person kan bety at du blir økonomisk ruinert om det skulle være en MC.

Stort dyr derimot, er noe helt annet.

Eneste stedet jeg har sett at folk ikke følger avstand er i venstre-felt på motorvei når eieren av veien ligger først i rekken og aldri blir ferdig med å kjøre forbi. Jeg er ganske enkel, så fort jeg er ferdig med å kjøre forbi, legger jeg meg i høyre felt. Skulle forholdene tilsi at jeg kjører saktere enn andre, så stopper jeg, slipper forbi og dermed trenger ikke de andre å irritere seg og jeg slipper å skape en situasjon som kan bli farlig.

På sykkel ser jeg ikke noen grunn til å "presse" kjøretøy foran, jeg legger meg heller i god avstand og nyter turen, evt kjører forbi.

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har forstått der sånn at du har plikt til å holde god nok avstand til å kunne stoppe uansett. Og ikke nødbremse fordi det kun er en liten katt er jeg dessverre ikke enig i. I tillegg ved påkjørsel bakfra så mener jeg det skal mye til at den som kommer bakfra ikke får skylda.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av dypen »

Kjører du inn i kjøretøy fra bak er det helt soleklart hvem som får skylda, det er du som kjører på kjøretøyet foran deg.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Geiroe »

dypen skrev: 07 jul 2022, 21:45 Kjører du inn i kjøretøy fra bak er det helt soleklart hvem som får skylda, det er du som kjører på kjøretøyet foran deg.
Slik var det før, eneste unntaket fra regelen er hvis du kjører inn fra en sidevei rett foran kjøretøyet du blir påkjørt av. Da er det du som får skylda.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Lauri »

utc skrev: 29 apr 2022, 18:30 […]Nå skal det sies at det er den som foretar forbikjøringen som skal sørge for at det etableres en avstand på tre sekunder til den forbikjørte. Dette tror jeg de fleste ikke vet. […]
Skummel type og livsfarlig utsagn :[-X

Det du skriver her har du aldri lært i teorien. Pell deg tilbake til klasserommet og lær deg leksa slik at du ikke setter oss andre i fare :evil

Regelen er slik: […] 3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene. (Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 )

Det er med andre ord du, som blir forbikjørt, som hurtig skulle sørge for at sikker avstand til forankjørende etableres 👊
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Lauri »

tnafesop skrev: 07 jul 2022, 20:18 Nødbremser du for en katt, så må du nok regne med å få delt eller all skyld for skader påført ditt eget kjøretøy og evt andre som skulle finne på å dulte borti deg bakfra. Skade på person kan bety at du blir økonomisk ruinert om det skulle være en MC.

[…]
:lol Haha… så hvis du bråbremser for en katt - og kjøtthuet bak deg moser deg ned, så får du skylda???

Seriøst 🤪🤪 ??

Jeg anbefaler www.teoritentamen.no og et ukesabonnement. Les teorien, besvar spørsmål - og bli en tryggere trafikant 👍
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av utc »

Lauri skrev: 12 jul 2022, 01:21
utc skrev: 29 apr 2022, 18:30 […]Nå skal det sies at det er den som foretar forbikjøringen som skal sørge for at det etableres en avstand på tre sekunder til den forbikjørte. Dette tror jeg de fleste ikke vet. […]
Skummel type og livsfarlig utsagn :[-X

Det du skriver her har du aldri lært i teorien. Pell deg tilbake til klasserommet og lær deg leksa slik at du ikke setter oss andre i fare :evil
Det er med andre ord du, som blir forbikjørt, som hurtig skulle sørge for at sikker avstand til forankjørende etableres 👊
Du har kanskje ikke kjørt så mange kilometrene ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar