Tips for kaldt vær

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Tips for kaldt vær

Legg inn av Grankongla »

Ref: Tidligere tråd om vår i Østerdalen
Det har seg sånn at jeg har en flett ny Himalayan som skal hentes i Oslo og kjøres til Trondheim og nå har det begynt å lukte såpass vår at jeg har satt hjulene i gang for å få dette gjort. Togbillett er kjøpt, sykkelen preppes hos Lazy og time for første service i Oslo er booket. Planen er altså å få kjørt den oppover neste helg. Alt greit så langt, men været er jo fortsatt en joker jeg ikke kan spå.

Worst case er jo snøvær og skikkelig kaldt hele helgen, men det er det relativt liten sannsynlighet for og jeg skal i så fall svelge den kamelen og utsette etappen nordover.
Det er derimot overhengende fare for at det ikke blir varmt på turen oppover så jeg lurer enkelt og greit på om det er noen bra tips folk har for å gjøre dette så komfortabelt som mulig?

Tiltak jeg har allerede:
- Sykkelen får handguards og varmeholker montert før turen
- Halvtykke hansker med et vanntett votteskall
- Jeg har MC-jakke med plass til både ull og en isolerende jakke under
- Bukse med god ull under + isolerende liner
- God balakalava til under hjelmen

Skoene er vel mest utsatt her. Noen gode stalltips som ikke krever dyre kjøp?
Jeg burde vel helst hatt en regndress også men jeg tar med en enkel poncho+ teip i hvert fall. Bedre enn ingenting.

Andre tips? Håper jo selvfdølgelig på greie temperaturer men det er nå best å stille forberedt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av AJ »

Ull er alltid en sikker vinner i kaldt og kjølig vær.

Ellers er jeg ganske sikker på at dette blir en bra tur nordover igjen. Er jo bare å ta hyppige pauser og hvis været drar seg til den gæerne veien er det nok av overnattingmuligheter langs ruta :) .

Når det gjelder kjørestøvlene kan det kanskje være en idé å prøve slik varmeputer som man knekker i to og legger i støvelen for å få de til å avgi varme.
Har aldri prøvd selv og aner ingenting om slike tar mye plass eller ikke.

Edit:
Husket antakelig litt feil... :-k
Uansett, er er produktet jeg sikter til:

https://fishking.no/products/handvarmer ... uter-1-par
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Grankongla »

AJ skrev: 19 apr 2022, 20:26 Ull er alltid en sikker vinner i kaldt og kjølig vær.

Ellers er jeg ganske sikker på at dette blir en bra tur nordover igjen. Er jo bare å ta hyppige pauser og hvis været drar seg til den gæerne veien er det nok av overnattingmuligheter langs ruta :) .

Når det gjelder kjørestøvlene kan det kanskje være en idé å prøve slik varmeputer som man knekker i to og legger i støvelen for å få de til å avgi varme.
Har aldri prøvd selv og aner ingenting om slike tar mye plass eller ikke.

Edit:
Husket antakelig litt feil... :-k
Uansett, er er produktet jeg sikter til:

https://fishking.no/products/handvarmer ... uter-1-par
Flott tips med varmeposene! Ser at Clasern har til en veldig ålreit pris også: https://www.clasohlson.com/no/Varmepose ... /p/31-1956

Og ja, jeg har trua på at dette blir en fin tur egentlig. Det skal bli ganske kjipt vær før det ikke er gjennomførbart i hvert fall.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av mekkern »

I nødsfall så funker en bærepose utapå støvlene og en runde med tape for å holde på plass-varmer ikke spesielt men garantert vindtett (mindre varmetap)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Gammelsmurfen »

Regntøy type "gummi-aktig" er noe av det mest effektive selv i oppholdsvær syns jeg, så lenge du har flere tynne lag under med "riktig" tøy.
Det er potte tett mot vind og tar virkelig brodden av den kalde lufta som siger in over tid nesten uansett hva man måtte ha under kjøredressen uten regntøy ytterst.
Er det kjølig nok, så blir det ikke klamt heller selv om regntøyet ikke puster andre steder enn der man evt. åpner ventilering.
Unngå glippe mellom bukse og støvler i hvert fall.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg har kjørt hele vinteren så lenge det ikke har vert glatt på veien.

Har droppet mc jakken og byttet den ut med en tykk boblejakke. God halsbeskyttelse og varmeholker.

For føttene har jeg brukt heating bags et par ganger. Altså miniposer med jernoksid som reagerer med luft og produserer varme

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av pingvin »

Støtter ull mot kroppen og gjerne 2 tynne lag, vel så effektivt som ett tykt. Så varm mellomlagsjakke under MC jakka. Støtter også regndress utenpå "alt", har nok kjørt mer med regndress når kaldt enn vått. Og tykk buff og varm balaclava.

MEN skal man kjøre langt når kaldt er jo elektrisk tøy i egen klasse, f.eks. varmevest og varmesåler (handa har du dekket med vameholker og handguards).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Nomade »

Om det er kommende helg du snakker om er det jo meldt fint vær. Så den bekledningen du allerede har er godt nok spør du meg :-)

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Grankongla »

Nomade skrev: 20 apr 2022, 08:54 Om det er kommende helg du snakker om er det jo meldt fint vær. Så den bekledningen du allerede har er godt nok spør du meg :-)
Dessverre er det neste helg. Jeg ville egentlig ta det denne uken men det kom litt for mye annet i veien ...
Yr viser foreløpig kun varsel til torsdag neste uke, og tir-tor blir rundt fem grader ...Storm spår derimot litt lenger frem i tid og påstår at det skal bli varmere igjen frem mot helgen så da satser vi på at det stemmer.

Får ta en runde på østlandet og se om jeg finner en ålreit regndress som ikke koster skjorta kanskje. Biltema hadde jo en grei en men det ser ut som de faser ut mc-ustyr.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av AJ »

Grankongla skrev: 20 apr 2022, 10:17
Får ta en runde på østlandet og se om jeg finner en ålreit regndress som ikke koster skjorta kanskje. Biltema hadde jo en grei en men det ser ut som de faser ut mc-ustyr.
Om ikke Biltema har så kan du forsøke Europris.
Den regndressen jeg har vært mest fornøyd med noen var en todelt en fra nettopp Europris. Dessverre er ikke akkurat den modellen lenger å få tak i, men de har helt sikkert en erstatter på plass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Domino »

Jeg kjøpte en brukt Jofama regndress på Finn i fjor for 400. Jeg har hatt behov for den én gang, det blir garantert ikke siste! Så bare kjøp deg regndress FØR du trenger den.

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Grankongla »

AJ skrev: 20 apr 2022, 10:22Om ikke Biltema har så kan du forsøke Europris.
Den regndressen jeg har vært mest fornøyd med noen var en todelt en fra nettopp Europris. Dessverre er ikke akkurat den modellen lenger å få tak i, men de har helt sikkert en erstatter på plass.
Det ser ut som det er mange alternativer her egentlig. Biltema har jo vanlige regnsett til 170 kr settet og XLMoto har faktisk et stort utvalg av billige jakker og bukser også ser jeg. For et par hundrelapper får man seg noen skotrekk også, så jeg kommer nok til å bestille noen sånne i hvert fall.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har det settet her https://www.biltema.no/fritid/fritidskl ... 2000042797 , det sorterer ikke under mc.
Er pottetett, men har noe luftemuligheter på ryggen og glidlås nederst på beina så det går an å ta den av og på uten å ta av støvlene.
Har kjørt i masse drittvær med den, stopper all vind og vann.

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Tips for kaldt vær

Legg inn av bzzlink »

Jeg kjører litt på vinteren på fjellet.

Pri 1 stopp vind
Regndress eller Skalljakke / bukse
En skikkelig vindtett og god «hals»
Vurder styremuffer

Pri 2 isoler på innsiden av skallaget
Dunjakke
Brynje som mellomlag og beskyttelse
Ullundertøy

Svar