Hvordan betaler dere for ferjer?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Nå når flere og flere ferjer kun har elektronisk betaling, og ikke lenger aksepterer ferjekort, hvordan pleier dere å betale?

Gjerne med litt detaljer for jeg finner ikke helt ut hvor jeg skal registrere meg osv og hva som er fordelene og bakdelene med forskjellige metoder.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av Bjerknez »

Finnes det en manuell luke, så kjører du dit og betaler før du kjører på fergen (moss-horten). Hvis ikke bare kjlrer du på fergen. Enten så kommer det en bilettør og tar betalt i løpet av overfarten, eller så leser en elektronisk enhet skiltnummeret ditt og sender regning til eieren av kjøretøyet.

Som motorsyklist trenger du ingen brikke eller andre ting. Så vidt jeg har skjønt vertfall.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er HVA man betaler for turen...
det er både brikker og rabattordninger og noen steder blir man belastet for bil og ikke MC på de automatiske avlesningene..etter covid er det lite manuell betaling.
Men hvis det er bare en eller 2 faste strekker går det nok greit- værre hvis man er " på loffen" med mc og ikke kan ha alt av brikker og slikt.
Etter hva jeg har funnet ut er det like uoversiktig som Putin...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av kjellv »

Jeg bruker https://ferrypay.no/About.aspx Ingen forskuddsbetaling, ingen fakturagebyr, men heller ingen rabatter. Jeg har ikke så mange fergereiser i året, så jeg synes dette er helt greit. Fergebillettene blir trukket fra konto samme dag eller dagen etter, og kvitteringen kan hentes ut i appen eller på e-post. Har også bilen registrert der, men med den har jeg ennå færre fergeturer i året.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av mekkern »

Forstår ikke hvorfor vi som er så gjennomregulert land ikke kan ha EN gjentar1 løsning som gjelder for alle samband og kjøretøy? :twothumbs:
Kunne hatt et selskap som driftet dette-OG slått sammen alle bompengeselskap under ledelse av det samme selskapet-tenk så mye en kunne ha spart med en direktør og et styre... ikke et for hver som spiser av kaka på både lovlig og tvilsom måte..... :evil :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:47, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har også brukt ferrypay. Trodde dette var en løsning alle fergene brukte. Men enig i at det er en jungel der ute av løsninger og selskap. Alle ser bare sin egen lille del av verden - og synes det er SÅ elegant at brukeren ‘bare registrerer seg’. Det tar jo ikke mer en to minutter. Problemet for oss forbrukere et at vi ikke vet om alle løsningene/selskapene. Nå sist jeg reiste over Boknafjorden i Rogaland er det Trollhetta (Brønnøysund) ferjeselskapet som drifter sambandet. Ja - det står på internett og på et A4 ark i nærheten av/på fergene. Så kommer herligheten når det kortet som er registrert på alle stedene går ut på dato. Da er det en ny runde med å logge inn på alle stedene det er brukt for å oppdatere informasjon. Pluss det er 3 år siden du var ligget inn på siden, så passord må resetttes alle steder i tillegg ](*,)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av dypen »

Så enig så enig med mekkern der. Forholde seg til ett selskap hvor du kan registrere flere kjøretøy som kjellv gjør og alt blir enklere for alle parter.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:47, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av Tiger »

Kjørte Norge fra sør til nord i fjor, det inkluderte en mengde ferjer langs hele kysten. Opprettet i forkant en konto på autopassferje og la inn data på mc'en og forhåndsbetalte 3000,- (noe som er/var minstesummen). Problemfritt hele veien (minus den ene ferja) - anbefales. Bruker man ikke hele summen, får man den tilbakebetalt dersom man ber om det.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av rolf-arne »

Hei san,, Autopass er det mest dekkende kortet i Norge - det dekker også Øresundbroa. Tilknyttet Autopasskortet/brikken får man ferge kortet - som jeg har - forskuddsbetalt 2x3000,- kr Har da registrert 2 biler og 2 sykler , Fergekortet gjelder alle normale veiferger i Norge - Troms og Finnmark siden mars ifjor - med unntak av Horten -Moss. Fungerer greit - og avbilding av skilt ser ut til å ha kommet for godt... og systemet er etablert- nå så godt som feilfritt. "Takket være " Coronaen...

Autopass har også endret på bestilling av ferge kort - tidligere måtte du ha en Autopassbrikke for å få fergekort for MC - det har dem fjerna i fjor.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av mekkern »

Mulig det funker bedre nå- men når de begynte med å ta bilde av skilt ble jeg to ganger feilfakturert for bil med mc OG betalte på ferga..autopass systemet uten brikke køddet det til.den gangen funket jo ferjekort for de som hadde dette.
Det ble litt styr med korrigering. Coronaen fikk nok fortgang i samkjøring.
Men for de som ikke har behov for avtaler ferjer/ bommer annet enn i ferietiden så må en planlegge litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 13 mar 2022, 08:01 Finnes det en manuell luke, så kjører du dit og betaler før du kjører på fergen (moss-horten). Hvis ikke bare kjlrer du på fergen. Enten så kommer det en bilettør og tar betalt i løpet av overfarten, eller så leser en elektronisk enhet skiltnummeret ditt og sender regning til eieren av kjøretøyet.

Som motorsyklist trenger du ingen brikke eller andre ting. Så vidt jeg har skjønt vertfall.
Problemet med "kjør på å så kommer regningen senere" er at resultatet ofte er at man betaler 20 kroner for passeringen og 100 kroner i gebyr.

Det finnes en del andre løsningen som derfor fungerer bedre.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av Domino »

BjørnSover skrev: 13 mar 2022, 09:51 Nå sist jeg reiste over Boknafjorden i Rogaland er det Trollhetta (Brønnøysund) ferjeselskapet som drifter sambandet.
Først tenkte jeg at du kanskje mente Torghatten. Men er det ikke Fjord1 og Norled som trafikkerer Boknafjorden?

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hvordan betaler dere for ferjer?

Legg inn av BjørnSover »

Det er sikkert Torghatten jeg tenker på - og det var kanskje Halhjem-Sandvikvåg… Blir to feil en rett, som minus minus blir pluss???

Svar