Blikkbruk og plassering i veibanen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av kjellv »

Audi Mannen skrev: 10 mar 2022, 12:55
Håper det blir en rustløser i år med NAF/NMCU så vi kan få en god oppfriskning der også med gode veiledere.
Det blir det! Nytt av året er at vi har fått en dyktig Kristiansunder inn i styret hos NAF MC M&R. Han sparker i gang med Rustløserkurs på Halsabanen søndag 24. april, og i tillegg blir hele 7 "Sikker på MC" kurs i KSU i sommer. I Molde blir det Rustløserkurs på gocartbanen i Malmedalen samme dag, altså 24. april. Her blir det "Sikker på MC" kurs hver tirsdag i mai og juni.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 10 mar 2022, 20:57
Audi Mannen skrev: 10 mar 2022, 12:55
Håper det blir en rustløser i år med NAF/NMCU så vi kan få en god oppfriskning der også med gode veiledere.
Det blir det! Nytt av året er at vi har fått en dyktig Kristiansunder inn i styret hos NAF MC M&R. Han sparker i gang med Rustløserkurs på Halsabanen søndag 24. april, og i tillegg blir hele 7 "Sikker på MC" kurs i KSU i sommer. I Molde blir det Rustløserkurs på gocartbanen i Malmedalen samme dag, altså 24. april. Her blir det "Sikker på MC" kurs hver tirsdag i mai og juni.
Nå spør jeg sikkert dumt kjellv, men hvordan fungerer slike rustløserkurs i praksis?

Er det bare kjøring rundt og rundt på en bane for å friske opp "muskelminnet"? Eller snakker vi kun teori?
Eller er dette bare en sosial greie som koster penger?

Hva skjer på disse kursene, og hva vil feks. en som meg sitte igjen med etter et slikt kurs?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 10 mar 2022, 20:57
Audi Mannen skrev: 10 mar 2022, 12:55
Håper det blir en rustløser i år med NAF/NMCU så vi kan få en god oppfriskning der også med gode veiledere.
Det blir det! Nytt av året er at vi har fått en dyktig Kristiansunder inn i styret hos NAF MC M&R. Han sparker i gang med Rustløserkurs på Halsabanen søndag 24. april, og i tillegg blir hele 7 "Sikker på MC" kurs i KSU i sommer. I Molde blir det Rustløserkurs på gocartbanen i Malmedalen samme dag, altså 24. april. Her blir det "Sikker på MC" kurs hver tirsdag i mai og juni.
Nå spør jeg sikkert dumt kjellv, men hvordan fungerer slike rustløserkurs i praksis?

Er det bare kjøring rundt og rundt på en bane for å friske opp "muskelminnet"? Eller snakker vi kun teori?
Eller er dette bare en sosial greie som koster penger?

Hva skjer på disse kursene, og hva vil feks. en som meg sitte igjen med etter et slikt kurs?
Absolutt alle motorsyklister har god nytte av rustløserkurs! Uansett tidligere erfaring.
Etter nærmere et halvt år med parkert motorsykkel for de fleste av oss, er vi noe rustne og har godt av en slik gjennomgang.

Her hos oss er dette det første sosiale motorsykkel treffet, og om været er bra er det ofte enormt mange innom. Ikke alle kjører på banen, mange kommer bare for å treffes. Medlemmer av NAF MC og NMCU kjører gratis, andre betaler 200 kr. Hvor mye man får kjørt avhenger av hvor mange som kommer. Vi slipper ut på banen 10 stk om gangen, og rullerer etter 15 minutter. På banen er det lagt inn hindringer som bevisst begrenser topphastighet, og hindringene kjenner vi igjen fra kjøreskole og oppkjøring. Det er bremseøvelser, unnamanøver, unnamanøver i sving, slalomløype for trening på kontrastyring/pushteknikk og mye annet. Slike baner har mange skarpe svinger, her trenes det på blikkbruk og svingteknikk.

Etter et par slike 15 minutts gjennomkjøringer vil de aller fleste merke at farten har økt betraktelig, og at tryggheten man kjente på sent i sesongen i fjor vender tilbake.

Ingen teori, men øvelsene og målsetningen gjennomgås på startfeltet før neste rullering.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 11 mar 2022, 07:46
Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 10 mar 2022, 20:57
Audi Mannen skrev: 10 mar 2022, 12:55
Håper det blir en rustløser i år med NAF/NMCU så vi kan få en god oppfriskning der også med gode veiledere.
Det blir det! Nytt av året er at vi har fått en dyktig Kristiansunder inn i styret hos NAF MC M&R. Han sparker i gang med Rustløserkurs på Halsabanen søndag 24. april, og i tillegg blir hele 7 "Sikker på MC" kurs i KSU i sommer. I Molde blir det Rustløserkurs på gocartbanen i Malmedalen samme dag, altså 24. april. Her blir det "Sikker på MC" kurs hver tirsdag i mai og juni.
Nå spør jeg sikkert dumt kjellv, men hvordan fungerer slike rustløserkurs i praksis?

Er det bare kjøring rundt og rundt på en bane for å friske opp "muskelminnet"? Eller snakker vi kun teori?
Eller er dette bare en sosial greie som koster penger?

Hva skjer på disse kursene, og hva vil feks. en som meg sitte igjen med etter et slikt kurs?
Absolutt alle motorsyklister har god nytte av rustløserkurs! Uansett tidligere erfaring.
Etter nærmere et halvt år med parkert motorsykkel for de fleste av oss, er vi noe rustne og har godt av en slik gjennomgang.

Her hos oss er dette det første sosiale motorsykkel treffet, og om været er bra er det ofte enormt mange innom. Ikke alle kjører på banen, mange kommer bare for å treffes. Medlemmer av NAF MC og NMCU kjører gratis, andre betaler 200 kr. Hvor mye man får kjørt avhenger av hvor mange som kommer. Vi slipper ut på banen 10 stk om gangen, og rullerer etter 15 minutter. På banen er det lagt inn hindringer som bevisst begrenser topphastighet, og hindringene kjenner vi igjen fra kjøreskole og oppkjøring. Det er bremseøvelser, unnamanøver, unnamanøver i sving, slalomløype for trening på kontrastyring/pushteknikk og mye annet. Slike baner har mange skarpe svinger, her trenes det på blikkbruk og svingteknikk.

Etter et par slike 15 minutts gjennomkjøringer vil de aller fleste merke at farten har økt betraktelig, og at tryggheten man kjente på sent i sesongen i fjor vender tilbake.

Ingen teori, men øvelsene og målsetningen gjennomgås på startfeltet før neste rullering.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Okay, det hørtes ut som et ganske bra kurs ut fra hva du beskriver. Skulle kanskje vært på et slikt kurs med den nye Rocket'en for å lære den å kjenne litt. Så langt har jeg kun kjørt nærmest i kuldegrader og på kald asfalt. Er ikke veldig mye man får utrettet der. :)

Jeg kjenner også at bakdekket biter bra vedrørende gasspådrag, men hvordan grepet er i svinger etc. vet jeg jo ikke enda. Bakdekket er jo ganske bredt og massivt og det har nok andre egenskaper enn andre vanlige dekk vil jeg tro.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1035
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Domino »

Jeg er nok av dem som mener at det kan hjelpe mange å få et visst teoretisk grunnlag på plass for å bli bedre motorsyklister. Husk at det er ikke alle som er fødte motorsyklister. Selv om du er den fødte motorsyklist er vi mange som ikke er så heldige.

Noen er i det mellomsjiktet der de kan bli gode (nok) dersom de får god nok opplæring. Dagens kjøreopplæring er vel også mye bedre enn den var da jeg kjørte opp på 80-tallet. Men likevel tror jeg det er viktig med litt "etter- og videreutdanning" etter at man har tatt lappen.

Jeg hadde iallfall stort utbytte av å se videosnuttene fra NMCU da jeg skulle komme meg på en sykkel igjen etter mange års avbrekk.

En liten parallell til denne diskusjonen: Jeg har drevet med pistolskyting i drøyt 33 år. På den tiden har jeg truffet (tvilsom ordvalg, I know...) mange skyttere, både flinke og mindre flinke. Det som kjennetegner mange av dem som blir listefyll er nettopp at de ikke har fått god nok opplæring. Nybegynnerkurset har kanskje mest vært en formalitet. Og det er heller ingen som har tatt tak i uvanene deres når de har begynt å bli varme i trøya. Jeg har også truffet et lite antall skyttere som rett og slett ikke vil lære.

De beste skytterne? De som vet hva de skal gjøre på standplass, som gjør det riktig, og som trener mye. De har et reflektert forhold til idretten de driver med, fokuserer på arbeidsoppgaver, og de vet hvorfor de er gode. De har også skuffa full av medaljer.

Denne tilnærmingen mener jeg også funker på motorsykkel, og bedre enn å kjøre på instinkt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 13 mar 2022, 22:32 Jeg er nok av dem som mener at det kan hjelpe mange å få et visst teoretisk grunnlag på plass for å bli bedre motorsyklister. Husk at det er ikke alle som er fødte motorsyklister. Selv om du er den fødte motorsyklist er vi mange som ikke er så heldige.

Noen er i det mellomsjiktet der de kan bli gode (nok) dersom de får god nok opplæring. Dagens kjøreopplæring er vel også mye bedre enn den var da jeg kjørte opp på 80-tallet. Men likevel tror jeg det er viktig med litt "etter- og videreutdanning" etter at man har tatt lappen.

Jeg hadde iallfall stort utbytte av å se videosnuttene fra NMCU da jeg skulle komme meg på en sykkel igjen etter mange års avbrekk.

En liten parallell til denne diskusjonen: Jeg har drevet med pistolskyting i drøyt 33 år. På den tiden har jeg truffet (tvilsom ordvalg, I know...) mange skyttere, både flinke og mindre flinke. Det som kjennetegner mange av dem som blir listefyll er nettopp at de ikke har fått god nok opplæring. Nybegynnerkurset har kanskje mest vært en formalitet. Og det er heller ingen som har tatt tak i uvanene deres når de har begynt å bli varme i trøya. Jeg har også truffet et lite antall skyttere som rett og slett ikke vil lære.

De beste skytterne? De som vet hva de skal gjøre på standplass, som gjør det riktig, og som trener mye. De har et reflektert forhold til idretten de driver med, fokuserer på arbeidsoppgaver, og de vet hvorfor de er gode. De har også skuffa full av medaljer.

Denne tilnærmingen mener jeg også funker på motorsykkel, og bedre enn å kjøre på instinkt.
Jeg kan jo bare snakke for meg selv her, men jeg kan si at JEG så absolutt ikke var en født motorsyklist. Når jeg satt meg på min første cruiser på 300 kg. For første gang var dette også første gang jeg satt på noe med to hjul siden jeg kjlrte moped for 25 år siden. Jeg hadde ikke engang syklet på disse årene. Så når jeg startet øvekjøringen så ble det heeeelt på scratch. Bare det å holde balansen på den store sykkelen var prøvelse nok for meg.

Det siste jeg hadde plass til akkurat da var å tenke på blikkbruk. Først måtte jeg klare og få sykkelen bortover veien.

Noen dager tidligere var jeg på trafikkkskolen for å legge ett grunnlag for videre øvekjøring og her måtte jeg kjøre rundt på en avstengt plass med kjegler hvor jeg fikk beskjed om å kjøre litt rundt for å bli kjent med sykkelen. Så skulle jeg kjøre mellom noen kjegler etc. trafikkskolelæreren nevnte det med blikkbruk, men dette ble ikke en naturlig greie for meg før etter en god del øvekjøring på egenhånd når jeg var såpass varm i trøya at jeg kunne ta dette et steg videre.

Da merket jeg også at det å se langt frem etc og inn i svinger ble til helt naturlig. Jeg gjorde jo dette med bil også. Men som helt fersk motorsyklist så hadde jeg mer enn nok med andre ting til å begynne med.

Det hjelper liksom lite for min del å lese om hvordan man skal bygge en elektronisk krets uten å ha fomlet litt på egenhånd i praksis. Teori og praksis hører sammen, men jeg mener at det bør legges langt mer vekt på praksis enn på teori enn det det gjør i dag. Jeg fikk vertfall ikke så veldig mye ut av teorien for min del. Derfor bettalte jeg heller for flere kjøretimer. Jeg merket at hovedproblemet MITT var for lite mengdetrening/øvekjøring.

Men når man har blitt varm i trøya, trygg på sykkelen kan man gjerne lese litt i slike bøker og kanskje teste ut forskjellige ting som står der siden man da har kapasitet nok til overs for å teste ut andre ting mens man kjører.

For min del ga ikke denne teorien meg noe som helst av betydning.

Teorien kom ikke til nytte for min del før ETTER en del kjøring. For når jeg da leste om blikkbruk så fikk jeg bare bekreftet at det var riktig slik jeg hadde lært meg selv etter en god del kjøring. Man fikk på en måte en slags bekreftelse på at det man naturlig hadde lært seg var riktig.

For min del er det aller viltigste å lære seg som fersk motorsyklist riktig og tydelig plassering i veibanen. Her kan man få en del nyttig informasjon i teorien før man kjører, men javnt over synes jeg teori er mye dødtid og repeteringer.

Å øvekjøre MYE med en person som ikke bare kjører sammens med deg som en kompis, men som også oppfører seg som en ledsager er veldig viktig. Man skal jo hjelpe en person til å bli en trygg motorsyklist og da kan man ikke bare kjøre rundt og gjøre de samme feilene hele tiden bare fordi det er kult å kjøre.

Til neste år kan jeg øvekjøre med andre for første gang da jeg har hatt lappen i 5 år sammenhengende. Mine krav til de jeg evt. er ledsager for er at dem tar dette seriøst og ikke prøver seg på noe bajasskjøring. Jeg mistenker at mange ikke tar det med øvekjøring seriøst nok. Jeg tenker da på ledsageren først og fremst. Tenk på at man skal hjelpe disse folkene til å bli gode mc førere. En vakker dag når dem står der med førerkortet så vet man vertfall at man har gjort NOE riktig :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av rolf-arne »

PWL skrev: 09 mar 2022, 11:27 Dette kjenner jeg også igjen fra å kjøre sykkel, så jeg tror kanskje at jeg flakker litt ned med blikket for å "sjekke hvor jeg er" med jevne mellomrom. Er det vanlig å gjøre, eller kommer følelsen av posisjon med tiden? Og kan jeg egentlig øve på det i bil, eller funker det dårlig? Bilen er jo litt bredere :P

Kanskje litt tidlig å overtenke dette før sesongen har startet og jeg får prøvd meg igjen, men jeg er litt utålmodig og kan like gjerne være bevisst på dette fra starten av.
En tanke fra mine egne erfaringer - se ned foran sykkelen - DET gjør jeg bare om jeg kjører på usikker vei og i svært liten hastighet. Typisk om jeg er på grusvei med min asfalt/tunge sykkel - da flakker blikket ofte ned for å "spotte" stein og spor i veibanen - går som regel i 1.gir da.

Når jeg sjekker hvor jeg ligger i veibanen så er det det samme for sykkel,bil eller vogntog - høyrespeil . Kjører bil på trange veier så høyre speil er ofte i bruk og det viser meg hvor bakerste hjul på bil/henger er i forhold til veien.. Men for at dette ikke skal ta for mye oppmerksomhet så setter jeg av tid til å bli vant med nye kjøretøy - vite hvor mine hjulsett er - slik at det blir en kroppsfølelse / en automatikk - akkurat som når fingeren vet hvor nesa de er uten at du ser den - fingeren/kroppen har lært seg hvor den skal være.

Så også med kjøretøy.

I mine kjøretøy utenom MC så finner jeg alltid et siktepunkt hvor blikket mitt treffer noe fast på bilens front og som leder linja rett ned på hvitstripa. Når dekket er der jeg ønsker i forhold til denne stripa. På gamle mercedeser så kunne man sikte gjennom stjerna og om du da traff linja så hadde du dekket ved eller på linja.

På MC kommer dette lettere, å slippe å lure på hvor du er - blikket opp og frem mot Apex eller forsvinningspunkt fungerer som bare det - dersom du har gjort deg fortrolig med sykkelen.

En nevnte skyting som eksempel - dykking /fallskjermhopping er likeså gode eksempler - aktivitet som bedrives i rykk og napp - dykker man 10-50 dykk pr år så tar det 5 kanskje flere dykk for å "kunne" dykke igjen . Fallskjermhopping der tørrtrener man så pass at det blir det samme der( tørr trening er for fallskjerm er jo for det meste på sikkerhets prosedyre /handling, der skal alt skje på refleks)

Som relativt ny på MC - så bevilger jeg meg ca 1 tank bensin til trening i begynnelsen av sesongen - det tilsvarer opp mot 50 mils trening - i masse fine svinger for det meste. Håper at det bare er knappe 2 mnd til.

Mange har sagt mye godt og riktig med tanke på tips - men det med å se ned - mener jeg at du må kvitte deg med fort --- æ har gjort den tabben og det holdt på å gå galt på mine første 100 mil. Lærte fort og brutalt at dette beherka jeg ikke - så det blei en del Y-tube søking i 2018 og ut å teste lærdommen.... øve , øve og øve - det kan da ikke være noe som er så artig som å trene seg opp på MC....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar