Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av andreasaunoien »

Hei
I høst når jeg bestemte meg for å vinterlagre sykkelen var der et en del regn. Jeg vasket sykkelen på en bensinstasjon og kjørte en dag før jeg lagret sykkelen.
På vei til vinterlagringen var det selvfølgelig våte grusveier som medførte at sykkelen fikk en liten hinne av skitt.
Men den ble parkert ganske seint så jeg torte ikke å vente på at det skulle bli tørt.
Det har i ettertid irritert meg at jeg ikke fikk den 100% ren før jeg lagret den.
Hvor ille er dette? Hva kan skje? Og er det bare samvittigheten som tilsier at når man skal lagre sykkelen skal den være helt ren, eller er det et absolutt must. Det er jo bare en hinne av grus og de saltet ikke veiene på den tiden så det burde gå fint? Jeg har uansett bestemt meg for å finne en dag med litt plussgrader nå og vaske sykkelen. Så den blir hyggeligere og ta ut til våren.
Takk for svar :prf

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Så lenge grusveiene ikke var saltet relativt nylig (noe de også gjør sommerstid enkelte steder for mindre støving og bedre binding), så er det ikke noe problem. Skitten i seg selv gjør ingen skade og om lagringsstedet er tørt og holder en del plussgrader så er det neppe noe problem.

andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av andreasaunoien »

Gammelsmurfen skrev: 06 feb 2022, 21:55 Så lenge grusveiene ikke var saltet relativt nylig (noe de også gjør sommerstid enkelte steder for mindre støving og bedre binding), så er det ikke noe problem. Skitten i seg selv gjør ingen skade og om lagringsstedet er tørt og holder en del plussgrader så er det neppe noe problem.
Det var bra. Det er en grusvei som blir lite vedlikeholdt, så tviler på at den blir saltet

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt gjør selve skitten liten skade, annet enn på samvittigheten. Er det salt, så hadde jeg nok ikke fått sovet den vinteren...

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 03:19 Som nevnt gjør selve skitten liten skade, annet enn på samvittigheten. Er det salt, så hadde jeg nok ikke fått sovet den vinteren...
Hva med bilen da?😜
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 feb 2022, 11:13
Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 03:19 Som nevnt gjør selve skitten liten skade, annet enn på samvittigheten. Er det salt, så hadde jeg nok ikke fått sovet den vinteren...
Hva med bilen da?😜
En bil er for meg et fremkomstmiddel og noe som skal brukes. En motosrykkel er en livsstil og en hobby :)

Dessuten er bilen stort set beskyttet av karosseri som er lettere å gjøre rent enn all kriker og kroker på en motorsykkel :)

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 11:21
Dessuten er bilen stort set beskyttet av karosseri som er lettere å gjøre rent enn all kriker og kroker på en motorsykkel :)
har du prøvd å holde et understell på bil rent? :lol
poenget er at vi ofte er litt overbeskyttende med MC kontra bilen-bilen er som regel ikke vesentlig billigere enn mc heller... ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 feb 2022, 16:30
Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 11:21
Dessuten er bilen stort set beskyttet av karosseri som er lettere å gjøre rent enn all kriker og kroker på en motorsykkel :)
har du prøvd å holde et understell på bil rent? :lol
poenget er at vi ofte er litt overbeskyttende med MC kontra bilen-bilen er som regel ikke vesentlig billigere enn mc heller... ;)
Understellet ser man ikke til vanlig. Dessuten er det mer alment godtatt at det er litt støv der :knegg motoren på en MC er jo som oftest selve hovedattraksjonen, så der må det være rent :knegg

andreasaunoien
Innlegg: 24
Registrert: 12 sep 2021, 23:27
Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018

Re: Ikke vasket motorsykkel til vinterlagring

Legg inn av andreasaunoien »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 17:09
mekkern skrev: 07 feb 2022, 16:30
Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 11:21
Dessuten er bilen stort set beskyttet av karosseri som er lettere å gjøre rent enn all kriker og kroker på en motorsykkel :)
har du prøvd å holde et understell på bil rent? :lol
poenget er at vi ofte er litt overbeskyttende med MC kontra bilen-bilen er som regel ikke vesentlig billigere enn mc heller... ;)
Understellet ser man ikke til vanlig. Dessuten er det mer alment godtatt at det er litt støv der :knegg motoren på en MC er jo som oftest selve hovedattraksjonen, så der må det være rent :knegg
Der er vel ikke bare at det skal være rent det snakkes om. Blir salt liggende i bilens understell vil det resultere i rust med mindre man har understellsbehandlet bilen. Og rust i understellet fører som kjent til at bilen blir lite bil etter noen år.

Svar