Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av dypen »

Bruker litt tid på finn, av og til dukker det opp annonser av tohjulinger som vekker gamle minner som de fleste her inne har fått med seg flere ganger tidligere.

Tidlig på -70 tallet var vi mange som kjørte og jakta på billige mopeder og motorsykler som var forbruksvare, de ble kjørt i filler eller i beste fall reparert og solgt for å finansiere nye kjøp. Billig, ja det måtte være billig for penger var det ekstremt lite av. Fantastisk tid, det ble kjørt på gårdsveier, seterveier, skogsbilveier, innom bygdaveien for å få løypekartet til å henge sammen og etter slåtten brukte vi også jordene der de bratteste bakkene ble brukt for å teste hvor bra "redskap du hadde" ... "Hillclimb" hadde vi verken sett eller hørt om men vi vet hvordan det funker :) Den gangen henta vi bensin i skjulet hos bestefar eller hvis det var tomt måtte vi til bensinstasjonen på tråsykkel med 5 liters kanner og literprisen var rundt kr 1,50 så en fem liter var skikkelig hogg i beholdningen som ofte besto av litt kontant og resten i tomflasker. Tur / retur bensinstasjonen var ca 9 - 10 km.

Syklene var alt mulig, en kompis hadde BSA 500, en annen hadde Vespa 175 scooter, en hadde NSU 175, to ekstremt heldige hadde Tempo Sport men det var mest mopeder og standard Tempo 125, 150 og 175 og der var jeg.

En avskilta Tempo 150 stivrammer fikk vi for ca kr 150 den gangen, den måtte da trilles eller taues hjem for vask, tømmes for gammel bensin og gjerne rense gasser samt få luft i hjula og kanskje noe annet plukk ... Vi demonterte ofte deler som ikke vi så som nødvendig å kjøre med og som forenklet reparasjoner og vedlikehold. Min far hadde en uisolert en bils garasje som jeg og mitt søskenbarn etterhvert hadde smekk full med deler og sykler, komplett delelager for Tempo :) Når vi ble eldre lånte vi en traktor med tilhenger og høye karmer, det ble flere lass med deler og rammer til nætmeste søppelfylling. Fant en 150 tilsvarende på finn, se annonse:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=245808791

En Tempo med langpute, støtdempere bak og komplett med bagasjebærer i kjørbar stand som bare kunne registreres betalte vi fra ca kr 250 ... Eldre kar i bygda hadde avskilta en slik til fordel for splitter ny 4 gears Corvette moped og jeg kjøpte hans 1957 Tempo for kr 250 helt lik sykkel`n i finn annonsen her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=212793057

Gamle mopeder kjøpte vi fra kr 50 til 250, de billigste var tråmopeder med håndgear og to eksempel fra finn her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=243925640
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=240826319

Som entusiastisk sporadisk leser av svenske MC-Nytt fra ca 1970 som måtte kjøpes på Lillehammer 50 km unna fulgte vi med på de japanske syklene som kom og selvfølgelig engelske som også noen av de store gutta i bygda hadde. Fantastisk tid, ingen mobil, ingen pc, bare sunne interesser som tohjulinger og etterhvert jenter. På den tida hadde vi nesten ikke tid til å spise, ja du måtte faktisk ut for å møte jevnaldrende, nærmeste veikryss, butikk eller bensinstasjon og når vi ble eldre også på "kroa" :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av Audi Mannen »

Til og med jeg som er -74 modell kan mimre tilbake til en oppvekst av denne kaliber fra slutten av -80 og tidlig -90 tallet. Hadde ungdomsåra på østlandet, nærmere bestemt Sør Odal og der hadde vi det akkurat slik. Der var AC 50 med klipt dreiventil og corvett med comet....... for en legendarisk tid. Har fortalt bittelitt av disse åene til guttungen, men han tror at jeg bløffer. :lol
Vi gikk i 8. klasse og kjørte Ford Escort med trimma 2 liter til skolen. :redface og Ford Capri med 6'er var en drøm........
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av dypen »

Morro :thumleft
AC50 er kjent og var min første japse, fikk kjøpt en brukt med defekt sylinder / stempel og skjev styrehode. Demonterte gaffel, varma styrehode samt at vi hadde langt rør gjennom styrehode som vi pressa styrehode tilbake på linje med bakhjulet og avslutta med å lakke fremre del av ramma. Kanskje ikke helt etter boka. Fikk nytt stempel og boret sylinder hos Otto Karud i Oslo, da var det tut og kjør.

Comet er også kjente saker som ble plassert mellom moped og lettvekter :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av Snekker.edvin »

Fantastisk lesestoff . Kjørte jeg også med mange forskjellige tohjulinger. Utvalget var litt annerledes siden jeg vokste op i Litauen . Første var tråmoped Riga 11
11A2DCDC-B327-4A03-9414-244B55391FD2.jpeg
har jobbet helle sommerferie til å kjøpe den skjønnhet :twothumbs:
Etter når påfylte jeg bensin med ethanol tilsatts helle silindern gikk i sma bitter :[-X men jeg klarte å kjøre raskere (2-3 minutter) en de andre med vanlige mopeder :crazy:
Når jeg fylte 11 fikk jeg lov av faren å bytte denne mot vanlig 2 girs moped, denne gangen Riga 22
2C2B54B4-AB3D-42AE-AEBE-A4443460E46D.jpeg
som begynte å modifisere ganske rask. Bremsene¿ trenger ikke , kjedebeskytelse¿ vekk :twothumbs: lettvekta går raskere :lol endte med brukket vestre arm og venstre fot :redface mopeden gikk på delelager .
Kjøpte en brukt Delta
69596E63-B9CB-4ED2-9333-6CE59ADF5A2D.jpeg
som igjen mod +++ hadde god tilgang til verksted med dreiebenk, sveis og fresebenk og en kortere fingeren fra den tiden :[-X når motoren gikk i stykker totalt igjen kom feteren med en annet motor på 125 cc fra Minsk
502EBCB0-07A9-4447-9AE3-3E80B48E2E9E.jpeg
De var moro :yeyeye :twothumbs:
Første i fløkken som kjøpte Jawa i 14 år. Nostalgi … :gk :gk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av dypen »

Var ikke så dårlig dette Snekker.edvin, var innom ILO tråmoped jeg også og det var billige greier mye likt deg. Jobba selvfølgelig hver ferie fra jeg var 13 i håp om å få råd til en god mc en dag … Etanol … Husker vi kom over flasker med kamferdråper som ble testa ut som drivstoff og det funka faktisk men siden det ikke var noe volum ble turen veldig kort.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av Snekker.edvin »

:crazy: Den ideen med etanol fikk jeg fra modellbygging . Vi brukte etanol+ricine ( ett slags medisinsk olje) blanding. Tenplugen med innsats skrus av fra motor toppen, og en metal bolt inn. En ekstra kompresjons ring etter dreiebenk på stempel. Fungerte som diesel motor. Tente etter trykket. Kjørte opp til 100 i timen, helvetes maskin. Var kun to minuser: motoren i biter etter 2-3 kjøreturer og var skikkelig moro til å stoppe motoren. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 24 jan 2022, 09:50 Bruker litt tid på finn, av og til dukker det opp annonser av tohjulinger som vekker gamle minner som de fleste her inne har fått med seg flere ganger tidligere.

Tidlig på -70 tallet var vi mange som kjørte og jakta på billige mopeder og motorsykler som var forbruksvare, de ble kjørt i filler eller i beste fall reparert og solgt for å finansiere nye kjøp. Billig, ja det måtte være billig for penger var det ekstremt lite av. Fantastisk tid, det ble kjørt på gårdsveier, seterveier, skogsbilveier, innom bygdaveien for å få løypekartet til å henge sammen og etter slåtten brukte vi også jordene der de bratteste bakkene ble brukt for å teste hvor bra "redskap du hadde" ... "Hillclimb" hadde vi verken sett eller hørt om men vi vet hvordan det funker :) Den gangen henta vi bensin i skjulet hos bestefar eller hvis det var tomt måtte vi til bensinstasjonen på tråsykkel med 5 liters kanner og literprisen var rundt kr 1,50 så en fem liter var skikkelig hogg i beholdningen som ofte besto av litt kontant og resten i tomflasker. Tur / retur bensinstasjonen var ca 9 - 10 km.

Syklene var alt mulig, en kompis hadde BSA 500, en annen hadde Vespa 175 scooter, en hadde NSU 175, to ekstremt heldige hadde Tempo Sport men det var mest mopeder og standard Tempo 125, 150 og 175 og der var jeg.

En avskilta Tempo 150 stivrammer fikk vi for ca kr 150 den gangen, den måtte da trilles eller taues hjem for vask, tømmes for gammel bensin og gjerne rense gasser samt få luft i hjula og kanskje noe annet plukk ... Vi demonterte ofte deler som ikke vi så som nødvendig å kjøre med og som forenklet reparasjoner og vedlikehold. Min far hadde en uisolert en bils garasje som jeg og mitt søskenbarn etterhvert hadde smekk full med deler og sykler, komplett delelager for Tempo :) Når vi ble eldre lånte vi en traktor med tilhenger og høye karmer, det ble flere lass med deler og rammer til nætmeste søppelfylling. Fant en 150 tilsvarende på finn, se annonse:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=245808791

En Tempo med langpute, støtdempere bak og komplett med bagasjebærer i kjørbar stand som bare kunne registreres betalte vi fra ca kr 250 ... Eldre kar i bygda hadde avskilta en slik til fordel for splitter ny 4 gears Corvette moped og jeg kjøpte hans 1957 Tempo for kr 250 helt lik sykkel`n i finn annonsen her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=212793057

Gamle mopeder kjøpte vi fra kr 50 til 250, de billigste var tråmopeder med håndgear og to eksempel fra finn her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=243925640
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=240826319

Som entusiastisk sporadisk leser av svenske MC-Nytt fra ca 1970 som måtte kjøpes på Lillehammer 50 km unna fulgte vi med på de japanske syklene som kom og selvfølgelig engelske som også noen av de store gutta i bygda hadde. Fantastisk tid, ingen mobil, ingen pc, bare sunne interesser som tohjulinger og etterhvert jenter. På den tida hadde vi nesten ikke tid til å spise, ja du måtte faktisk ut for å møte jevnaldrende, nærmeste veikryss, butikk eller bensinstasjon og når vi ble eldre også på "kroa" :twothumbs:
Her holder jeg med deg. :twothumbs:

En ganske god beskrivelse av en tid hvor alt var mer inkluderende. En tid hvor man kunne juge å si at man var hos en kompis og så film, men at man egentlig var på en fest og drakk seg driting på hjembrent og slåss.

En tid hvor ikke mor og far kunne ringe for å dobbeltsjekke hvor du var. Når du var alene så VAR man faktisk alene.

Jeg har kjørt krossere på jordet som 10-12 årong (mener det var en Suzuki ER250 eller noe. En gul en med blå sal) Lensmann dukket opp inni mellom og snakket med oss, men kjørte videre når han så at vi hadde det bra og hadde en "voksen" med oss som var 18 ish år.

Så absolutt en tid jeg til tider savner veldig.

I dag kan man ikke sette opp huskestativ i skolegården uten at underlaget under huskene er godkjent og det som i dag kalles mobbing ble betraktet som lett erting på den tiden.

Jeg savner virkelig bygdefestene slik de var før. Faenskap, slossing (mest lekeslossing som tok overhånd) drithøy musikk fra gigantiske høytalere og svære forsterkere. Gjerne hardtechno ala "James Brown Is Dead med LA Style" etc.

Jeg synes ALT egentlig var bedre før. Å det sier jeg ikke fordi jeg ikke klarer å henge med. Det mener jeg så absolutt jeg klarer, men fordi jeg savner kontante og ekte møter mellom mennesker/kompiser etc. I dag sender man bare en chatmelding.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av dypen »

Snekker.edvin skrev: 24 jan 2022, 14:14 :crazy: Den ideen med etanol fikk jeg fra modellbygging . Vi brukte etanol+ricine ( ett slags medisinsk olje) blanding. Tenplugen med innsats skrus av fra motor toppen, og en metal bolt inn. En ekstra kompresjons ring etter dreiebenk på stempel. Fungerte som diesel motor. Tente etter trykket. Kjørte opp til 100 i timen, helvetes maskin. Var kun to minuser: motoren i biter etter 2-3 kjøreturer og var skikkelig moro til å stoppe motoren. :lol
Kort levetid på motor … :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av dypen »

Bjerknez, helt enig som du skriver … senere ble det bygdefester som du også beskriver. Uten at jeg var noen slåsskjempe så så jeg jo det som var turbulent da det var kompiser som var mye varmere i toppen og det som skiller dagens slåssing med da tiden. Var du først i bakken var du taper og ingen som sparket deg helseløs i motsetning til i dag …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Da vi børsta høy, halm og støv av tohjulingene ...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 24 jan 2022, 16:04 Bjerknez, helt enig som du skriver … senere ble det bygdefester som du også beskriver. Uten at jeg var noen slåsskjempe så så jeg jo det som var turbulent da det var kompiser som var mye varmere i toppen og det som skiller dagens slåssing med da tiden. Var du først i bakken var du taper og ingen som sparket deg helseløs i motsetning til i dag …
Nå har jeg ikke skrevet at jeg var en slåsskjempe bare så det er sagt. Det har jeg vel aldri vært. Men har vært i en del slagsmål. Noen taper man, mens andre vinner man. Hvor bra man egentlig føler seg etter en seier dagen derpå er dog en annen sak, men vi ble aldri uvenner noen av oss. Det var bare sånn som skjedde på fest på en måte. Vi lo det liksom bort, feiet det under teppet og snakket ikke noe mer om det før neste slagsmål

Når man har over 2 i promille, så kan man vel heller ikke kalle det slossing. Ett slag var som regel nok til at man gikk ned for telling. En tid jeg husker gidt og som overhodet ikke har gitt meg noen negative minner. Snarere tvert i mot. Vi har vertfall noe å snakke om i dag :knegg

Svar