Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
lillewinger
Innlegg: 6
Registrert: 12 des 2021, 15:57
Motorsykkelen din: Honda Hornet ´05

Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av lillewinger »

Hei hei!
Jeg er helt ny til MC og har ikke en sykkel enda og trenger noen råd.
Jeg tror jeg har funnet en sykkel som er innenfor mitt budsjett men merker jeg er litt usikker på den.

Det er en Suzuki Bandit 600 fra 1997 som ikke er kjørt lengre en 32000km. Det som gjør meg usikkker er at sykkelen er nesten 25 år gammel, men føler ikke den har kjørt veldig langt. Den har nettop hatt en ganske stor service så selger sier den går greit
Er det dumt å satse på en så gammel sykkel ettersom at jeg ikke kan skru noe serlig på den selv, eller er det lurt å kjøpe en eldre ganske billig sykkel som første sykkel?

Hilsen ny MC entusiast :D

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av dypen »

Hva skal du betale for Bandit’n …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

lillewinger
Innlegg: 6
Registrert: 12 des 2021, 15:57
Motorsykkelen din: Honda Hornet ´05

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av lillewinger »

Selger spør etter 34000 plus omregistrering

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ikke noe galt med å kjøpe en eldre sykkel om den er i god stand. Men jeg tolker det som at du enten nylig har tatt lappen på mc, eller er i startgropa og begynner til våren? Bare ta med i betraktingen om du vil ha en sykkel med ABS bremser eller ei.
Antar at sykkelen er relativt grei å skru på siden den er veldig åpen, så det er grei tilgjengelighet på det meste uten å måtte fjerne kåper og masse annet.
Tok en kjapp titt på finn for å se prisnivået, litt vanskelig å si uten å ha sett de, men sjekk dekk, bremseskiver, klosser og sånne ting.
For er mye av dette modent for utskifting nå, så blir det fort veldig mange tusen ekstra før du er på veien.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av kaLARSnikov »

Min første sykkel (som jeg kjøpte for to år siden) var en 1999 modell. Sykkel nummer to er fra 2001.

Min erfaring med de så langt er at gammel sykkel er null problem så lenge den har vært relativt godt ivaretatt av tidligere eier(e). Lav kilometerstand er på en måte bra, men kan også bety at sykkelen har stått mye rolig og da spørs det selvfølgelig når dette har skjedd. Om den sto nesten ubrukt de første 15 årene, men deretter er vedlikeholdt og brukt regelmessig de siste fem årene så ville ikke jeg brydd meg nevneverdig om det. Om den derimot har stått ubrukt de siste årene så kan det være en del som må gåes over, som f.eks. forgassere og bremser. I begge tilfeller så kan ymse gummi (slanger og pakninger) ha gått ut på dato.

Utover det så er det, som Gammelsmurfen nevner, kjekt å ta en runde med deg selv på hva du er ute etter i en sykkel - dog kan det være vanskelig når det er din første og du kanskje ikke har prøvd så mange ellers heller. Etter hvert som man nærmer seg 2010-tallet så får man en del ting på syklene som noen er veldig opptatt av å ha, og andre ikke. F.eks. ABS, bensinmåler eller innsprut.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av dypen »

Hvis sykkel’n er bra er ikke det dumt, men ser vi på finn.no for å sammenligne tilsvarende er den i øverste prisklasse. For å finne hvilke nivå den ligger på må du sammenligne tillstand, utstyr, km stand, servicehistorikk osv. altså så likt objekt som mulig mot tilsvarende. Det som er riktig priset blir solgt raskt. Lykke til :)

Tok ett søk med de fire Japanske og 590 - 660 cc Se link:

https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av kjellv »

Du begynner kanskje litt i feil ende når du leter etter første sykkel. For å evaluere utvalget er det kanskje greit å tenke gjennom hvordan du har tenkt å bruke sykkelen/hva du har tenkt å bruke den til.
Alså: Kun finværsbruk, eller all slags vær. Kortere turer i nærområdet - dagsturer, eller weekendturer, lengre turer eller touring. Passasjer eller kun du alene. Kun asfalt, eller frister grusveier eller skogsveier.
Å gjøre seg opp en mening om dette først kan hjelpe deg til å velge en sykkel med de beste egenskapene for det du har lyst til å bruke den til.

lillewinger
Innlegg: 6
Registrert: 12 des 2021, 15:57
Motorsykkelen din: Honda Hornet ´05

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av lillewinger »

Takk for all den gode feedbacken.
Ettersom at det kommer til å være mitt eneste fremkomstmidel så tror jeg Banditen er en grei arbieds hest. Etter å ha gjort litt reserch så tror jeg selve den stil sykkel er greit for mitt bruk, men er usikker på alderen. Selgeren sier han nettop har gjort en full scervise/overhaling på sykkelen til en verdi av 17000kr.

Tusen hjertelig takk for gode råd :D Merker dette er et godt og velkommende forum/miljø :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av Bjerknez »

Hva en selger har gjort av service selv og hvilken verdi han setter på en slik service hadde jeg ikke vektlagt tungt, så sant ikke han har alt av kvitteringer samt bilder av jobben som er gjort. I tillegg vill jeg hatt et inntrykk av at han var en god mekaniker og ikke en garasje cowboy.

Men for 34.000 kroner vil jeg tro dette er et godt kjøp. Du taper jo ikke 34.000 kroner. Du kan trolig selge den videre til samme summen om ett eller to år hvis du tar vare på den.

Jeg er også enig i det kjellv skriver over, men vil legge til at som fersk så vil du venne deg til sykkelen du kjøper uansett bruksområde på godt og vondt. Alle sykler kan kjøres på grus og en og annen skogsti, samt asfalt etc. Noen sykler er bedre egnet til det ene og det andre, men de fleste av oss kjører vel i hovedsak på asfalt og en og annen grusvei. Du trenger ikke noen BMW GS1200 med navigasjon og full baggasjeløsning, varme i salen for å kjøre litt grusvei.

Når de ter sagt så var Suzuki Bandit 1200 den aller første sykkelen jeg forelsket meg i når jeg søkte rundt på Google 1-2 år før jeg bestemte meg for å ta MC lappen. Jeg mener da den med rund frontlykt og to runde klokker.

Etter mye søk så husker jeg at 1200 versjonen ikke ble solgt lenger. Vertfall ikke i Norge. Så den ble litt fadet bort. Yamaha XJR1300 var også en sykkel jeg elsket utseende på. jeg har alltid vært litt svak for det litt klassiske.

For 34.000,- så kan du vel ikke gjøre veldig mye galt mener jeg. Så sant ikke ramma knekker på vei hjem eller du får motorhavari den første uka så skal det vel mye til for at du blir missfornøyd her.

Men kan være kjekt og aliere seg med noen som kan skru litt og hjelpe deg når du skal bytte bremser, ta oljeskift og i det hele tatt utføre vedlikehold på sykkelen. Slikt er dyrt på et verksted. Dokumenter også alt du gjør og ta vare på kvitteringer etc. Dette vil komme godt med når du skal selge den igjen.

Ett par hovedservicer inkludert ventilsjekk koster nesten like mye som hele sykkelen din så slikt kan du ikke ta på verksted mener jeg. Ikke på en så gammel sykkel. Selv om den er gått lite. man må se verdien på sykkelen oppe i det hele også, selv om den er i tipp topp stand :)

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av mekkern »

Om sykkelen koster 1000kr eller 1mill så koster service det det koster hvis en ikke gjør det selv..
en billig sykkel må ha sin service på lik linje med alt annet-eller skal man bare herpe det med spillolje og ståltråd?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 17 des 2021, 11:00 Om sykkelen koster 1000kr eller 1mill så koster service det det koster hvis en ikke gjør det selv..
en billig sykkel må ha sin service på lik linje med alt annet-eller skal man bare herpe det med spillolje og ståltråd?
Klar over det, men hvis man kan gjøre dette selv med litt hjelp, så slipper man å å bruke mer penger på løpet av tre år enn det sykkelen koster. Garantitiden er jo uansett over for lengst så man er ikke lenger "forpliktet" til å følge noe service program. Noe man egentlig ikke trenger hvis man klarer å skru ut en plugg å fylle olje selv. Samt bytte filter og andre mer eller mindre enkle oppgaver.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av dypen »

lillewinger skrev: 17 des 2021, 00:32 Selgeren sier han nettop har gjort en full scervise/overhaling på sykkelen til en verdi av 17000kr.
Reparert for 17k, spennende å høre hva det er …

Når jeg ser på annonser så er det sykkelens tillstand, kosmetisk utseende sammen med servicelogg som er av interesse. Hvis annonsen beskriver en velholdt strøken sykkel så forventes det at den er det, er det ingen servicelogg eller mangelfull skal prisen indikere det.

Servicelogg skal også være troverdig, alle servicer gjennom mange år utført av samme firma, bærer preg av å være skrevet med samme kulepenn, samme stempel, signert av samme person og ekstremt pent ført i serviceheftet. Da blir jeg skeptisk, men for all del det kan være elektronisk logg som er overført manuelt til servicehefte i senere tid. Velger å være mistenksom inntil det motsatte er bevist ;)

Ser ofte annonser som ramser opp hva som akkurat er byttet til x antall tusen kroner, ex drev kjede, motorolje, dekk, lakkert tank osv Dette er av ingen interesse hvis sykkel’n annonseres som velholdt og strøkne. Det virker som dette skal kompensere for en ikke eksisterende servicelogg.

Det er helt klart att en sykkel som annonseres uten skader, servicer fulgt og når neste service «is due» påvirker pris!

Forstår heller ikke det med at når garanti er utgått da er det plutselig ikke behov for service lengre, da kan liksom alle bare bytte olje i garasjen uten å ha innsyn i hva som faktisk må gjøres på service. Pris eller salgsverdi på sykkel har vel ingen ting med service / reparasjoner å gjøre, forsikring, service og reparasjoner etc koster jo det samme uavhengig om du har sykkel til 20k eller 160k. Det som skiller er delepriser og omfang i arbeide.

En pent brukt vellholdt sykkel hvor eier har stått for vedlikeholdet selv kan være veldig bra og de fleste som gjør dette selv er klar over betydningen av å ta vare på kvitteringer for kjøpte deler samt dato dette blir utført.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
mekkern skrev: 17 des 2021, 11:00 Om sykkelen koster 1000kr eller 1mill så koster service det det koster hvis en ikke gjør det selv..
en billig sykkel må ha sin service på lik linje med alt annet-eller skal man bare herpe det med spillolje og ståltråd?
Klar over det, men hvis man kan gjøre dette selv med litt hjelp, så slipper man å å bruke mer penger på løpet av tre år enn det sykkelen koster. Garantitiden er jo uansett over for lengst så man er ikke lenger "forpliktet" til å følge noe service program. Noe man egentlig ikke trenger hvis man klarer å skru ut en plugg å fylle olje selv. Samt bytte filter og andre mer eller mindre enkle oppgaver.
En korreksjon er på plass her.
Alt for mange tror at service er et annet ord for oljeskift. Det er langt i fra korrekt. Service er mye mer enn det.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av dypen »

Helt klart kjellv
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 17 des 2021, 20:28
Bjerknez skrev:
mekkern skrev: 17 des 2021, 11:00 Om sykkelen koster 1000kr eller 1mill så koster service det det koster hvis en ikke gjør det selv..
en billig sykkel må ha sin service på lik linje med alt annet-eller skal man bare herpe det med spillolje og ståltråd?
Klar over det, men hvis man kan gjøre dette selv med litt hjelp, så slipper man å å bruke mer penger på løpet av tre år enn det sykkelen koster. Garantitiden er jo uansett over for lengst så man er ikke lenger "forpliktet" til å følge noe service program. Noe man egentlig ikke trenger hvis man klarer å skru ut en plugg å fylle olje selv. Samt bytte filter og andre mer eller mindre enkle oppgaver.
En korreksjon er på plass her.
Alt for mange tror at service er et annet ord for oljeskift. Det er langt i fra korrekt. Service er mye mer enn det.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, jeg skriver vel også det?

Men vi snakker vel stort sett om kontrollpunkter her? Altså vedrørende vanlig service? Sjekke bolter, kjedestramming, lager etc? Når jeg har hatt min S1000R på service så har den vært ferdig på under en time. Så voldomt mye kan det vel ikke være at dem gjør, for 3000 kroner vil jeg tro, annet enn å sjekke kontrollpunktene?

Svar