Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ikke mange kronene du legger i sykkel, så det har man i verstefall råd til å tape helt uten å gå under? Sannsynligheten er liten.

Så må du regne med en slump penger på vedlikehold. Det går mye dekk på motorsykkel blant annet. Du kan nok enkelt sette av 10 000kr i årlig vedlikeholdskostnader. Kjører du 15 000km i året kan du legge på 5 000kr til. Kanskje litt mer? Vet ikke hva verksted koster om dagen..

Sykkelen i seg selv er jo solid. Enkelt og greit japansk.
Om sykkelen virker å være i god stand i forhold til alder og km.stand tatt i betrakning av en kompetent person hadde jeg bare kjørt på..

Jeg ligger nok i snitt på 5 500kr i årlig vedlikehold på min sykkel dekk inkludert. Da gjør jeg alt selv, og gjør mye mer enn hva service hos forhandler ville vært om man følger boka.

Om du kjenner lyst og har en god følelse, så gønner du på. Er jo ikke all verden. Men husk at det alltid er lov å takke nei og finne en annen sykkel. Markedet flommer over av billigsykler «ingen vil ha» i dette segmentet.

Hva med en Suzuki RF900?

Vil man ha forutsigbarhet kjøper mann nytt. Billigere er det ikke overhodet, men som oftest rimelig problemfritt, men det har sin pris.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av erik m »

Noen eksempler på hva gammelt og veldig gammelt kan koste i tid og penger:

Jeg kjøpte i 2008 en 1956 Jawa 350, som hadde stått i mange år. Altså en da vel 50 år gammel sykkel som jeg ga noe over 10.000 for. Jeg brukte mye ledig tid i to år og nærmere 30.000 på å få den i topp stand, og jeg er sånn midt på treet til å skru men gjorde det fordi det var jævli gøy og mye nostalgi. Obs at det er veldig billige deler til Jawa ift japansk.
Så i 2010 forsto jeg at jeg trengte en nyere sykkel til å komme lengre med, og ikke minst kjøre trygt i dagens trafikk! Så jeg kjøpte da en 1986 BMW K100rs som hadde gått knappe 70.000 for 15.000. Den trengte bare nytt batteri, dekk og bremseklosser/væske, altså vanlige driftutgifter. Bytta dette hvert annet år. I 2017 røyk absolutt alt elektrisk og det ville blitt for dyrt å skifte, så jeg solgte den for 12.000 til en som bygget en veldig fin caferacer. Sjøl kjøpte jeg en 1993 BMW R1100rs for godt under 30.000, altså da en 24 år gammel sykkel som hadde gått vel 60.000.
Bortsett fra olje og bremsevedlikehold har jeg skiftet batteri og startmotor, et par tusen på hhv Biltema og nettet. Og det er stort sett det. Den siste hadde verken servicehfte eller kjent historikk, men så bra ut og kjørte pent, så jeg tok sjansen til den prisen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo verdt å merke seg at BMWene potensielt kan gjøre et stort innhogg i lommeboka… De er ofte mye mer teknisk avanserte enn de japanske alternativene, men holder seg godt i pris.. Denne Suzukien er veldig basic. Jeg hadde ikke vært skeptisk……

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Skal ikke kimse av folk som skrur selv, det er mange som vet hva de driver med og tar seg både tid og er nøye.
Stol heller ikke blindt på at det som kommer fra service er utført 100%, jeg har sett sykkel komme fra service hos en stor og anerkjent merkeforhandler med manglende bolt på bremsecaliper.... Samme med bilverksteder, har både sett og opplevd mye rart (slurv).
Husk at der er tid penger, mens du selv i garasjen har kanskje måneder å skru på før neste sesong og et eierskap til det du skrur på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 18 des 2021, 22:58 Skal ikke kimse av folk som skrur selv, det er mange som vet hva de driver med og tar seg både tid og er nøye.
Stol heller ikke blindt på at det som kommer fra service er utført 100%, jeg har sett sykkel komme fra service hos en stor og anerkjent merkeforhandler med manglende bolt på bremsecaliper.... Samme med bilverksteder, har både sett og opplevd mye rart (slurv).
Husk at der er tid penger, mens du selv i garasjen har kanskje måneder å skru på før neste sesong og et eierskap til det du skrur på.
Helt enig. Men nå har jeg generelt dårlig erfaring med en del proffe aktører. Det være seg om det er mekanikere eller rørleggere. Mange er selvsagt flinke også, men hadde jeg kunnet skru, slik som feks. Fredrik24 og mekkern her inne hadde jeg gjort det selv.
:thumleft
Skulle Fredrik24 betalt et MC verksted for alt som er gjort av vedlikehold og reparasjoner på sykkelen hans så hadde han nok bodd i pappeske vil jeg tro.

Leverte inn en Touran jeg hadde på et verksted for mange år siden som gikk i nødmodus. Dem sa dem ikke kunne finne feilen men at det ble bra når dem nullstilte feilmeldingene....

Dagen etter skjedde det samme igjen og jeg kjlrte innom dem. En mekaniker kom ut og koblet til en sak for å lese av feilmeldinger. Mens den sto på kom en annen fyr forbi som ikke jobbet der og sa at den ene slangen til luftmassemåleren var løs. Han pekte på den og der hang den nesten i løse luften...

Så en forbipasserende fant feilen, mens mekanikeren satt å glante på en skjerm. Etterpå sa mekanikeren at dette var en ganske sjelden feil og det var derfor dem ikke fant ut av det. Så jeg føler at ingen kan skru lenger. Jeg kan liste opp mange flere episoder også, men tror jeg har gjort det før, så jeg skal spare dere for alt oppgulpet. Værsågod :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av dypen »

Plusser og minuser ved alt … god kontakt mellom kunde og mekaniker før, under og etter reparasjon / service vil styrke både tillit og ansvar til utført arbeide.

Det var en tid dette (mekaniker følger sin kunde fra innlevering til utlevering) var i vinden men føler vel det er mer ut nå da mekaniker ofte skjermes for kontakt med kunde både på bil og mc men kanskje mest på bil. Opplever på mc ved driftsfeil akutt at mekaniker tar ansvar for hele løpet men ikke ved service.

Tråd her om service selv eller på verksted:
viewtopic.php?f=16&t=11354
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tror jeg kansje har funnet min første sykkel, men trenger litt råd...

Legg inn av mekkern »

I dag er det 2 profesjonelle på verksted- bilmekaniker som skifter deler etter anvisning fra biltekniker.
Reparere ting skjer ikke lengre- bare komponentskifting.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar