Buss tok nesten livet av meg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

Feil.

Du skrev at bussen kom inn i din dødvinkel. Når jeg kommenterte dette med dødvinkel så skrev du "Mener du jeg skal snu hodet 360 grader som eksorsisten?" (Se hva du selv skrev lenger opp)

Jeg svarte med at det trolig holder med 90 grader for å sjekke dødvinkel og hadde du gjort dette hadde du trolig sett bussen.

Da kommer du med noe svada som "etterpåklokskap" etc.

Slik jeg ser det så har du overdramatisert litt og det gjør dte vanskelig for meg og kanskje andre i å ta det du skriver seriøst. Jeg tviler ikke på at bussen holdt på og kjøre deg ned, men en sak har alltid to sider i et slikt tillfelle. Kan også godt være at bussjåføren har skylden. Men som motorsyklist så spiller det liten trille hvem som faktisk har skylden når du ligger der under 10 hjul.

Derfor så prøver jeg og finne måter som en slik situasjon kunne vært unngått.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Tom Færøvig »

Jeg tenker at det alltid er noe å lære uavhengig av skyldspørsmål. Jeg ville heller ikke likt å nesten bli "høvlet" av en buss. Både uhell/ulykker og nestenulykker er viktig å belyse for at ikke andre skal komme i samme situasjon. La oss lære noe her 👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg mener nesten uansett utfall og hvem som har skylden, så bør man brainstorme litt i etterkant og finne ut hva som faktisk gikk galt og hva man KUNNE gjort for å slippe og havne i en ubehagelig situasjon.

For oss MC folk så er det jo som oftest vi som havner i den mest ubehagelige situasjonen og spørsmålet blir da (uavhengig av skyld), hva man kan lære og hva man kan gjøre for å unngå og havne i samme situasjon senere.

Derfor dro jeg opp dette med blindsonen. Jeg tviler ikke på at bussen kom overraskende fort eller kjørte på en uvanlig måte som man normalt sett ikke kunne forutse. Men det forandrer ikke det faktum at man også KAN gå litt i seg selv.

Men ja, jeg forstår at man blir forbanna og at adrenalinet koker når en buss holder på og valse over en. Det er lov til å skrike litt høyt da, men jeg er mer interresert i å vite hva JEG kunne gjort for å avverget situasjonen. Selv om han som kjørte på deg eller nesten gjorde det kjørte i beruset tilstand, alt for fort, i en bil uten bremser og defekt forstilling og fire punkterte hjul. :)

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Tom Færøvig »

Bjerknez skrev: 16 mar 2022, 14:28 Ja, jeg mener nesten uansett utfall og hvem som har skylden, så bør man brainstorme litt i etterkant og finne ut hva som faktisk gikk galt og hva man KUNNE gjort for å slippe og havne i en ubehagelig situasjon.

For oss MC folk så er det jo som oftest vi som havner i den mest ubehagelige situasjonen og spørsmålet blir da (uavhengig av skyld), hva man kan lære og hva man kan gjøre for å unngå og havne i samme situasjon senere.

Derfor dro jeg opp dette med blindsonen. Jeg tviler ikke på at bussen kom overraskende fort eller kjørte på en uvanlig måte som man normalt sett ikke kunne forutse. Men det forandrer ikke det faktum at man også KAN gå litt i seg selv.

Men ja, jeg forstår at man blir forbanna og at adrenalinet koker når en buss holder på og valse over en. Det er lov til å skrike litt høyt da, men jeg er mer interresert i å vite hva JEG kunne gjort for å avverget situasjonen. Selv om han som kjørte på deg eller nesten gjorde det kjørte i beruset tilstand, alt for fort, i en bil uten bremser og defekt forstilling og fire punkterte hjul. :)
Ja, jeg liker også å tenke at det er noe man gjøre/lære for å minimere risiko. Padlet havkajakk en del år og der er du også "mykeste" fartøy/trafikant. Litt samme tilnærming. Har måttet brøle i et håndkle mer enn en gang. Synes det er bra at trådstarter deler opplevelsen med oss alle. Viktig at vi er modige og deler slike opplevelser. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er lett å skyve fra seg alt ansvar og brøle ut, bare fordi man juridisk sett ikke hadde skyld i ulykken eller uhellet. Mange velger å legge ut video på hvis dem har dette og håne motparten i ulykken i sosiale media også. Det finnes liksom ikke måte på.

Den eneste måten og få bukt med problemet i denne bussaken på er først og anmelde forholdet. Både til mannens arbeidsgiver (busselskapet) og politiet.

Så lenge alt gikk bra rent fysisk, så ville jeg også i ettertid gått litt i meg selv og tenkt etter om hendelsen kunne vært unngått hvis jeg var mer "aktpågivende og varsom". Jeg er ganske sikker på at dette hadde vært mulig.

Dette betyr jo ikke at man juridisk sett har noe skyld i ulykken. men det bidrar til økt selvinnsikt og litt selvransakelse.

Så får mannen/dame som kjørte bussen ta dette videre med arbeidsgiver og eller politiet med de følgene det evt. får.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av mekkern »

Så lenge det ikke ble personskade så skjer det nok ikke en dritt.-hvis man da ikke filmer en busssjåfør som sjekket tlf...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar