MC til pendling

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: MC til pendling

Legg inn av Ettan »

Kan garantere deg at du ikke har lett mc sertifikat dersom du kun har kjørt opp til bil.
Det har vært egen oppkjøring til lett mc i mange mange år, og før 125cc ble standarden var det også egen "opplæring" til 100cc. Var sikkert ikke noen opplæring før den tid, men så gammel tror jeg ikke du er siden du er her på forumet. Tipper du er født i 1978 siden det står i brukernavnet ditt?
Uansett så er det enkelt å sjekke, bare se i førerkortet ditt om du har klasse A1 eller ikke.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC til pendling

Legg inn av FredrikE24 »

Muttern fikk lett-mc lappen ved fornying for noen år siden. Så det er mulig. Kommer helt ann på når man tok lappen på bil

Kes1978
Innlegg: 3
Registrert: 12 okt 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ingen

Re: MC til pendling

Legg inn av Kes1978 »

Jeg ser nå at jeg kun har B, M, S og T :(
Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC til pendling

Legg inn av BjørnSover »

Kes1978 skrev: 12 okt 2021, 18:17 Jeg ser nå at jeg kun har B, M, S og T :(
Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.
Da er det like greit å ta A

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC til pendling

Legg inn av Gammelsmurfen »

Man må nok tilbake til å ha tatt sertifikat den gangen de var grønne (før de store rosa man fikk på 80-tallet).
De sluttet å produsere de i 1979..
Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC til pendling

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
Jeg er en av de som kjørte opp til lett-lappen på syttitallet.
-Kjør bort der og tilbake hit hvor jeg står, var beskjeden jeg fikk fra bilsakskyndige, som det het dengangen.
Straks det var gjort var lappen i boks :crazy: .

Siden har det ballet på seg, som man gjerne sier; fra lett-lappen til tung-lappen, som siden har blitt automatisk fornyet.
Mao. aldri noen kjøreopplæring annet enn "livets harde MC-skole" her i gården.
Og det har så langt gått veldig fint :overtro
:knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC til pendling

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 12 okt 2021, 21:09
Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
Jeg er en av de som kjørte opp til lett-lappen på syttitallet.
-Kjør bort der og tilbake hit hvor jeg står, var beskjeden jeg fikk fra bilsakskyndige, som det het dengangen.
Straks det var gjort var lappen i boks :crazy: .

Siden har det ballet på seg, som man gjerne sier; fra lett-lappen til tung-lappen, som siden har blitt automatisk fornyet.
Mao. aldri noen kjøreopplæring annet enn "livets harde MC-skole" her i gården.
Og det har så langt gått veldig fint :overtro
:knegg .
:crazy: Hehe, svogeren min har også vært der, når han mange år senere kjøpte en 750 av meg var jeg ganske tydelig på at det er noe helt annet enn en 125 fra 70-tallet.
Tok man det piano og ble kjent med kjøretøyet og forskjellene i baby-steps, så gikk det nok bra for de fleste.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC til pendling

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:34 :crazy: Hehe, svogeren min har også vært der, når han mange år senere kjøpte en 750 av meg var jeg ganske tydelig på at det er noe helt annet enn en 125 fra 70-tallet.
Tok man det piano og ble kjent med kjøretøyet og forskjellene i baby-steps, så gikk det nok bra for de fleste.
Jeg avanserte fra en Honda 90, som jeg kjørte opp med, til en Suzuki 1100 kubikker, før jeg lot det gå 14 år før jeg igjen satte meg på en tung-MC på 900 kubikk for så å ta skrittet opp til 1050 fire sesonger senere, deretter ytterligere vel 100 kubikk for så å ende opp med 1301 kubikk i 2015 og 2018.
Og der er jeg fortsatt.

Men med et lite tilskudd i garasjen på snaue 400 kubikk, som jeg altså gjerne anbefaler som pendlersykkel.
Skikkelig morsom, kvikk og god å kjøre :crazy: !

Tror for øvrig også at Royal Enfield Himalayan 411 vil kunne være en ypperlig pendlersykkel :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC til pendling

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 12 okt 2021, 21:09 Mao. aldri noen kjøreopplæring annet enn "livets harde MC-skole" her i gården.
Og det har så langt gått veldig fint :overtro
:knegg .
For å kommentere denne litt, en MC fører som har holdt ferdighetene ved like og som feks har sett NMCU's full kontroll film, og tenkt litt over egen kjørestil og atfærd, vil nok være en trygg og god sjåfør selv om det har gått mange år siden han har kjørt.

Men statistikken er i følge kjørelæreren jeg hadde ganske klar, på 70, 80 og 90 tallet så var det ungdommen som stod for flesteparten av ulykkene og det var enormt mange flere ulykker enn det som vi ser i dag.

Men nå har trenden snudd, ungdommene kjører stort sett trygt og fint, men det er de returnerende MC-førerene, de som tok lappen på 70, 80 og 90 tallet og gjerne ikke har kjørt på 20-30 år som står for majoriteten av de alvorlige MC-ulykkene.
Pressemelding, Statens vegvesen:

51 personer mistet livet på norske veier i årets første halvår, én mer enn i fjor. 10 av de omkomne er førere av motorsykkel og 8 av disse er menn over 40 år.

Dette viser Statens vegvesens foreløpige gjennomgang av dødsulykkene hittil i 2020.
Opplæringen har blitt veldig mye bedre de siste 20 årene og jeg hadde uten tvil anbefalt returnerende MC-førere å ta noen kjøretimer før de gir seg i gang med kjøring på egenhånd.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MC til pendling

Legg inn av JanK »

AJ skrev: 12 okt 2021, 21:09 Jeg er en av de som kjørte opp til lett-lappen på syttitallet.
-Kjør bort der og tilbake hit hvor jeg står, var beskjeden jeg fikk fra bilsakskyndige, som det het dengangen.
Straks det var gjort var lappen i boks :crazy: .
Jeg tok tung-lappen direkte, i 2002 da jeg var 21, her i Milano. Gikk for seg på samme måte, jeg gikk rett på oppkjøring, trengte ikke noe teori (hadde B lappen). 5 minutter på en parkeringsplass så hadde jeg mitt italienske A førerkort, tror det kostet meg totalt med byråkrati under 1000kr...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC til pendling

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Man må nok tilbake til å ha tatt sertifikat den gangen de var grønne (før de store rosa man fikk på 80-tallet).
De sluttet å produsere de i 1979..
Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
På lik linje med AJ tok jeg lappen på lett mc på bursdagen min med teoriprøve pluss kjøring som bestod av åttetall og noen svinger på ett begrenset område. Deretter bar det ut i trafikken alene og kjørerute var lagt slik att karene fra Biltilsynet kunne se mesteparten av ruta. Ved fylte 18 år ble det grønne førerkortet automatisk gyldig for tung mc, mener å huske det var stempla med dato / år som gyldig for tung mc.

I forbindelse med sommerjobb på gård hadde jeg behov for førerkort på traktor som ble tatt kort tid etter lett mc lappen. Kjørte opp på bil kort tid etter fylte 18 år og etter militæret ble det kjørt opp på vogntog og buss.

Mista alt sammen før fylte 24 år og på’n igjen med ny oppkjøring for å få tilbake alle klasser. Er glad i førerkortet mitt og har fortsatt i dag hele alfabetet :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC til pendling

Legg inn av dypen »

Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
Alle som tok førerkort som 16 åring med stempel påført dato / år det automatisk ble gyldig for tung mc ville selvfølgelig beholde denne rettigheten også på ny type (rosa) førerkort. Reglene ble jo endret og da måtte alle kjøre opp etter fylt 18.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: MC til pendling

Legg inn av Erlend Kveinen »

Dessverre Kes. Ordningen der A1 fulgte med på lasset når man kjørte opp til bilsertifikat forsvant i 1977 eller 1978. Sjekk baksiden på førerkortet, med klasse B følger førerrett på moped, snøscooter og traktor. Sett av omlag 20 000 kroner fra oppgitt budsjett for å skaffe deg A1 også. Mange fine sykler er tilgjengelig selv med noe lavere budsjettramme og prisene vinterstid er ofte gunstige.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC til pendling

Legg inn av Domino »

Jeg kjørte opp i desember 1978 og fikk klasse 1, som inkluderte traktor, lett motorsykkel, snøscooter, brannbil og personbil med tilhenger. Men jeg kjørte opp til klasse A seks år senere.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC til pendling

Legg inn av FreewheelBurning »

AJ skrev: 12 okt 2021, 21:53 Men med et lite tilskudd i garasjen på snaue 400 kubikk, som jeg altså gjerne anbefaler som pendlersykkel.
Skikkelig morsom, kvikk og god å kjøre :crazy: !
Blir det ikke ofte slik at alle anbefaler sine egne sykler?

Svar