EU-kontroll på sykkel.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av rolf-arne »

Må vel ha ei feil overskrift så folk forstår. Skrive periodisk kjøretøykontroll blir vel for vanskelig ?

Men nå er det slik at EU sitt generelle unntak går ut i 2022 og hva skjer da i Norge.. les artikkelen og gjør dere noen tanker..

https://advrider.com/european-mandatory ... 09_28_2021
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av FredrikE24 »

Man kan jo spørre seg hvem som skulle foretatt en periodisk kjøretøykontroll her til lands. Forhandlerne har hvertfall mer enn nok å gjøre i sesongen og atpåtil skal alle sykler inn på kontroll. Det vil koste staten millioner av kroner også.

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av Arvidnesse »

Hadde vært greit med en PKK på mc på samme måte som med bil. Går nok mange mc på norske veier som overhode ikke har noe der og gjøre, akkurat på samme måte som det går biler og lastebiler
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av mekkern »

Min erfaring er at det er de syklene som foreløpig ikke inkluderes som er de værste med god margin. 125ccm er ikke inkludert ennå i forordningen.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av FreewheelBurning »

Eu-kontroll på bil er vel hvert 2. år, jeg har sykkelen inne til servivce flere ganger om året (service, bremser, dekk ++).

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av Roargutten »

mekkern skrev: 28 sep 2021, 21:54 Min erfaring er at det er de syklene som foreløpig ikke inkluderes som er de værste med god margin. 125ccm er ikke inkludert ennå i forordningen.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
Her er jeg nok enig med deg Mekkeren. 125 ccm burde så absolutt vært en del av denne ordningen, her er det ofte uerfarne sjåfører og også gjerne de som ikke har fått opparbeidet seg erfaring ang vedlikehold, hva som er viktig ifb sikkerhet osv. Gjerne også disse som strekker strikken litt ekstra.

Men er nok også en del tungsykler som ikke er helt teknisk i orden som går langs veiene.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Det er alltid noen som støtter påbud som reduserer friheten vår og påfører oss ekstra kostnader, spesielt de som tjener på det kanskje. I dette tilfellet må man spørre seg hvor mange ulykker som har vært forårsaket av teknisk svikt, og hva mange skadede eller drepte det har medført? Mitt intrykk er at tallet er tilnærmet null.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 28 sep 2021, 21:54 Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
Forordninger vs Direktiv ? :-k

https://snl.no/EU-direktiv
Mens en forordning er identisk for alle EU/EØS-land, er et direktiv et rammevedtak som innenfor et bestemt virkeområde setter opp mål og betingelser som medlemslandene selv må utforme en spesifikk lovtekst for innen en viss tidsfrist.

Hvis dette trer i kraft vil det si at Finland, Irland, Nederland har respondert innen fristen og kan stå utenfor ordningen, eller ... Kanskje Danmark og Frankrike klarer det også ... Resten må tilpasse seg ordningen ???
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av mekkern »

Pkk er en forordning- må gjennomføres i henhold til rammeverk. - tidligere har det vært smutthull som bla. Norge har benyttet.


Svv sier vel at det er ca 1% av ulykkene som kan relateres til at svikt i utstyr er medvirkende.
Dekra i tyskland er blandt de som har drevet lobbyvirksomhet for dette.
Feil lufttrykk i henhold til manual er hovedfeil.
Og hvis dette blir en 2er feil så blir det jo en del feil. Jeg er en av de som endrer lufttrykk i forhold til oppgitt. Dette i forhold til dekktype last og bruk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av cannon »

PKK handler både om sikkerhet og miljø. Kan tenkes at støy-temaet driver frem pkk for MC
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av MGR1 »

cannon skrev: 29 sep 2021, 09:32 PKK handler både om sikkerhet og miljø. Kan tenkes at støy-temaet driver frem pkk for MC
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.
Jeg har også mistanke om at det er 'loud pipes save lives' gjengen som er årsaken til at dette pushes.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av FreewheelBurning »

Er mange som ønsker seg mindre støy fra motorsykler, forståelig nok.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av kgjersda »

I såfall bør de starte med lettsykler. Det er i alle fall de jeg hører 95% av tiden. De bråker vanvittig hele tiden. Større sykler bråker av og til.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av mekkern »

men det er ikke DER de vil legge ressursene i første omgang..
https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-testing/

men vi får se- det er flere land som mener man skal gjøre som Norge og ta sikkerheten via førerkortopplæringen og miljø med sikte på el-drift..

:-k :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av Jompa »

MGR1 skrev: 29 sep 2021, 11:38
cannon skrev: 29 sep 2021, 09:32 PKK handler både om sikkerhet og miljø. Kan tenkes at støy-temaet driver frem pkk for MC
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.
Jeg har også mistanke om at det er 'loud pipes save lives' gjengen som er årsaken til at dette pushes.
Vel, for dem blir vel evt pkk akkurat som i dag, originale eller andre lovlige potter på kontrollen og
bråkepottene på igjen dagen etter.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar