EU-kontroll på sykkel.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 28 sep 2021, 21:54 Min erfaring er at det er de syklene som foreløpig ikke inkluderes som er de værste med god margin. 125ccm er ikke inkludert ennå i forordningen.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
Jeg er helt enig!
Tror problemet først og fremst gjelder lett-mc og mopeder og ikke tung mc i noe særlig grad.
Hvem har lyst å sitte på en tung mc som ramler fra hverandre på veien eller med bremser som ikke er i orden?
De med lett-mc og mopeder som i størst grad er unge mennesker, er gjerne litt mer "udødelige" i følge dem selv og deres konsekvensanalyse litt deretter. Vi som har levd en stund er nok stort sett mer nøye med at egen mc er i forsvarlig stand
Jeg kjenner i hvert fall ingen som ikke er opptatt av det, ei heller tidligere. Men skranglete biler? Ja! og hva gjelder EU-kontroll på biler så syns jeg det er bra, men mener det ikke er tilsvarende behov på tung (eller mellomtung) mc.

Jeg skulle gjerne ha sett noe statistikk (om det finnes) fra nyere tid (2000-tallet) over mc-ulykker der det kan konkluderes med at årsaken var mc´ns tekniske stand.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av xavi0n »

Det har nok også noe med at når du er voksen er 5000kr for å overhale en gaffel eller bremser ikke så forferdelig mye penger.
For de mellom 16 og 18 kan det være en månedslønn
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: EU-kontroll på sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

xavi0n skrev: 29 sep 2021, 20:52 Det har nok også noe med at når du er voksen er 5000kr for å overhale en gaffel eller bremser ikke så forferdelig mye penger.
For de mellom 16 og 18 kan det være en månedslønn
Ja, helt klart! Og i tillegg kan det være lite som skal til før reparasjonskost utgjør mye av kjøretøyets bruktverdi.

Svar