Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av SilverSmurfer »

https://support.apple.com/en-us/HT212803

Kort fortalt, vibrasjonene fra "high powered motorcycle engines" kan ødelegge en mobiltelefons autofokus over tid. Så de anbefaler at man ikke monterer mobiltelefonen direkte på motorsykkelen.

Og for mopeder/lett MC og elektriske motorsykler anbefaler de å bruke vibrasjonsdempende telefonholdere.

Det betyr vel i praksis at det smarteste er å ha mobiltelefonen i en tank-bag, i stedet for på styret. Hvis man må bruke den for GPS funksjonen.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 12 sep 2021, 00:25 https://support.apple.com/en-us/HT212803

Kort fortalt, vibrasjonene fra "high powered motorcycle engines" kan ødelegge en mobiltelefons autofokus over tid. Så de anbefaler at man ikke monterer mobiltelefonen direkte på motorsykkelen.

Og for mopeder/lett MC og elektriske motorsykler anbefaler de å bruke vibrasjonsdempende telefonholdere.

Det betyr vel i praksis at det smarteste er å ha mobiltelefonen i en tank-bag, i stedet for på styret. Hvis man må bruke den for GPS funksjonen.
Ganske teit formulering. Man kan altså montere telefonen på en traktor gressklipper, men ikke på en BMW S1000RR? :lol

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Snekker.edvin »

Ingen erfaring med iPhone men hade samme problemet med Huawei. 9 mate pro har vært på verksted 2 ganger og 30 mate pro er innlevert 3 ukers siden. Flaks siden conmodo mente at det er garanti sak. Zoom og autofokus er sårbare av vibrasjoner

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 12 sep 2021, 00:33 Ganske teit formulering. Man kan altså montere telefonen på en traktor gressklipper, men ikke på en BMW S1000RR? :lol
Ja, nettopp.

Selv om en S1000RR vil kjennes ut som den har mye mindre vibrasjoner for et menneske, så er vibrasjonsfrekvensen til en S1000RR mye mer skadelig for en mobiltelefon enn de lavere frekvensene man ser i svakere motorer.

Derfor er det mer skadelig å montere en telefon på en S1000RR enn på en gressklipper, men hvis du insisterer på å montere telefonen din på gressklipperen så burde du bruke et vibrasjonsdempende feste når du gjør det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at all fintfølende elektronikk vil vare lenger hvis dem ligger helt stille uten vibrasjoner. Jeg tror dette bare er et forøk av apple til å skyve fra seg litt ansvar ved å slnhe dette inn med liten skrift. I virkeligheten tror jeg ikke dette er et problem man bør bry seg noe særlig om. Tror jeg.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av xavi0n »

Hørt flere som får problemer med telefoner og spesielt iphone etter montering på mc.
Autofokus og akselerometer slutter å virke skikkelig
If you gonna be dumb you gotta be tough

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av SilverSmurfer »

Det spørs, det er jo ikke slik at telefonen blir helt ødelagt men autofokusen blir dårligere (kan slutte å fungere) og bildene vil derfor også bli dårligere over tid.

Og når en ny iPhone fort koster 12000++ kroner så er det kanskje like greit å legge telefonen i lommen på en tank-bag i stedet for å montere den på styret. Så reduserer man sannsynligheten for at man får problemer.

Dette er vel spesielt gjeldende for de som kjører en del kilometer hvert år.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet blir kanskje om dette også gjelder andre telefoner? Hvis ja, hvorfor har ikke dem laget advarsler rundt dette? (Hvis det stemmer).

Når det er sagt, er det kanskje på tide at Apple lager en vibrasjonsfri holder til motorsykkel? Den kan jo falle inn i rekken og feks. Kalles "iSmooth" eller noe :)

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av taulen »

Dette er helt normalt og relativt godt kjent, gjelder alle enheter med OIS, (Optisk bildestabilisering)
Feks derfor denne "ekstra dingsen" ble laga : https://www.quadlockcase.com/blogs/news ... n-dampener

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Nå er ikke jeg så veldig inne i teknologien når det gjelder mobiltelefoner, men har ikke andre telefoner optisk stabilisering også? Er det bare iPhone som har dette?

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Jajo82 »

Jo det er riktig, Bjerknez, er ois også på min samsung.

Eller kanskje jeg bør rette på meg selv, den har videostabilisering men om den er optisk tør jeg ikke si :scratch

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av SilverSmurfer »

OIS blir brukt på eldre iPhone modeller (før 11), AF blir brukt på nyere iPhone modeller (12 og videre). Og både OIS og AF blir brukt på en lang rekke forskjellige mobiltelefoner fra alt slags merker.

Det som er nytt er at Apple har kommet med en spesifikk advarsel angående "high powered motorcycles" etter å ha undersøkt skadevirkningene av forskjellige motorfrekvenser.

De kommer også med en klar anbefaling om å unngå å montere mobiltelefonen på slike motorsykler, og selv når du bruker vibrasjonsdemper så er det ikke godt nok.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Speedo »

SilverSmurfer skrev: 12 sep 2021, 11:18 OIS blir brukt på eldre iPhone modeller (før 11), AF blir brukt på nyere iPhone modeller (12 og videre). Og både OIS og AF blir brukt på en lang rekke forskjellige mobiltelefoner fra alt slags merker.

Det som er nytt er at Apple har kommet med en spesifikk advarsel angående "high powered motorcycles" etter å ha undersøkt skadevirkningene av forskjellige motorfrekvenser.

De kommer også med en klar anbefaling om å unngå å montere mobiltelefonen på slike motorsykler, og selv når du bruker vibrasjonsdemper så er det ikke godt nok.
AF og OIS er da to helt forskjellige ting? Alle iphones, eller mobiltelefoner med kamera for den saks skyld, har AF. OIS er relativt nytt fra iphone 6s plus, de før hadde vel DIS. Hva som menes med "high powered motorcycles" blir bare gjetting. Dette er bare ansvarsfraskrivelse. I et reklamasjonstilfelle er det inegn som kan bevise dette. Tipper dette er et forsøk på å få ned bruken siden bruken har eksplodert i Asia ifm. varelevering og mc-taxi.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Speedo skrev: 12 sep 2021, 13:23
SilverSmurfer skrev: 12 sep 2021, 11:18 OIS blir brukt på eldre iPhone modeller (før 11), AF blir brukt på nyere iPhone modeller (12 og videre). Og både OIS og AF blir brukt på en lang rekke forskjellige mobiltelefoner fra alt slags merker.

Det som er nytt er at Apple har kommet med en spesifikk advarsel angående "high powered motorcycles" etter å ha undersøkt skadevirkningene av forskjellige motorfrekvenser.

De kommer også med en klar anbefaling om å unngå å montere mobiltelefonen på slike motorsykler, og selv når du bruker vibrasjonsdemper så er det ikke godt nok.
AF og OIS er da to helt forskjellige ting? Alle iphones, eller mobiltelefoner med kamera for den saks skyld, har AF. OIS er relativt nytt fra iphone 6s plus, de før hadde vel DIS. Hva som menes med "high powered motorcycles" blir bare gjetting. Dette er bare ansvarsfraskrivelse. I et reklamasjonstilfelle er det inegn som kan bevise dette. Tipper dette er et forsøk på å få ned bruken siden bruken har eksplodert i Asia ifm. varelevering og mc-taxi.
Tror kanskje jeg synes dette høres ganske trolig ut.

Nå kjører ikke jeg med min iPhone på styret uansett, så bryr meg ikke sånn sett, men jeg tipper vel at det hadde gått greit allikevel :)

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Apple med advarsel mot å montere iPhone på motorsykkel.

Legg inn av erikbc »

Bare kamera som blir ødelagt? Går helt fint, bruker det aldri.

Svar