Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av E_S »

Om det er heftelser, betal ALDRI hele beløpet rett til selger. Ta alltid kontakt med panthaver, få restbeløp, betal inn dette og resten til selger, selvfølgelig i dialog med selger. Man skal aldri stole på selgere som "lover å slette heftelsen ved salg".
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Myshild »

Hvor lang tid tar hele den prosessen med forsikring, omregistrering, overføring av penger(om jeg har alt på egen konto, og ikke skal låne)

Tenker påom jeg drar langveis for å se på/kjøpe mc...kan prosessen gjennomføres i løpet av noen timer mens jeg er hos selger? Sånn at jeg kan ta med meg sykkelen når jeg drar?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av AJ »

Myshild skrev: 02 aug 2023, 09:34 Hvor lang tid tar hele den prosessen med forsikring, omregistrering, overføring av penger(om jeg har alt på egen konto, og ikke skal låne)

Tenker påom jeg drar langveis for å se på/kjøpe mc...kan prosessen gjennomføres i løpet av noen timer mens jeg er hos selger? Sånn at jeg kan ta med meg sykkelen når jeg drar?
Har gjennom hele salgs- og kjøpsprosessen på stedet, inkl. registering, en gang da jeg solgte en bil.
Og sammen med en annen motorsyklist som gjorde det samme og dro fra selger med sykkelen registrert på seg.
Med Bank-ID ordner alt seg :)

Hele greia tar ikke lange tiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mibo
Innlegg: 2
Registrert: 22 aug 2022, 19:41
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900R 2013
Sted: Stavanger og Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av mibo »

Myshild skrev: 02 aug 2023, 09:34 Hvor lang tid tar hele den prosessen med forsikring, omregistrering, overføring av penger(om jeg har alt på egen konto, og ikke skal låne)

kan prosessen gjennomføres i løpet av noen timer mens jeg er hos selger? Sånn at jeg kan ta med meg sykkelen når jeg drar?
Hei Myshild,
Prosessen tar ikke lang tid. Ha med bankID og mobil og les deg litt opp på linkene under. Jeg brukte selv ca 30-60 min på papirprosessen og det var min første gang. Du kan gjøre dette raskt, enkelt og digitalt via SVV eller NAF. Her står prosessen forklart ganske bra:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-o ... og-selger/
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-o ... gsmelding/
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-o ... istrering/
https://nye.naf.no/kjop-og-salg/salg-av ... kt-for-bil

Når det gjelder betaling, så brukte jeg straksbetaling (tjeneste som banken tilbyr). Da får selger pengene på konto umiddelbart, også i helger og helligdager. Man betaler et lite gebyr på dette. Antar straksbetaling er det som er mest normalt ved bruktkjøp av større verdier. Alternativet er jo at man må vente noen timer på bankenes transaksjonstidspunkter og da kan fort timene fly dersom selger skal ha pengene på konto før man drar avgårde med sykkel.

MB

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Som nevnt med bankID ordner du alt, men for å få omregistrert må du ha aktiv forsikring på kjøretøyet du ønsker å kjøpe samt vognkort på deg (vognkort midlertidig utstedes ved omregistrering digitalt).

Forsikring kan ordnes i forkant evt på flere kjøretøy hvis du ønsker å utføre kjøp på helgedager og skal se på flere kjøretøy.

Selv om du ønsker å gjøre kjøp i vanlig åpningstid kan det by på problemer å komme i kontakt med forsikringa sån på sparket så jeg ordner forsikring i forkant gjerne på flere og det koster ingen ting, bare den du aktiverer ved omregistrering. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Nomade »

Jeg anbefaler Smidig handel funksjonen med Finn, koster litt penger. Men det er en stor trygghet for begge parter, betaling/mottak av penger gebyrfritt med Vipps.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Jeg er enig, men det betinger att selger er villig til å bruke funksjonen da det blir en del penger hvis du kjøper en dyr sykkel. Uansett må du vel aktivere forsikring eller kanskje du kan velge «prøve» forsikring i x antall dager så du får gjennomført handel …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av kaLARSnikov »

Myshild skrev: 02 aug 2023, 09:34 Hvor lang tid tar hele den prosessen med forsikring, omregistrering, overføring av penger(om jeg har alt på egen konto, og ikke skal låne)

Tenker påom jeg drar langveis for å se på/kjøpe mc...kan prosessen gjennomføres i løpet av noen timer mens jeg er hos selger? Sånn at jeg kan ta med meg sykkelen når jeg drar?
Veldig fort gjort i disse dager, er i alle fall min erfaring. Har aldri 100% planlagt kjøpt på forhånd når jeg har reist for å se på kjøretøy (både biler og sykler), men i de tilfellene det blir kjøp så er det unnagjort på rundt fem minutter. Litt mer om selger vil skrive kontrakt.

Eierskifte settes i gang via nett som selger gjerne har på mobilen eller i verste fall på en PC i nærheten. Godkjennes på mobilen ved å gå inn på link i SMS fra Vegvesenet. Omregistreringsavgift betales i samme slengen. Forsikring har jeg alltid bestilt på nett (Gjensidige) og den aktiveres utmiddelbart. Midlertidig vognkort lastes ned fra Vegvesenet slik at man kan kjøre lovlig frem til nytt vognkort kommer i posten. Betaling via Vipps (koster noen hundrelapper ved større beløp, men det er veldig lettvint og selger får bekreftelse på betaling umiddelbart).

Om du har forsikring hos et annet selskap så er vel det eneste punkt jeg ville undersøkt først, i tilfelle noen faktisk krever at man tar kontakt med et menneske innenfor åpningstider...

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Myshild »

Hvis jeg bruker Finn og Smidig MC-handel, hvordan kan jeg sikre at heftelser faktisk blir slettet?

I Finn.no sin betalingsløsning skal hele beløpet overføres selger sånn jeg skjønner det (via vipps). Ser det er andre råd her oppi tråden om at kjøper overfører direkte til panthaver.....

Går ut fra at det er en klausul i standardkontrakten på Finn(utarbeidet av Forbrukerrådet) at heftelser skal slettes.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Akkurat nå ligger det 383 mc annonser på finn.no merket med Smidig MC-handel og mange har heftelser av de dyreste syklene.
https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... PRICE_DESC

I finn.no sin markedsføring av Smidig MC-handel er ikke heftelser på mc nevnt med ett ord, chat tjenesten kommer heller ikke med svar.

Så slik jeg ser det kan du ikke bruke Smidig MC-handel når det er registrert heftelser på mc, for å være 100% sikker ved kjøp av mc må betaling skje direkte til pantehaver (bank finansselskap) hvor overskytende blir utbetalt til selger.

Skal du følge anbefalt råd ved heftelse på mc kan du ikke bruke Smidig MC-handel slik jeg ser det … I tilfelle det er riktig skulle det ikke være mulig for selger å velge tjenesten Smidig MC-handel for mc med heftelse på finn.no

Her er NAF sine anbefalinger:
Hva gjør du om det er heftelse på bilen?

Dersom det er registrert en heftelse på bilen, bør du som kjøper, i samarbeid med selger, gjøre følgende:

Skaffe en bekreftelse fra finansieringsinstitusjonen eller banken på størrelsen til lånet inklusiv renter og omkostninger, samt at gjelden vil bli slettet ved innløsning av lånet.

Beløpet som angis bør kjøperen betale direkte til kreditor (bank, finansieringsselskap etc), og resten av kjøpesummen til selger.

Det anbefales å få oppgjørsmåten nedtegnet i kontrakten.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Myshild »

Hørte med Finn.no nå angående Smidig MC-handel og heftelser . Her er svaret jeg fikk:

Smidig er dessverre ikke lagt opp for heftelser, men vi har noen måter du kan gjøre det på:

Sett salgsprisen til restkjøpesummen og skriv i kontrakten at kjøper skal overføre den gjenstående gjelden direkte til kreditor. Restkjøpesummen vil da vippses til deg da den står som salgspris.

Bruk vanlig salgssum og endre betalingsmetoden til manuell etter kontrakten er skrevet. Dette betyr at både kjøper og du som selger vil være ansvarlig for å overføre beløpene til henholdsvis kreditor og deg selv. Sørg for å skrive ned disse betalingsdetaljene i kontrakten.

Det er viktig å dokumentere avtalene skriftlig i kontrakten for å unngå misforståelser og sikre en trygg transaksjon.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Det er som jeg skrev over her hverken Smidig bilhandel eller Smidig MC-handel er tilrettelagt for kjøretøy med heftelser noe som veldig mange nyere kjøretøy i salg fra private har. En liten notis på finn.no sine info sider angående heftelser.
Sjekk at det ikke er heftelser i bilen

... eller bli enig med selger om at disse slettes ved salg. De fleste banker åpner for at du som kjøper kan betale kjøpesummen direkte til dem og dermed motta bevis på at heftelsene er slettet direkte fra banken. Vi har en lenke inne på alle FINN annonser der du enkelt kan sjekke om det er heftelser i bilen eller ikke.
Da blir det jeg antyder over her anbefalt mal ved kjøp.

For å være 100% sikker ved kjøp av mc med heftelse må betaling skje direkte til pantehaver (bank finansselskap) hvor overskytende blir utbetalt til selger etter att kjøretøyet er omregistrert på kjøper som bekreftes fra bank / finansselskap.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Myshild skrev: 07 aug 2023, 11:12 Hørte med Finn.no nå angående Smidig MC-handel og heftelser . Her er svaret jeg fikk:

Smidig er dessverre ikke lagt opp for heftelser, men vi har noen måter du kan gjøre det på:

Sett salgsprisen til restkjøpesummen og skriv i kontrakten at kjøper skal overføre den gjenstående gjelden direkte til kreditor. Restkjøpesummen vil da vippses til deg da den står som salgspris.

Bruk vanlig salgssum og endre betalingsmetoden til manuell etter kontrakten er skrevet. Dette betyr at både kjøper og du som selger vil være ansvarlig for å overføre beløpene til henholdsvis kreditor og deg selv. Sørg for å skrive ned disse betalingsdetaljene i kontrakten.

Det er viktig å dokumentere avtalene skriftlig i kontrakten for å unngå misforståelser og sikre en trygg transaksjon.

Her er svaret jeg fikk fra finn.no …
Hei,

Om det er slik at et kjøretøy har heftelser, kan man velge manuell betaling i Smidig handel-prosessen.

Ved manuell betaling blir selger og kjøper enige om betaling privat, og selger bekrefter i prosessen når betalingen er mottatt.
Så fort betalingen er bekreftet, vil man kunne fortsette og fullføre prosessen på FINN.

Vi setter stor pris på tilbakemeldinger angående tjenesten, og jeg skal ta tilbakemeldingen angående markedsføring mtp. heftelser videre til det rette teamet.

Det er bare å ta kontakt om du skulle ha noen flere spørsmål.
Ha en fin dag videre!
Med vennlig hilsen,

Oda

Kundekonsulent
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar