Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av SilverSmurfer »

Spørsmål i tittelen. Hvordan gjennomfører dere bruktkjøpet i praksis?

Med tanke på elektronisk kontrakt, betaling og overføring av eierskapet?

Samt heftelser, noen som vet hva man kan gjøre dersom det skulle dukke opp heftelser i etterkant? Feks lån tatt opp samme dag?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av pekle »

Brukte finn sin betalingsløsning sist. Funka greit det. Vanskelig å gardere seg 100% mot folk som virkelig går inn for å tuske.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Tom Færøvig »

Ja,jeg brukte også Finn sin løsning på nett ved salg av MC. Sikkert og greit. Betalingsløsningen som er innbakt her er bare super. Da holder Finn pengene litt i "hvelvet" til alt er godkjent av begge parter. ;-)

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av kaLARSnikov »

Overføring av eierskapet gjøres via salgsprosessen på hjemmesidene til Vegvesenet. Betaling har jeg gjort på Vipps og kontrakt har jeg ikke brydd meg med, men så har mine privatkjøp også vært relativt rimelige sykler (under 50 000,- per stykk). Ved større beløp vil kanskje Vipps-gebyret bli mer betydelig, og man vil kanskje også føle mer behov for en kontrakt (jeg hadde også en god magefølelse ved mine kjøp).

Vedrørende heftelser så skal det vel godt gjøres at disse dukker opp i etterkant? Heftelser stammer fra at kjøretøyet er kjøpt med lån hvor det er pant i kjøretøyet. Jeg vil tippe at dette registreres opp rimelig kjapt, men du ser jo også dateringen av nåværende status når du sjekker heftelser på et kjøretøy. På samme sted kan du også bestille en pantattest som beviser at du handlet i tro om at kjøretøyet var fritt for heftelser ved overtakelse, som jeg vil tro kan være nyttig i en eventuell sak i ettertid.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Audi Mannen »

Kjøpt og solgt mange biler og sykler opp gjennom årene privat. Finn.no sin løsning som flere her sier fungerer bra. I tillegg er det greit å gjøre slikt på dagtid mens bankene gjør transaksjoner slik at man kan se pengene komme og få det bekreftet dersom man bruker kun bankoverføring.
I tillegg gjør jeg en "due dilligence" på kjøper/selger slik at jeg har et godt bilde på hvem det er og litt tanker rundt det. Det har seg slik at jeg ved minst 2 anledninger har valgt å avstå fra både salg og kjøp pga. noe tvilsomt nettfunn på den aktuelle motpart. Det kan være noe man finner på facebook som sier noe om hvilken karakter personene er eller uttalelser på andre nettsted. Det er min fulle rett som den ene parten. Så lenge det ikke er signert noe dokument kan man trekke seg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har brukt den via finn et de par siste gangene, men i et av tilfellene fylte vi også inn Naf sin kontrakt.
Den henter info om kjøretøyet basert på enten reg-nummer og/eller finn-kode.
https://kjopekontrakt.naf.no/
Står det krysset av på at selger garanterer at kjøretøyet er fri for heftelser ved overtagelse, så er man nok rimelig trygg juridisk sett om sannheten skulle være annerledes.
Nå må man også kontakte forsikringsselskapet og forsikre kjøretøyet/betale trafikk-forsikring til staten før man i det hele tatt får omregistrert kjøretøyet så fremt det er privat-kjøp.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av xavi0n »

Når jeg kjøpte min sykkel i vår gjorde jeg det både usett og uprøvd.
Snakket lenge med selger og fikk et bra intrykk. Googlet litt rundt for å se hvem denne personen var.
Å siden kjøpet ble utført noe tid før jeg fikk tak i transport be kontrakt underskrevet og sykkel betalt mens den ennå sto hos selger.
I værste fall da så har man både en bindende kontrakt og alt på stell om det skal vise seg at selger prøver å lure deg, og da har man en OK sjanse for å få penger tilbake.
Men som sagt over så har jeg også før avstått fra både kjøp og salg etter å ha sjekket hvem vedkommende er.
Enten fordi jeg hører rykter om at det alltid er noe tull, noe er for godt til å være sant, eller når man sjekker opp personen så er det lite å finne( helt ny FB eller opplysinger som ikke stemmer)
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av kgjersda »

Sist kjøp av sykkel var usett og uprøvd på den andre siden av landet. Fikk godt inntrykk av selger etter noen samtaler.

Her var det snakk om en ganske rimelig sykkel, men jeg sendte av gårde pengene via vipps uten bange anelser.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Har hatt kjøreplan for fremgangsmåte ved kjøp / salg av kjøretøy. Begge parter er enige om hva som følger med samt pris.

1. Kjøpekontrakt, foretrekker signering digitalt begge parter.

2. Betaling bank med hasteoverføring evt Vipps i henhold til kontrakt.

3. Salgsmelding med omregistrering digitalt, forsikring og eu-kontroll må være på plass for å fullføre.

Seanse som bestandig dukker opp om du er kjøper eller selger, skal du selge vil du helst ha penger på konto før du signerer salgsmelding / omregistrering. Er du kjøper ønsker du kjøretøyet omregistrert før du overfører betaling. Hva er beste løsning for begge parter her ?

Ved mitt siste kjøp hadde jeg forberedt meg på en rask salgsprosess og var veldig komfortabel med selger etter å ha møtt vedkommende samt besiktigelse kjøretøyet hjemme hos selger. Bestemte meg for kjøp, hadde forsikring i orden og beskrev for selger salgsprosess med ønske om finn.no digital kontrakt.

Etter over tre timer med venting på at selger skulle ha kontrakt klar dukket det opp en kontraktsform jeg ikke hadde sett før med bruk av bank ID for signering. Signerte etter å ha gått gjennom kontrakt. Tok hastebetaling i henhold til kontrakt og sendte kvittering på overførsel pdf som er en bekreftelse fra banken på oppgjør og ikke noe jeg kan reversere. Venter spent på sms fra vegvesen.no for signering av salgsmelding som uteblir. Får da melding fra selger som vil ta kontakt med banken for å bekrefte beløpet. Salgsmelding / omregistrering ble da utført første åpningsdag for banken og ikke helt som jeg hadde tenkt.

Har tidligere hatt salg gjennom Gjensidige sin digitale løsning hvor oppgjøret er lån gjennom samme selskap, alt var veldig bra hvor selger og kjøper utførte alle trinn på hver sin mobiltelefon. Finner ikke løsningen på deres nettsider i dag, det er fem år siden salget ble gjennomført.

Ser finn.no har samme løsning med betaling via finn.no som sitter på betaling til alle trinn er utført, skal testes ved første salg / kjøp :)

https://www.finn.no/motor/artikler/aktu ... -bilhandel
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av SilverSmurfer »

Velger i dette tilfellet å bruke bankoverføring innad i samme bank. Siden begge har konto tilgjengelig i DNB går det an å overføre hele beløpet umiddelbart, uten forsinkelse.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Ja hvis begge har samme bank kan hasteoverføring vises i motparts bank med en gang, det vil jeg tro gjelder alle banker. Har selv ikke opplevd at begge har samme bank enda.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal være ærlig å si at dette er også noe jeg synes er litt vanskelig. Kanskje fordi jeg kun ved EN annledning har solgt et kjøretøy privat og det var min forrige sykkel. Jeg synes prosessen var litt innviklet og spesielt de gangene det er heftelser på kjøretøyet.

Det finnes oppskrifter for hvordan dette gjøres på nett, men jeg føler likevel det nesten ikke er mulig å helgardere seg helt fra dem som ønsker å lure deg. Spesielt hvis man ikke er helt vant til slikt fra før.

Heldigvis var han som kjøpte min sykkel veldig ordentlig og nøye samt veldig oppegående. Man merker jo fort når folk er seriøse. Vertfall jeg. Det var på en måte han som tok føringen gjennom salget og jeg var ærlig på at dette var første gang jeg gjorde noe slikt. Hele prosessen gikk helt knirkefritt.

Så kunnskap er makt er min mening. Merker at jeg må sette meg inn i dette en gang for alle, i en alder av 45 år... :redface

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av dypen »

Er det heftelser på kjøretøyet vil jeg ha kontakt med pantehaver for å betale direkte til bank / finansieringsselskap med bekreftelse tilbake om sletting av pant ved innbetaling. Selve oppføringer tar litt tid å få fjernet så derfor viktig å få skriftlig bekreftelse ved innbetaling.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av BjørnSover »

Hvis det er heftelser, har jeg som kjøper fått bekreftelse fra f.eks santander om hva det koster å slette heftelse, og trukket det beløpet av kjøpspris (selvfølgelig i forståelse med selger og beløp notert i kontrakt). Straksoverføringer fungerer også. Selv om pengene ikke er tilgjengelig på konto, kan kjøper ikke slette betaling.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Hvordan utfører dere bruktkjøp fra privatpersoner.

Legg inn av Tom Færøvig »

Jeg tenker at salg og kjøp av MC er mer enn bare pengeoverføring. Er man usikker, bør man bruke "pakkeløsninger" a la Finn, Santanderetc.
Da har man "ryggen fri" og sover godt om natta. Noen sover vel godt, håkke som ;-)

Svar