Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av SilverSmurfer »

Med utgangspunkt i at det skal gå an å lade til 80% på en time, hvor mye rekkevidde mener du at du må ha før du kan kjøre de vante turene/etappene dine uten rekkeviddeangst?

Jeg har sett litt rundt, og for eksempel HD Livewire har (oppgitt) rekkevidde på rundt 230 km, jeg tror det er denne sykkelen som har mest for tiden. For min del er ikke det nok, men 350? Det kunne ha fungert bra.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av kjellv »

Med opplyst rekkevidde på 23 mil, hvor langt er det mulig å kjøre ved normal kjøring? Altså må det påregnes rundt 80% av kjørte kilometer er over 80 km/t og det legges inn et par forbikjøringer pr mil slik de fleste av oss kanskje kjører.
Er vi da på rundt 15 mil for eksempel? I så fall er det langt i fra interessant.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 17:15 Med utgangspunkt i at det skal gå an å lade til 80% på en time, hvor mye rekkevidde mener du at du må ha før du kan kjøre de vante turene/etappene dine uten rekkeviddeangst?

Jeg har sett litt rundt, og for eksempel HD Livewire har (oppgitt) rekkevidde på rundt 230 km, jeg tror det er denne sykkelen som har mest for tiden. For min del er ikke det nok, men 350? Det kunne ha fungert bra.
Mine etapper er ofte korte, feks t/r jobb, eller 5-10 mil kveldstur. Særlig for commuting vil mange el-mc være hensiktsmessig, med dagens rekkevidder. Jeg håper at jeg aldri skal behøve å kjøre noe sånt, på 2 hjul.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av pekle »

Litt av problemet er at det er veldig avhengig av kjørestil. Du kan lett ende opp på godt under 150km i praksis på LiveWire. Og 230km er fra 100-0%, så i praksis er det jo lavere - rekkeviddeangsten kommer når man har under 10% igjen og leter etter en fungerende lader.

Men Tesla skal åpne laderne sine (tidsplan litt usikker, men jeg tipper i løpet av 2022), det gjør det faktisk mer aktuelt også med el-MC da Tesla-laderne alltid funker og det er mange av dem på hver lokasjon.

Men ellers enig i din betraktning, det er litt snaut per i dag, men 300+ etter samme målemetode kunne funke.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Bjerknez »

Hvilken rekkevidde som er akseptabel kommer ann på hvor fort man kan lade. Kan man lade sykkelen fra 0-100 % på 5 minutter så holder det med 10-20 mil. Må man bruke 2 timer så vil jeg gjerne kunne kjlre minst 40 mil mellom hver lading. Tar ladetiden kun 30 sekunder og det er ladestasjoner over alt så trenger man ikke mer enn rundt 5 mil rekkevidde.

Så det kommer ann på. Men jeg mener at en rekkevidde i praksis på rundt 60 mil er et krav slik ståa er i dag. Gjerne mer også.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av pekle »

kjellv skrev: 16 aug 2021, 17:23 Med opplyst rekkevidde på 23 mil, hvor langt er det mulig å kjøre ved normal kjøring? Altså må det påregnes rundt 80% av kjørte kilometer er over 80 km/t og det legges inn et par forbikjøringer pr mil slik de fleste av oss kanskje kjører.
Er vi da på rundt 15 mil for eksempel? I så fall er det langt i fra interessant.
Ja, det er nok i praksis det man får per i dag. Kanskje under også.

Forøvrig er forbikjøringer med el-kjøretøy relativt billig, da man får regenerert en del når man slakker av. Rykk-og-napp-kjøring påvirker også forbruket mindre enn på konvensjonelle kjøretøyer. Det er vedvarende høy fart som er drepen for rekkevidden. Og det har jo selvsagt en viss sammenheng med behovet for å kjøre forbi :D

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Nomade »

SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 17:15 Med utgangspunkt i at det skal gå an å lade til 80% på en time, hvor mye rekkevidde mener du at du må ha før du kan kjøre de vante turene/etappene dine uten rekkeviddeangst?

Jeg har sett litt rundt, og for eksempel HD Livewire har (oppgitt) rekkevidde på rundt 230 km, jeg tror det er denne sykkelen som har mest for tiden. For min del er ikke det nok, men 350? Det kunne ha fungert bra.
Amerikanske Zero Motorcycles er vel av de som er lengst fremme på El-motorsykler. Dette er vel toppmodellen: https://www.erling-sande.no/kategori/2- ... whpremium/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 16 aug 2021, 17:23 Med opplyst rekkevidde på 23 mil, hvor langt er det mulig å kjøre ved normal kjøring? Altså må det påregnes rundt 80% av kjørte kilometer er over 80 km/t og det legges inn et par forbikjøringer pr mil slik de fleste av oss kanskje kjører.
Er vi da på rundt 15 mil for eksempel? I så fall er det langt i fra interessant.
Enig.

Jeg mener 60 mil (eller gjerne mer) er minstekravet slik ståa er i dag med ladestasjoner og tiden det tar å lade. 23 mil er jo bare en vits. Hvis jeg må ta minst en time pause hver 20'ende mil, så kommer man jo aldri frem...

Elbilene begynner å komme seg nå, vertfall de dyrere modellene med størst batteripakke. Jeg mener motorsykler MINST bør komme på dette nivået før i det hele tatt det vurderes sykkel som er avhengig av kullkraftverk.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av pekle »

Om jeg måtte velge en el-tohjuling akkurat nå, ville det bli https://www.bmw-motorrad.no/en/models/u ... /ce04.html - det er egentlig det urbane bruksområdet som kan dekkes med dagens batterier.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 16 aug 2021, 17:45 Om jeg måtte velge en el-tohjuling akkurat nå, ville det bli https://www.bmw-motorrad.no/en/models/u ... /ce04.html - det er egentlig det urbane bruksområdet som kan dekkes med dagens batterier.
Faktisk enig. Prisen er langt hyggeligere og en slik kan i mange tillfeller erstatte en bil i urbane strøk ved feks, jobbpendling.

En Zero faller i mine øyne litt igjennom. Den er for dyr og koster mer enn en vanlig velutstyrt motorsykkel og selv om kjlrelengden er rundt 20 mil så er ikke det nok til å forsvare prisen.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 16 aug 2021, 17:50
En Zero faller i mine øyne litt igjennom. Den er for dyr og koster mer enn en vanlig velutstyrt motorsykkel og selv om kjlrelengden er rundt 20 mil så er ikke det nok til å forsvare prisen.
De har jo en som er billigere også ser jeg, og med lengre rekkevidde. https://www.erling-sande.no/kategori/2- ... r/zero-ds/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 16 aug 2021, 17:54
Bjerknez skrev: 16 aug 2021, 17:50
En Zero faller i mine øyne litt igjennom. Den er for dyr og koster mer enn en vanlig velutstyrt motorsykkel og selv om kjlrelengden er rundt 20 mil så er ikke det nok til å forsvare prisen.
De har jo en som er billigere også ser jeg, og med lengre rekkevidde. https://www.erling-sande.no/kategori/2- ... r/zero-ds/
Ja, men den er jo utrolig kjip med tanke på utseendet. Synes jeg. Gir ikke 160 laken for en slik. Å hvem i allverden fant ut at Beige var en fin farge på en motorsykkel? :eh

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 16 aug 2021, 17:23 Med opplyst rekkevidde på 23 mil, hvor langt er det mulig å kjøre ved normal kjøring? Altså må det påregnes rundt 80% av kjørte kilometer er over 80 km/t og det legges inn et par forbikjøringer pr mil slik de fleste av oss kanskje kjører.
Er vi da på rundt 15 mil for eksempel? I så fall er det langt i fra interessant.
Nå spurte jeg ikke om hva som ikke var intressant, men hva som var det. :)

Så, hvor mye rekkevidde skal til for at du vurderer å hoppe på? 20 mil? 30 mil? 40? 50?

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av xavi0n »

Jeg tror at el motorsykkel vil for mange det elbil er...
Jeg og min samboer har en egolf som hu bruker til og fra jobb, men har også en diesel e-klasse for når man skal på hytta, eller alle plasser som er lengre enn rekkevidden på en egolf.
Jeg kunne godt hatt en EL mc for pendling til å fra jobb, men når jeg vil kjøre tur å kose meg, så vil jeg ha en mc som den jeg har, kan kjøre som jeg vil, hvor jeg vil. Og ca 30mil mellom hver fylling
If you gonna be dumb you gotta be tough

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av Tomkrn »

Får jeg 10-80% på ca reelle 25 mil og hurtiglading av samme andel på 20-30 minutter så er jeg med.

En halvtimes pause etter 25 mil må jeg nesten ha uansett og dagsetapper over 50 mil er ikke så aktuelt så da kan den gjerne treglades på slutten av dagen.

Dette betyr nok en wltp på ca 500km så vi er ikke helt der ennå tror jeg, men snart…
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Svar