Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 19:38
kjellv skrev: 16 aug 2021, 17:23 Med opplyst rekkevidde på 23 mil, hvor langt er det mulig å kjøre ved normal kjøring? Altså må det påregnes rundt 80% av kjørte kilometer er over 80 km/t og det legges inn et par forbikjøringer pr mil slik de fleste av oss kanskje kjører.
Er vi da på rundt 15 mil for eksempel? I så fall er det langt i fra interessant.
Nå spurte jeg ikke om hva som ikke var intressant, men hva som var det. :)

Så, hvor mye rekkevidde skal til for at du vurderer å hoppe på? 20 mil? 30 mil? 40? 50?
Minimum 30 garanterte mil rekkevidde i alle fall, ikke teoretiske. Men for øyeblikket tror jeg ikke dette handler om rekkevidde for min del. Jeg er heller ikke i nærheten av å vurdere å bytte ut dieselpurka i elbil, heller ikke det handler om rekkevidde.. :-k

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av xavi0n »

Å bytte ut dieselpurka i elbil er det lureste jeg har gjort økonomisk sett!
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av kgjersda »

kjellv skrev: 16 aug 2021, 20:29
SilverSmurfer skrev: 16 aug 2021, 19:38
kjellv skrev: 16 aug 2021, 17:23 Med opplyst rekkevidde på 23 mil, hvor langt er det mulig å kjøre ved normal kjøring? Altså må det påregnes rundt 80% av kjørte kilometer er over 80 km/t og det legges inn et par forbikjøringer pr mil slik de fleste av oss kanskje kjører.
Er vi da på rundt 15 mil for eksempel? I så fall er det langt i fra interessant.
Nå spurte jeg ikke om hva som ikke var intressant, men hva som var det. :)

Så, hvor mye rekkevidde skal til for at du vurderer å hoppe på? 20 mil? 30 mil? 40? 50?
Minimum 30 garanterte mil rekkevidde i alle fall, ikke teoretiske. Men for øyeblikket tror jeg ikke dette handler om rekkevidde for min del. Jeg er heller ikke i nærheten av å vurdere å bytte ut dieselpurka i elbil, heller ikke det handler om rekkevidde.. :-k
Hopper gjerne over når jeg kan kjøre Ålesund-Trollstigen tur/retur uten å måtte lade en time på Åndalsnes...
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av E_S »

Rekkevidden på største Zero i dag kombinert med 11kW lading som den har som tilvalg hadde jeg nok kunnet leve med, men prislappen blir for drøy. 250k er ikke i mitt "hobbybudsjett". :) Ellers er den rekkevidden og den ladehastigheten et absolutt minimum for å ha noe annet bruksområde enn nærområde/jobbpendling.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Når har en elektrisk motorsykkel nok rekkevidde?

Legg inn av erik m »

Det er nok en stund til rekkevidden blir bra nok for de fleste av oss, men det jeg er helt sikker på, er at vi kommer dit.
Men for noen er den bra nok nå. Vi tok en pause på Lygnaseter en søndag for noen uker sia, og da kom det en sykkel inn der som stoppa foran ladestasjonene, fant fram ladekabel under setet og plugga den inn. Det var en BMW, og da han så at vi også hadde det merket rusla han bort til oss og slo av en prat. Han var ukependler fra Lillehammer til jobben et sted på Fornebu eller deromkring og fant el mc som den aller beste og rimeligste (og morsomste!) måten å pendle på. Lygnaseter var et passe sted for en kaffepause og en is eller pølse mens sykkelen lada. Det som hadde sjokkert ham var at BMW ikke ville importere elsykler, men greit nok; han hadde importert en sjøl med null i toll og avgifter. Husker ikke helt, men trur den hadde kommet på godt under 100K inkludert frakt (ta beløpet med klype salt eller pepper!) En flunka ny sykkel, skulle greie 130km og ha en toppfart på 120 - men da blei rekkevidden mindre.
el mc_LI.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar