Påfyll av olje

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Påfyll av olje

Legg inn av Yazz123 »

Hei!
Jeg har i dag byttet ut oljefilter og tappet ut alt av den gamle og erstattet med nytt.
Så jeg fylte på oljen så ble jeg litt lurt av oljelampen som lyste opp. Jeg så ned og ingen olje var å se gjennom glasset. Bestemte meg å fylle opp igjen og vips så hadde jeg fyllt inn 4L med olje og gjennom glasset ser jeg at jeg er over maks. Instruksene tilsier at jeg skal fylle på 2,70L olje hvis jeg bytter ut olje filter. Spørsmålet mitt er. Er dette krise og bør jeg tappe ut olje så fort som mulig eller kan sykkelen leve med dette?
Jeg har en relativt ny Yamaha xsr 900 2021

Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motor

Takk på forhånd


Sent from my iPhone using Tapatalk

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Påfyll av olje

Legg inn av mekkern »

Du må redusere oljenivået før du begynner å kjøre.
Bruk et rent kar så er det ikke farlig om du tapper litt for mye-da fyller du det bare tilbake.
kjører du med for mye kaster motoren dette ut i luftingen og inn i luftfilterkassa og inn i motoren og du sprenger pakninger og annen elendighet.
Sist redigert av mekkern den 14 aug 2021, 16:51, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Re: Påfyll av olje

Legg inn av Yazz123 »

mekkern skrev:Du må redusere oljenivået før du begynner å kjøre.
Bruk et rent kar så er det ikke farlig om du tapper litt for mye-da fyller du det bare tilbake.
Takk for et så raskt svar!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Påfyll av olje

Legg inn av AJ »

Yazz123 skrev: 14 aug 2021, 16:45

Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motorBilde

Takk på forhånd
Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.

Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Re: Påfyll av olje

Legg inn av Yazz123 »

AJ skrev:
Yazz123 skrev: 14 aug 2021, 16:45

Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motorBilde

Takk på forhånd
Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.

Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
Du hadde rett hehe. Takk for svar! Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Påfyll av olje

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 14 aug 2021, 16:50
Yazz123 skrev: 14 aug 2021, 16:45

Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motorBilde

Takk på forhånd
Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.

Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. Og på en "ny"motor som denne er ville jeg fulgt AJ sitt råd helt og fullt. På en gammel motor som min fyller jeg en tanke over øverste strek (tar bilde så jeg husker) og da vil denne nå minimumsstreken når det skal skiftes neste gang ( 2 ganger pr år)
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Re: Påfyll av olje

Legg inn av Yazz123 »

rolf-arne skrev:
AJ skrev: 14 aug 2021, 16:50
Yazz123 skrev: 14 aug 2021, 16:45

Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motorBilde

Takk på forhånd
Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.

Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. Og på en "ny"motor som denne er ville jeg fulgt AJ sitt råd helt og fullt. På en gammel motor som min fyller jeg en tanke over øverste strek (tar bilde så jeg husker) og da vil denne nå minimumsstreken når det skal skiftes neste gang ( 2 ganger pr år)
Takk for svar Rolf!

Tømte 1,3L og resterende olje som er i sykkelen nå skal da tilsvare 2,7. akkurat som bruksanvisningen tilsier. Im safeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1592
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Påfyll av olje

Legg inn av Kjellrf »

Har merket meg at mange Yamaha'er er kresne på oljenivået, de har oljenivåbryter istedenfor oljetrykksmåler, og er nivået ned mot midten av peileglasset, blinker /lyser oljelampa.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Påfyll av olje

Legg inn av MGR1 »

rolf-arne skrev: 15 aug 2021, 16:47 ........
På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. ......
Den største risikoen med for mye olje i de fleste våtsumpmotorer er at roterende deler pisker opp olja og det blir masse luftbobler i den. Oljepumpa kan da slite med å pumpe dette skummet rundt, og det kan bli slitasje og i verste fall full skjæring. Sånn er det med oss også, man må ikke få luftbobler i blodet :O.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Påfyll av olje

Legg inn av cannon »

Yazz123 skrev: 15 aug 2021, 16:51
rolf-arne skrev:
AJ skrev: 14 aug 2021, 16:50
Yazz123 skrev: 14 aug 2021, 16:45

Diskusjoner kan man gjerne ta men jeg trenger på en måte et bestemt svar så jeg kan få gjort opp uten noen form for skader i motorBilde

Takk på forhånd
Bestemt svar fra meg:
Du har fylt på mer enn 1 liter for mye olje. Det er ikke bra.
Tapp av det overskytende, men gjør det langsomt, hvis mulig. Og følg med på nivåglasset når du gjør det og skru igjen tappepluggen når nivået ser ut til å være korrekt.

Så må gjerne fagfolk og proffe hobymekanikere korrigere meg, om jeg er helt ute og kjøre med dette svaret.
På en bilmotor (altså litt større volum) så ville jeg ha brukt den literen som grense. På "små" motorsykkelmotorer ville jeg nok ha gått ned til 0,5 liter. Utkast er det største problemet - men kan like godt være øket trykk i veivkassa som gjør at stemplene ikke får god nok smøring. Og på en "ny"motor som denne er ville jeg fulgt AJ sitt råd helt og fullt. På en gammel motor som min fyller jeg en tanke over øverste strek (tar bilde så jeg husker) og da vil denne nå minimumsstreken når det skal skiftes neste gang ( 2 ganger pr år)
Takk for svar Rolf!

Tømte 1,3L og resterende olje som er i sykkelen nå skal da tilsvare 2,7. akkurat som bruksanvisningen tilsier. Im safeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det viktigste er at du har rett oljenivå. Sjekk at du er på "maks-merket" med kald motor og sykkel som står rett opp på flatt underlag.
Oljemengde er ofte misvisende, uten at jeg forstår hvorfor.

Svar