Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av cannon »

I enveiskjørte tunnelløp har man vel nesten alltid god medvind, grunnet ventilasjonsvifter og trafikk?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 28 jul 2021, 17:54 I enveiskjørte tunnelløp har man vel nesten alltid god medvind, grunnet ventilasjonsvifter og trafikk?
I nordbytunellen ligger lufthastigheten på rundt 60-65 kmh som medvind ved normal trafikk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av cannon »

Såpass ja. Ikke rart det går unna:) Men lydtrykket blir høyt da!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av niko »

:scratch Akkurat! :thumleft

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

niko skrev: 28 jul 2021, 17:52 I den forbindelse har jeg lurt på en ting; hvordan kan det ha seg at det er så stor forskjell på vindtrykket i og utenfor tunnel? Når det blåser er det jo greit, men i vindstille vær? Merker det samme der det er tett skog på begge sider langs veien. Er det alltid en liten trekk i åpent landskap?
Lufthastigheten i en tunnel avhenger av flere forhold - temperaturvariasjoner, vind, klimaskiller, ventilasjon og kjøretøys innvirkning. (Google «lufthastighet i tunnel» så vil du se at både Statens Vegvesen og Jernbaneverket har skrevet en del om dette temaet.)

Det siste er lettest å se om man antar trafikk i bare én retning i tunnelen: Da vil kjøretøyene «trekke»/«skyve» luften med seg og skape et «vinddrag» i kjøreretningen. I slike tunneler vil man oppleve en «medvind», men det kan motvirkes av høyde- og temperaturforskjeller i tunnelløpet.

Det er kanskje slik «medvind» du har opplevd og tenker på?

EDIT: Oops, her var det visst allerede mange svar som jeg ikke så før jeg selv svarte. :roll

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av niko »

uphillbattle skrev: 28 jul 2021, 23:39 Lufthastigheten i en tunnel avhenger av flere forhold - temperaturvariasjoner, vind, klimaskiller, ventilasjon og kjøretøys innvirkning. (Google «lufthastighet i tunnel» så vil du se at både Statens Vegvesen og Jernbaneverket har skrevet en del om dette temaet.)
EDIT: Oops, her var det visst allerede mange svar som jeg ikke så før jeg selv svarte. :roll
Her må du være rask skal du være førstemann til å svare :D . Jeg googla "vind i tunnel", fikk opp masse om vindtunnelen på Voss, og spurte heller her - med mye bedre resultat.
Ellers husker jeg godt min første langtur aleine over Haukeli. Sykkel med oppreist sittestilling, tankveske, sidevesker og toppboks. Sjåføren stiv som en pinne (antagelig med albuene rett ut) med sidevind i kastene over fjellet. Jeg var så glad at jeg var på gråten da jeg nådde tunnelen. :O
Etter hvert har begeistringa for tunneler dalt en smule :knegg

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av mekkern »

Selv tenker jeg ikke stort over vind men samtidig kan det komme litt overraskende på med vindkast.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 29 jul 2021, 12:50 «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
Samme her, mest mulig avslappet. Vind er ikke så plagsomt lenger som det var de første sesongene jeg kjørte MC.
Turbulens? Plagsomt av og til.
Kjenner vinden tar tak i kroppen, men aldri slik at det kjennes som jeg er i ferd med å blåse av sykkelen.
Med avslappet kjørestil kjennes det stedvis verre ut når man kjører på veier med "usynlige" humper av typen telehiv...
Altså at det kjennes ut som man nesten kastes av sykkelen i de verste partiene på veier med slik begredelig veistandard.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av Jompa »

Puuhhh, jeg begynte nesten å tro at jeg er den eneste som ikke sitter med knærne klistret inntil tanken.
Har aldri gjort det heller, hvorfor skal man pådra seg krampe i lår og legger når man sitter på et kjøretøy som er i perfekt balanse ?
Jeg har aldri vært særlig opptatt av sittestilling heller, slenger meg på sykkelen og kjører.
Og varierer sittestillinga etter behov.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av BC45 »

Hvor mye turbulens du opplever på motorvei kan avhenge veldig av hvor mye trafikk det er. Mye biltrafikk skaper mye urolig luft i alle retninger. Min erfaring er at det er stor forskjell på ulike mc´r angående turbulens. Generelt er tyngre mc´s stødigere under urolige forhold på motorvei, men mc´s kontruksjon har også noe å si. To nakensykler med ca samme vekt kan oppføre seg ganske forskjellig. Test gjerne noen andre sykler ogs og se om du kjenner forskjell.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av Nomade »

mekkern skrev: 29 jul 2021, 12:50 Selv tenker jeg ikke stort over vind men samtidig kan det komme litt overraskende på med vindkast.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
Slenger meg på, samme her :thumleft :knegg

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av E_S »

Glemte en ting - pass på dekktrykket på sykkelen! Bare 10% for lavt, så kan den være helt "håpløs" å kjøre mtp. retningsstabilitet. En løs trykkmåler siden de bensinstasjongreiene er kronisk unøyaktige kan være en god investering.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 29 jul 2021, 12:50 Selv tenker jeg ikke stort over vind men samtidig kan det komme litt overraskende på med vindkast.
Mulig jeg har gjort alt feil i over 40 år på mc- men «alle» snakker om forankring og klemme seg fast på sykkelen… dette gjør jeg kun under hard oppbremsing eller under « inspirert kjøring» , ellers sitter jeg helt avslappet.
Ved normal sidevind/ vindkast lar jeg bare sykkelen ta jobben sammen med «ryggmargsbalansen»
Stormkast og slikt på grensen til forsvarlig er en annen sak.
Er enig i det.

Med forankring mente jeg at hvis man skal slippe styret i 120km/t så gir jeg tanken en ekstra god klem med lårene for å si det sånn. Ikke alle sykler men trenger å gjøre det på da. Men på nakensykler er nok dette viktigere enn på en laydback cruiser med stor vindskjerm, eller en GoldWing.

Men man skal selvsagt ikke klemme lårene til tanken hele tiden. Da hadde jeg nok blitt ganske støl :)

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av erikbc »

Til trådstarter:

Min erfaring er at du blir mer vant til vinden i 110-120kmt. Det kommer med mer erfaring. Kan likevel merke det på nakkemuskulatur over tid.

Som andre har sagt, prøv både med og uten vindskjermen, og også med annen, større vindskjerm.

Og ikke ligg bak biler, særlig ikke store.

Når det gjelder støynivået fra vind i de hastighetene og høyere anbefaler jeg hørselvern (øreplugger/propper av foam). Gjør det hele langt mer behagelig og bevarer hørselen.

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

Jeg må takke for alle (tålmodige og gode) råd og vink som ble meg, som fersk motorsyklist, til del etter at jeg stilte (amatørens) spørsmål om det er normalt å føle at man blåses av nakensykkelen i hastigheter over 80 km/t.

Jeg fikk mange gode råd, blant andre:
  • Forsøk med/uten vindskjerm eller bytt vindskjerm (dette har jeg ennå ikke forsøkt)
  • Ettersittende klær, eller i alle fall stram stroppene på jakkeermene
  • Bevisst forankring (ikke skvise bulk i bensintanken, men ha et bevisst forhold til det og variere forankringen etter behov)
  • Avslappet sittestilling med knekk i albuene
  • Ørepropper
  • Unngå å ligge (rett) bak (store) biler
  • Riktig forventning
Nå som sesongen er over for min del (sykkelen er levert til vinterlagring), kan jeg si at jeg synes alle disse rådene har vært til hjelp. Foruten dette med fysisk modifikasjon av sykkelen (skifte/fjerning av vindskjerm) har jeg forsøkt alt og synes alle tipsene har hjulpet. For meg har nok likevel de aller viktigste tipsene vært:
  • Ørepropper: Det er utrolig hvor mye mindre plagsom jeg oppfatter vinden om vindstøyen dempes. Øregangene mine har svært oval form (har jeg nå funnet ut), så standardplugger som No-Noise og Alpine Motosafe (som er sirkelrunde) fungerer dårlig for meg. Formstøpte øreplugger fra https://www.hantek.no/, gir meg derimot en veldig behagelig støydemping samtidig som jeg fortsatt kan høre omgivelsene og kommunikasjonen. De formstøpte pluggene koster riktignok et par tusenlapper, men hei, jeg har ikke noe annet motorsykkelutstyr som koster under kr 2000, heller. Vel anvendte penger, synes jeg.
  • Unngå å ligge (rett) bak (store) biler: Dette gjør ikke så mye fra eller til for vindstøyen, men det er mye turbulens bak en trailer!
  • Riktig forventning: Kanskje det aller viktigste er å ha rett forventning. Under kjøreopplæringen tenkte jeg nok ikke så mye over vinden, for jeg hadde mer enn nok annet å tenke på, men da jeg etter oppkjøring kjørte på egen hånd, ble vind og turbulens fort noe jeg tenkte mye på og lurte på om det var noe galt med meg eller sykkelen. Nå som jeg har kjørt en del og vet hva jeg kan og må forvente, tenker jeg ikke lenger så mye på det. Vinden er rett og slett noe jeg forventer og oppfatter som normal, og da oppleves den ikke som problematisk.
Så igjen, takk for alle gode råd. Nå gleder jeg meg bare til å ta fatt på en ny sesong om noen måneder.

Svar