Service.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Service.

Legg inn av Yazz123 »

Hei folkens!

Kjøpte en helt ny Yamaha xsr900 80black hos Yamaha Vinterbro på Kalbakken. Er svært misfornøyd med deres kundebehandling og lurer på om jeg er nødt til å kjøre videre service hos forhandleren for å beholde garantien eller bruke en annen Yamaha forhandler/verksted


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Service.

Legg inn av kjellv »

Yazz123 skrev: 17 jul 2021, 18:56 Hei folkens!

Kjøpte en helt ny Yamaha xsr900 80black hos Yamaha Vinterbro på Kalbakken. Er svært misfornøyd med deres kundebehandling og lurer på om jeg er nødt til å kjøre videre service hos forhandleren for å beholde garantien eller bruke en annen Yamaha forhandler/verksted


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er du ikke nødt til. Du kan velge et hvilket som helst Yamahaverksted i hele Europa, og er ikke bundet til forhandleren du kjøpte sykkelen hos.

Yazz123
Innlegg: 19
Registrert: 30 mar 2021, 17:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj600 2001

Re: Service.

Legg inn av Yazz123 »

kjellv skrev:
Yazz123 skrev: 17 jul 2021, 18:56 Hei folkens!

Kjøpte en helt ny Yamaha xsr900 80black hos Yamaha Vinterbro på Kalbakken. Er svært misfornøyd med deres kundebehandling og lurer på om jeg er nødt til å kjøre videre service hos forhandleren for å beholde garantien eller bruke en annen Yamaha forhandler/verksted


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er du ikke nødt til. Du kan velge hvilken som helst Yamahaforhandler i hele Europa, og er ikke bundet til forhandleren du kjøpte sykkelen hos.
Herlig!
Tusen takk for svarBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Service.

Legg inn av kgjersda »

Hvordan er dette med merkeverksted og garanti? Med bil ble det vel avgjort at så lenge verksted var godkjent skulle garanti gjelde dersom service ble tatt?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Service.

Legg inn av dypen »

kgjersda skrev: 17 jul 2021, 19:27 Hvordan er dette med merkeverksted og garanti? Med bil ble det vel avgjort at så lenge verksted var godkjent skulle garanti gjelde dersom service ble tatt?
Ja, forutsatt at du har tatt service innenfor tid / km og kan legge frem serviceskjema som viser at service er i henhold til det produsent / fabrikk forlanger i hele perioden siden bilen var ny.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Service.

Legg inn av mekkern »

MC er ikke underlagt samme regler som bil når det gjelder garanti...Her kan og vil produsent/importør stille krav om merkeverksted.
Hvorfor? dette kommer av at forbrukerorganisajonene i europa ikke har brukt lobbyvirksomheten sin mot EU organene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Service.

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 17 jul 2021, 19:39
kgjersda skrev: 17 jul 2021, 19:27 Hvordan er dette med merkeverksted og garanti? Med bil ble det vel avgjort at så lenge verksted var godkjent skulle garanti gjelde dersom service ble tatt?
Ja, forutsatt at du har tatt service innenfor tid / km og kan legge frem serviceskjema som viser at service er i henhold til det produsent / fabrikk forlanger i hele perioden siden bilen var ny.
For bil er det riktig, et hvilket som helst godkjent bilverksted kan utføre service på bilen uten at det påvirker garanti på kjøretøyet. Men servicen må utføres i hht. fabrikkens serviceplan som bestemmer hva som skal gjøres og setter visse krav til oljer, filtere osv. Dette har vært slik noen år, og er bestemt i EU systemet. Derfor gjelder dette også i Norge.

Dette kommer antakelig også for MC om noen år, det arbeides med det i EU. Men foreløpig er det ikke slik for MC.
I forbindelse med service på en ny motorsykkel skal den også kobles opp mot produsentens servere, det kontrolleres om det finnes programvareoppdateringer, og opplysninger om servicen lagres både i sykkelen og i produsentens servere. Under behandling av garantisaker sjekker selvfølgelig importøren opplysningene som er lagret elektronisk, og opplysningene som ligger der kan ha avgjørende betydning for utfallet i garantisaken. Serviceboken i papir spørres det ikke lenger etter. For Yamaha er det også helt slutt på å fylle ut slike og levere sammen med ny motorsykkel.
Pr i dag finnes ikke noe standardisert elektronisk system på motorsykler. Alle har sitt eget, og frittstående verksteder har ikke elektroniske verktøy som kan brukes til alt dette. De får ikke kjøpt seg tilgang til det heller.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Service.

Legg inn av dypen »

Pr i dag finnes ikke noe standardisert elektronisk system på motorsykler. Alle har sitt eget, og frittstående verksteder har ikke elektroniske verktøy som kan brukes til alt dette. De får ikke kjøpt seg tilgang til det heller.
Veldig enkelt å forholde seg til, er det tatt service utenom merkeverksted vil sykkel’n være utenfor garanti fra forhandler og produsent. Hva med kjøpsloven, vil du miste den muligheten også?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service.

Legg inn av AJ »

Har ikke lest alle innleggene her i tråden, men tar sjansen likevel:
Å ta service på et annet verksted enn forhandlerverksted kan gjerne bli problematisk siden merkespesifikt datadiagnoseverktøy skal kobles til. Slikt utstyr har neppe MC-verksteder som ikke er forhandler til nettopp den sykkelen du har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Service.

Legg inn av Jompa »

På den annen side kan man spørre seg om det er nødvendig å koble på diagnosrverktøy.
Elektronikken sier vel selv ifra om noe er galt.
Uansett må kjedeslakk, lagerslakk, oljenivå osv sjekkes manuelt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service.

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 17 jul 2021, 22:43 På den annen side kan man spørre seg om det er nødvendig å koble på diagnosrverktøy.
Elektronikken sier vel selv ifra om noe er galt.
Uansett må kjedeslakk, lagerslakk, oljenivå osv sjekkes manuelt.
Sant nok.
Men så er det nå engang slik at enkelte ting og kanskje stadig flere moderne motorsykler krever merkespesifikk spesialprogramvare for å kunne utføre en komplett godkjent service.
Ingen god utvikling, men er redd det går den veien...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Service.

Legg inn av Domino »

Så med andre ord er det nesten ingen vits i å kjøpe ny(ere) Ducati for oss som bor i Nord-Norge. Mer enn 100 mil til nærmeste forhandler blir i overkant.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service.

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 17 jul 2021, 23:00 Så med andre ord er det nesten ingen vits i å kjøpe ny(ere) Ducati for oss som bor i Nord-Norge. Mer enn 100 mil til nærmeste forhandler blir i overkant.
Jeg er slett ikke sikker på at det er slik jeg skrev i forrige post, men tror de er slik at de som eksempelvis skal ta service på Ducati må gå til anskaffelse av Ducatitilpasset programvare og diagnoseverktøy. Eller KTM for den del.

Ingenting bedre enn om jeg tar feil og at et hvert godtkjent MC-verksted kan gjøre godkjente servicer på alle moderne (data)høyteknologiske motorsykler der ute uten merkespesifikke verkstednødvendigheter...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Service.

Legg inn av mekkern »

Med Euro5 er det et krav med OBD2 på mc også.. der er det mulig for alle å hente ut parametre som er viktige for status og utslipp.
Man trenger bare eventuelt en overgangskabel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Service.

Legg inn av xavi0n »

Domino skrev: 17 jul 2021, 23:00 Så med andre ord er det nesten ingen vits i å kjøpe ny(ere) Ducati for oss som bor i Nord-Norge. Mer enn 100 mil til nærmeste forhandler blir i overkant.
eller ny BMW, nermeste er vel bodø nå...
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar