Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har kjørte til venstre for kjørefeltet mot midtrabatten midtvinters i snøfokk og kaos forbi politibiler som sto i køen. De flyttet seg og gav plass de også. Ingen reaksjoner.

Det jeg dog fikk refs for av snuten var når jeg krøyp meg frem i kø på høyre side i snøfokka nedi Oslo sentrum. Da kom det en konstabel gående og reiv tak i meg. Kjefta meg ned fordi jeg først og fremst gasset for å varme opp to-takteren som gikk på choke i kuldegradene, så stoppa driten, surnet og fikk ikke start igjen. Da skjønte han det. Så kjefta han på at jeg kjørte på høyre side. Var en bergenser :-k :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av AJ »

Jeg tenker at det er viktig å ha klart framme i pannelappen at man alltid har vikeplikt for trafikk fra høyre. Ikke minst er dette viktig å tenke på når man lanesplitter.
Tror man står veldig svakt i en skadeoppgjørssak om bilen (evt. motorsykkelen...) man passerer til venstre i samme kjørefelt, svinger mot venstre i feltet og kommer borti deg slik at du og motorsykkelen deiser i bakken...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

De som her går ut med påstand om at «Lane Splitting» er forbudt eller antar at det er forbudt tolker helt motsatt av hva alle fagkyndige fra alle statlige / private innen vei og trafikk.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 31 mai 2021, 21:04 Jeg tenker at det er viktig å ha klart framme i pannelappen at man alltid har vikeplikt for trafikk fra høyre. Ikke minst er dette viktig å tenke på når man lanesplitter.
Tror man står veldig svakt i en skadeoppgjørssak om bilen (evt. motorsykkelen...) man passerer til venstre i samme kjørefelt, svinger mot venstre i feltet og kommer borti deg slik at du og motorsykkelen deiser i bakken...
Dette blir jo feil AJ, ligger du i høyre kjørefelt og får trafikk på din venstre side eksempel mc på kjørefelt deler har du ikke påkjørsrett. Har vært i en lignende hendelse.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av AJ »

Helt korrekt, ingen påkjøringsrett. Selvfølgelig.
Men hvis du som MC-fører er i ferd med å passere en forankjørende MC eller bil til venstre for denne i samme kjørefelt og den du er i ferd med å passere av en eller annen grunn svinger mot venstre i kjørefeltet og resultatet av dette blir at du blir rammet og velter, så mener jeg fortsatt at du har en dårlig sak. Dessverre...

Den du er i ferd med å passere kan altså bevege seg sideveis i hele kjørefeltets bredde. Å plutselig svinge til venstre mot en passerende motorsyklist kan selvfølgelig oppfattes som at vedkommende ønsker å hindre motorsykkelen å passere til venstre i samme felt. I verste fall kan en slik manøver være bevisst fra bilførers siden.

Men om en slik sak skulle havne i retten er jeg redd motorsykkelen står svakest. Nettopp fordi motorsykkelen var i ferd med å passere en forankjørende til venstre for denne i samme kjørefelt.

Og da mener jeg at vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder. Altså at det er størst aktsomhetsplikt med tanke på vikepliktsregelen for den som ligger til venstre i samme kjørefelt enn den forankjørende, som er i ferd med å bli forbikjørt, i samme kjørefelt og som av en eller annen grunn velger å utnytte kjørefeltets venstre side samtidig som en bakenforliggende velger å bruke samme del av kjørerfeltet for å kjøre forbi.

Å bevise eller overveiende sannsynligjøre at den som var i ferd med å bli forbikjørt i samme kjørefelt bevisst gjorde en venstresvingmanøver for å ramme den som var i ferd med å kjøre forbi, tror jeg det kan bli vanskelig å bevise.

Som en digresjon, men ikke helt ulikt en slik situasjon jeg har beskrevet i dette innlegget, så legger jeg meg alltid i høyre felt inn i rundkjøringen på Sinsen når jeg kommer fra Storo på Ring3 og skal mot Gjøvik. Helt bevisst fordi trafikken i venstre felt i rundkjøringen, som også skal i retning Gjøvik, har vikeplikt for meg ut av rundkjøringen der feltene går fra to til ett.

Enig eller uenig, jeg forholder meg i hvert fall til at jeg alltid har vikeplikt for trafikant til høyre for meg ute i trafikken. Unntaket er selvfølgelig når jeg kjører på skiltet forkjørsvei.
Derfor er jeg ytterst forsiktig spesielt når jeg lanesplitter til venstre i samme kjørefelt, hvor jeg altså mener at den forankjørende i samme felt har "alle" rettigheter, som innebærer å utnytte kjørefeltet i hele sin bredde, fra høyre til venstre.

Så kan man selvfølgelig diskutere om samme regel som å ikke hindre bakenforliggende som signaliserer ønske om å foreta en forbikjøring, fortrinnsvis ved bruk av blinklys til venstre, gjelder ved lanesplitting...

Nyttige paragrafer i Trafikkreglene om disse tingene:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 2#%C2%A712

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 77#%C2%A77
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

Takker! Det ender opp med det viktigste som har best utfall for alle «Lane spittere»
Vegtrafikklovens §3 kaller vi for den viktigste trafikkregelen. Den sier: du skal gjøre ditt beste for at du selv eller andre ikke blir skadet i trafikken. For å klare det må du vise hensyn, være forsiktig og oppmerksom og ikke hindre andre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av mekkern »

Veldig enkelt:
Du har ingen rettigheter i trafikken- bare plikter.
som det tidligere har vært oppe til diskusjon- det er ikke forbudt med fildeling-men heller ikke beskrevet i trafikkreglene.
dermed hviler det et særskilt ansvar på den som kjører mellom filene da denne kjøremåte ikke inngår i det beskrevne handlingsmønstret for 2 eller flere kjørefelt i samme retning.
Dermed er det heller ikke aksept for å utføre denne kjøringen i annet enn stillestående eller meget saktegående trafikk.

Personlig gjør jeg ikke dette i hastigheter over 20-30kmh.
Da har jeg en mulighet til å stanse for andres feltskifter eller andre handlinger som utgjør fare.
OG skulle jeg tryne pga en kontakt med et kjøretøy så har bilførerene en mulighet til å stanse før de moser meg under bil/buss/lastebil. :prf

Prøver ellers stort sett å unngå rushtrafikk med MC da dette ikke gir meg noen kjøreglede uansett...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er lov, og samme hva reglene er ellers synes jeg. De hjelper deg ikke når uhellet først er ute. Blir man meid ned av en bilist så har man feilvurdert litt. Det kan jo skje, men man kjenner igjen visse tegn når en bilist faktisk oppdager deg på hjørnet av bilen. Gjør han/hun/hen ikke det, gir tydelige tegn altså, små smetter jeg heller ikke forbi før det er et faktum. Om man ligger på streken i noen hundre meter utelukkende så er det ganske plankekjøring. Folk har gjerne sett deg for flere minutter siden og vet at su kommer. Det merker man. Om man vingler frem og tilbake og dukker opp på nytt og på nytt i speilet på bilisten så må man starte på nytt.

Så mitt råd er å ikke ta noen sjanser og øvelse gjør deg bedre til å tolke situasjonene. Er man usikker, så for all del ikke tur frem.

For meg er MC et hendig pendlerverktøy. Så dette er en del av min MC-hverdag.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av cannon »

Sattphalat skrev: 31 mai 2021, 17:19
cannon skrev:Regler? Jeg antar at lanesplitting er forbudt, ikke som et eksplisitt forbud, men ved at det i teorien skaper farlige situasjoner med 3 kjøretøyer i bredden på 2-felts kjørebane. Kanskje det er eksplisitt beskrevet også?

Praksis? Det foregår hele tiden, og jeg tror politiet aksepterer det så lenge man gjør det med forsiktighet og i harmoni med andre kjørende. Jeg bruker aldri blink, nødblink, horn eller motor-rusing. Gjør som Fredrik skriver. Jeg har flere ganger lanesplittet forbi uniformert politibil i saktegående kø, og de har flere ganger gjort plass til meg.

Bruk av nødblink eller horn er direkte provoserende, og det er helt feil bruk av disse signalene. Like "dumt" som å kjøre konstant med fjernlys.
Å anta at det er forbudt er å snu hele diskusjonen på hodet. Jeg antar at det er lovlig så lenge jeg ikke bryter noen trafikkregler.
Er alt som ikke er nevnt som lovlig forbudt?

Det er vel bare her i nisseluelandet at det å hjelpe frem trafikken som kommer i høyere hastighet bakfra blir sett på som noe rart.
Mitt felt liksom, du skal faen meg ikke forbi. Ser det ofte med biler som ligger stødig i 73 km/t i Venstre felt der det er 80 sone.
Det er vel bare her i landet at det kun er den som kjører forbi som har eneansvar for at forbikjøringen er vellykket. De fleste andre steder er regelen samspill mellom forbikjørende og den som blir forbikjørt.

Horn- hvis det var meg du refererte til så bruker jeg noen ganger lyshornet. Et kjapt blink med langlyset for å lage en refleks i speilet. Såpass bør de tåle synes jeg.
Bruker det også når jeg kjører bil :-) å noen ligger å trykker i venstrefeltet. Å kjøre forbi på høyre side er slik jeg forstår det forbudt.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lanesplitting handler ikke om sinker i venstre kjørebane, men om saktegående eller stillestående dobbe/trippel kø, og det å kjøre mellom køene.

Jeg antok at det å lage sitt eget 3. felt på 2 felts vei er forbudt, uten at det nødvendigvis står eksplisitt om lanesplitting i vegtrafikkloven. Jeg snur ingen diskusjon på hodet, og jeg praktiserer alltid lanesplitting når det er saktegådene dobbel kø. Nisseluelandet Tyskland har forbud mot lanesplitting.

Fra en tidligere artikkel i Aftenposten. Her konkluderes det med at lanesplitting ikke er forbudt, og at den som kommer bakfra og kjører forbi har ansvaret ved eventuelt uhell.
"
— Det fremgår ikke klart av vegtrafikkreglene om dette er lovlig. Tradisjonelt har man sagt at ett kjørefelt skal være bredt nok til en vognrekke, og en tolkning kan være at motorsykkelen på en måte lager sitt eget kjørefelt mellom kjøretøyene der det er plass, sier Leif N. Olsen.
Den tidligere UP-sjefen og sjef for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund er i dag jurist hos Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.
Han mener denne regelen bare kan benyttes dersom bilene står i ro. Dersom det er bevegelse i køen er situasjonen en helt annen.
— Motorsykkelen må benytte seg av kjørefeltene ved køkjøring. Så lenge det er bevegelse i køen må de innrette seg etter køen, og en forbikjøring må skje på en skikkelig måte, sier Olsen.
- En forbikjøring mellom kjørefeltene vil være stor risiko og i strid med reglene, sier Olsen.
Motorsyklistens ansvar

Dette mener Norsk Motorsykkelunion er helt feil.
— Det står ikke noe i loven om det er lov eller ikke, og en motorsyklist som kjører forbi mellom feltene gjør ikke noe ulovlig, sier politisk sekretær Morten Holm i Norsk Motorcykkel Union.
- Dersom bilisten «dulter borti» motorsyklisten, hvem vil da få skylden?
— Dersom det ikke er noen andre brudd på vegtrafikkloven, er det helt klart motorsyklisten som har ansvaret. Det er kjøretøyet som kommer bakfra og kjører forbi, som har ansvaret sier Holm.

Ingen regler
- Det er vanskelig å si om det er ulovlig eller ikke å tråkle seg gjennom køen, sier politiførstebetjent Tore Johnsen ved Utrykningspolitiet.
UP fastholder at det ikke er noen regler som sier om det er lov eller ikke å kjøre mellom bilene i køen.
- Men så sant man ikke bryter andre trafikkregler så er det ikke ulovlig, sier Johnsen.
UP understreker at motorsyklistene må ferdes aktpågivende, som det heter i vegtrafikkloven.
- Vil UP reagere dersom de blir forbikjørt av en motorsykkel mens de stamper i kø?
— Det er umulig å svare på. Det kommer helt an på omstendighetene og det er opp til den enkelte patrulje, sier Johnsen og understreker at det er motorsyklistenes plikt å ikke komme overraskende på bilistene.
"

Jeg refererte ikke til deg, jeg har ingen anelse om din kjøreadferd. Sinker i venstre felt er en annen diskusjon enn lanesplitting, og jeg er helt enig i bruk av lyshorn etc. for å vekke sinkene.
Om spørsmålet ditt "Er alt som ikke er nevnt som lovlig forbudt?". Lurer du fortsatt på det? Svaret er nei, og her er det du som snur greia på hodet. Veitrafikkloven handler generelt ikke om å ramse opp "alt som er lovlig", men heller å beskrive hvilke avgrensninger og forbud som gjelder, og noen ganger med spesifisering av unntak fra forbudsbestemmelser.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 31 mai 2021, 23:08 Veldig enkelt:
Du har ingen rettigheter i trafikken- bare plikter.
Du tuller nå? Har du forkjørsplikt? (som et eksempel)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Juicebox »

Har lane splittet mellom biler i samme kjøreretning og motsatt felt flere ganger forbi politet. Det står ingenting om dette i lovverket i Norge om det verken er ulovlig eller lovlig, mao, man kan gjøre det.

Man skal ikke bruke nødlyset som mange andre gjør, hvorfor det blir brukt vet jeg ikke. Jeg ruser motoren om bilistene er vanskelige eller ikke følger med. Jeg hilser også tilbake og takker om bilister opplagt flytter seg for å lage vei for meg.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 31 mai 2021, 23:33
mekkern skrev: 31 mai 2021, 23:08 Veldig enkelt:
Du har ingen rettigheter i trafikken- bare plikter.
Du tuller nå? Har du forkjørsplikt? (som et eksempel)
Nei-Du har ingen rettighet til å kjøre først-man den andre part har en plikt til å slippe den andre frem.
dermed har du ingen mulighet til "å stå på retten din" slik at det oppstår en fare/skade.
Derfor heter det vikeplikt-og ikke forkjørsrett.
og man har en forkjørsvei-der man har plikt til å vike for denne trafikken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av SilverSmurfer »

cannon skrev: 31 mai 2021, 13:26 Regler? Jeg antar at lanesplitting er forbudt, ikke som et eksplisitt forbud, men ved at det i teorien skaper farlige situasjoner med 3 kjøretøyer i bredden på 2-felts kjørebane. Kanskje det er eksplisitt beskrevet også?

Praksis? Det foregår hele tiden, og jeg tror politiet aksepterer det så lenge man gjør det med forsiktighet og i harmoni med andre kjørende. Jeg bruker aldri blink, nødblink, horn eller motor-rusing. Gjør som Fredrik skriver. Jeg har flere ganger lanesplittet forbi uniformert politibil i saktegående kø, og de har flere ganger gjort plass til meg.

Bruk av nødblink eller horn er direkte provoserende, og det er helt feil bruk av disse signalene. Like "dumt" som å kjøre konstant med fjernlys.
Nei, det er ikke forbudt.

Du har lov til å passere i samme felt så lenge det skjer på venstre side og det skjer i sakte fart ala gangfart. Det betyr i praksis at man har lov til å gjøre det i trafikkkorker og veikryss.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av erik m »

Når det gjeldet forbudet i Tyskland, er det ikke så dumt som det kan høres. Når det er STAU på Autobahn, er det som oftest pga en alvorlig ulykke, og da må utrykningskjøretøy hurtig fram. Det er farlig for både dem og andre å bruke det vi kalte katastrofefeltet på høyre veiskulder, så det har de gått bort fra. Nå skal biler i høyre felt vike til høyre og venstre felt til venstre for utrykningskjøretøy; for veier med flere felt er det mellom venstre og midtre det skal gis plass.
Og ettersom tyskerne står med støtfanger mog støtfanger ved STAU, er det ingen mulighet for en mc å vike.

Sparktander-Bull
Innlegg: 1
Registrert: 30 apr 2021, 09:55
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6-S 2007

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Sparktander-Bull »

Det er ikke ulovlig å praktisere fildeling i Norge. Fildeling skal alltid foregå mellom de to feltene lengst til venstre.
Ref: Denne episoden i "Full kontroll-serien" til NMCU: https://www.youtube.com/watch?v=yAa4lnEK8T0
And someday in the midst of time
When they asked me if I knew you
I'd smile and say you were a friend of mine
And the sadness would be lifted from my eyes
Oh, when I'm old and wise

Svar