Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av SilverSmurfer »

https://advrider.com/energica-says-15-m ... 05_10_2021
“From a technical point of view, charge, and range, let’s say that charging, we believe we were one of the first to believe in fast charging. Of course, there was already a Japanese standard, but we were the first to start on a European standard, enabling charging to 80 percent in half an hour. In real use, when you stop for refuelling, you go and drink some coffee, 20-minutes, it’s very easy to reach that target.”

“The technology for rapid charging is already there, the battery cells that are already capable to charge in 15-minutes, some technology for seven to ten minutes. The 15-minutes to 85% is just around the corner. And then the refuelling in five minutes to recharging in 15-minutes, the difference then is very small.”

“And on the other side, range. On a motorcycle, you can’t have that huge space for batteries. Now we have the 21.5kWh batteries, this is very close to what a petrol motorcycle does in real use.” – Giampiero Testoni to Visor Down

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ikke gæærnt det, men det som fortsatt er en realitet i dette landet, er at det er solgt mer el-biler enn det er nok ladestasjoner til.
Altså ikke det at det nødvendigvis er vanskelig å finne en ladestasjon, men en ledig en langs hovedferdselsårer på utfartsdager og i rushtider.
Så selv om man kan lade på et kvarter, så har man fort ventet i tre kvarter før det er din tur...
Med drivstoff, fyll i to minutter og kjør videre ;-). Så en større utbygging av ladepunkter (som ikke overpriser sykt) vil nok gjøre elektriske kjøretøy enda mer populært enn det er i dag.
Veldig mange innrømmer jo at det er de kraftig reduserte avgiftene ved både kjøp og bruk som er utslagsgivende for anskaffelsen.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av SilverSmurfer »

Gammelsmurfen skrev: 11 mai 2021, 00:36 Ikke gæærnt det, men det som fortsatt er en realitet i dette landet, er at det er solgt mer el-biler enn det er nok ladestasjoner til.
Altså ikke det at det nødvendigvis er vanskelig å finne en ladestasjon, men en ledig en langs hovedferdselsårer på utfartsdager og i rushtider.
Så selv om man kan lade på et kvarter, så har man fort ventet i tre kvarter før det er din tur...
Med drivstoff, fyll i to minutter og kjør videre ;-). Så en større utbygging av ladepunkter (som ikke overpriser sykt) vil nok gjøre elektriske kjøretøy enda mer populært enn det er i dag.
Veldig mange innrømmer jo at det er de kraftig reduserte avgiftene ved både kjøp og bruk som er utslagsgivende for anskaffelsen.
Selvfølgelig, men gi det 5-10 år så får du ikke kjøpt noe som helst som går på bensin lenger. Da må det bygges ut, ved alle spisesteder og bensinstasjoner.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av rolf-arne »

For meg er dette feil fokus - hurtigladning er mindre aktuellt på sykkel - da med en stand batteripakke på et minutt - og kjørt videre. Kanskje bruke et par minutter til for å måle ditt brukte batteri så man kunne betalt for rett mengde. Men også hjemme kunne man hatt et batteri på ladning og svitsja om når man kom hjem etter tur, klar for ny!
dette har vi drevet med på el-gaffeltrucker i masser av år - da ekstra sett med batteri var en brøkdel av prisen for ekstra truck.
Regner med at slike batteri kommer for biler også med tiden - da de integrerte er for vanskelige på sikt. Og standard batterier vil presse pris på litt sikt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av mekkern »

Så lenge jeg får tak i bensin rundt i landet så blir det nok ikke EL mc på meg.
Men det tar nok noen år uansett før jeg ser dette EL kjøretøyet som et hobby/fritidskjøretøy.

Så gammal jeg er så håper jeg å slippe EL Mc som «hobbykjøretøy»
Men mulig bil og båt på el.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av Leoparden »

Jeg elsker EL bilen min, men av en eller annen grunn strekker ikke den kjærligheten seg til MC...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 11 mai 2021, 09:19 For meg er dette feil fokus - hurtigladning er mindre aktuellt på sykkel - da med en stand batteripakke på et minutt - og kjørt videre. Kanskje bruke et par minutter til for å måle ditt brukte batteri så man kunne betalt for rett mengde. Men også hjemme kunne man hatt et batteri på ladning og svitsja om når man kom hjem etter tur, klar for ny!
dette har vi drevet med på el-gaffeltrucker i masser av år - da ekstra sett med batteri var en brøkdel av prisen for ekstra truck.
Regner med at slike batteri kommer for biler også med tiden - da de integrerte er for vanskelige på sikt. Og standard batterier vil presse pris på litt sikt.
Apropo ekstra batteri, i dag er el-biler så langt unna det går an å komme at det er aktuelt, både grunnet pris og batteriteknologi.
Det skrotes 5 år gamle og nyere biler fordi det er skade på batterikassa eller kanskje noen celler i batteripakken.
Rett og slett fordi en ny batteripakke er til mange av bilene så hinsides dyr at det lønner seg å skrote en ellers hel og fin bil for forsikringsselskapene.
Usikker på om dette miljøregnskapet er så veldig bra egentlig produksjon og resirkulering av disse er jo i hvert fall ikke noe bedre miljømessig enn en fossil-bil, snarere tvert i mot med all den kjemien i batteriene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av rolf-arne »

Gammelsmurfen skrev: 11 mai 2021, 22:21
rolf-arne skrev: 11 mai 2021, 09:19 For meg er dette feil fokus - hurtigladning er mindre aktuellt på sykkel - da med en stand batteripakke på et minutt - og kjørt videre. Kanskje bruke et par minutter til for å måle ditt brukte batteri så man kunne betalt for rett mengde. Men også hjemme kunne man hatt et batteri på ladning og svitsja om når man kom hjem etter tur, klar for ny!
dette har vi drevet med på el-gaffeltrucker i masser av år - da ekstra sett med batteri var en brøkdel av prisen for ekstra truck.
Regner med at slike batteri kommer for biler også med tiden - da de integrerte er for vanskelige på sikt. Og standard batterier vil presse pris på litt sikt.
Apropo ekstra batteri, i dag er el-biler så langt unna det går an å komme at det er aktuelt, både grunnet pris og batteriteknologi.
Det skrotes 5 år gamle og nyere biler fordi det er skade på batterikassa eller kanskje noen celler i batteripakken.
Rett og slett fordi en ny batteripakke er til mange av bilene så hinsides dyr at det lønner seg å skrote en ellers hel og fin bil for forsikringsselskapene.
Usikker på om dette miljøregnskapet er så veldig bra egentlig produksjon og resirkulering av disse er jo i hvert fall ikke noe bedre miljømessig enn en fossil-bil, snarere tvert i mot med all den kjemien i batteriene.
Nettopp derfor tror jeg at det innen 20 år er standariserte batterier også i biler, slik at en bil til bybruk har et, lengre kjøring har 2 , lastebil flere, men alle vil ha samme mål og kobling.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av Eirikvestfold »

rolf-arne skrev: 13 mai 2021, 21:53
Gammelsmurfen skrev: 11 mai 2021, 22:21
rolf-arne skrev: 11 mai 2021, 09:19 For meg er dette feil fokus - hurtigladning er mindre aktuellt på sykkel - da med en stand batteripakke på et minutt - og kjørt videre. Kanskje bruke et par minutter til for å måle ditt brukte batteri så man kunne betalt for rett mengde. Men også hjemme kunne man hatt et batteri på ladning og svitsja om når man kom hjem etter tur, klar for ny!
dette har vi drevet med på el-gaffeltrucker i masser av år - da ekstra sett med batteri var en brøkdel av prisen for ekstra truck.
Regner med at slike batteri kommer for biler også med tiden - da de integrerte er for vanskelige på sikt. Og standard batterier vil presse pris på litt sikt.
Apropo ekstra batteri, i dag er el-biler så langt unna det går an å komme at det er aktuelt, både grunnet pris og batteriteknologi.
Det skrotes 5 år gamle og nyere biler fordi det er skade på batterikassa eller kanskje noen celler i batteripakken.
Rett og slett fordi en ny batteripakke er til mange av bilene så hinsides dyr at det lønner seg å skrote en ellers hel og fin bil for forsikringsselskapene.
Usikker på om dette miljøregnskapet er så veldig bra egentlig produksjon og resirkulering av disse er jo i hvert fall ikke noe bedre miljømessig enn en fossil-bil, snarere tvert i mot med all den kjemien i batteriene.
Nettopp derfor tror jeg at det innen 20 år er standariserte batterier også i biler, slik at en bil til bybruk har et, lengre kjøring har 2 , lastebil flere, men alle vil ha samme mål og kobling.
Alternativt at batteripakkene er identiske i form, men tilbyr ulik rekkevidde. Et kinesisk merke lanserer i disse dager en ny bil hvor batteripakken kan tas fysisk ut og byttes med en med som er fulladet. Prosessen er automatisk ig tar kortere tid enn å fylle drivstoff. produsenten har lovet slike stasjoner flere steder på Østlandet allerede i q4.

På den måten kan man til daglig ha et 20-batteri, men bytte til 100 på langtur.

Om disse pakkene kan passe i alle elbiler i fremtiden er vi langt på vei.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av rolf-arne »

Eirikvestfold skrev: 15 mai 2021, 19:25 Alternativt at batteripakkene er identiske i form, men tilbyr ulik rekkevidde. Et kinesisk merke lanserer i disse dager en ny bil hvor batteripakken kan tas fysisk ut og byttes med en med som er fulladet. Prosessen er automatisk ig tar kortere tid enn å fylle drivstoff. produsenten har lovet slike stasjoner flere steder på Østlandet allerede i q4.

På den måten kan man til daglig ha et 20-batteri, men bytte til 100 på langtur.

Om disse pakkene kan passe i alle elbiler i fremtiden er vi langt på vei.
Det var med dette man skulle ha startet arbeidet på , i stedet for å hause opp elbilens fortreffelighet og ikke tenke fremtid på lang sikt.

Men kanskje det ikke tar så lang tid som jeg antydet. Det hadde vært en lettelse.

Tenk bare tanken at du tar batteriet ut av bilen - opp til hytta (om den ligger i bærende avstand) hvor solcellene både kan lade og du bruke til det man trenger på hytta.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av Eirikvestfold »

rolf-arne skrev: 15 mai 2021, 21:26
Eirikvestfold skrev: 15 mai 2021, 19:25 Alternativt at batteripakkene er identiske i form, men tilbyr ulik rekkevidde. Et kinesisk merke lanserer i disse dager en ny bil hvor batteripakken kan tas fysisk ut og byttes med en med som er fulladet. Prosessen er automatisk ig tar kortere tid enn å fylle drivstoff. produsenten har lovet slike stasjoner flere steder på Østlandet allerede i q4.

På den måten kan man til daglig ha et 20-batteri, men bytte til 100 på langtur.

Om disse pakkene kan passe i alle elbiler i fremtiden er vi langt på vei.
Det var med dette man skulle ha startet arbeidet på , i stedet for å hause opp elbilens fortreffelighet og ikke tenke fremtid på lang sikt.

Men kanskje det ikke tar så lang tid som jeg antydet. Det hadde vært en lettelse.

Tenk bare tanken at du tar batteriet ut av bilen - opp til hytta (om den ligger i bærende avstand) hvor solcellene både kan lade og du bruke til det man trenger på hytta.
Jeg vurderer en ny motorsykkel på el faktisk. Eneste som hindrer meg i å bestille er usikkerhet rundt godkjenning i Europa / Norge. På den kan man ta ut batteriet og lade et annet sted. Men batterier veier mye og det lille mc - batteriet veier 25kg. På en elbil veier det ca 50% av bilens totalvekt.

Tesla sine biler har i dag rekkevidde på ca 60 mil - den nye roadsteren har 100 mil. Så vi er på vei om dette kan kombineres med batteribytte 👍
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av MCnoob »

Hmm mener å huska at mc produsentane i Japan samarbeida for å utvikla skiftbare batterimoduler som folk enkelt og greit kunne bytta på enkelte plasser. Rett ut me det utlada og inn i ladestasjonen/veggen, napp ut et fullada ved siden av og smekk det inn i mopeden eller A1 motorsykkelen. Ja, jeg vet jeg nevnte moped og A1. Men det hørtes ut som en ganske god løsning for å hindre lang ladetid på stasjoner, i tillegg til kødanning.

Lurer litt på ka tid motorsykler av typen A begynner å få ganske god rekkevidde. Bilene har dette allerede, men dem "jukser" ofte ved å utvide lengden og bredden for å få plass til flere batterier. Men om motorsykler kan komma opp i ca. 350 km på motorvei, synes jeg at tiden er inne å gjøre spranget, så fremt dem ikke koster skjorta i tillegg.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Energica sier at 0-85% batterikapasitet på 15 minutter for motorsykkel ikke er langt unna.

Legg inn av pekle »

Har vært snakk om det i Japan, men det er vel Gogoro på Taiwan som faktisk har gjort det i noe omfang. De har p.t. 2000 batteribytte-stasjoner på Taiwan, med over 750.000 batteripakker. https://en.wikipedia.org/wiki/Gogoro - men da på små scootere. Tunge sykler er noe helt annet da de i praksis bruker like mye energi som en bil på å forflytte seg, og de brukes over lengre distanser. En elbil med 500km WLTP-rekkevidde (dvs omtrent 40 mils praktisk daglig rekkevidde) har per nå en batteripakke som veier 5-600kg. Selv om du halverer rekkeviddekravet er det likevel snakk om 2-300kg med batteripakke. La oss heller si at 100km er nok rekkevidde før batteribytte - det er da likevel fortsatt snakk om å håndtere 100kg batterier, kanskje fordelt på 4-5 pakker for å gjøre det håndterbart. Gidder man det? Tviler jeg på.

Men dobbel energitetthet pr kg i forhold til i dag, kombinert med høy ladeeffekt så vil det begynne å hjelpe. Mitt tips er at det begynner å bli brukbart rundt 2030.

Svar