Passiv radarhjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Passiv radarhjelp

Legg inn av pekle »

https://www.bike.no/nyheter/bli-sett-av-radar/

Radar-reflektor for å hjelpe bilenes hjelpesystemer. Kanskje ikke så dumt for de som ferdes i trafikkerte strøk

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av xavi0n »

Hadde faktisk en skummel opplevelse i fjor med radar cruise på en VW transporter, tok igjen en motorsykkel å satt litt i min egen verden.
Plutselig innser jeg at jeg ligger 8-10meter bak denne motorsykkelen i 80-90km timen. Acc på bilen hadde ikke engang enset den lille motorsykkelen foran meg, fikk meg en skikkelig støkk da.
(Ja jeg er fullstendig klar over at dette er bare min feil som er for sløv og stoler for mye på systemene i bilen)
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av mekkern »

Hvis ikke "autosøppelstyringa" funker så skal andre avhjelpe dette??? :O
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av pekle »

Det er vel helt på linje med kjørestrategien "anta at alle andre i trafikken er idioter eller ruspåvirket", bare føye til "eller på autopilot" :-)
Sist redigert av pekle den 29 mar 2021, 18:47, redigert 1 gang totalt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av xavi0n »

mekkern skrev: 29 mar 2021, 18:05 Hvis ikke "autosøppelstyringa" funker så skal andre avhjelpe dette??? :O
På ingen måte det jeg mener, men tok sykkelen sakte men sikkert igjen over en periode på en god time, så la ikke merke til at jeg var nerme før det var for sent. Å fikk meg rettmessig en hudfletting av nevnte mc fører på neste bensinstasjon.
Ville bare få fram at dette er et problem, og tenker at om ikke radaren til ACC ser en motorsykkel og en fører ikke følger med så ser heller ikke radar til nødbrems deg.
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av mekkern »

Fiestaen min ser mc og sykkelister uten prob på adaptiv cruisecontrol så det er mulig... :scratch

selv ved "jokkekjøring" til lastebilen forrest ned oslofjordtunellen så registrerte den mc i dag....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av xavi0n »

Det skal nevnes at denne ACC på vw transporter var fantastisk dårlig, si at du ligger med cruise på 90, kommer en 60sone så bilen foran slakker av, flotte greier du ligger nå i 60.
Så kommer det en slak sving..... Da prøver denne transporteren å komme seg opp i 90 igjen på raskest mulig måte, nemlig full gass!
Var i grunn ikke brukende på noe annet enn hovedveier på sommerføre
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo et stort sprang opp til 90, avviket et stort, da gir bilen på tilsvarende. Jeg er nå i den formening at adaptiv cruise control er fandens verk. Får folk til å passiv-kjøre på motorveien i venstrefila. Det beste jeg vet er å kutte rett inn forran biler som har sperra for meg i venstre slik at cruisen deres bråbremser da det dukker opp noe forran bilen brått :thumleft Folk må søren meg våkne. Jeg blinker i god avstand, først med fjernlys, så blinklys til venstre etterfulgt av blinking som strobene på et diskotek en gang på tidlig 2000-tallet. Hjelper det? Nei.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av KåreDump »

pekle skrev: 29 mar 2021, 14:26 https://www.bike.no/nyheter/bli-sett-av-radar/

Radar-reflektor for å hjelpe bilenes hjelpesystemer. Kanskje ikke så dumt for de som ferdes i trafikkerte strøk
Nahh... vil heller fortsette å kjøre som om jeg var usynlig for alle andre.
Tror dette lett kan bli en sovepute for sjåfører på linje med refleksvest, sykkelhjelm og ACC.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av oivindg »

KåreDump skrev: 31 mar 2021, 10:45 Nahh... vil heller fortsette å kjøre som om jeg var usynlig for alle andre.
Tror dette lett kan bli en sovepute for sjåfører på linje med refleksvest, sykkelhjelm og ACC.
Det kan du vel gjøre sjøl om du har radarreflektor?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av mekkern »

Nå kommer jo noen modeller av MC også med ACC så da har vi ennå en mulighet til å sove oss rett til helvete.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Passiv radarhjelp

Legg inn av Domino »

Jeg tenker jo at dersom jeg skulle sette en radarreflektor på sykkelen ville det ikke påvirke min kjøreatferd i det hele tatt. Det ville bare være en ekstra bonus.

Svar