Hvis alle bikes blir elektrisk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvis alle bikes blir elektrisk

Legg inn av niko »

Vi er ikke skapt for å sitte passive. Mye moro som ikke bråker også. Skikjøring, fallskjerm, speedrider, jumpsuit. Seilfly tror jeg må være dritgøy...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvis alle bikes blir elektrisk

Legg inn av AJ »

niko skrev: 27 mar 2021, 20:12 Vi er ikke skapt for å sitte passive. Mye moro som ikke bråker også. Skikjøring, fallskjerm, speedrider, jumpsuit. Seilfly tror jeg må være dritgøy...
Veldig bra poengtert :drg !

Blir vi sittende passive også når vi kjører mener jeg det er fare på ferde.
Blir det slik i framtida at vi alle skal sitte og glane på en liten mobil skjerm, noe vi ser blir mer og mer vanlig i dag?
Ting vi bruker behøver nødvendigvis ikke bråke, men de må for vår egen del, kunne betjenes! Ellers blir vi altfor passive og da kan man spørre seg om hvordan dette muligens vil påvirke på helse på en ikke akkurat positiv måte. Hva med vår kognitive evne og kapasitet?
Allerede nå ser vi økende demensproblemer. Går utviklingen i retning av en aktivitetsnorm med mer automatisering hvor vi blir mer og mer sittende stille med mer robotiserte hjelpemidler rundt oss, er jeg redd våre praktiske evner forvitres og at vi også svekkes mentalt.

Det jo også blitt slik i dag at mange heller ikke leser bøker; andre leser dem for oss. Jeg er ikke sikker på om dette er det beste for oss heller.
Men nå begynner jeg å bli en eldre mann og sånne som oss tar som regel feil. Sikkert også når det gjelder dette...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvis alle bikes blir elektrisk

Legg inn av pekle »

Demensen har nok mye med at flere blir eldre. De store etterkrigskullene nærmer seg demensalder uten å ha dødd av hjertesykdommer før de kom så langt. Men økende automatisering av alt mulig kan fort føre til større helseklasseskille. De som kan aktivisere seg selv fysisk og mentalt vinner. De som ikke har den egenmotivasjonen kan fort få passive og relativt kortere liv.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hvis alle bikes blir elektrisk

Legg inn av erik m »


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvis alle bikes blir elektrisk

Legg inn av rolf-arne »

niko skrev:Vi er ikke skapt for å sitte passive. Mye moro som ikke bråker også. Skikjøring, fallskjerm, speedrider, jumpsuit. Seilfly tror jeg må være dritgøy...
Fallskjerm bråker masse, i tillegg bråker flyet på tur opp...ganske stille i frittfall

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar