F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av SilverSmurfer »

Eventuelt så er det jo også et spørsmål om hva "kort levetid" er med tanke på motorsykler i 2021?

For feks Super Tenere, 1200GS eller Africa Twin vil vel alt under 200 000 KM kjørelengde på motoren regnes som kort. Hvis man følger serviceintervaller og ikke kjører som en total idiot.

Og feks Forza 300 fra Honda er det jo og noen sykler som har gått over 200 000 uten store problemer.

Til og med en Super Cub 125 må man vel kunne forvente bortimot 100000 KM kjørelengde på hvis serviceintervallene blir fulgt.

Så hva er det egentlig da som er kort levetid? Alt under 100 000 KM?

Og levetiden har vel heller ikke nødvendigvis en direkte sammenheng med hvor presist motoren settes i sammen, men også hvor langt fabrikanten tyner motorens evner. Enkelte fabrikanter som feks de Japanske vil kanskje velge å la noen hestekrefter ligge ubrukt i stedet for å tyne alt de kan ut av motoren for å opprettholde levetidsryktet de har.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av cannon »

Ganske merkelig at denne "testen" skal få så mye oppmerksomhet. Noe mer uvitenskapelig og subjektivt skal man vel lete lenge etter.
Jeg tenker at det første oljeskiftet etter en kort innkjøring trolig sier svært lite om hvordan motoren vil slites over tid. Kanskje den sykkelen som avgir mest dritt i føste skift avgir minst i de påfølgende oljeskiftene? Bare som et eksempel.

Jeg tenker: Yamaha og Honda er best, f%¤# the rest..... :crazy:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av simpson »

Det er noe som ikke rimer her.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av Bjerknez »

Men mulig jeg bare har vært heldig med alle mine Ducatier :D
Bank i bordet :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 17 mar 2021, 13:08
Men mulig jeg bare har vært heldig med alle mine Ducatier :D
Bank i bordet :knegg
:lol :lol
Blir nok bare røde italienere på meg i fremtiden også.
Har ikke sett noen grunn til å bytte merke enda så skal mye til for at det skal skje

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 17 mar 2021, 13:11
Bjerknez skrev: 17 mar 2021, 13:08
Men mulig jeg bare har vært heldig med alle mine Ducatier :D
Bank i bordet :knegg
:lol :lol
Blir nok bare røde italienere på meg i fremtiden også.
Har ikke sett noen grunn til å bytte merke enda så skal mye til for at det skal skje
Ducati klarer vertfall å lage sykler med sjel og som ser bra ut. Det skal dem ha :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av SilverSmurfer »

simpson skrev: 17 mar 2021, 13:00 Det er noe som ikke rimer her.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.
Jeg er ikke uenig i noe av det. Men hvis to produsenter har like god presisjon, så vil den som tyner motoren mest ha kortere levetid.

Så hvis du tar Honda og KTM som eksempel har de tilsvarende resultater men det er vel ikke tvil om at KTM drar mer hestekrefter ut av en motor enn det Honda gjør.

KTM velger bedre ytelse, mens Honda gjerne er litt tamt i forhold. Gitt lik motorstørrelse.

ZZR-Erling

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av ZZR-Erling »

Er jo bare svada!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 17 mar 2021, 18:12 Er jo bare svada!
Helt enig!
Denne billigsalgsvitenskapen som ForthNine kommer med her kan man selvfølgelig ikke se på som seriøs vitenskap. Underholdende gutteromsforskning, er vel en mer passende betegnelse... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 17 mar 2021, 18:10
simpson skrev: 17 mar 2021, 13:00 Det er noe som ikke rimer her.
Mye partikler skaper stor slitasje, lavere effekt, kortere levetid. Og tyne ekstra hester har ikke noe med hvor mye partikler som finnes i olja.
Tyne hester krever ekstra stor presisjon på alle deler i en motor, det skaper ikke partikler, heller tvert i mot.
Og partikler kommer av at deler slites/tilpasses hverandre under bruk, oljekvalitet, og hvor ofte du bytter olje.
Og det sier ikke noe om hvor presist en motor er satt sammen.
Jeg er ikke uenig i noe av det. Men hvis to produsenter har like god presisjon, så vil den som tyner motoren mest ha kortere levetid.

Så hvis du tar Honda og KTM som eksempel har de tilsvarende resultater men det er vel ikke tvil om at KTM drar mer hestekrefter ut av en motor enn det Honda gjør.

KTM velger bedre ytelse, mens Honda gjerne er litt tamt i forhold. Gitt lik motorstørrelse.
Med din teori: KTM og Honda, begge 1000ccm. Honda yter topp 150hk. KTM yter topp 200hk. Begge sykler brukes mye opp mot 150 hk-grensen, kjøres med lik kjørestil, like langt osv. Hvilken av de vil ha kortest levetid?
Jeg tror at det, rent slitasjemessig, vil være en fordel å ha en sykkel som ikke behøver å tynes til maks for å gjøre jobben. KTM-motoren vil være dimensjonert og forsterket for å tåle 200hk-kreftene, uten at de dimensjonerte grensene utfordres.
Kan kanskje sammenlignes med lyspærer: en 50w pære som dimmes til 30w varer nesten evig. En 30w pære som lyser konstant på 30w ryker mye hyppigere (men dette var før LED-pærenes tid, da....;-)

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av xavi0n »

Du har også der noen variabler. Er det samme slagvolum på motorene?
Jeg jobber mye med dieselmotorer mellom 5 og 15l som går titusenvis av timer. Og der ser man godt at hvilken bruk motoren utsettes for har sinnsykt mye å si for slitasje. Og hvor mye som er hentet ut av motoren.
Vært borti Deutz motorer på 6-8l hvor det er hentet ut under 200hk De går evig, fordi belastningen der alltid er så lav.

Med kineseren i denne testen, er det en 250cc sykkel er det en selvfølge at den til daglig kjører hardere enn en litersykkel. Rett å slett fordi du må piske den mere for å holde følge med trafikk og lignende.

For øvrig enig med andre om denne testen til F9, like fyren men må se på det mest som underholding, ikke som en vitenskapelig test.
If you gonna be dumb you gotta be tough

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?

Legg inn av BjørnSover »

F9 tar jo selv opp "problematikken" i at det er lav samplerate, stor usikkerhet osv i videoen - det hele presenteres som en fun"fact"

Svar