Forhandler og service

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Snopheim
Innlegg: 5
Registrert: 22 feb 2021, 22:31
Motorsykkelen din: Din MC her

Forhandler og service

Legg inn av Snopheim »

Hei,

Tok MC lappen på tampen var fjoråret og driver å ser på min første sykkel og merker jeg er usikker på hvordan det er med service og reperasjon når jeg handler i andre steder i landet enn hvor jeg bor.

Har søkt litt, men fant ikke noe som ga meg klokkeklart svar. Om dette allerede er spurt om, så skal jeg forsøke å lete bedre. :)

Jeg har etter noen runder bestemt meg for å kjøpe en Harley siden jeg har lyst på cruiser og HD frister mest. Kanskje ikke det beste valget som første sykkel, siden det ikke er det rimligste merket, men jeg må bare få tilfredsstilt en guttedrøm.

Ingen av de modellene jeg ser på er tilgjengelig hvor jeg bor, med mindre jeg kjøper så og si helt ny.
Må derfor kjøp andre steder i landet slik det ser ut nå, med mindre noe dukker opp i nærheten i løpet av våren.

Det jeg lurer på er hvordan er det med service om jeg kjøper av en forhandler som ikke er en del av Harley?
De selger HD sykler, men er ikke en offisiell HD forhandler når jeg søker de opp på https://www.harley-davidson.com/no/no/t ... ealer.html.
Blir det da ekstra dyrt om jeg tar den inn til service i HD Bergen, evt. pleier det å være noen avtale eller noe slikt mellom "ikke offisielle" forhandlere og offisielle? Eller må man rett og slett til forhandleren man kjøpte sykkelen hos?
Tenker at hvis noe skulle skje, og jeg kjøper hos noen på østlandet når jeg bor på vestlandet, så blir det litt stress å kjøre sykkelen ned dit på henger, og så dra ned igjen for å hente den når ting er i orden.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Forhandler og service

Legg inn av VindR »

Heisann! Gratulerer med lappen og velkommen til MCsiden!

Jeg håper jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt her, men jeg gir det et forsøk.

Et merkeverksted/forhandler skrur det merket uavhengig av hvor du har kjøpt sykkelen. Det blir det samme som hvis jeg f. eks. reiser til Alta i nord for å kjøpe meg en Ford, så bruker jeg så klart en Ford-forhandler i Gjøvik på Østlandet til å ta service i stedet for å reise til Alta hver gang. Da får jeg også den vanlige prisen som forhandleren i Gjøvik har på service på den aktuelle bilen.

Garanti og reklamasjon opp mot selve forhandleren blir jo noe annet. Da må du ta kontakt med akkurat de du har kjøpt den av. Men rep. og service kan tas hvor som helt, uavhengig av hvor du har kjøpt sykkelen. Ellers så hadde også privat kjøp/salg blitt et problem ;) Spørsmålet blir i så fall om du får noen serviceavtale med rabattert pris hos forhandleren, som du evt. har fått fordi kjøpte sykkelen akkurat der. Men din lokale forhandler/verksted vil ikke skru opp prisen bare fordi du har kjøpt den et annet sted.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forhandler og service

Legg inn av AJ »

Snopheim skrev: 23 feb 2021, 16:19 Blir det da ekstra dyrt om jeg tar den inn til service i HD Bergen, evt. pleier det å være noen avtale eller noe slikt mellom "ikke offisielle" forhandlere og offisielle? Eller må man rett og slett til forhandleren man kjøpte sykkelen hos?
Tenker at hvis noe skulle skje, og jeg kjøper hos noen på østlandet når jeg bor på vestlandet, så blir det litt stress å kjøre sykkelen ned dit på henger, og så dra ned igjen for å hente den når ting er i orden.
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Om det er noen serviceavtaler mellom ikke-offisielle og offisielle H-D forhandlere vet jeg ikke, men det jeg vet er at de store seriøse brukt H-D forhandlerne har egne verksteder med kompetente mekanikere.
Som f.eks. Hadeland Multiservice her jeg bor: https://hms-mc.no/
Regner med at det samme er tilfelle på NTS Gardermoen: https://nstgardermoen.no/shop/category/motorsykler-124

Om f.eks. HD Bergen beregner en høyere servicepris på en pent og lite brukt H-D kjøpt f.eks. hos Hadeland Multiservice eller NTS Gardermoen, vet jeg ikke.
Men jeg vil tro de ikke gjør det. Nettopp for å kunne beholde deg som kunde, ikke bare på service, men på f.eks. ekstrautstyr og ikke minst med tanke på å få deg som framtidig motorsykkelkunde, være seg H-D eller annet merke de har tatt i innbytte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Snopheim
Innlegg: 5
Registrert: 22 feb 2021, 22:31
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forhandler og service

Legg inn av Snopheim »

Tusen takk for svar og hjelpen! :)

Dette var veldig godt å få bekreftet. Jeg merker jeg henger meg litt opp i "hvis og dersom" og trenger å ha det klart for meg, om ikke annet enn for ro i sjelen. Selv om de på HD Bergen er utrolig hyggelige, imøtekommende og hadde nok hjulpet meg om jeg hadde spurt, synes jeg det er litt ubehagelig å spørre om slike ting om jeg ikke skal handle der og jeg fikk ikke svar fra 2 av forhandlerne jeg sendte mail til, men det kan bare være at eposten druknet i innboksen. Så det var godt å finne dette forumet.

VindR skrev: 23 feb 2021, 16:41 Heisann! Gratulerer med lappen og velkommen til MCsiden!

Jeg håper jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt her, men jeg gir det et forsøk.

Et merkeverksted/forhandler skrur det merket uavhengig av hvor du har kjøpt sykkelen. Det blir det samme som hvis jeg f. eks. reiser til Alta i nord for å kjøpe meg en Ford, så bruker jeg så klart en Ford-forhandler i Gjøvik på Østlandet til å ta service i stedet for å reise til Alta hver gang. Da får jeg også den vanlige prisen som forhandleren i Gjøvik har på service på den aktuelle bilen.

Garanti og reklamasjon opp mot selve forhandleren blir jo noe annet. Da må du ta kontakt med akkurat de du har kjøpt den av. Men rep. og service kan tas hvor som helt, uavhengig av hvor du har kjøpt sykkelen. Ellers så hadde også privat kjøp/salg blitt et problem ;) Spørsmålet blir i så fall om du får noen serviceavtale med rabattert pris hos forhandleren, som du evt. har fått fordi kjøpte sykkelen akkurat der. Men din lokale forhandler/verksted vil ikke skru opp prisen bare fordi du har kjøpt den et annet sted.
Ikke misforstått. Var dette jeg tenkte på. :)
Så bra. Da er det hvertfall ikke noe problem med service sånn i utgangspunktet. Da blir det evt. kun om man får litt rabatter hvor man handler sykkelen, som man nok ikke vil får om man leverer inn sykkelen til et annet sted. Og garanti om det skulle bli noe.

AJ skrev: 23 feb 2021, 17:35
Snopheim skrev: 23 feb 2021, 16:19 Blir det da ekstra dyrt om jeg tar den inn til service i HD Bergen, evt. pleier det å være noen avtale eller noe slikt mellom "ikke offisielle" forhandlere og offisielle? Eller må man rett og slett til forhandleren man kjøpte sykkelen hos?
Tenker at hvis noe skulle skje, og jeg kjøper hos noen på østlandet når jeg bor på vestlandet, så blir det litt stress å kjøre sykkelen ned dit på henger, og så dra ned igjen for å hente den når ting er i orden.
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Om det er noen serviceavtaler mellom ikke-offisielle og offisielle H-D forhandlere vet jeg ikke, men det jeg vet er at de store seriøse brukt H-D forhandlerne har egne verksteder med kompetente mekanikere.
Som f.eks. Hadeland Multiservice her jeg bor: https://hms-mc.no/
Regner med at det samme er tilfelle på NTS Gardermoen: https://nstgardermoen.no/shop/category/motorsykler-124

Om f.eks. HD Bergen beregner en høyere servicepris på en pent og lite brukt H-D kjøpt f.eks. hos Hadeland Multiservice eller NTS Gardermoen, vet jeg ikke.
Men jeg vil tro de ikke gjør det. Nettopp for å kunne beholde deg som kunde, ikke bare på service, men på f.eks. ekstrautstyr og ikke minst med tanke på å få deg som framtidig motorsykkelkunde, være seg H-D eller annet merke de har tatt i innbytte.
Takk for velkomsten. :)
De 2 forhandlerene har jeg sett en god del på, og er en av årsaken til dette innlegget hehe. Tror det en eller to til forhandlere som har en del av modellene jeg ser på. Alle på Østlandet. Lazyboys er vel en av de, men de er en HD forhandler.
Det du sier lager mening. Man vil jo ikke få mersalg om forbrukeren føler at man blir "flådd".

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forhandler og service

Legg inn av AJ »

@Snopheim:
Skulle du velge å handle din H-D hos Hadeland Multiservice er jeg temmelig sikker på at du blir fornøyd.
Utrolig høy standard på syklene denne butikken leverer og har gjort i mange år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Snopheim
Innlegg: 5
Registrert: 22 feb 2021, 22:31
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forhandler og service

Legg inn av Snopheim »

Hei,

Liten update siden jeg fikk god hjelp.

Endte opp med en Iron 883 og er strålende fornøyd. Perfekt til mitt bruk, som hovedsaklig er turer i områder i og rundt Bergen. :)
Bilde

Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forhandler og service

Legg inn av rolf-arne »

Det der så flott ut - kan ikke benekte at HD har noe som man liker å se på.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Forhandler og service

Legg inn av dypen »

HD er litt spesielt og kan ha mange betydninger men for meg er det mine initialer, men også Heavy-Duty motor olje og selvfølgelig Harley-Davidson som jeg har hatt gleden av å teste flere modeller av opp gjennom årene og to av favorittene mine er Sportster og Rocker. Den første HD’n jeg prøvekjørte hadde fotclutch og gearspak under rumpa ... Det jeg sitter igjen med av minner fra HD blir selvfølgelig veldig godt moment som alle mc eiere ønsker seg og det samme med grom lyd og att du blir litt layback når du er ute og kjører sammen med fine å se på. Det blir sagt mye om HD men en kompis av meg har hatt mange HD’r og kjørt Skandinavia og Europa rundt flere ganger med punkteringer som det verste. Med hans egne ord: «tar service hos HD på våren og da er det bare å kjøre resten av sommer’n». Lykke til med HD og mc kjøringa :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar