Kun batteri-MC'er fra 2025?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

@kjellv
Som om jeg skulle skrevet det selv.
Samfunnet vil bli ekstremt sårbart på de fleste områder om "alt" elektrifiseres.
I tillegg fører vel den stadig omseggripende "utslippsangsten" vi ser i samfunnt til at man heller ikke vil ha noen beredskap når det gjelder god gammaldags vedfyring. Olje- og parafinbrennere er jo alt avviklet.
Og i verste fall blir det forbudt å hogge trær til vedfyring.
Vedfyring gir jo utslipp...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MaGr »

kjellv skrev: 10 feb 2021, 17:59 Jeg håper ennå at foruften seirer og vi går bort fra målet om elektrifisering av all transport her i landet. Dette er nemlig IKKE uten betydelig risiko for landets beredskap. Det er ekstremt dårlig gjennomtenkt, og vitner om panikkbestemmelser styrt av politikere med skylapper og kun har klimafokus i det meste de tenker.

Selv vokser jeg opp og avtjente min pliktige militærtjeneste under den kalde krigen tidlig på -80 tallet. Mye av min tankegang er fortsatt farget av dette, dengang lærte vi hvor farlig det er å bære alle eggene i samme bøtta. Dengang hadde landet definerte fiender, det har vi kanskje ikke i dag. Men det kan snu fort. Veldig fort!

I 2030 vil vi være veldig sårbare dersom alle kjøretøy er elektriske. I tillegg er nesten alle husstander og alle kommunikasjon, tele og data avhengig av elektrisitet, og av kontinuerlig tilførsel av strøm. Det er da enkelt for en fremmed makt å ta kontroll over oss. All kraftforsyning kan stenges ned så og si øyeblikkelig ved hacking av servere. Innen noen få timer vil landet bli helt lammet. Ingen vareflyt, ingen biler, ferger, busser, tog, trikk (eller motorsykler). Ingen lys og varme, ingen telefonforbindekse eller datatrafikk. Vi kan knapt forestille oss hvor katastrofalt dette kan bli bare etter noen få dager.

Er dette gjennomtenkt, eller er dette landet i ferd med å legge alt til rette for vår egen undergang?


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Joda, skal vi svartmale og krisemaksimere så er vi jo der allerede, vi har vel vært der i mange år egentlig.
Kutt strømmen, så er det ikke særlig mye drivstoff å hente ut av pumpene 😉
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

kjellv skrev: 10 feb 2021, 17:59 .........

Er dette gjennomtenkt, eller er dette landet i ferd med å legge alt til rette for vår egen undergang?
Jeg tror ikke det er mer gjennomtenkt enn at noen ønsker å 'skinne' i FN og i EU. Og det verste er at det bare er symbolpolitikk. Norges utslipp av CO2 utgjør 0.12% av verdens totale utslipp. All veitrafikk i Norge utgjør 8.5% av dette igjen (kilde: SSB). Selv om vi avvikler all privat transport i Norge vil virkningen ikke være målbar på verdens CO2 utslipp. Men når folk står og 'klimabrøler' utenfor stortinget og bønnfaller politikerne om å erklære 'klimakrise' så føler de sikkert at de er på rett spor uansett. Folket ba jo om dette selv.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av mekkern »

Forsvinner strømmen så er det slutt på vannet også...og dritten vil renne fritt ut i naturen...
For ikke å snakke om strømprisen nå...eller nettleia... :O
Sist redigert av mekkern den 10 feb 2021, 18:59, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Forbrenningsmotoren er en parentes i historien.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

pekle skrev: 10 feb 2021, 18:59 Forbrenningsmotoren er en parentes i historien.
Det er nok vi også :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av kjellv »

At elektriske biler har en miljøeffekt er det ikke mye diskusjon om. Men strengt tatt er det vel bare i de store byene effekten har noen betydning. At luftkvaliteten i de store byene blir bedre dersom en stor prosentandel av trafikken er utslippsfri er nok helt korrekt. Men derfra å tvangsinnføre elektriske biler over hele landet har ingenting for seg! Foreløpig er ikke den perfekte elbil som egner seg godt for eksempel i Finnmark vinterstid produsert. Finnmark er faktisk en del av Norge, og det bor mange folk der som er langt mer avhengig av privat bil enn de som bor i sentrale strøk i Sør-Norge.
Det totale klimaregnskapet for en elbil er nok ikke så bra som myndighetene prøver å overbevise oss om. Det er nok bare bruken av bilen som slår positivt ut, altså den lokale forurensingen der den brukes. Produksjonen er IKKE spesielt grønn. Særlig er det utvinning av stoffer til batterier. Koboltgruvene i Kongo og Kina er meget omdiskutert. Her snakkes det både om barnearbeid, store helseskader og lokale forurensninger. Elbilene blir også resirkulert tidligere enn biler ellers. Gode erfaringstall finnes nok ikke ennå, men så langt er det vel snakk om 7-10 år levetid. Nå har også levetid for bensin- og dieselbiler gått mye ned de senere år, og snittet for disse nærmer seg nok ned mot 10 år nå. For bare 10-15 år siden var levetiden for gjennomsnittsbilen på nærmere 15 år. Min dagligbil er 2003 modell og har ennå langt igjen før den er klar for resirkulering.

Men jeg synes som sagt før at det mest skremmende er at Norge skal satse alt på ett kort, alt skal bli elektrisk. Dette gjør oss veldig sårbare.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

Når slike tråder dukker opp må jeg si jeg kjenner sterkt på lysten til å sikre meg en ny motorsykkel av det virkelig gamledagse slaget.
Dvs. en med luftkjøling, evt. i kombo med oljekjølingsregister.
En av de nye Royal Enfield 650'ene, Kawasaki W800 eller en Moto Guzzi v85TT eller V7/9?
Mye for å sikre seg en for etterslekten som et levende bevis på at slik var det faktisk før i tiden inntil de ble forbudt... :blue .

Teller på knappene...
Kan hende... Hvem vet?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

AJ skrev: 10 feb 2021, 20:35 Når slike tråder dukker opp må jeg si jeg kjenner sterkt på lysten til å sikre meg en ny motorsykkel av det virkelig gamledagse slaget.
Dvs. en med luftkjøling, evt. i kombo med oljekjølingsregister.
En av de nye Royal Enfield 650'ene, Kawasaki W800 eller en Moto Guzzi v85TT eller V7/9?
Mye for å sikre seg en for etterslekten som et levende bevis på at slik var det faktisk før i tiden inntil de ble forbudt... :blue .

Teller på knappene...
Kan hende... Hvem vet?
Jeg kjenner på det selv ja. Men hvis MDG får det som de vil og storbyene stenges for all 'fossiltrafikk' fra 2030, og kanskje andre deler av landet også, så opphører forretningsgrunnlaget for bensinstasjonene. Da må man på apoteket for å kjøpe bensin. Og får spørsmål om man vil ha en liter eller en halv. For 160,- kr. :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av kjellv »

MGR1 skrev: 10 feb 2021, 20:49
AJ skrev: 10 feb 2021, 20:35 Når slike tråder dukker opp må jeg si jeg kjenner sterkt på lysten til å sikre meg en ny motorsykkel av det virkelig gamledagse slaget.
Dvs. en med luftkjøling, evt. i kombo med oljekjølingsregister.
En av de nye Royal Enfield 650'ene, Kawasaki W800 eller en Moto Guzzi v85TT eller V7/9?
Mye for å sikre seg en for etterslekten som et levende bevis på at slik var det faktisk før i tiden inntil de ble forbudt... :blue .

Teller på knappene...
Kan hende... Hvem vet?
Jeg kjenner på det selv ja. Men hvis MDG får det som de vil og storbyene stenges for all 'fossiltrafikk' fra 2030, og kanskje andre deler av landet også, så opphører forretningsgrunnlaget for bensinstasjonene. Da må man på apoteket for å kjøpe bensin. Og får spørsmål om man vil ha en liter eller en halv. For 160,- kr. :knegg
Ikke bare MDG, selv om de er en av de argeste pådriverne. Media er jo like ille. Nå er det Vedum som skal settes på staur fordi han ikke vil være tydelig på at han støtter opp om klimakuren.. For det er jo ikke lov å ikke være enig :-k

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av kgjersda »

Her var utrolig mange tema som dukket opp i en tråd om elektriske motorsykler. :-k Så jeg hiver meg på og synser litt med dere.

Elbil/ElMC:
Etter å ha kjørt elbil i et år nå så er veien lang tilbake å skulle handle en fossilbil.
Ikke på grunn av pris eller rekkevidde, men:
- En elmotor er overlegen en bensinmotor
- Ingen støy
- Bilen er alltid klar med "drivstoff" hver morgen
- Ingen avgasser for lokalmiljøet
- Varm kupe hver morgen
- Bedre totalpakke

For oss som har en reiseradius på 50-150km i alle himmelretninger har det vært et perfekt bytte.
Om jeg het Mikkel Gaup hadde nok situasjonen stilt seg veldig forskjellig.

Batteriene i en elbil blir resirkulert/gjenbruk i andre steder der volum ikke er noe begrensing.

Etter hvert som energitettheten på batteri øker og vekten går ned ser jeg ingen grunn til at ikke en elektrisk motorsykkel skal være overlegen en bensindrevet.


Hva gjelder nostalgien for luftkjølte forgassermotorer så får den høre til kapittelet for de spesielt interesserte, slik som veteranbiler er i dag.

Dommedag:
All denne svartmaling av all elektrifiseringen er ganske håpløs, synes jeg.


Over på klimadebatten:
MGR1 skrev: 10 feb 2021, 18:57 Jeg tror ikke det er mer gjennomtenkt enn at noen ønsker å 'skinne' i FN og i EU. Og det verste er at det bare er symbolpolitikk. Norges utslipp av CO2 utgjør 0.12% av verdens totale utslipp. All veitrafikk i Norge utgjør 8.5% av dette igjen (kilde: SSB). Selv om vi avvikler all privat transport i Norge vil virkningen ikke være målbar på verdens CO2 utslipp. Men når folk står og 'klimabrøler' utenfor stortinget og bønnfaller politikerne om å erklære 'klimakrise' så føler de sikkert at de er på rett spor uansett. Folket ba jo om dette selv.
Dersom Norge utgjør 0.12% av verdens totale utslipp vil jeg påstå det er ganske mye, vi er 0.06% av verdens befolkning. En nordmann står for 5-6 ganger utslippet til en fra India. (Og halvparten av en amerikaner) Kilde

Siden vi er et lite land er vi veldig fleksible for omstilling og kan vi hjelpe til å bane vei for andre.

Jeg ønsker at mine barn kan vokse opp uten oljesøl i oppkjørsel, i veikanten, i blomsterbedet, i havet. Jeg vil gjerne at de skal ha et godt liv, og da må jeg ofre for de. Da blir det dyrere klær som ikke er laget på fabrikker i Thailand. Færre gjenstander fra Kina. Mer treleker fra Norge. Leve mer lokalt. Vi har familie i utlandet så ferieturen går dit, hvert år. Det blir litt mer ugress i hagen siden vi ikke bruker sterke kjemikalier for å ta knekken på det - små barneføtter skal jo springe rundt.
Livskvaliteten er på ingen måte redusert.

Vel og merke består kostholdet stort sett av kaffe, bacon, egg og biff. Og om jeg må betale 17kr literen for å kjøre rundt på en bråkete tohjuling for litt moro, så er det greit.

Og jeg husker fra barndommen at vi kastet boss utenfor stup ned i fjorden. :eh
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Lotus2015 »

Tror ikke noen som kjører MC i dag som vil komme til å merke noen forsjeller i det hele tatt. Når de store herrer snakker om utfasing så gjelder det og starte med og begynne med og prudusere mer el elbiler enn typen biler og mc vi kjører i dag. Er sikker på det vil finnes både bensin og diesel i mange, mange år til. Norge skal jo hente opp olje i minst 50 år til, så etter den tid så har vi biodrivstof
I bøtter å spann, sånn må det bli...🏍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Bjerknez »

Blir artig å lese denne tråden om 20 år (hvis den finnes) :knegg

Så fort man frykter store forandringer over natten, så setter man seg i skyttegraven og begynner og mimre om hvor flott det er i dag og hvor skeptiske man er til ny teknologi.

Akkurat som Corona epidemien vi så brutalt ble vitne til omtrent over natten med tanke på restriksonene som ble dyttet ned over ørene på oss. Men selv dette har vi nå mer eller mindre blitt vant til. På en måte. Det tok bare litt tid...

Jeg er enig i at det foreløpig ikke frister med en EL-MC. Jeg forstår at man vil ha turtall og heftig lyd samt kjenne vibrasjoner etc. Men EL er fremtiden enten vi liker dte eller ei og jeg er overbevist om at dette blir gøy det også. Det er alltid dem som vil klore seg fast i fortiden.

Miljøaspektet gidder jeg ikke diskutere. Har ikke noe kunnskap rundt dette, da det er et ganske kompleks regnestykke, men det er vel ingen tvil om at EL-bilen ikke er noen stor miljøvinner totalt sett ut fra hva jeg har lest så langt.

Jeg tror på sikt at batteridrevne motorsykler lett vil overgå dagens verstingsykler både når det kommer til rekkevidde og effekt. Men det skjer ikke over natten.

Det blir akkurat som EL-bilene. Det er noen ytterst få miljøfreaker som tror dem skal redde planeten som kjøper seg de første EL-bilene. Ett par år etterpå kjører snart annenhver normann EL-bil i en eller annen grad og VW har så vidt jeg vet nå sagt at dem ikke kommer til å produsere flere fossil biler fra 2022.

Så foreløpig er jeg ingen fan av EL-motorsykkel, men en vakker dag tror jeg så absolutt jeg vipper over jeg også og bytter beite. :thumleft

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Lotus2015 skrev: 10 feb 2021, 23:47 Tror ikke noen som kjører MC i dag som vil komme til å merke noen forsjeller i det hele tatt.
Da antar du at alle som kjører MC i dag er pensjonister? Kanskje ikke så langt fra sannheten... :)
Lotus2015 skrev: 10 feb 2021, 23:47 Er sikker på det vil finnes både bensin og diesel i mange, mange år til. Norge skal jo hente opp olje i minst 50 år til, så etter den tid så har vi biodrivstof
I bøtter å spann, sånn må det bli...🏍
Det blir en long tail ja, men omfanget av oljeutvinning om 25 år vil være betydelig lavere enn i dag, og det meste vil gå til industrielle formål. Levetiden på en typisk bil er 15-17 år. Om man da oppnår prosentmessig ensifret salg av fossilbiler i 2025 så er de fleste utfaset i 2040. Ja, det kommer selvsagt til å være syntetisk drivstoff tilgjengelig for spesialformål, veteranbilparker osv., men å brenne av ting som for det meste forsvinner i bortkastet varme kommer til å bli dyrt - i min levetid.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 10 feb 2021, 17:59 Jeg håper ennå at foruften seirer og vi går bort fra målet om elektrifisering av all transport her i landet. Dette er nemlig IKKE uten betydelig risiko for landets beredskap. Det er ekstremt dårlig gjennomtenkt, og vitner om panikkbestemmelser styrt av politikere med skylapper og kun har klimafokus i det meste de tenker.

Selv vokser jeg opp og avtjente min pliktige militærtjeneste under den kalde krigen tidlig på -80 tallet. Mye av min tankegang er fortsatt farget av dette, dengang lærte vi hvor farlig det er å bære alle eggene i samme bøtta. Dengang hadde landet definerte fiender, det har vi kanskje ikke i dag. Men det kan snu fort. Veldig fort!

I 2030 vil vi være veldig sårbare dersom alle kjøretøy er elektriske. I tillegg er nesten alle husstander og alle kommunikasjon, tele og data avhengig av elektrisitet, og av kontinuerlig tilførsel av strøm. Det er da enkelt for en fremmed makt å ta kontroll over oss. All kraftforsyning kan stenges ned så og si øyeblikkelig ved hacking av servere. Innen noen få timer vil landet bli helt lammet. Ingen vareflyt, ingen biler, ferger, busser, tog, trikk (eller motorsykler). Ingen lys og varme, ingen telefonforbindekse eller datatrafikk. Vi kan knapt forestille oss hvor katastrofalt dette kan bli bare etter noen få dager.

Er dette gjennomtenkt, eller er dette landet i ferd med å legge alt til rette for vår egen undergang?


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Jeg er i stor grad enig, forøvrig var det vel en del polling blant ledere i bilindustrien for bare et par års tid siden som viste at rundt 85% av dem mente Hydrogen ville være teknologien som tok over etter bensin og diesel. Så det er ikke en selvfølge at elektrisk vil være fremtiden. Bare at bensin og diesel vil fases ut.

Og det betyr jo heller ikke at man ikke vil bruke diesel eller bensin militært. Men det er kanskje ikke nødvendig å bruke det privat. Og nødgeneratorer vil jo da bli en mye større del av beredskapen i Norge.

Det er også viktig å tenke på at elektiske kjøretøy er langt mindre komplekse enn tilsvarende fossile biler. Som i seg selv kan være en stor fordel i et krigs eller krisescenario.

Det sagt så er jeg ikke i overkant bekymret for beredskapen og elektrifisering. Du har helt rett i det du sier men det vil bli et mye større fokus på å sikre energinettverk i fremtiden. Og dette er jo en helt klar problemstilling fra yrkesmilitære sin side.

Svar