Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av mxman »

Har ei venninne som driver å skal ta lappen. Hva er deres erfaringer med sykkel type og nybegynnere? Må man gå for lite effekt? Hun har i utgangspunktet lyst på en R sykkel. Så har tittet litt på R3, men blir denne fort kjedelig?
Er det lettere å kjøre en sykkel med mer oppreist sittestilling? Jeg personlig syns det, men så kjørte jeg cross først.
Fint om noen vil dele erfaring som nybegynner selv eller med nybegynnere. Og med tips til sykler.
Sist redigert av AJ den 29 des 2020, 19:24, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Liten presisering i trådtittelen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av AJ »

mxman skrev: 29 des 2020, 19:16 Har ei venninne som driver å skal ta lappen. Hva er deres erfaringer med sykkel type og nybegynnere? Må man gå for lite effekt? Hun har i utgangspunktet lyst på en R sykkel. Så har tittet litt på R3, men blir denne fort kjedelig?
Er det lettere å kjøre en sykkel med mer oppreist sittestilling? Jeg personlig syns det, men så kjørte jeg cross først.
Fint om noen vil dele erfaring som nybegynner selv eller med nybegynnere. Og med tips til sykler.
Som du ser har jeg lagt til litt ekstra i trådtittelen slik at folket her inne kjapt ser hva det spørres om.

Også vil jeg gjerne anbefale denne venninnen om å registrere sin egen brukerkonto her inne.
Kanskje lettere å få gode svar og ikke minst erfaringer fra andre brukere på den måten :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av Juicebox »

Kjøp drømmesykkelen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av kjellv »

mxman skrev: 29 des 2020, 19:16 Har ei venninne som driver å skal ta lappen. Hva er deres erfaringer med sykkel type og nybegynnere? Må man gå for lite effekt? Hun har i utgangspunktet lyst på en R sykkel. Så har tittet litt på R3, men blir denne fort kjedelig?
Er det lettere å kjøre en sykkel med mer oppreist sittestilling? Jeg personlig syns det, men så kjørte jeg cross først.
Fint om noen vil dele erfaring som nybegynner selv eller med nybegynnere. Og med tips til sykler.
Jeg tror dette kommer mye an på hvordan din venninne er som person, og hvordan hun kommer til å bruke sykkelen. Er det klasse A hun skal ta, eller er det A2?
En YZF-R3 nyere enn 2019 har en litt mer oppreist sittestilling enn tidligere modeller. Hun må prøve dette. Er det R-sykkel hun drømmer om nytter det lite å argumentere for sykler i andre kategorier. Det er i alle fall min erfaring etter å ha vært MC-selger noen år. Da må hun bare prøve dette. Men om sykler i forskjellige kategorier er lettere eller vanskeligere å kjøre tror jeg spiller liten rolle. Hun må uansett venne seg til, og kjøre seg inn med sin egen sykkel. Denne vil uansett bli den sykkelen hun synes er best etter noen dager/uker uansett hvilken hun velger.
Er det R-segmentet hun ønsker seg, så er ikke R3 dum å starte med. Den vil selvfølgelig etter en tid føles tam og slapp for de fleste, og hun vil kanskje ønske seg noe kraftigere. Men det er en kjent sak at de beste motorsyklistene har startet med små motorer og jobbet seg oppover. Gjør man alt riktig er ikke en R3 noen sinke, men man må lære seg å bruke gir og motor riktig. Toppfarten er på rundt 160 km/t. Forskjellen på en R3 og en R1 er noe over 50 kg, men forskjellen er også 155 hk. Det er et enormt sprang! Er det f.eks. en R1 hun drømmer om på sikt er det ikke dumt å kjøre R3 et år først.
Uansett, ønsk henne lykke til. Inviter henne gjerne inn som forummedlem her også, hun vil nok raskt føle seg velkommen :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av FredrikE24 »

Hun bør kjøpe den sykkelen hun ønsker seg, og har råd til! Det er viktig i starten å starte MC-livet slik man ser for seg og heller gjøre erfaringer.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Kjøp drømmesykkelen. En R sykkel er faktisk ganske snill og behegelig og kjøre i normalt turtallsområde. Har selv kjørt en Yamaha R6 og den var overraskende snill og ikke spesielt "spenende" synes jeg. Vertfall ikke før man passerer 120km/t og har over 10.000rpm.

Så ja... kjøp den sykkelen du har lyst på og har råd til er også mitt råd.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av cannon »


SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nybegynner sykkel: Spør for R-sykkel interessert venninne.

Legg inn av SilverSmurfer »

Kjøp sykkelen som passer til hennes bruk.

Det virker som om behovsanalysen er totalt fraværende i diskusjonen her. Før man skal velge sykkel er det viktig å tenke godt over hvordan man skal bruke den.

* Hvilke veier man kommer til å kjøre mest på? Motorvei? Landevei? Grusvei?
* Hva slags turer man kommer til å kjøre? (Nyttekjøring? Ren morrokjøring? Korte turer? Medium turer? Langtur?)
* Kommer den kun til å brukes lokalt? Eller også til ferieturer?
* Hvem man skal kjøre med og hvilke sykler de kjører?
* Egen størrelse? Er det snakk om en liten jente på 1.55 eller ei jente på 1.75? Det kan ha noe å si for hvilke sykler som passer best.

Samt så er det litt viktig å ikke være fast bestemt før man faktisk har prøvd å kjøre litt MC. Hun kommer sannsynligvis til å kjøre en Naked sykkel under opplæringen, feks en Honda NC750S. Samt å ta seg tiden til å prøvekjøre litt forskjellige sykler før man faktisk bestemmer seg.

Svar