Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av dypen »

Meg bekjent er det bare full gass som gjelder på 50 kubikk Kina scooter og det har den godt av. Snakker av erfaring fra min Baotian BT50QT med 95 kg på toppen, full gass fra dag en og bedre enn ny etter tre fire år. Vil tro elsykler i dag går forbi i bakkene :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er helt enig med deg Bjerknes, men det er folk som kjøper slikt av slike forhandlere som gjør at det er et marked for slikt billig ræl laget i små batcher av "no-brand" sykler med dårlige deler plukket litt her og der. Forsvarer ikke forhandleren, men man bør tenke seg litt om før man bruker "konfirmasjonspengene" på søppel. Jeg synes mange er altfor ukritiske til hva de bruker penger på og må i ettertid bruke egen og andres tid til å ordne opp i noe som burde vært unngått i utgangspunktet. Man har mange lover og greier som hjelper deg i slike saker, men hva med å tenke seg litt om før man setter seg selv i slike situasjoner?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 nov 2020, 16:38 Jeg er helt enig med deg Bjerknes, men det er folk som kjøper slikt av slike forhandlere som gjør at det er et marked for slikt billig ræl laget i små batcher av "no-brand" sykler med dårlige deler plukket litt her og der. Forsvarer ikke forhandleren, men man bør tenke seg litt om før man bruker "konfirmasjonspengene" på søppel. Jeg synes mange er altfor ukritiske til hva de bruker penger på og må i ettertid bruke egen og andres tid til å ordne opp i noe som burde vært unngått i utgangspunktet. Man har mange lover og greier som hjelper deg i slike saker, men hva med å tenke seg litt om før man setter seg selv i slike situasjoner?
Det er desverre de lave prisene som bestemmer her. Man må forstå at en 16 åring som har fått 16.000 kroner i konfirmasjonspenger har to dilemmaer. 1. Han har veldig lyst på moped. 2. Han har kun 16.000 kroner.

Man må jo regne med at en kinamoped vil fungere i to år. Joda, dem er billige og ting kan på sikt bryte sammen, men mopeden bør fungere i to år mener jeg. Å hvis ikke, så må da forhandler ha kunnskap nok til å reparere den hvis noe skulle gå galt. Hvor vanskelig kan det egentlig være og reparere en slik feil?

Både du og jeg har vært 16 år gamle. Selv kjørte jeg en 1980 modell MB5 som den gang var 12 år gammel og ganske skrøpelig, men den gikk. Den funket bra de to årene jeg hadde den. Så kalrt fusket den litt når det var kladt, den var tungstartet når det var veldig varmt og man luktet oljeplattform etter en kjøretur, men den funket og den kostet meg kun 800 kroner i innkjøp og ca. det samme i forbruk av tennplugger de to årene jeg kjørte den. Jeg fikk til og med 500 kroner for den når jeg solgte den etter to år!

Så at en speller ny kinamoped skal bryte sammen etter de første 1000 km. kan man rett og slett ikke regne med skal skje.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av kjellv »

Jeg husker for noen år siden at REMA 1000 hadde tilbud på en 50cc scooter til 8990,-

Jeg hadde en far og datter i butikken som hadde sett på den og ville også se hva andre hadde å tilby til hans datter. Faren ble nesten småhissig når han fikk vite at Yamaha Aerox kostet omtrent 28000 ferdig registrert. Han mente vi overpriset varene voldsomt, kunne ikke begripe at det var lov å bruke 3-gangen når vi regnet priser.

Før han gikk så ba jeg ham stille noen kontrollspørsmål til kassedama på Rema om de kunne skaffe variatorreimer, bremseklosser og annet, og også kunne skifte slikt.

Jeg så ham aldri igjen..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 30 nov 2020, 07:13
FredrikE24 skrev: 29 nov 2020, 16:38 Jeg er helt enig med deg Bjerknes, men det er folk som kjøper slikt av slike forhandlere som gjør at det er et marked for slikt billig ræl laget i små batcher av "no-brand" sykler med dårlige deler plukket litt her og der. Forsvarer ikke forhandleren, men man bør tenke seg litt om før man bruker "konfirmasjonspengene" på søppel. Jeg synes mange er altfor ukritiske til hva de bruker penger på og må i ettertid bruke egen og andres tid til å ordne opp i noe som burde vært unngått i utgangspunktet. Man har mange lover og greier som hjelper deg i slike saker, men hva med å tenke seg litt om før man setter seg selv i slike situasjoner?
Det er desverre de lave prisene som bestemmer her. Man må forstå at en 16 åring som har fått 16.000 kroner i konfirmasjonspenger har to dilemmaer. 1. Han har veldig lyst på moped. 2. Han har kun 16.000 kroner.

Man må jo regne med at en kinamoped vil fungere i to år. Joda, dem er billige og ting kan på sikt bryte sammen, men mopeden bør fungere i to år mener jeg. Å hvis ikke, så må da forhandler ha kunnskap nok til å reparere den hvis noe skulle gå galt. Hvor vanskelig kan det egentlig være og reparere en slik feil?

Både du og jeg har vært 16 år gamle. Selv kjørte jeg en 1980 modell MB5 som den gang var 12 år gammel og ganske skrøpelig, men den gikk. Den funket bra de to årene jeg hadde den. Så kalrt fusket den litt når det var kladt, den var tungstartet når det var veldig varmt og man luktet oljeplattform etter en kjøretur, men den funket og den kostet meg kun 800 kroner i innkjøp og ca. det samme i forbruk av tennplugger de to årene jeg kjørte den. Jeg fikk til og med 500 kroner for den når jeg solgte den etter to år!

Så at en speller ny kinamoped skal bryte sammen etter de første 1000 km. kan man rett og slett ikke regne med skal skje.
Du hadde Honda, det er kvalitet. Akkurat som Suzuki TSXen jeg har hatt på hytta siden jeg gikk i barnehagen. 1984 modell, herja med hele sommern, bare fyllt bensin, så inn i skjulet for vintern og ut igjen på våren..

Nei, jeg lurer stadig på hva enkelte tenker på når de står ovenfor et innkjøp.

Selv kjøpte jeg en flett ny Husqvarna-moped til 30 000kr toppspecca. Planla innkjøpet av moped i lang tid. Den mopeden har jeg enda. Det var den jeg ville ha.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 nov 2020, 08:09
Bjerknez skrev: 30 nov 2020, 07:13
FredrikE24 skrev: 29 nov 2020, 16:38 Jeg er helt enig med deg Bjerknes, men det er folk som kjøper slikt av slike forhandlere som gjør at det er et marked for slikt billig ræl laget i små batcher av "no-brand" sykler med dårlige deler plukket litt her og der. Forsvarer ikke forhandleren, men man bør tenke seg litt om før man bruker "konfirmasjonspengene" på søppel. Jeg synes mange er altfor ukritiske til hva de bruker penger på og må i ettertid bruke egen og andres tid til å ordne opp i noe som burde vært unngått i utgangspunktet. Man har mange lover og greier som hjelper deg i slike saker, men hva med å tenke seg litt om før man setter seg selv i slike situasjoner?
Det er desverre de lave prisene som bestemmer her. Man må forstå at en 16 åring som har fått 16.000 kroner i konfirmasjonspenger har to dilemmaer. 1. Han har veldig lyst på moped. 2. Han har kun 16.000 kroner.

Man må jo regne med at en kinamoped vil fungere i to år. Joda, dem er billige og ting kan på sikt bryte sammen, men mopeden bør fungere i to år mener jeg. Å hvis ikke, så må da forhandler ha kunnskap nok til å reparere den hvis noe skulle gå galt. Hvor vanskelig kan det egentlig være og reparere en slik feil?

Både du og jeg har vært 16 år gamle. Selv kjørte jeg en 1980 modell MB5 som den gang var 12 år gammel og ganske skrøpelig, men den gikk. Den funket bra de to årene jeg hadde den. Så kalrt fusket den litt når det var kladt, den var tungstartet når det var veldig varmt og man luktet oljeplattform etter en kjøretur, men den funket og den kostet meg kun 800 kroner i innkjøp og ca. det samme i forbruk av tennplugger de to årene jeg kjørte den. Jeg fikk til og med 500 kroner for den når jeg solgte den etter to år!

Så at en speller ny kinamoped skal bryte sammen etter de første 1000 km. kan man rett og slett ikke regne med skal skje.
Du hadde Honda, det er kvalitet. Akkurat som Suzuki TSXen jeg har hatt på hytta siden jeg gikk i barnehagen. 1984 modell, herja med hele sommern, bare fyllt bensin, så inn i skjulet for vintern og ut igjen på våren..

Nei, jeg lurer stadig på hva enkelte tenker på når de står ovenfor et innkjøp.

Selv kjøpte jeg en flett ny Husqvarna-moped til 30 000kr toppspecca. Planla innkjøpet av moped i lang tid. Den mopeden har jeg enda. Det var den jeg ville ha.
Jeg kjente også mange som putret rundt på helt nye mopeder. Spesielt husker jeg en Yamaha DTR50 og en Suzuki FZ50. Disse gikk kun godværsdager og med litt hjemlengsel. Var mye galt med disse. Det gikk mest på (hvis jeg husker riktig) uren gange og fusking.

Min fusket også og man måtte være veldig kjent med moppa for å klare og kjøre den, men den var også 12 år eldre enn dem andre jeg snakker om som også var av god kvalitet?

Man skal ikke finne seg i at en klin ny moped fusker eller stopper etter 1000km. Uansett merke. Man må forvente at en moped overlever 2 års bruk. Naboen min kjøpte en såkalt kinascooter på Finn og denne går enda. Jeg tipper denne er rundt 5-6 år gammel.

Hele problemet her er at forhandler ikke fikset problemet, eller hadde kunnskap til det. Så vannvittig innviklet kan vel ikke en mopedmotor være at dette kunne blitt fikset av en mekaniker. Eller?

Hadde dem fikset feilen, så hadde dem sluppet og kjøpe den tilbake. Men det klarte dem da altså ikke.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av APettersen »

kjellv skrev: 30 nov 2020, 07:44 Jeg husker for noen år siden at REMA 1000 hadde tilbud på en 50cc scooter til 8990,-

Jeg hadde en far og datter i butikken som hadde sett på den og ville også se hva andre hadde å tilby til hans datter. Faren ble nesten småhissig når han fikk vite at Yamaha Aerox kostet omtrent 28000 ferdig registrert. Han mente vi overpriset varene voldsomt, kunne ikke begripe at det var lov å bruke 3-gangen når vi regnet priser.

Før han gikk så ba jeg ham stille noen kontrollspørsmål til kassedama på Rema om de kunne skaffe variatorreimer, bremseklosser og annet, og også kunne skifte slikt.

Jeg så ham aldri igjen..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Huff. De varene hadde vi på jobb, da vi åpnet tilbake i 2011. Organisasjonen i bakkant var på ingen måte klar for salg av disse varene. Myye mailer frem og tilbake, for å skaffe deler. Var vel noe som ble importert sammen med Felleskjøpet, blant annet. Så det var mye like varer å få der, ihvertfall.

Mye av det kom flatpakket, men kundene ville helst ha det ferdig montert, og det ble gjerne tema etter den var betalt. Så heiv man seg rundt, da... :scratch Heldigvis var bremser og vaiere ferdig koblet til. Justering, ja den ble vel på linje med de nydelige syklene man får på kjøpet hos Power og Elkjøp.

Heelt greit at man sluttet med slike varer på Rema.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av Bjerknez »

Vi er vel alle enige om at kinamopeder generelt holder lavere kvalitet enn kjente merker som Honda/Yamaha etc. Men at man burde visst bedre i saken som her omtales er jeg ikke enig i. En moped uansett merke og opprinnelsesland som selges over disk i Norge bør man stole på går mer eller mindre feilfritt de to årene man skal bruke den. Man finner sikkert også andre eksempler på det motsatte også hvor folk har fått motorstopp med mer kjente og langt dyrere merker. Men forskjellen er at verkstedene og produsentene stiller opp og har mer kunnskap.

Så problemet her er kundeservisen og kunnskapen til dem som driver verkstedet. At denne karen var veldig hyggelig når han solgte mopeden er jeg ganske sikker på. Det er heller ikke vanskelig og overbevise en 16 åring når han står der med 16k i lomma og vet han får kjøre moped hjem for første gang. De fleste av oss hadde nok muligens sett tvers igjennom denne fyren og sjekket flere steder, men slikt gjør ikke en 16 åring tror jeg. Situasjonen tatt i betrakning.

Min tanke blir evt... Hvor var foreldrene når poden skulle slenge hele konfirmasjonspotten på bordet for en kinamoped?

Men igjen, det betyr ikke at man skal forvente at disse får driftstans før man har rundet hjørnet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av kjellv »

Sammenligning med biler er faktisk ganske relevant. Det brukes faktisk veldig mange deler og komponenter fra Kina i de fleste nyere biler i dag. Slike deler har fått innpass overalt nettopp fordi de bidrar til å holde totalprisen nede på et akseptabelt nivå, ikke fordi kvaliteten er så bra.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av Bjerknez »

Om jeg hadde kjøpt meg en Lada Samara så hadde jeg ikke forventet at finish, opplevd kvalitet og kjøreegenskaper etc. hadde imponert meg. Men jeg hadde forventet at jeg ikke fikk motorstans de to første årene.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av WikingTnT »

Litt av poenget her er vel at mopeden ble annonsert som Garelli og ikke kina-moppe. Gjøken brandet om for å sminke grisen - ikke sikkert gutten hadde kjøpt den hvis han visste opprinnelsen.

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Motor-Shop Stavanger på TV2 hjelper deg ...

Legg inn av Lotus2015 »

Har også nettopp sett på TV 2 sitt innlegg. Ble nesten flau her jeg sitter alene i stuen hjemme.
Det blit heller aldri kjøpt en skrue mere hos dem, aldri i livet. Klein type spør du meg, håper noen av de faste kundene ser på dette og viser det frem i et selskap han måtte befinne seg i. :lol

Svar