Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av bm »

dypen skrev: 17 okt 2020, 21:02 Det er jo avhengig av preferanser du foretrekker. Det jeg forbinder med langtursykkel, romslig god å sitte på (oppreist sittestilling), kan ta med godt med bagasje og passasjer selv om du ikke har planer om passasjer (bedre plass kan flytte litt på seg), krefter og volum så alt dette fortsatt er kjørbart på tur, vindbeskyttelse. Pluss for varmesete varmeholker cruice kontroll (evt throttle lock så du får hvile høyre handa av og til) GPS kommunikasjon.
Beskriver nesten min sykkel :)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er vel det som er litt av poenget, beskrivelsen på langtursykkel kan beskrive de fleste sykler. Og anbefalingene er dertil spredt. Om jeg skulle spurt etter anbefaling på langtursykkel her på mcsiden ville ingen av dere engang nevnt den sykkelen nettopp jeg drar på langtur med. Og på den andre siden, om noen hadde spurt meg så kunne jeg varmt anbefalt for eksempel min sykkel, eller helt andre sykler enn andre ville anbefalt. For eksempel bjerknez og meg får kjøreglede av totalt ulike sykler og ser helt ulikt potensiale i en sykkel. En ting er hvertfall sikkert, det er avhengig av smak og behag!

Nå har andre vært så generøse å dele sine anbefalinger, så kan jo dele noen anbefalinger selv, så vil forskjellen eksemplifiseres tydelig:

Skal man på langtur med mest mulig komfort, beskyttelse mot vind, plass til hele klesskapet, cruise control, GPS, varmeholker, og fandens oldemor, så vil jeg anbefale tmax. Andre scootere er garantert også gøy å kjøre langt med.

Vet om en på youtube som ville anbefalt honda c90 og bruker utelukkende den til å reise verden rundt med (bokstavelig talt) og arrangere gruppeturer. Han reiser lenger på en enkelt tur med c90 enn andre gjør hele livet.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 14:55 Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)
Det er en ting jeg prøver å komme til bunns i. Og kontrasten her er så stor i forhold til større internasjonale forumer, for eksempel adventure rider (mest amerikanere), der de sier det stikk motsatte. De har hatt store kraftige motorsykler, men kjører nå motorsykler eller scootere med mye mindre kraft, og de synes det er bedre. Så sier de hvorfor risikere å miste lappen med så mye kraft? De påstår å kjøre fortere på mindre sykkel en stor sykkel de hadde tidligere (bortsetett fra på rett vei). Trenger du egentlig mer kraft spør de. Så tenker jeg, nei, jeg trenger egentlig ikke mer kraft, kjører forbi det meste og alle mellomtunge sykler holder norske fartsgrenser uten problem. Men blir nødt til å prøve noe større før eller senere på grunn av nysgjerrighet og kontrasten mellom den holdningen mange i Norge har (som du eksemplifiserer her) og den holdningen jeg ser så ofte på utenlandske forum.

Dette er ikke helt relevant til diskusjon om langtur, så lager nok en egen diskusjon på det.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av biker7 »

FreewheelBurning skrev: 17 okt 2020, 20:37 Og hvorfor velger folk sykler som ikke egner seg til langtur? Hva får man isåfall da?

Jeg har bare en sykkel og den kjører jeg både korte turer og 2 ukers langtur med, så spørsmålet er av nysgjerrighet.

..Fordi alle kanskje ikke bare tenker komfort i moderate hastigheter langs asfalten kanskje.. (?) :roll
Noen vil kanskje "piske" dårlige grusveier med en ganske, liten og lett sykkel feks, og da er det jo sjelden man får super langtur-komfort på sykler til dette formålet. Et annet eksempel feks. er jo at noen velger en R-sykkel som både kan brukes til raske rundetider på bane, samtidig som at de kan brukes til vei og litt tur. Og i slike tilfeller passer vel også en "touringsykkel" ganske dårlig vil jeg tro.. :roll ;) (bare et par eksemler av mange)
Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 15:04 Ikke på grunn av ryggen, men en noe spiss knevinkel som gjør at jeg ikke får lettet på trykket i baken. Salen er ganske hard og det er der jeg kjenner det først.
Det finnes jo lavere/senkede forhvilere å få kjøpt til slikt, Bjerknez :)
Jeg kjøpte et par som bare er ca 2 - 2,5 cm lavere en originalt til min ZX9R, og merket faktisk en grei forbedring på knevinkel :thumleft
Kjøpte mine for ca 400 spenn på E-bay, men fåes nok i alle prisklasser for de som vil betale mere ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Akkurat det med gruskjøring kan jeg forstå, det blir liksom noe helt annet. Når det er sagt så mistenker jeg at det er en god del såkalte "grussykler" der ute som lever hele livet på asfalt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 16:26
Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 14:55 Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)
Det er en ting jeg prøver å komme til bunns i. Og kontrasten her er så stor i forhold til større internasjonale forumer, for eksempel adventure rider (mest amerikanere), der de sier det stikk motsatte. De har hatt store kraftige motorsykler, men kjører nå motorsykler eller scootere med mye mindre kraft, og de synes det er bedre. Så sier de hvorfor risikere å miste lappen med så mye kraft? De påstår å kjøre fortere på mindre sykkel en stor sykkel de hadde tidligere (bortsetett fra på rett vei). Trenger du egentlig mer kraft spør de. Så tenker jeg, nei, jeg trenger egentlig ikke mer kraft, kjører forbi det meste og alle mellomtunge sykler holder norske fartsgrenser uten problem. Men blir nødt til å prøve noe større før eller senere på grunn av nysgjerrighet og kontrasten mellom den holdningen mange i Norge har (som du eksemplifiserer her) og den holdningen jeg ser så ofte på utenlandske forum.

Dette er ikke helt relevant til diskusjon om langtur, så lager nok en egen diskusjon på det.
Men på adv.rider så diskuteres vel tildels faktisk adventure-kjøring, som i stor grad er forbudt her til lands. De snakker sikkert om at en KTM 690 Enduro er å foretrekke framfor en 1290, og at en 450 er enda bedre fordi den er lettere. Den typen kjøring som en liten KTM er bra på må man bedrive på bane eller tilrettelagt endurospor i Norge, og det er ikke så mange av dem. Her må vi forholde oss til offentlig vei med variende toppdekke - da gir det mening å kjøpe en sykkel som er god på nettopp det.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Blir ikke så relevant å diskutere her, så laget en ny tråd:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t=14654

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av biker7 »

FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 16:45 Akkurat det med gruskjøring kan jeg forstå, det blir liksom noe helt annet. Når det er sagt så mistenker jeg at det er en god del såkalte "grussykler" der ute som lever hele livet på asfalt.
Det har du nok helt rett i , i forhold til feks. en god del BMW GS, større sykler fra KTM, Honda etc..
Selv om mange også bruker dem til kombinert grus- og asfalt-kjøring. (som meg :D )
Men i mitt innlegg tenkte jeg nå kanskje fortrinnsvis på litt mindre grus- og offroad-sykler ala Ktm 690 enduro, Husqvarna 701,
og kanskje også enda mindre, registrerbare enduro-sykler etc. Disse blir nok ikke kjøpt for et liv på asfalten ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Olav K »

Etter min ringe mening, så er det viktigste med en sykkel, at du LIKER å kjøre, VIL kjøre, og da kommer andre ting i andre rekke.
Jeg har kjørt langt på alle typer sykler, men dagsrekorden min fra 2015 står enda, 1611km fra Annecy til Hirtshals, på nakensykkel, Triumph Speed Triple.

Siste to "hovedsykler" er i 1200adv klassen, mest fordi mitt bruksområde har endret seg, nå blir det mer gruskjøring, og telt/camping.
Det blir som med bilene på tunet, Pajero og Audi Allroad, de blir med på alt, og lar deg nyte turen uansett.

Så er det klart, at for langturer passer det bedre med litt vindskjerm, varme både i sete og håndtak, og en sittestilling som passer min smått aldrende kropp.
Videre for min del... mulighet til å stå og kjøre er topp, bagasjemuligheter liker man på langtur..

Men jeg har en kollega som kjører jevnlig med 650 Burgman ned til Spania, og han liker storscooteren bedre enn Goldwingen.
Fordi, som han sier:
Da går det ikke så fort nedover, jeg får sett mer, kommer mer i kontakt med lokalbefolkning og jeg er heller ikke så redd for den :knegg
Og Burgman er neppe det første du tenker, når "langtur" blir nevnt.

Så, til poenget, kos deg med det du har å kjøre med, nyt turene, friheten, og det er knalltøft at du har et litt annerledes valg. 😁
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av erik m »

Langtur og langtur er minst to forskjellige ting. Er det en tur som også har mye grusveier, vil en adventuresykkel være best. (På BMW språket heter det GS - Gelände-Strasse. Er det en langtur som går på asfalt, og der det blir mye motorvei, vil en touringsykkel gi mest kjøreglede. Det BMW kaller RT- Reise-Touring eller LT -Luxus-Touring. Hovedskaleig asfalt men mye svinger og litt grus er en RS -Reise-Sport best egna.
Altså BEST egna - men du KAN kjøre en Honda Goldwing på grusveier og en BMW 1250 GSA en hel dag på Autobahn!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 16:26
Bjerknez skrev: 18 okt 2020, 14:55 Man kan vel ikke legge skjul på at motorkraft er noe som teller veldig mye. Det er stor forskjell på en 300 Scooter og en sykkel ala den jeg har og mange flere. Forskjellen er så stor at man ikke engang kan sammenligne dem overhodet.

Som andre har nevnt så trives ikke jeg på tur hvis ikke motorkraften er til stede til enhver tid.

Med tid og stunder vil kanskje du også som mange andre oppleve at sykkelen du nå forguder kanskje ikke er den du kommer til å ta med deg i graven. Når du får prøvd en del sykler så tenker jeg at du snart begynner å føle savnet etter noe annet :)
Det er en ting jeg prøver å komme til bunns i. Og kontrasten her er så stor i forhold til større internasjonale forumer, for eksempel adventure rider (mest amerikanere), der de sier det stikk motsatte. De har hatt store kraftige motorsykler, men kjører nå motorsykler eller scootere med mye mindre kraft, og de synes det er bedre. Så sier de hvorfor risikere å miste lappen med så mye kraft? De påstår å kjøre fortere på mindre sykkel en stor sykkel de hadde tidligere (bortsetett fra på rett vei). Trenger du egentlig mer kraft spør de. Så tenker jeg, nei, jeg trenger egentlig ikke mer kraft, kjører forbi det meste og alle mellomtunge sykler holder norske fartsgrenser uten problem. Men blir nødt til å prøve noe større før eller senere på grunn av nysgjerrighet og kontrasten mellom den holdningen mange i Norge har (som du eksemplifiserer her) og den holdningen jeg ser så ofte på utenlandske forum.

Dette er ikke helt relevant til diskusjon om langtur, så lager nok en egen diskusjon på det.
Du sier "trenger".

Nei man trenger ikke mere kraft. Man kan klare seg med en scooter eller en lettmotorsykkel. Min mor trenger ikke stor motor i bilen og har ikke tatt av der. Hun er fornøyd med bilen og hun kjører den også på langturer. Den funker, men spennende er det ikke. Vertfal ikke for meg. Jeg liker fart og stor motor. Det gir meg glede.

Skulle jeg kjørt fra Fredrikstad til Tromsø i regnvær hadde jeg tatt Caddyen til ho mor. Den er uovertruffen i forhold til motorsykkel når det kommer til komfort. Men i solskinn ville jeg tatt sykkelen og offret noe av komforten med kjøreglede.

Så komfort er ikke ensbetydende med kjøreglede synes jeg. For noen er komforten aller viktigst, for andre kan det være omvendt. Nemlig RR sykkel og kondomdress.

Har man bil som hobby så kjører man trolig ikke en Toyota Avensis. Da kjører man nok heftigere saker, hvis økonomien tillater det. Enkelte kan sikkert ha en brennende bilinteresse og samtidig kjøre en Gammel Avensis etc. av økonomiske årsaker. Det må være litt kjipt spør du meg.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Nå er det ganske stor forskjell på en gjennomsnittlig personbil og en gjennomsnitlig motorsykkel (mellomtung eller større). Skal man ha en bil som matcher en relativt billig motorsykkel må man vel opp i minst 4-5 gangen i pris? Jeg har snakka med folk som har bil som hobby, og de kan fint ha mye enklere saker enn en toyota avensis. For eksempel leste jeg en avisartikkel om en Trabant entusiast. Den hadde vel omtrent like mye hestekrefter som scooteren min. Og det var en person som var over snittet interessert i bil!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 14:45 Nå er det ganske stor forskjell på en gjennomsnittlig personbil og en gjennomsnitlig motorsykkel (mellomtung eller større). Skal man ha en bil som matcher en relativt billig motorsykkel må man vel opp i minst 4-5 gangen i pris? Jeg har snakka med folk som har bil som hobby, og de kan fint ha mye enklere saker enn en toyota avensis. For eksempel leste jeg en avisartikkel om en Trabant entusiast. Den hadde vel omtrent like mye hestekrefter som scooteren min. Og det var en person som var over snittet interessert i bil!
Man finner alltid det man vil når man søker. Kom ikke og fortell meg at en brennende bilentusiast hadde kjøpt en heftig bil hvis økonomien tillot det. Så sant ikke entusiasmen besto av å skru bil da. Det er noe litt annet.

Den scooteren jeg kjørte kunne en hvilken som helst oppegående personbil tatt i aksellerasjon. Nye elbiler i dag i 200k klassen hadde gruset denne scooteren i en lyskryssduell. Uten at jeg sier at lyskryssdueller er noe å stå etter.

Men vi er bare forskjellige. Du liker scooter, ikke jeg. Kjipt hvis alle likte det samme :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg skulle ut på motorveien forrige uke, med en tesla bak. Den akselererte raskere enn mine 28 eselkrefter klarte, så den kjørte ut på siden (venstre feldt). Men det varte ikke mange nok sekunder til at vi begge nådde fartsgrensen (toppfart), og ble liggende ved siden av hverandre et stykke videre. Dette er en av få ganger jeg blir forbikjørt av bil, det er nesten alltid motsatt. Hvis jeg hadde hatt en raskere scooter (c650, t-max, burgman 650 eller forza 750) hadde jeg rivd ifra uten problemer.

Dette er en av få tilfeller jeg merker at en 300cc motor kommer til kort. Et annet tilfelle er danske motorveier, der bånn gass ikke er nok til å pålitelig kunne kjøre forbi alle biler.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 15:02 Jeg skulle ut på motorveien forrige uke, med en tesla bak. Den akselererte raskere enn mine 28 eselkrefter klarte, så den kjørte ut på siden (venstre feldt). Men det varte ikke mange nok sekunder til at vi begge nådde fartsgrensen (toppfart), og ble liggende ved siden av hverandre et stykke videre. Dette er en av få ganger jeg blir forbikjørt av bil, det er nesten alltid motsatt. Hvis jeg hadde hatt en raskere scooter (c650, t-max, burgman 650 eller forza 750) hadde jeg rivd ifra uten problemer.
Tviler. Jeg tror virkelig ikke at du har forståelse på fart, heller ikke hvor kvikk Teslaene er, uansett modell.

Jeg er glad du har det bra med scooteren din ihvertfall!

Svar