Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

True crime: en gang jeg hadde service på 800GSen min fikk jeg låne en 300cc scooter fra MCOslo for å reise på jobb. Fikk samme tilbud på neste service, men valgte bussen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 19 okt 2020, 17:49 True crime: en gang jeg hadde service på 800GSen min fikk jeg låne en 300cc scooter fra MCOslo for å reise på jobb. Fikk samme tilbud på neste service, men valgte bussen.
:lol :lol :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av cannon »

Fin til langtur?
Noen sier de kjører 150 mil på en dag. For meg er dags-etappe på langtur inntil ca 40 mil. Da er det uansett på tide med beina høyt og en kald pils. Kjørekompiser har kjørt Europa på langs og på tvers på GSXR1000, Hayabusa, S1000RR og R1. No problem.

Det er altså opp til deg selv, hva du liker, og kanskje litt din fysiske tilstand. For meg vil det være et aldri så lite nederlag hvis jeg må bytte til en "rett-opp-og-ned"-sykkel for å kjøre lengre enn til pølsebua.
Har alltid kjørt RR-sykkel og stortrives med det. 2 myke sidevesker og en myk tankveske. Pakker minst mulig og er mest mulig på loffen. Aller best er det å etterlate sideveskene hjemme.

Byttelånte med kompis i sommer, da ble det noen mil på en ny S1000XR, på svingete Telemarksveier, og jeg var glad da vi kunne parkere på Straand Hotell i Vrådal. Da lærte jeg poenget med uttrykket "tursykkel". Høy, oversiktlig, hengekøyefjæring, velutstyrt (med unyttige greier) og totalt usportslig (til tross for en ganske ok motor).

Scooter vet jeg ingenting om..... :crazy:

KawaKjetil

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av KawaKjetil »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 15:02 Jeg skulle ut på motorveien forrige uke, med en tesla bak. Den akselererte raskere enn mine 28 eselkrefter klarte, så den kjørte ut på siden (venstre feldt). Men det varte ikke mange nok sekunder til at vi begge nådde fartsgrensen (toppfart), og ble liggende ved siden av hverandre et stykke videre. Dette er en av få ganger jeg blir forbikjørt av bil, det er nesten alltid motsatt. Hvis jeg hadde hatt en raskere scooter (c650, t-max, burgman 650 eller forza 750) hadde jeg rivd ifra uten problemer.

Dette er en av få tilfeller jeg merker at en 300cc motor kommer til kort. Et annet tilfelle er danske motorveier, der bånn gass ikke er nok til å pålitelig kunne kjøre forbi alle biler.
Var litt trafikk i denne tråden, og skjønner hvorfor. Hvis det ikke er trolling da? Påstanden din er i alle fall bare tull!!
Foreslår at du starter med å google litt om akselerasjon. Du vil se at regnestykket ditt er 3 gangen på hyttetur :knegg

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Forrige uke kjørte jeg side om side med en tesla. Vi endte opp side om side på motorveien. Er det bare tull? Idag kjørte jeg samme strekning på vei hjem fra jobb. Kjørte forbi en drøss med biler inkludert tesla. Ikke en eneste bil kjørte forbi meg.

Det er jo rart da, at køen alltid er foran og aldri bak? At det alltid er jeg som må kjøre forbi, og aldri blir forbikjørt? Det er noe som ikke stemmer her. Jeg har også null turbulens, super komfort på små hjul og godt vegrep i regn. Det jeg leser fra andre kan jeg åpenbart ikke stole på.

Fokuset mitt er på feil sted føler jeg. Burde bruke mer tid på å planlegge neste års langtur. Kanskje en tur på island. Eller til alpene. Eller balkan. Så får jeg heller komme tilbake med statistikk på hvor mange teslaer jeg har kjørt forbi.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 18:53 Det jeg leser fra andre kan jeg åpenbart ikke stole på.
Selvsagt ikke. Alle er farget av egne interesser og preferanser (og kanskje enkelte ganger en trang til å forsvare egne mer eller mindre tvilsomme valg/kjøp). Det er egen erfaring som gjelder. Kan varmt anbefale å prøve flere typer sykler. Om man ikke likte gul, så kan det hende man liker rød eller grønn.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 18:53 Forrige uke kjørte jeg side om side med en tesla. Vi endte opp side om side på motorveien. Er det bare tull? Idag kjørte jeg samme strekning på vei hjem fra jobb. Kjørte forbi en drøss med biler inkludert tesla. Ikke en eneste bil kjørte forbi meg.

Det er jo rart da, at køen alltid er foran og aldri bak? At det alltid er jeg som må kjøre forbi, og aldri blir forbikjørt? Det er noe som ikke stemmer her. Jeg har også null turbulens, super komfort på små hjul og godt vegrep i regn. Det jeg leser fra andre kan jeg åpenbart ikke stole på.

Fokuset mitt er på feil sted føler jeg. Burde bruke mer tid på å planlegge neste års langtur. Kanskje en tur på island. Eller til alpene. Eller balkan. Så får jeg heller komme tilbake med statistikk på hvor mange teslaer jeg har kjørt forbi.
Da foreslår jeg at du skriver en mail til WSBK og MotoGP. De sliter, som oss andre, med grepet på vått føre. Jeg tror du har løsningen som kan bringe litt fart og spenning inn i løpene på vått føre.
Hvem hadde trodd at en 300cc scooter på Norske landeveier skulle løse denne gåten????? :prf

KawaKjetil

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av KawaKjetil »

KawaKjetil skrev: 19 okt 2020, 18:39
FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 15:02 Jeg skulle ut på motorveien forrige uke, med en tesla bak. Den akselererte raskere enn mine 28 eselkrefter klarte, så den kjørte ut på siden (venstre feldt). Men det varte ikke mange nok sekunder til at vi begge nådde fartsgrensen (toppfart), og ble liggende ved siden av hverandre et stykke videre. Dette er en av få ganger jeg blir forbikjørt av bil, det er nesten alltid motsatt. Hvis jeg hadde hatt en raskere scooter (c650, t-max, burgman 650 eller forza 750) hadde jeg rivd ifra uten problemer.

Dette er en av få tilfeller jeg merker at en 300cc motor kommer til kort. Et annet tilfelle er danske motorveier, der bånn gass ikke er nok til å pålitelig kunne kjøre forbi alle biler.
Var litt trafikk i denne tråden, og skjønner hvorfor. Hvis det ikke er trolling da? Påstanden din er i alle fall bare tull!!
Foreslår at du starter med å google litt om akselerasjon. Du vil se at regnestykket ditt er 3 gangen på hyttetur :knegg
Bolded tekst er det som er tull.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er jo rart at når vi kjørte nøyaktig like fort, side om side, at det da er tull at om jeg hadde hatt dobbelt så stor motor så hadde kjørt ifra?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

cannon skrev: 19 okt 2020, 19:02 Da foreslår jeg at du skriver en mail til WSBK og MotoGP. De sliter, som oss andre, med grepet på vått føre. Jeg tror du har løsningen som kan bringe litt fart og spenning inn i løpene på vått føre.
Hvem hadde trodd at en 300cc scooter på Norske landeveier skulle løse denne gåten????? :prf
Kan anbefale michelin city grip dekk. Har null problem med veggrep. Kjører dønn solid hele veien. Hva mener du med løp forresten?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 19:17 Det er jo rart at når vi kjørte nøyaktig like fort, side om side, at det da er tull at om jeg hadde hatt dobbelt så stor motor så hadde kjørt ifra?
Hvorfor det?

Denne scootermisjoneringa di begynner å bli ganske gjentakende. Jeg synes du hadde noen fornuftige argumenter første gang du tok opp dette, men nå synes jeg det nærmer seg meningsløst. Du er fornøyd med din sykkel, vi andre er stort sett fornøyde med våre sykler. Alle har forskjellige meninger om hvorfor. Det kunne vært greit å stoppe der.
Sist redigert av oivindg den 19 okt 2020, 19:36, redigert 3 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Laughing my freaking ass off

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 19:20
cannon skrev: 19 okt 2020, 19:02 Da foreslår jeg at du skriver en mail til WSBK og MotoGP. De sliter, som oss andre, med grepet på vått føre. Jeg tror du har løsningen som kan bringe litt fart og spenning inn i løpene på vått føre.
Hvem hadde trodd at en 300cc scooter på Norske landeveier skulle løse denne gåten????? :prf
Kan anbefale michelin city grip dekk. Har null problem med veggrep. Kjører dønn solid hele veien. Hva mener du med løp forresten?
"Løp", som i roadracing. I den sporten har vi store problemer med veigrep på vått føre. Du har åpenbart knekt en kode her :thumleft
Kanskje ser vi 300cc scootere på startplata om et års tid? Litt sånn mr Bean som suser forbi alle......

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Ok. Jeg bryr meg ingenting om roadracing. Vi skulle i utgangspunktet diskuterer langtur her :thumleft Veggrep er null problem på langtur.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 19:46 Ok. Jeg bryr meg ingenting om roadracing. Vi skulle i utgangspunktet diskuterer langtur her :thumleft Veggrep er null problem på langtur.
Enig. Håper du skjønte fleipen. Jeg har delt en post om "langtur". Den er alvorlig ment.

Svar