Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Bryr meg ikke lenger. Dette er trolling så jeg melder meg ut.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:22 Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
Jeg ser ikke logikken eller sammenhengen i det du skriver. Jeg kan løpe forbi en tesla, tilogmed gå forbi en, det betyr ikke at jeg har sjans mot den i feks 0-100, heller ikke 0-10. Hva er greia med scooteren din som vi ikke skjønner? Ja, den er mer effektiv i rushen enn en tesla, men det er alle sykler, tilogmed tråsykler.

Oppriktig nysgjerrig altså!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av rolf-arne »

god langtur sykkel ja det er mange svar på det - og det dreier seg minst om fart og akselerasjon selv om det er mange store sykkler i segmentet. Nå skal det sies at jeg har lite erfaring med MC-er bortsett fra en , en eneste en og den er Stor og tung , en Pan European 1100.

Men det de fleste legger merke til er tank kapasiteten - kjører 45-50 mil mellom hver fylling -- det holder som regel. ( har slutta med å ha med reserve dunk).

Nå kjører jeg solo - vil ikke ha ansvaret for noen andre enn meg selv .. og da har jeg med litt mye - men har klart å begrense meg noe etter hvert... ganske mye , så mye at tilhengeren ikke egentlig må være med.

Jeg har fått testa ut min sykkel og kjørestil - med over 1600 km pr døgn til 2400 km på 40 timer og kjøring hver dag i 8 uker i strek , Nord-Europa rundt , Pan passer min kropp og med min havarerte / reservedelskropp er det godt...

Etter 2 sesongers kjøring og nå snart 50000 km har jeg funnet ut hva som jeg har bruk for - tankvolum, bagasjeplass, lys - hjelm med com. i og masser av bensin peng , ja og ikke minst dekk budsjett... (sparer nå i vinter, så det kan bli Spania tur i Juni)

Sykkel er som det meste annet , når det mest basale er dekket så er det smaken til den enkelte som teller mest... OG DET SOM ER VIKTIGST ER AT DU TRIVES PÅ TUR....så mye at du ikke har lyst til å dra hjem. :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 20 okt 2020, 19:28
FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:22 Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
Jeg ser ikke logikken eller sammenhengen i det du skriver. Jeg kan løpe forbi en tesla, tilogmed gå forbi en, det betyr ikke at jeg har sjans mot den i feks 0-100, heller ikke 0-10. Hva er greia med scooteren din som vi ikke skjønner? Ja, den er mer effektiv i rushen enn en tesla, men det er alle sykler, tilogmed tråsykler.

Oppriktig nysgjerrig altså!
Rushtid? Jeg snakker ikke om rushtraffikk. Snakker ikke om 0 til 100. Jeg snakker om trafikk på motorvei på kveldstid. Vi kommer ingen vei virker det som. Det er ingen trøsykler eller mopeder som har lov å kjøre på motorvei med fartsgrense 100 og 110.

Jeg gjør som Bjerknez og melder meg ut.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:58
Juicebox skrev: 20 okt 2020, 19:28
FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:22 Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
Jeg ser ikke logikken eller sammenhengen i det du skriver. Jeg kan løpe forbi en tesla, tilogmed gå forbi en, det betyr ikke at jeg har sjans mot den i feks 0-100, heller ikke 0-10. Hva er greia med scooteren din som vi ikke skjønner? Ja, den er mer effektiv i rushen enn en tesla, men det er alle sykler, tilogmed tråsykler.

Oppriktig nysgjerrig altså!
Rushtid? Jeg snakker ikke om rushtraffikk. Snakker ikke om 0 til 100. Jeg snakker om trafikk på motorvei på kveldstid. Vi kommer ingen vei virker det som. Det er ingen trøsykler eller mopeder som har lov å kjøre på motorvei med fartsgrense 100 og 110.

Jeg gjør som Bjerknez og melder meg ut.
Skjerp deg og ikke kom med offerkortet.

Jeg vet fortsatt ikke hva du mener, tipper ingen vet, så du får ikke helt melde deg ut av din tråd enda.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av oivindg »

For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
Ingen stenging av tråden på bakgrunn av diskusjonen så langt, nei.
Det kan jo hende at den kommer på sporet igjen og at noen kommer med gode tips og erfaringer om sykler som er fine på langturer.
Om det er en scooter med mer eller mindre kubikk enn 300 eller eksempelvis Kawa ZZR 1400 eller BMW 1600, får vi se etterhvert som innleggene strømmer på ;) .

Uansett så er tråden selvfølgelig fortsatt åpen for forslag og erfaringsutveksling.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
Hvorfor? Småkrangling er det ikke og nytteløse diskusjoner? Hva prøver du å si? Sier du at scootere ikke har noe med mc å gjøre og er kategorisert som nytteløs diskusjon? Her er jeg som prøver å få trådstarteren til å utdype hvorfor han mener scooteren hans er best når han gang på gang har skrytt hemningsløs av sin scooter som passer best til både langtur, bytur, show off tur og tydeligvis kappkjøring med teslaer.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av oivindg »

Juicebox skrev: 20 okt 2020, 20:36
oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
Hvorfor? Småkrangling er det ikke og nytteløse diskusjoner? Hva prøver du å si? Sier du at scootere ikke har noe med mc å gjøre og er kategorisert som nytteløs diskusjon? Her er jeg som prøver å få trådstarteren til å utdype hvorfor han mener scooteren hans er best når han gang på gang har skrytt hemningsløs av sin scooter som passer best til både langtur, bytur, show off tur og tydeligvis kappkjøring med teslaer.
Liker scootere, jeg, så ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Synes bare at diskusjonen begynner å gjenta seg vel mange ganger. Selv gleder jeg meg til å komme meg på langtur. Når jeg endelig får anledning, tror jeg at jeg vil kose meg uansett hva slags motorsykkel jeg kjører. Jeg er mer opptatt av gleden med å være underveis enn hva jeg kjører. Har blant annet hatt like fine turer i gammal Hiace som i Porsche, selv om opplevelsene blir litt forskjellige.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av rolf-arne »

Traff 2 Bergensere i fjord på Vestlandsøkta..den ene kjørte noe som ligner på en scooter, og til min overraskelse var det han som hadde mest av bagasjen til turfølget på to. Blei litt betatt av den løsningen, og det store rommet under salen...og lurte litt på eget valg...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av lazyboy »

Om pengeboka var full skulle jeg kjøpt meg en Tmax. 560 i morgen. En kjempe sykkel til det meste i dagliglivet .
Men til langtur med passasjer og fulle kofferter hadde nok gsaˋn passet bedre. Hovedsaklig pga av demperkomponenter ved tung sykkel.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av dypen »

TMAX 560 er en flott scooter med masse utstyr og koster deretter ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av rolf-arne »

lazyboy skrev: 20 okt 2020, 22:54 Om pengeboka var full skulle jeg kjøpt meg en Tmax. 560 i morgen. En kjempe sykkel til det meste i dagliglivet .
Men til langtur med passasjer og fulle kofferter hadde nok gsaˋn passet bedre. Hovedsaklig pga av demperkomponenter ved tung sykkel.
Ja , nettopp det var en slik som forbløffet meg.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Jompa »

Jeg har ikke all verdens erfaring med mc, fjorten sesonger og tre sykler.
Den første var en Suzuki GS 1100 G, kardang og to Krauser kofferter. Behagelig å kjøre langt med når man holdt seg rundt 120, da var det bare å ligge på fartsvinden. Sykkelen hadde enkel kardangdrift, akselen gikk gjennom venstre svingarm og heiste sykkelen opp under akselerasjon. Ikke noe plagsomt, til gjengjeld vibrerte motoren på enkelte turtall..

Den neste var min legendariske Gpz 1100.
Omtrent vedlikeholdsfri kjede størrelse 630, skikkelig voksenkjede.
Litt for fremovelent kjørestilling for en kropp i forfall, og kåpe som tar av det meste av fartsvind.
Med en motor som vibrerer ganske intenst i lovlig hastighet var den vel ikke superkomfortabel.
Det var vel heller aldri meningen med sykkelen, men en artig sykkel å kjøre .

Min siste sykkel er så langt den ultimate tursykkelen for meg, stor kåpe, behagelig sete og sittestilling, god plass til bagasje og null vibrajoner gjør at jeg lett kan gjøre unna 180 mil på tre dager med 74 mil som lengste dagsetappe.
Skal innrømme at nedstigninga fra Sognefjellet ble litt slitsom, et halvt tonn er ikke bare å slenge inn i hårnålsvinger.
Behagelig marsfart ligger mellom 80 og 120, faktisk så behagelig at det er lett å bl fartsblind.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar