KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av FredrikE24 »

Firer-golfene er jo krutegode de da. Fikk en sånn en gratis av naboen. En 1.6 Highline. Skal sies at verkstedet ikke kunne finne ut av hva som feilte den, og hun følte seg ferdig med å kaste penger på den.
Den rusler og går enda etter sliping av to ventilseter. Har vel gått 5 år nå, og ikke langt unna 100 000km. Noe annet galt er det jo ikke, og ikke har det vært det heller.

Når det gjelder Guzzi, så er jeg ikke så fan. Jeg har faktisk til gode å se en MotoGuzzi V85? Er det solgt så veldig mange av dem?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 07 okt 2020, 16:03
Bjerknez skrev: 07 okt 2020, 15:35
pekle skrev: 07 okt 2020, 14:50
Bjerknez skrev: 07 okt 2020, 14:34 Du har sikkert rett. Men jeg stoler mest på magefølelsen. Så langt har den reddet meg. Birtsett fra en 2002 modell Golf jeg hadde en gang for 20 år siden. :)
En skikkelig futuristisk bil det da vil jeg si ;)
Den var jo speller ny når jeg kjøpte den og jeg husker jeg betalte 42.000 for innebygget GPS, som i 2002 kun var forbeholdt langt dyrere biler. Men man fikk det som ekstrautstyr.

Men desverre så var det så mye feil med den bilen at det skulle ta 18 år før jeg satt meg i en Golf igjen, men da med EL-motor.
42000 for GPS?
Da vil jeg påstå at du burde ha bestilt time på sykehus samtidig for en sjekk av tankegodset :knegg :knegg
Haha, hadde litt penger å rutte med den gangen så dem satt litt løst. Altså til å være 20 år gammel. En 2002 modell med innebygget GPS vokser ikke på trær, hehe. Husker jeg kjørte rundt sammens med en kompis og plottet inn adresser som vi kjørte til. Ble like lverrasket hver gang den traff riktig :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 okt 2020, 17:00 Firer-golfene er jo krutegode de da. Fikk en sånn en gratis av naboen. En 1.6 Highline. Skal sies at verkstedet ikke kunne finne ut av hva som feilte den, og hun følte seg ferdig med å kaste penger på den.
Den rusler og går enda etter sliping av to ventilseter. Har vel gått 5 år nå, og ikke langt unna 100 000km. Noe annet galt er det jo ikke, og ikke har det vært det heller.

Når det gjelder Guzzi, så er jeg ikke så fan. Jeg har faktisk til gode å se en MotoGuzzi V85? Er det solgt så veldig mange av dem?
Den jeg hadde var det så mye galt med at jeg ikke engang godder å ramse opp. :roll

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av Kjellrf »

Bjerknez skrev: 07 okt 2020, 17:11
FredrikE24 skrev: 07 okt 2020, 17:00 Firer-golfene er jo krutegode de da. Fikk en sånn en gratis av naboen. En 1.6 Highline. Skal sies at verkstedet ikke kunne finne ut av hva som feilte den, og hun følte seg ferdig med å kaste penger på den.
Den rusler og går enda etter sliping av to ventilseter. Har vel gått 5 år nå, og ikke langt unna 100 000km. Noe annet galt er det jo ikke, og ikke har det vært det heller.

Når det gjelder Guzzi, så er jeg ikke så fan. Jeg har faktisk til gode å se en MotoGuzzi V85? Er det solgt så veldig mange av dem?
Den jeg hadde var det så mye galt med at jeg ikke engang godder å ramse opp. :roll
En tidligere kollega (selger) kjøpte en 1.6 Highline 2002 modell i 2001, den var inne over 20 ganger pga feil i løpet av 2 år/snaut 60.000km, flere av de tauet inn.
Han ville ha kjøpet omgjort, først ville Møller ha 85.000 i bruksfradrag, men etter en runde i forliksrådet, blei beløpet 36.000 imellom for en ny maken Golf, 2 år nyere. Det var han godt fornøyd med, da stor 60.000km service var forestående, og dekkene var ganske slitne.
Den nye Golfen var på verksted første gang etter ett år, på 30.000km service, uten problemer.

Ellers kjenner jeg en som kjører mye motorsykkel, han hadde 5 inntauinger pga driftstans med BMW de første 6-7 årene (fra midten av 2000-tallet og utover). Men han kjører fortsatt BMW. Ellers hadde han hatt 2 inntauinger på japsesykler i løpet av 20 år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av JK95 »

Drit nå i Moto Guzzi, hva med Aprilia?!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 08 okt 2020, 09:46
Bjerknez skrev: 07 okt 2020, 17:11
FredrikE24 skrev: 07 okt 2020, 17:00 Firer-golfene er jo krutegode de da. Fikk en sånn en gratis av naboen. En 1.6 Highline. Skal sies at verkstedet ikke kunne finne ut av hva som feilte den, og hun følte seg ferdig med å kaste penger på den.
Den rusler og går enda etter sliping av to ventilseter. Har vel gått 5 år nå, og ikke langt unna 100 000km. Noe annet galt er det jo ikke, og ikke har det vært det heller.

Når det gjelder Guzzi, så er jeg ikke så fan. Jeg har faktisk til gode å se en MotoGuzzi V85? Er det solgt så veldig mange av dem?
Den jeg hadde var det så mye galt med at jeg ikke engang godder å ramse opp. :roll
En tidligere kollega (selger) kjøpte en 1.6 Highline 2002 modell i 2001, den var inne over 20 ganger pga feil i løpet av 2 år/snaut 60.000km, flere av de tauet inn.
Han ville ha kjøpet omgjort, først ville Møller ha 85.000 i bruksfradrag, men etter en runde i forliksrådet, blei beløpet 36.000 imellom for en ny maken Golf, 2 år nyere. Det var han godt fornøyd med, da stor 60.000km service var forestående, og dekkene var ganske slitne.
Den nye Golfen var på verksted første gang etter ett år, på 30.000km service, uten problemer.

Ellers kjenner jeg en som kjører mye motorsykkel, han hadde 5 inntauinger pga driftstans med BMW de første 6-7 årene (fra midten av 2000-tallet og utover). Men han kjører fortsatt BMW. Ellers hadde han hatt 2 inntauinger på japsesykler i løpet av 20 år...
På snart 7 år har jeg ingen intauinger. Ei heller problemer overhodet med noen av syklene jeg har eid. De første årene svidde jeg også av godt over 20.000km. i året.

Små bagateller bryr meg meg ikke noe om, men driftstans, der går grensen. Det SKAL ikke skje på helt nye sykler. Uansett årsak og skulle det skje så burde man fått en ny sykkel uten spørsmål.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 08 okt 2020, 15:40 Små bagateller bryr meg meg ikke noe om, men driftstans, der går grensen. Det SKAL ikke skje på helt nye sykler. Uansett årsak og skulle det skje så burde man fått en ny sykkel uten spørsmål. (min understrekning - AJ)
Dette er en uttalelse som hører hjemme i en drømmeverden.
Selv ikke Forbrukerrådet eller forbrukeradvokater med erfaring fra virkelighetens verden, mener dette i fullt alvor.

Da jeg fikk driftstans pga. en coil som kollapset på min Moto Guzi Stelvio, skulle altså forvente å få en kliss ny sykkel fordi en del til noen hundrelapper, kanskje få tusen kroner, svktet, noe som altså kan skje på nye sykler!?
Det samme med nøkkelløssystemet som sviktet på KTM'en; ny sykkel (med fradrag av verdien på medbrukt brukstid, må vi anta?) pga. av en del som enkelt byttes ut med en forbedret versjon av del som i utgangspunktet hadde en (mer eller mindre åpenbar) svakhet?

Bare sånn for ordens skyld:
selger av en gjenstand har som hovedregel alltid krav på å forsøke å sette gjenstanden i korrekt funksjionsmessig stand (reparere feil) to ganger.
Lykkes ikke dette kan man begynne på veien med å kreve kjøpet omgjort. Betinget av at feilen som er forsøkt rettet er vesentlig med tanke på gjenstandens bruksverdi.
Slik er virkelighetens verden.

Jeg nærmet meg tippepunktet i forhold til dette rettsprinsippet da jeg hadde oljesvettingen på KTM'ren i april/mail 2018.
Ved andre gangs forsøk på å rette feilen krevde forhandler såpass god tid til rep. og sjekk av rep. (testkjøring flere ganger over flere dager) slik at de med størst mulig grad av sikkerhet kunne si at reparasjonen var vellykket.
Noe den absolutt har vært siden. Samme med nøkkelløssystemet, som altså ble erstattet med en forbedret komponent, noe som er utførlig dokumentert på nett, også med nytt delenummer.

Vel har vi som forbrukere ganske gode forbrukerrettigheter, men ikke sterke at selgere nærmest blir rettsløse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 08 okt 2020, 16:21
Bjerknez skrev: 08 okt 2020, 15:40 Små bagateller bryr meg meg ikke noe om, men driftstans, der går grensen. Det SKAL ikke skje på helt nye sykler. Uansett årsak og skulle det skje så burde man fått en ny sykkel uten spørsmål. (min understrekning - AJ)
Dette er en uttalelse som hører hjemme i en drømmeverden.
Selv ikke Forbrukerrådet eller forbrukeradvokater med erfaring fra virkelighetens verden, mener dette i fullt alvor.

Da jeg fikk driftstans pga. en coil som kollapset på min Moto Guzi Stelvio, skulle altså forvente å få en kliss ny sykkel fordi en del til noen hundrelapper, kanskje få tusen kroner, svktet, noe som altså kan skje på nye sykler!?
Det samme med nøkkelløssystemet som sviktet på KTM'en; ny sykkel (med fradrag av verdien på medbrukt brukstid, må vi anta?) pga. av en del som enkelt byttes ut med en forbedret versjon av del som i utgangspunktet hadde en (mer eller mindre åpenbar) svakhet?

Bare sånn for ordens skyld:
selger av en gjenstand har som hovedregel alltid krav på å forsøke å sette gjenstanden i korrekt funksjionsmessig stand (reparere feil) to ganger.
Lykkes ikke dette kan man begynne på veien med å kreve kjøpet omgjort. Betinget av at feilen som er forsøkt rettet er vesentlig med tanke på gjenstandens bruksverdi.
Slik er virkelighetens verden.

Jeg nærmet meg tippepunktet i forhold til dette rettsprinsippet da jeg hadde oljesvettingen på KTM'ren i april/mail 2018.
Ved andre gangs forsøk på å rette feilen krevde forhandler såpass god tid til rep. og sjekk av rep. (testkjøring flere ganger over flere dager) slik at de med størst mulig grad av sikkerhet kunne si at reparasjonen var vellykket.
Noe den absolutt har vært siden. Samme med nøkkelløssystemet, som altså ble erstattet med en forbedret komponent, noe som er utførlig dokumentert på nett, også med nytt delenummer.

Vel har vi som forbrukere ganske gode forbrukerrettigheter, men ikke sterke at selgere nærmest blir rettsløse.
Er klar over at det ikke er slik, men JEG kommer aldri noensinne til å kjøpe samme sykkel igjen på veldig mange år hvis jeg opplevde flere alvorlige problemer eller driftstans med en helt fabrikkny sykkel. Dette kan du gjerne sitere meg på.

Til dags dato har jeg ikke opplevd driftstans på helt ny bil, eller motorsykkel de 23 årene jeg har hatt førerkortet. Å slik skal det jammen meg være også mener jeg.

Men småfeil godtar jeg, som feks. sprekk i glass, et løst deksel, en varsellampe som lyser grunnet dårlig kontakt, en knirkelyd som dukker opp etc. men driftstans og oljelekasje fra motor som krever at motoren klyves på en klin ny sykkel er noe vertfall jeg aldri kommer til å godta. Såpass må man kunne kreve av klin nye kjørretøy. Når gressklipperen vi kjøpte for 12 år siden går som en klokke etter så lang tid, så forventer jeg at en motorsykkel til 200.000 gjør det samme. Jeg synes ikke det er for mye forlangt.

Jeg vet at det ikke er sånn, men det betyr ikke at jeg bør godta det :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av AJ »

Hvem som blir ny Piaggio, Aprilia og Moto Guzzi importør er vel fortsatt ikke klart.
Men det som er sikkert er at Moto Guzzi slett ikke har tenkt å gi seg i året de fyller 100 år. Som eneste motorsykkelprodusent i Europa, som har holdt produksjonen kontinuerlig i gang på samme sted i Nord-Italia i altså 100 år. En bragd det må sies å stå respekt av.

Nytt av året i 2021 er en oppgradert versjon av den klassiske V7 modellen, hvor motoren er den største nyheten. Den har nemlig vokst fra 750 kubikk, derav modellbetegenelsen V7, til 850 kubikk. Dvs. samme motor som i sukesmodellen V85TT.
I nye V/ vil effekten imidlertid ikke være 80 HK som i V85TT, men 65 og noe lavere momentverdi, 73 Nm mot V85TTs 80 Nm.

Her litt mer info om V7, 2021 modellen:

https://advrider.com/heres-the-new-moto-guzzi-v7/

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Skikkelig retroklassiker, dette :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av niko »

DEN var vakker!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av AJ »

niko skrev: 14 des 2020, 17:14DEN var vakker!
Ja, ikke sant :crazy: ?

Like fin og kanskje et hakk penere blåfarge enn på TDM'en din :knegg ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av niko »

AJ skrev: 14 des 2020, 17:16
niko skrev: 14 des 2020, 17:14DEN var vakker!
Ja, ikke sant :crazy: ?

Like fin og kanskje et hakk penere blåfarge enn på TDM'en din :knegg ?
Nja...du får se til våren. Har fått lagt på to lag klarlakk på sidedekslene. Det ble veldig bra!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av AJ »

niko skrev: 14 des 2020, 17:23
AJ skrev: 14 des 2020, 17:16
niko skrev: 14 des 2020, 17:14DEN var vakker!
Ja, ikke sant :crazy: ?

Like fin og kanskje et hakk penere blåfarge enn på TDM'en din :knegg ?
Nja...du får se til våren. Har fått lagt på to lag klarlakk på sidedekslene. Det ble veldig bra!
Må si jeg gleder meg til å se resultatet. Tviler ikke på at det ble bra :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Bent fram MEGET pen. Og omsider med tilstrekkelig med skyv i motoren. Prisleie +/- 150 000?

Modellbetegnelsen bør kanskje «oppgraderes» også?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KELLOX kvitter seg med Piaggio. Hva skjer med Moto Guzzi?

Legg inn av AJ »

Erlend Kveinen skrev: 14 des 2020, 19:49 Bent fram MEGET pen. Og omsider med tilstrekkelig med skyv i motoren. Prisleie +/- 150 000?

Modellbetegnelsen bør kanskje «oppgraderes» også?
Blir prisen rundt 150K så står jeg i realistisk reell fare for å ryke på en slik :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar